Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-03@04:58:56 GMT

خبر خوب / کاهش 51 درصدی ابتلا به ایدز در ایران

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۲۹۰۸۱

خبر خوب / کاهش 51 درصدی ابتلا به ایدز در ایران

رکنا: مشاور اطلاعات راهبردی UNAIDS با اشاره به آخرین آمار ایدز در دنیا و برنامه‌های راهبردی این سازمان، گفت: میزان مرگ و میر مبتلایان از سال ۲۰۰۴ به بعد به عات افزایش چشم گیر پوشش درمانی ضدایدز، ۵۱ درصد کاهش یافته است.

دکتر علیرضا وثیق مشاور اطلاعات راهبردی UNAIDS در سومین گردهمایی بین المللی و هفتمین سمینار سراسری ایدز HIV با بیان اینکه امسال سی امین سالگرد روز جهانی ایدز برگزار می شود، عنوان کرد: آمار نشان می دهد که تا پایان سال ۲۰۱۷ حدود ۳۷ میلیون نفر در جهان با HIV زندگی می کنند و ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ میلیون نفر تنها در سال ۲۰۱۷ به بیماری ایدز مبتلا شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۹۴۰ هزار نفر در سال گذشته به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند، اظهار کرد: روزانه ۵ هزار مورد جدید بروز عفونت ایدز در دنیا گزارش می شود که "دو سوم" آن مربوط به قاره آفریقای جنوب صحراست. همچنین عمدتا ۹۰ درصد این آمار در بزرگسالان گزارش شده است..

وی با بیان اینکه از زمان جمع آوری اطلاعات به شکل منظم یعنی از سال ۱۹۹۰ به بعد جمعا ۷۷ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده اند، گفت: با این حال پس از اوج بروز بیماری در اواخر ۱۹۹۱ در نتیجه انواع مداخلات و برنامه ریزی های جدید این آمار تا سال گذشته میلادی ۴۷ درصد کاهش یافته است.

وثیق با بیان اینکه از زمان شیوع اپیدمی تا به امروز ۳۵ میلیون نفر به دلیل ویروس HIV جان خود را از دست داده اند، اظهار کرد: میزان مرگ و میر افراد از سال ۲۰۰۴ به بعد به خاطر افزایش چشم گیر پوشش درمانی ضدایدز، ۵۱ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه عمده مبتلایان HIV در جنوب و شرق قاره آفریقا گزارش شده اند، عنوان کرد: در منطقه ما حدود ۲۲۰ هزار نفر مبتلا گزارش شده و همچنین رشد موارد ابتلای جدید درمنطقه ما از سایر مناطق سریعتر است که باید جدی گرفته شود.

این استاد دانشگاه پایان بخشیدن به همه گیری ایدز را به عنوان یک معضل بهداشتی چشم انداز سازمان UNAIDS عنوان کرد و افزود : راهبرد اصلی ما شتاب بخشیدن و تسریع برنامه‌های فعلیست.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای اپیدمی ایدز در جهان نمی توان یک نسخه واحد طراحی کرد، گفت: برنامه ها باید بر اساس شرایط هر کشور و منطقه طراحی و اجرا شود.

وی با اشاره به اهداف کلی و استراتژی سازمان UNAIDS ، اظهار کرد: برنامه ها و استراتژیهای جدید با هدف شتاب بخشیدن به برنامه ها ارائه می شود، چراکه در صورت تسریع و جدی‌تر گرفتن برنامه ها، تعداد موارد جدید ابتلا به "یک دوازدهم" الگوی عادی فعلی کاهش می‌یابد.

وی در بخشی از سخنرانی خود با بیان اینکه بیشتر اپیدمی ایدز در دنیا از نوع متمرکز است، گفت: این به این معناست که در گروه‌های خاص جمعیتی با شیوع بالا ایدز در حال گسترش است اگرچه ممکن است در جمعیت عمومی شیوع پایین باشد.

وی باشاره به ریسک ابتلا در گروه های مختلف، با بیان اینکه این آمار جهانی بوده و در نقاط مختلف دنیا نوسان دارد، اظهار کرد: ریسک ابتلا در معتادان تزریقی ۲۲ درصد، در تماس جنسی مردان ۲۸ درصد و در زنان ویژه ۱۳ برابر است.

مشاور UNAIDS با بیان اینکه در محدوده زمانی پراهمیتی قرار داریم، تصریح کرد: تلاش و تمرکز سازمان کمک به کشورها برای ارایه برنامه های موثر و اثربخش و سرعت بخشیدن به کارهاست، چراکه اگر اهداف و برنامه های طراحی شده و استراتژی سازمان اجرا نشود به عنوان نمونه ۲ میلیون نفر بیشتر از آنچه باید باشد ابتلای جدید و یک میلیون نفر بیشتر آمار مرگ و میر خواهیم داشت.

وی با اشاره به هدفگذاری سازمان با عنوان خلاصه"۹۰/۹۰/۹۰" اظهار کرد: بر اساس این برنامه هدفگذاری کرده‌ایم که ۹۰ درصد افراد مبتلا از ابتلای خود آگاه بوده و از این افراد ۹۰ درصد درمان دارویی خود را شروع کرده و برای ۹۰ درصد آنها درمان اثربخش بوده است.

وی افزود: در نهایت هدف از این برنامه این است که در میان مدت تا سال ۲۰۲۰ حدود ۷۲ درصد مبتلایان HIV نه تنها کشف و درمانشان شروع شود، بلکه ویروس در بدنشان سرکوب شود تا علاوه بر داشتن یک زندگی طبیعی، ریسک انتقال بیماری آنها به دیگران نیز به زیر ۵ درصد برسد.

دکتر وثیق در خاتمه با بیان اینکه آمار جدید نشان می دهد که موارد ابتلای جدید آهسته آهسته در حال کاهش است ولی هنوز با شرایط ایده آل فاصله داریم، عنوان کرد: تشخیص و درمان به موقع این بیماری اهمیت زیادی دارد چراکه به این معناست که انتقال جدیدی نیز اتفاق نمی افتد، پس شعار امسال روز ایدز که تاکید بر آزمایش و تست به موقع ایدز است، باید جدی گرفته شود.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

خودکشی دختر 9 ساله تهرانی با دیدن فیلم هندی / در خاوران رخ داد قتل‌های زنجیره‌ای تهران چگونه افشا شد؟ / تجاوز وحشیانه اسمال تیغ زن به دختر 16 ساله فیلم لحظه ربودن 12 مرزبانان ایرانی به دست گروهک تروریستی جیش العدل+ تصاویر توضیح دفتر آیت الله مکارم درباره فتوای ترمیم بکارت دختران دعانویس اصرار داشت در نبود شوهرم به خانه ما بیاید / آبرویم در خطر بود که ... سود سهام عدالت فردا واریز می شود حمید مرا برای همخوابی به خانه پدری اش می برد ولی با دختر همسایه ازدواج کرد عروس یک شبه پرویز بودم ! / حجله ای که در خانه پدرم بود اولین فیلم از لحظه اعدام 3 سارق مسلح در شیراز / آنها یک پلیس را شهید کرده بودند +عکس این مرد کثیف به 90 زن تجاوز کرد و با سیگار روی جسد آنها علامت گذاشت+عکس مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا فروش نخ به جای زعفران در آبادان ! انقلاب زنانه در سازمان مردانه / 5 زن ایرانی چه کردند؟ + عکس ارتباط پنهانی من با کاوه با جاهای باریک کشید / حالا به روز سیاه کشانده شدم ! مادرم عروس نمی گذاشت داماد با دخترش خلوت کند ! / داستان یک طلاق عجیب فیلم و عکس تکان دهنده از حادثه کودک آزاری در مهاباد/ والدین معتاد؛ متهمان اصلی

منبع: رکنا

کلیدواژه: ایدز HIV ایدز گروه های مختلف اطلاعات دنیا مرگ و میر عکس ایران اعدام فیلم تصاویر تهران دستگیر شد زن زندگی دختر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۲۹۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند

طبق اعلام گمرک، تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایسنا، از مجموع صادرات و واردات کشور هفت میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و دو میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان چهار میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

همچنین صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان سه میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسیده و تراز تجاری کشور بدون نفت در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی نیز در فروردین ماه سال جاری چهار میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.

این گزارش حاکی است؛ ارزش صادرات کشور در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین سه قلم عمده کالای صادراتی در فروردین ۱۴۰۳ به پروپان مایع شده با ۲۱۸ میلیون دلار، متانول با ۲۰۱ میلیون دلار و قیر نفت با ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشت و میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده است.

در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.

عمده ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این هفت کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش، در فروردین ماه سال جاری، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می دهد.

لازم به ذکر است؛ در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

در خصوص واردات کالا به کشور در فروردین ماه سال جاری نیز اعلام شده که دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است.

در این میان ذرت دامی با ۳۵۳ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱ میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با ۱۰۶ میلیون دلار سه قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند.

همچنین بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب‌گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری هم ۱۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد کاهش داشته است.

طبق آنچه گمرک اعلام کرده، هفت کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان، هند و هنگ‌کنگ در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند و میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین ماه سال جاری با ۴۷ درصد افزایش به رقم یک میلیون ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • کاهش ۲ درصدی حجم مخازن سد‌های لرستان
  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال/ کاهش چشمگیر روند رشد منفی جمعیت در سال ۱۴۰۲
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • کاهش ۸ درصدی نرخ بیکاری در استان مرکزی طی سال گذشته
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی