Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

جامعه بايد با اختلالات رواني براي تسهيل کمک رساني به مبتلايان آشنا باشد
به گفته وي جامعه بايد با اختلالات رواني براي تسهيل کمک رساني به مبتلايان آشنا باشد. در تحقيقات متعدد بين المللي نشان داده شده کساني که دچار اين اختلالات هستند، آن را اصولا مخفي نگه داشته و شايد اصلا اين اختلالات را نشناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالي که اگر اين شناسايي صورت نگيرد، عواقب ناگواري به همراه خواهد داشت.
پروفسور آنتوني جورم؛ متخصص روان شناسي و استاد دانشگاه ملبورن استراليا و متخصص سواد سلامت روان در نهمين کنگره ملي آموزش و ارتقاي سلامت و دومين همايش ملي سواد سلامت در ارتباط با مولفه هاي سواد سلامت رواني، گفت: شناخت اختلالات رواني، دانش کمک گرفتن از متخصصان براي کسب درمان هاي در دسترس، دانش استراتژي هاي کمک به خود، مهارت و دانش براي کمک هاي اوليه و حمايت افراد و دانش جلوگيري از اختلالات رواني، از جمله اين مولفه ها هستند.
به گفته وي جامعه بايد با اختلالات رواني براي تسهيل کمک رساني به مبتلايان آشنا باشد. در تحقيقات متعدد بين المللي نشان داده شده کساني که دچار اين اختلالات هستند، آن را اصولا مخفي نگه داشته و شايد اصلا اين اختلالات را نشناسند. در حالي که اگر اين شناسايي صورت نگيرد، عواقب ناگواري به همراه خواهد داشت.
استاد دانشگاه ملبورن اضافه کرد: مردم به دلايل متعددي به جستجو و شناسايي اين اختلالات نمي روند. اولين مشکل اين است که مردم نمي دانند مشکل آنها، يک اختلال رواني است. شايد افراد تصور کنند که مشکل جسمي دارند و يا تصور کنند مشکلشان موقتي است. يکي ديگر از دلايلي که مردم نمي توانند اين اختلالات را تشخيص دهند اين است که در دوران نوجواني ممکن است دچار آن شده باشند. نوجوانان دانش کمي در مورد مشکلات رواني دارند و به آن اهميت نمي دهند. والدين هم ممکن است تصور کنند اين تغييرات رواني در سنين نوجواني طبيعي است.
وي در ارتباط با دانش کمک گرفتن از متخصصان براي کسب درمان هاي در دسترس ادامه داد: مردم بايد با درمان هاي اين حوزه آشنا باشند و نحوه دسترسي به آنها را بدانند.
استاد دانشگاه ملبورن در ارتباط با دانش استراتژي هاي کمک به خود افزود: تحقيقات نشان داده برخي خودياري ها و راهکارهاي کمک به خود، در برخي موارد مفيدند؛ مانند ورزش کردن. ولي برخي از اين راهکارها مضر هستند مانند رو آوردن به مشروبات الکلي. ما بايد عموم مردم را به استراتژي هاي مفيد تشويق کنيم. در عين حال بايد به مردم بفهمانيم که آنها راهکارهاي آنها جانشين کمک هاي حرفه اي نمي شود.
پروفسور جورم خاطرنشان کرد: در مورد راهکارهاي کمک به خود بايد گفت شرکت در فعاليت هاي فيزيکي، افزايش بهداشت خواب، لذت بردن از فعاليت هاي روزمره، انجام فعاليت هاي هدفمند براي بخش کوتاهي از روز، شرکت در فعاليت هايي که حس موفقيت را تقويت مي کنند، وارد کردن افراد قابل اعتماد به ليست خانواده، خارج شدن از خانه براي زمان هايي از روز، در نظر گرفتن پاداش براي خود در صورت موفقيت، تمرين روش هاي تمدد اعصاب، صحبت با افراد قابل اعتماد در مورد احساسات خود، مصرف غذاي سالم و رژيم متعادل، پيدا کردن دانش کمک کردن به ديگران و ... بسيار مفيدند و توصيه مي شوند.

