Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز به نقل از یورونیوز، دادگاهی در امارات یک دانشجوی بریتانیایی را به حبس ابد محکوم کرد.
 

متیو هجز، شهروند بریتانیایی که در ماه مه هنگام بازگشت از سفر تحقیقاتی در امارات در فرودگاه دبی دستگیر شده بود، از سوی دادگاه ابوظبی به حبس ابد محکوم شد.

 

این دانشجوی ۳۱ ساله که در مقطع دکتری در دانشگاه دورهام بریتانیا مشغول به تحصیل بود، روز چهارشنبه ۲۱ نوامبر در دادگاه امارات در جریان جلسه‌ای بدون حضور وکیل که کمتر از ۵ دقیقه طول کشید، به اتهام «جاسوسی برای کشور خارجی، به خطر انداختن امنیت نظامی، سیاسی و اقتصادی کشور» محاکمه و به حبس ابد محکوم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او تمام مدت پنج ماه بازداشت را در سلول انفرادی به سر برد و در جریان بازجویی‌هایش نیز به وکیل یا نماینده‌ای از کنسولگری بریتانیا دسترسی نداشت. آقای هجز تمام اتهامات را رد کرده بود.

 

واکنش وزیر خارجه بریتانیا

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در واکنش به خبر حبس ابد او اعلام کرد که «عمیقا شوکه و ناامید» شده است.

 

او گفت: «من شخصا موضوع متیو هجز را در سطح عالی با دولت امارات مطرح کرده بودم؛ از جمله در جریان سفرم به ابوظبی در ۱۲ نوامبر. من حتی با محمد بن زاید، ولیعهد و عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات گفتگو کردم. حکمی که امروز صادر شد آن چیزی نبود که ما از دوستان و شرکای قابل اعتماد بریتانیا انتظار داشتیم. این حکم بر خلاف تضمین‌‎هایی بود که پیش از این داده بودند.»

 

آقای هانت در ادامه گفت: «مقامات کنسولگری بریتانیا در ارتباط نزدیک با متیو هجز و خانواده‌اش هستند. ما هر کاری را برای حمایت از او انجام خواهیم داد. من بارها این موضوع را روشن کرده‌ام که چگونگی برخورد مقامات امارات با این پرونده بر روابط دو کشور که مبتنی بر اعتماد است، تاثیر خواهد گذاشت. از اینکه به چنین مرحله‌ای رسیدیم متاسفم و از امارات می‌خواهم که در این حکم بازنگری کند.»

 

واکنش همسر متیو هجز

دانیلا تاجدا، همسر متیو هجز که در زمان صدور حکم در دادگاه حضور داشت، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من کاملا در شوک هستم و نمی‌دانم چه کار کنم. متیو بی‌گناه است. وزارت خارجه این را می‌داند و این موضوع را برای مقامات امارات روشن کرده که متیو برای آنها جاسوسی نمی‌کند. با این پرونده از همان ابتدا بگونه‌ای هراس‌آور برخورد شد و هیچکس پروندۀ متیو را جدی نگرفت.»

 

 

 

 

در ادامۀ بیانیه آمده است: «دولت بریتانیا باید در کنار متیو که یکی از شهروندان این کشور است بایستند. آنها می‌گویند که امارات متحدشان است اما رفتار بشدت خودسرانۀ امارات در پروندۀ متیو واقعیت متفاوتی را نشان داد.... مقامات امارات باید برای چنین بی‌عدالتی آشکاری شرمنده باشند.»

 

در حالی همسر این جاسوس از اقدامات ضعیف دولت انگلیس سخن می گوید که گویا نازنین زاغری که مدت ها قبل در ایران به جرم جاسوسی برای انگلیس در بازداشت به سر می برد برای بریتانیا از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

 

او با اشاره به اینکه «در این شش ماه بدترین روزهای زندگیش را سپری کرده است» اعلام کرد که در زمان صدور حکم، متیو به تنهایی در دادگاه حضور داشته و از شنیدن این حکم بشدت تکان خورده است.

 

خانم تاجدا پیش از این در ۲۵ اکتبر با خبرنگار یورونیوز گفتگو کرده بود. او در این مصاحبه اعلام کرد که همسرش برای تکمیل مطالعات دانشگاهی خود به امارات متحده عربی سفر کرده بود. موضوع تز دکتری او، تاثیرات بهار عربی بوده و آقای هجز در امارات برای کامل کردن تحقیقاتش با مردم مصاحبه کرده است.

 

بر اساس اطلاعات مندرج در وبسایت دانشگاه دورهام نیز متیو هجز علاقمند به پژوهش در موضوعاتی از جمله روابط نظامیان و غیرنظامیان، اقتصاد سیاسی و همچنین قبیله‌گرایی بوده است. او سال گذشته مجموعه مقالاتی را در موضوعات اخوان‌المسلمین و شورای همکاری خلیج فارس در یک نشریۀ دانشگاهی منتشر کرده است.

 

واکنش نخست‌وزیر بریتانیا

ترزا می، نخست‌ وزیر بریتانیا در واکنش به حکم دادگاه امارات اعلام کرد که «عمیقا ناامید» شده و «نگران» است. خانم می در پارلمان بریتانیا گفت که این موضوع را با مقامات امارات در بالاترین سطح مطرح خواهد کرد.

 

نکته جالب در درج این خبر در یورونیوز واکنش کاربران و مخاطبان این سایت اروپایی بود که در بخش نظرات آن بازتاب داشت.

