Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@04:35:42 GMT

سنایی: ایران از اروپا، انتظار گام‌های واقعی دارد

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۳۳۱۰۳

سنایی: ایران از اروپا، انتظار گام‌های واقعی دارد

خبرگزاری مهر: مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ اظهار داشت: آمریکا با نقض قوانین بین المللی از برجام خارج شد و چنان تبلیغ کرد که ایران دچار فاجعه خواهد شد، اما برعکس در ماه جاری میلادی، ریال سقوط نکرد.

وی افزود: ایران به تازگی تحریم نشده بلکه ۴۰ سال است که با تحریم‌های آمریکا مواجه است و هرچند که تحریم واقعا خوشایند نیست، اما می‌توان اقتصاد ملی را در چنین شرایطی تقویت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سنایی تصریح کرد: وابستگی ایران به درآمد‌های نفتی به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است و سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران هم قابل اجرا نبود.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا با حمایت سیاسی خود از برجام و اجرای سیاست مستقل نشان داد که می‌خواهد برجام را حفظ کند. ایران انتظار گام‌های واقعی از اروپا دارد و آن‌ها نیز می‌گویند به زودی ساز و کاری که طراحی کرده اند کار می‌کند.

سنایی تصریح کرد: این مکانیسم نه فقط برای حفظ برجام مهم است بلکه برای کشور‌های اروپایی به منظور کاهش وابستگی به آمریکا اهمیت دارد.

وی گفت: برای ادامه برجام گام‌های عملی اتحادیه اروپا بسیار مهم است، چون ایران تا زمانی در برجام خواهد ماند که ببیند از آن منفعت می‌برد و بقیه کشور‌های عضو برجام به تعهدات خود عمل می‌کنند.

سنایی اظهار داشت: نقش روسیه و چین هم در حفظ برجام کمتر نیست. رییس جمهوری روسیه همواره از برجام حمایت کرده و روسیه همیشه موضع خود در حمایت از این توافق بین المللی را آشکار اعلام کرده است.

وی گفت: استفاده از ارز‌های ملی در تجارت بین ایران و روسیه قابل اجراست و هم اکنون هم بیش از ۲۰ درصد از تجارت ما با ارز‌های ملی صورت می‌گیرد و گفتگو‌ها بین بانک‌های مرکزی دو کشور برای استفاده از ارز ملی جریان دارد.

سفیر کشورمان در روسیه تاکید کرد: پتانسیل‌های بزرگی بین دو کشور وجود دارد و روسای جمهوری و وزیران دو کشور بر روی این مساله کار می‌کنند و توافقنامه‌ها و اسناد لازم برای روابط تجاری خوب و گسترده بین دو کشور امضا شده است.

سنایی افزود: یکی از آخرین گام ها، امضای توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، این توافقنامه مراحل تصویب را در ایران می‌گذراند و با اجرای آن روابط اقتصادی بیش از پیش گسترش می‌یابد.

وی اضافه کرد: آمریکا وقتی از اقدامات خود نتیجه نمی‌گیرد، به دنبال مسئول و مقصر خارجی می‌رود در حالیکه فعالیت‌های ایران در منطقه برای مبارزه با تروریسم متمرکز است و حضور ایران در هر نقطه‌ای قانونی است و با دعوت کشور مقابل صورت می‌گیرد.

سنایی اظهار داشت: در کنار تقویت اقتصاد ملی در این شرایط، سیاست دیگر ما گسترش همکاری‌ها با کشور‌های همسایه و مشرق زمین است و در این راستا همکاری با سازمان همکاری شانگ‌های و اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسعه می‌یابد.

منبع: فردا

کلیدواژه: سنایی اروپا برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۳۳۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت آزاد با اوراسیا در انتظار مصوبه مجلس/ واردات گوشت از آفریقا

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صادق قنادزاده امروز در حاشیه نشست دومین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در جمع خبرنگاران، گفت: مذاکرات تجارت آزاد با کشور پاکستان آغاز شده است، تاکنون ۴ دوره مذاکره داشته‌ایم و قبل از سفر رئیس جمهور به این کشور در خصوص مذاکرات تجارت آزاد تبادل فهرست و سند کرده‌ایم و در انتظار هستیم تا طرف پاکستانی پاسخ دهد.

وی افزود: سال گذشته برنامه‌ریزی شد تا در یک سند ۵ ساله تجارت دو کشور به ۵ میلیارد دلار دست یابیم. همچنین رؤسای جمهور ایران و پاکستان برای تحقق تجارت ۱۰ میلیارد دلاری توافق کرده‌اند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران افزود: موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا نیز در انتظار مصوبه مجلس است. طرف‌های مقابل ما قول داده‌اند که تا پایان بهار امسال مصوبه مجلس را می‌گیرند و لذا ما نیز امیدواریم قبل از پایان دوره مجلس فعلی مصوبه مجلس را دریافت کنیم.

وی در خصوص تجارت ایران و قاره آفریقا اظهار کرد: قاره آفریقا هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار تجارت دارد لذا بازار کشورهای آفریقایی بسیار بزرگ است و در حوزه‌های مختلف از جمله معدن، نفت، گاز، پتروشیمی و … می‌توان در این کشور فعالیت کرد و در حوزه‌های مختلف با توجه به مواد اولیه موجود در این کشور می‌توان برای تولید مشترک برنامه‌ریزی کرد.

قنادزاده در پاسخ به این سوال که آیا قرار است یک هیأت تجاری از کره شمالی نیز برای بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران بیاید، گفت: هنوز هیأتی وارد نشده است. تا قبل از برگزاری نمایشگاه و حضور کشورهای مختلف در نمایشگاه نمی‌توانیم بگوییم به طور قطع چه کشوری برای بازدید از این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

وی در خصوص گوشت‌های وارداتی از آفریقا بیان کرد: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.

کد خبر 6087885 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!
  • تجارت آزاد با اوراسیا در انتظار مصوبه مجلس/ واردات گوشت از آفریقا
  • اروپا درصدد اعمال تحریم علیه ۱۰ شرکت مرتبط با روسیه
  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه