Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-03-19@04:54:00 GMT

کاهش فساد اداری در گرو شایسته سالاری

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۲۶۸۶۵

کاهش فساد اداری در گرو شایسته سالاری

غلامحسین دوانی گفت:مهمترین عامل برای کاهش فساد اداری شایسته گزینی به ویژه در مشاغل حساس است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز : غلامحسین دوانی با اشاره به تدوین استاندارد مدیریت مبارزه با فساد اداری با تمرکز بر موضوع رشوه افزود: فساد در زمینه اداری و مالی از مدت ها قبل در کشور مطرح است.

وی همچنین اظهار داشت: هر روز مصوبه ای درباره مبارزه با فساد به تصویب می رسد که متاسفانه هیچ کدام به نتیجه منجر نمی شوند چرا که به نظر می رسد کشور در این مورد سر درگم یک دور باطل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه فساد اداری تنها رشوه نیست بلکه کم کاری هم نوعی فساد محسوب می شود، گفت: موضوع رشوه در کشور برجسته شده به طوری که از این پدیده به عنوان اهرم فساد یاد می شود.

وی همچنین با اعلام اینکه با وجود تمامی بحث ها در حوزه استاندارد از فساد ریشه این عمل را باید در اخلاق جستجو کرد، افزود: متاسفانه در حال حاضر اخلاق کاری و اجتماعی در جامعه سقوط کرده است.

دوانی با اشاره به اینکه با سقوط اخلاق کاری و اجتماعی زمینه بروز فساد فراهم شده است، اظهارداشت: قباحت فساد و اعمال نامربوط از میان رفته به طوری که ضد ارزش ها به عنوان یک ارزش در جامعه محسوب می شود.
وی به رادیو اقتصادگفت: چنین مسائل ناپسندی باید در جامعه رفع شود بنابراین برای از میان بردن زمینه فساد باید آموزش های اولیه از سنین کودکی در خانواده و مدارس ارائه شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه فساد به عنوان یک ویژگی شخصیتی در فرد عجین می شود، افزود: شاخص های جهانی مشخصی در زمینه مبارزه با فساد اداری و رشوه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه مهمترین مبحثی که باید در مورد فساد اداری به آن توجه داشت مسئله شایسته گزینی به ویژه در مشاغل حساس است، اظهارداشت: سازمان مبارزه با فساد و سازمان شفاف سازی جهانی تعدادی معیار در نظر گرفته که با حاکم بودن این معیارها در یک جامعه درجه و میزان فساد کاهش خواهد یافت.

دوانی با اشاره به اینکه در جوامع غربی و پیشرفته مهمترین عامل جلوگیری از بروز فساد شایسته سالاری و سپس فعالیت قضات مستقل از دادگاه هاست، اذعان داشت: فعالیت آزاد مطبوعات برای گزارش مفاسد در جامعه سومین عامل جلوگیری از بروز فساد است.

وی در ادامه از حسابرسی به عنوان عامل چهارم مبارزه با فساد در جوامع غربی یاد کرد و گفت: حسابرسی عملکرد مسئولان کشور و حسابرسی مالی از اصلی ترین بخش های این عامل است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه جهت مبارزه با فساد باید در رفتار اجتماعی افراد جامعه اثر گذار بود، افزود: برای مبارزه با فساد در جامعه باید حداقل معیشت افراد تامین تا مردم به درستکاری تشویق شوند.

وی همچنین با بیان اینکه در کشورهایی که حداقل معیشت فراهم بوده درصد جرم و فساد نیز پائین آمده است به رادیو اقتصاد یادآور شد: طی دوره هایی از تاریخ ایران زمین نیز هنگامی که حداقل های معیشت مردم فراهم بوده فساد رواج کمتری داشته است.

رادیو اقتصاد

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000AyF برچسب ها: فساد ، فساد اداری ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: فساد فساد اداری بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۶۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه جمهوری اسلامی : دو سال و نیم برای عملی شدن وعده مبارزه با فساد کافی است اما هنوز انواع و اقسام مفاسد وجود دارد

روزنامه جمهوری اسلامی تاکید کرده که مسئولان در برابر فساد منفعل هستند و فقط شعار می‌دهند.   اصطلاح «ترک فعل» چند سال قبل توسط بعضی از دست‌اندرکاران امور قضائی از ادبیات حوزوی وارد ادبیات سیاسی شد. این افراد که درصدد پیدا کردن راهی برای تبلیغات علیه رقبای سیاسی خود و با نفی آنها به دنبال مطرح کردن خود بودند، با استفاده از این اصطلاح تلاش کردند به افکار عمومی بگویند مسئولین اجرائی وقت در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند و به همین دلیل باید کنار بروند و جای خود را به ما بدهند که اهل «ترک فعل» نیستیم و دقیقاً به وظایف خود عمل می‌کنیم.    یک مورد، مبارزه جدی، قاطع و کارساز با مفاسد است که قول ریشه‌کن ساختن آن را داده‌اند ولی به آن عمل نشده است.    صاحبنظران می‌گویند برای خشکاندن ریشه فساد توسط دولتی که تمام امکانات را در اختیار دارد و طبق اراده و خواست خود در حد یک حکمرانی یکدست عمل می‌کند، دو سال و نیم برای عملی کردن وعده‌ای مانند جلوگیری از تکرار مفاسد اقتصادی کافی است، ولی متاسفانه انواع و اقسام مفاسد همچنان وجود دارند که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آنها فساد واردات چای است. وجود این فساد، علیرغم توجیهات غیرموجهی که بعضی مسئولین کرده و می‌کنند، از مصادیق بارز «ترک ‌فعل» مسئولین اجرائی است.   این روزنامه افزوده است: مشکل بزرگی که از زمان دولت‌های نهم و دهم به وجود آمد و تاکنون ادامه دارد اینست که مسئولین در برابر مفاسد منفعل هستند. برای مبارزه با مفاسد، فقط گفتن و شعار دادن کافی نیست. مردم با دیدن این همه مفاسد خسته شده‌اند و همزمان با آن، تحمل گرانی‌ها آنها را خسته‌تر کرده است. حالا که اصطلاح «ترک ‌فعل» وارد ادبیات سیاسی جامعه ما شده، تلاش کنید با پرهیز از «ترک ‌فعل» مشکلات را برطرف و مردم را به زندگی و آینده امیدوار نمائید. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بخشنامه مقابله با فساد در بستر سامانه مدیریت ریسک فساد ابلاغ شد
  • دو سال و نیم برای عملی شدن وعده مبارزه با فساد کافی است، اما هنوز انواع مفاسد وجود دارد
  • روزنامه جمهوری اسلامی : دو سال و نیم برای عملی شدن وعده مبارزه با فساد کافی است اما هنوز انواع و اقسام مفاسد وجود دارد
  • وزیر ورزش و جوانان: سامانه سوت‌زنی در مبارزه با فساد است
  • تاکید وزیر ورزش و جوانان بر ترویج فرهنگ مبارزه با فساد
  • ترویج فرهنگ مبارزه با فساد باید در حوزه ورزش و جوانان نهادینه شود
  • رونمایی از سامانه سوت‌زنی در ورزش با حضور وزیر
  • فساد اداری عموم جامعه را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهد
  • اراده مبارزه با فساد در جمهوری اسلامی همیشه وجود داشته است | باید به مبارزه سازمان‌یافته با فساد برسیم
  • خزعلی خبرداد: تشکیل کمیته «زنان و مبارزه با فساد»