مردم به دلايل متعددي به جستجو و شناسايي اختلالات رواني نمي روند
به گفته وي، خانواده ها بايد نوجوانان را براي تشخيص اختلالات و مراجعه آنها به متخصصان سلامت روان، تشويق کنند.
اين متخصص روان شناس اذعان کرد: هم اکنون تعداد کمي از افراد جامعه نسبت به مشکلات رواني از جمله ميل به خودکشي برون ريزي مي کنند. اين در حالي است که بحث کردن در رابطه با اين معضل در کساني که افراد خودکشي را دارند، اين ميل منفي را در آنها کاهش مي دهد.
وي در خصوص دانش جلوگيري از اختلالات رواني تاکيد کرد: اين حوزه متاسفانه بسيار کم اهميت شمرده شده است. با اين وجود مردم جامعه مي توانند گام هاي موثري براي جلوگيري از اختلالات رواني بردارند. والدين نيز در اين حوزه نقش بخصوصي دارند. مثلا مي توانند بر عملکرد نوجوانان و علاقه مندي هاي آنها نظارت کنند.
پروفسور جورم ادامه داد: والدين همچنين بايد تعارضات و مشکلات خود را از فرزندانشان دور نگه دارند. مدارس و مراکز آموزشي نيز مي توانند با بکارگيري استراتژي هايي، مشکلات رواني را در کودکان و نوجوانان کاهش دهند.
وي در خصوص مداخلات در خصوص سواد سلامت روان گفت: بکارگيري کمپين ها، برگزاري دوره هاي آموزشي و ارتقاي اطلاعات اينترنتي در اين زمينه مفيدند. کمپين اتحاد بر ضد افسردگي در کشور آلمان، از جمله اين کمپين ها است. اين اتحاد ابتدا در نورنبرگ آلمان ايجاد شد و به شهرهاي ديگر گسترش يافت. اين پويش، عناصر زيادي را در خود دارد که دانش عامه مردم، پزشکان و تسهيلگران اجتماعي مانند پليس، معلمان و ... را هدف قرار داده است.
به گفته استاد دانشگاه ملبورن؛ اين کمپين نرخ خودکشي را در نورنبرگ به شدت کاهش داد از اين رو اين کمپين به سرعت و شدت بسط يافت.
وي در خصوص برگزاري دوره هاي آموزشي ادامه داد: افرادي که در اين دوره ها شرکت مي کنند، تمايل افراد در مورد خودکشي را دستکاري کرده و نقش جلوگيري کننده خواهند داشت.
وي در خصوص نقش اينترنت در کاهش مشکلات سلامت روان ادامه داد: يافته ها نشان داده اکثر اين اطلاعات بي کيفيت هستند.
منبع: آواي سلامت


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۷۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاد اقتصادی نحوه مشارکت مردم را در توسعه استان تبیین کند

محمد کرمی در جلسه بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری سیستان‌وبلوچستان اظهارکرد: وظیفه ستاد اقتصادی، طراحی بخش‌های مختلف اقتصادی است که به ما راه توسعه، توانمندسازی و روش‌های اقتصادی را نشان دهد و در این زمینه باید سیاست گذاری کند.

وی با بیان اینکه ستاد اقتصادی باید نحوه مشارکت مردم و روش اجرا را سیاست‌گذاری و بر روی راهبردهای اصلی تمرکز داشته باشد و تبیین کند، افزود: باید به جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان کمک کنیم و آنها را پای کار پروژه‌های بزرگ این استان بیاوریم و با فروش سهام، مشارکت مردم را در طرح های اقتصادی افزایش دهیم.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: دانش آموزان و دانشجویان را باید در قالب تعاونی‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی مشارکت دهیم و این امر باید به سرعت توسعه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۴ درصد از دانشجویان استان در رشته‌های علوم انسانی در حال تحصیل هستند و در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی، شیلات، تجارت، معادن و صنایع فرآوری با کمبود و فقدان طراح متخصص و نخبه مواجه هستیم.

کرمی تصریح کرد: شرکت‌هایی داریم که تولیدات کم ولی ارزآوری زیاد برای سیستان و بلوچستان دارند و باید روی این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری ویژه شود.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی و داروهای گیاهی کارخانه‌ای برای فرآوری داروهای گیاهی در سیستان و بلوچستان نداریم و این محصول به صورت خام در بازار عرضه می‌شود، باید این سرمایه در استان فرآوری شود.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: باید جوانان و دانش آموزان را توانمند و ذهن‌های آنان را برای توسعه طرح‌های اقتصادی آماده کنیم، زیرا بخشی از ایده‌ها خیال پردازی است که توسط ذهن دانش آموزان صورت می‌گیرد و به مرور زمان تبدیل به محصول می‌شود.

وی بیان کرد: به فضل الهی و توکل بر خداوند شرایط حال حاضر را تغییر می‌دهیم و یقین داریم با عنایت‌های الهی این امر شدنی است.

کرمی با تاکید بر اینکه کاری که با تلاش انجام می‌شود با دعا حل نمی‌شود، افزود: خداوند متعال راه حل را برای ما مشخص کرده و به همین دلیل است که پیامبر گرامی می‌فرماید؛ «کار، تلاش و کوشش عبادت است» و کارمندان زمانی که به یاد و در راه خدا و مردم کار و تلاش می‌کنند در واقع عبادت و عمل صالح انجام دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • ستاد اقتصادی نحوه مشارکت مردم را در توسعه استان تبیین کند
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • توصیه دادستان کل کشور درباره نحوه اجرای «طرح نور» فراجا
  • توصیه دادستان کل کشور درباره نحوه اجرای طرح نور فراجا
  • محدودیت دسترسی به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی برای کودکان فرانسوی
  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور