Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@15:19:51 GMT

توليد عسل در مازندران 17درصد افزايش يافت

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۲۶۲۹۰

توليد عسل در مازندران 17درصد افزايش يافت

خبرگزاري آريا - نوشهر - ايرنا - معاون بهبود توليدات دامي اداره کل جهاد کشاورزي مازندران با اشاره به رشد 17 درصدي توليد عسل در استان گفت: امسال مازندران با توليد 6هزار و 608 تن عسل، در رتبه چهارم توليد کننده عسل کشور قرار گرفت.

عليرضا عطايي نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سال گذشته 5هزار و 647 تن عسل از زنبورستان هاي اين استان برداشت شد و امسال اين رقم با961 تن افزايش به 6 هزار و 608 تن رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي علت اين افزايش را حمايت و پرداخت تسهيلات حمايتي به زنبورداران در سال گذشته بيان کرد و اظهار داشت: در راستاي طرح اشتغال روستايي دولت تدبير و اميد سال گذشته 3 ميليارد تومان به فعالان اين حوزه تسهيلات پرداخت شد.
معاون بهبود توليدات دامي اداره کل جهاد کشاورزي مازندران ميانگين توليد عسل به ازاي هر کندو در استان را امسال 10/6 کيلوگرم اعلام کرد و گفت: استان مازندران داراي 623 هزار و 433 کندوي مدرن است.
وي خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن قيمت ميانگين حدود 50 هزار تومان براي هر کيلوگرم عسل، امسال 330 ميليارد تومان عسل در استان توليد و روانه بازار مصرف شد.
عطايي نژاد با اشاره به فعاليت 9هزار و 148 نفر در حوزه زنبورداري مازندران گفت: از اين تعداد 6 هزار و 582 نفر زنبوردار و مابقي کارگر زنبورستان ها هستند.
وي افزود: براساس برنامه هاي ريزيهاي صورت گرفته به دنبال افزايش سالانه 5 درصدي کلني هاي زنبورعسل استان در سال آينده هستيم.
سرانه مصرف محصولات عسل در ايران بالاتر از ميانگين مصرف جهاني است به طوري که سرانه مصرف در کشور به 950 گرم مي‌رسد در حاليکه مصرف جهاني آن 250 گرم است.
عسل به دليل طبيعت گرم و خاصيت هاي فراواني که دارد از ديرباز در درمان بسياري امراض استفاده مي شده به گونه اي که تقريبا از 2 هزار و 500 سال پيش در سراسر جهان مورد استفاده قرار مي گرفته است.
يک قاشق غذاخوري عسل خام شامل 64 کالري بدون چربي، بدون کلسترول و بدون سديم است و بر اساس تحقيقات انجام شده حدود 80 درصد کربوهيدرات، 18 درصد آب، و 2 درصد ويتامين، مواد معدني و اسيدهاي آمينه در عسل طبيعي وجود دارد.
سالانه 70 هزار تن عسل در کشور توليد و روانه بازار مصرف مي‌شود،اما مشکلي که در اين زمينه وجود دارد اين است که عسل توليد شده همانند ساير محصولات توليدي از بسته‌بندي مناسبي برخوردار نيست.
ايران از جمله معدود کشورهايي است که زنبور عسل به صورت بومي در آن وجود دارد و در حال حاضر 9 گونه زنبور عسل در جهان دو گونه آن ( زنبورعسل کوچک در مناطق گرمسيري و زنبور عسل اروپايي) در ايران وجود دارد.
عسل انواع گوناگوني دارد و از انواع دارويي آن مي توان به عسل طبيعي گون و آويشن ، شبدر ، چهل گياه ، گشنيز ، کنار ، اقاقيا ، آفتابگردان ، يونجه و پونه اشاره کرد .
1295/ 1602/1899
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۶۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، نخستین نشاء ارگانیک برنج، امروز در ایستگاه مرکز تحقیقات برنج نکا انجام شد. در این روش از هیچ گونه سم و نهاده‌های شیمیایی استفاده نمی‌شود.


رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مازندران در حاشیه این مراسم گفت: نشا ارگانیک در مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران در ایستگاه تحقیقات زراعی بایع کلا نکا در سطح ۱۰ هکتار صبح امروز برای هفتمین سال متوالی انجام شد.


دکتر محمودی افزود: در راستای سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تولید محصول سالم و ارگانیک، طرح ملی تولید برنج ارگانیک از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و به فاصله حداقل ۱۰۰۰ متر از سایر مزارع شالیزاری در ایستگاه تحقیقات زراعی بایع کلا، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندان، با کشت برنج طارم هاشمی اجرا شد.


وی خاطر نشان کرد: مهمترین وجه تمایز سیستم کشاورزی تولید برنج ارگانیک با سیستم شالیکاری مرسوم در نحوه مدیریت تغذیه و مدیریت کنترل عوامل خسارتزای زنده گیاهی است. کنترل عوامل بیماریزا با تولید نشا‌های سالم) روش‌های زراعی، ضدعفونی بذر و محلولپاشی خزانه با قارچ‌های کنترلگر زیستی و استفاده از عامل کنترلگر زیستی باکتریایی در زمین اصلی انجام شد.


رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مازندران افزود: برای کنترل آفات، مدیریت تلفیقی شامل شخم عمیق مزرعه بعد از برداشت محصول، حذف علف‌های هرز اطراف مزرعه، نشا به موقع در نیمه اردیبهشت، نصب تله فرمونی در طول دوره رشدی برنج، رهاسازی زنبور تریکوگراما و محلول پاشی با کنترلگر لازم است.

دیگر خبرها

  • برنامه‌های بخش کشاورزی بر اساس اطلس موجود تعریف شود
  • افزایش چشمگیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • هوشمندسازی ۸۰ درصدی مشترکان برق در مازندران
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران
  • افزایش محسوس دما در مازندران
  • هوای صاف و آفتابی در مازندران