 

آنها به اتفاق نازنین زاغری را جاسوس انگلیس خوانده و رفتار ایران در برخورد با وی را حق این کشور دانستند.

 

کاربری به نام موهابا نوشت: حالا نازنین زاغری اشتباه بوده امارات که دیگه جیره خوار انگلیسه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟ اینم اشتباه کرده؟؟؟

 

کاربر دیگری به نام رافائل تاد هم نوشت: مثل اینکه امثال تازنین زاغری ها در کل منطقه به طور قارچ گونه ایی پراکنده شده اند.

 

کاربری هم به نام بره ناقلا معتقد بود: خواهشمندم نازنین زاغری رو بی گناه جلوه ندید ایشان صد در صد یه کاری علیه امنیت کشور انجام داده است که دستگیر شده است اطلاعات ایران بی دلیل کاری رو انجام نمی ده که رسانه های بیگانه براش حرف در بیارن مگه بیکاره که این کار رو انجام بده در ضمن این رو هم بگم حالا اگه انگلیس جرات داره دادگاه امارات رو متهم کنه به بی عدالتی ++++++++من سیاسی می نویسم حتی علیه جومهوری اسلامی و رهبر اما من متهم به جاسوسی نمی شوم اما نازنین می شه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خودتون جواب بدین.

 

115

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: نازنین زاغری امارات الله عکس خلیج فارس بریتانیا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۳۳۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه‌های انگلیس بابت ارتباط با چین زیر ذره‌بین سرویس‌ امنیتی می‌روند

به گزارش تایمز، در بحبوحه برنامه‌های دولت لندن برای سرکوب جاسوسی ادعایی چین، دانشگاهیان و محققان دانشگاه‌های بریتانیا توسط سرویس‌های امنیتی این کشور بررسی خواهند شد.

به گزارش ایسنا، بنا بر گزارش‌ها، این اقدامات پس از نشست روز پنجشنبه بین کن مک‌کالوم، مدیرکل ام‌آی۵ و معاونان ده‌ها دانشگاه برجسته، از جمله دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج، اعلام شد.

طبق گزارش‌ها، مک‌کالوم به مسوولان این دانشگاه‌ها هشدار داد که کشورهای متخاصم به طور فعال دانشگاه‌ها را هدف قرار می‌دهند تا فناوری‌هایی را که می‌تواند «اولویت‌های اقتدارگرا، نظامی و تجاری آنها را ارائه کند» بدزدند.

به گفته رئیس ام‌آی۵، بررسی محرمانه آسیب‌پذیری‌های بخش آموزش عالی بریتانیا نشان داده است که کشورهایی مانند چین «مکانیسم‌های آشکار و پنهان» را برای «کسب مالکیت معنوی و سرقت مزیت» به کار می‌گیرند.

بر اساس این گزارش، اکنون رایزنی‌ها در مورد یک سیستم جدید بررسی دولتی در حال انجام است که دانشگاهیان را که به تحقیقات حساس دسترسی دارند، توسط سرویس‌های امنیتی بررسی می‌شوند.

دولت همچنین به دنبال تأمین بودجه جدید برای مؤسسات آموزش عالی برای افزایش امنیت در اطراف سایت‌های حساس خواهد بود. طبق گزارش‌ها، دانشگاه‌ها همچنین می‌توانند در هنگام وارد شدن به مشارکت در تأمین مالی و همکاری با مؤسسات خارجی، ملزم شوند با سرویس‌های امنیتی مشورت کنند.

آلیسیا کرنز، رئیس کمیته منتخب روابط خارجی پارلمان انگلیس در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفت دانشگاه‌ها برای مدت طولانی وانمود کرده‌اند که «نقشی در امنیت ملی ما ندارند» و می‌توانند «عاری از واقعیت‌های ژئواستراتژیک» عمل کنند.

پکن بارها هرگونه اتهام مرتبط با جاسوسی را رد کرده و آنها را به‌عنوان «تهمت‌های مخرب» رد کرده است. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه به تازگی در یک نشست خبری گفت: «ما می‌خواهیم تکرار کنیم که این ادعا که چین می‌تواند اطلاعات بریتانیا را به سرقت ببرد، یک اتهام بی‌اساس و توهین بدخواهانه است و ما قاطعانه با این اتهام‌زنی مخالفیم. چنین اتهام‌زنی بدخواهانه‌ای علیه چین باید متوقف شود.»

به گزارش راشا تودی، ام‌آی۵ پیشتر از شناسایی بیش از ۵۰ دانشجوی چینی خبر داد که در دانشگاه‌های بریتانیا ثبت‌نام کرده بودند و به ادعای این سازمان، آنها با ارتش آزادی‌بخش خلق مرتبط بودند و در سال‌های اخیر در نتیجه سرکوب آنچه این آژانس جاسوسی آن را دزدی فناوری مرتبط با امور دفاعی و سایر تحقیقات حساس دفاعی توصیف کرد، این کشور را ترک کرده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • (تصاویر) شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود
  • هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود
  • دانشگاه‌های انگلیس بابت ارتباط با چین زیر ذره‌بین سرویس‌ امنیتی می‌روند
  • آشنایی با تانک چلنجر ۲
  • راه‌اندازی بزرگ‌ترین مزرعه بادی فراساحلی بریتانیا
  • موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا
  • مقایسه مرسدس بنز ایی کیو اس 2024 و 2025 (عکس)
  • ببینید | جاسوسی یک نظامی اسرائیلی برای ایران
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن