Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با اشاره به فعالیت های انجام شده در حوزه نماز در دادگستری زندان های فارس گفت: ریشه خیلی از جرائم در عدم تقید به نماز است، احتمال برگشت زندانیان بعد از نماز خوان شدن فقط پنج درصد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، احمد رحمانیان امروز (۱ آذر) در چهارمین اجلاس استانی نماز فارس با موضوع شیوه ها و مهارت های دعوت به نماز با اشاره آغاز هفته وحدت و بسیج اظهار کرد: یکی از برکات بسیج ایجاد امنیت در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با بیان اینکه یکی از مشکلات کنونی جامعه رشد و افزایش جرائم آسیب های اجتماعی است، تاکید کرد: یکی از روش های موثر برای از بین بردن جرائم و کاهش زمینه های آسیب های اجتماعی نماز است.

 

وی افزود: نماز رکن اصلی دینی بوده و باید بالاترین شئون را در زندگی فردی و اجتماعی ما داشته باشد.

 

رحمانیان با طرح این پرسش که «نماز با چه ساختاری سبب کاهش جرائم و آسیب ها می شود؟»، ادامه داد: در روابط انسانی چهار نوع رابطه مطرح می شود که تزلزل در هر یک از این روابط بستر ساز جرم می گردد به طور مثال اگر رابطه انسان با خودش بهم بخورد سبب خودکشی افسردگی و اعتیاد می شود، اگر رابطه انسان با همنوع خود به هم بخورد جرائم خشونت علیه اشخاص مثل قتل و پرخاشگری توسعه می یابد، اگر رابطه انسان با محیط بهم بخورد جرائم محیط زیستی مثل جرائم آب گسترش می یابد.

 

دبیر پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با بیان اینکه اگر واقع بینانه بنگریم تمام مشکلات بشر بر اثر بهم خوردن این چهار رابطه به وجود می آید، متذکر شد: در حقیقت منشأ تمام این مشکلات به دلیل آسیب دیدن رابطه انسان با خدا به وجود می آید و همین آسیب آغاز نقطه انحران انسان است.

 

معاون قضایی دادگستری فارس با بیان اینکه با قطع ارتباط با خدا سایر ارتباطات نیز قطع شده و بستر جرم فراهم می شود، عنوان کرد: باید دید که کدام دستور سبب ترمیم این رابطه می شود، نماز تنها چیزی است که در این شرایط می تواند به کمک انسان بیاید و انسان را از شرک خفی و جلیل آزاد می کند، همان چیزی که آفت مدیران ما شده و اثرات اجتماعی و فرهنگی گسترده ای در سطح جامعه دارد.

 

وی با بیان اینکه نماز سبب درک عظمت خداوند و جلوگیری از به بن بست رسیدن می گردد، ابراز کرد: در طول سال 5 هزار خودکشی در کشور و یک هزار اقدام به خودکشی در فارس که  300 مورد آن منجر به مرگ شده گزارش شده که ریشه بسیاری از این جرائم به ویژه منکرات و جرائم اخلاقی در عدم تقید به نماز است.

 

رحمانیان با بیان اینکه نماز عامل پیشگیری از فحشا و منکرات، افزود: ریشه برخی از جرائم مالی مانند کلاهبرداری و سرقت  را بررسی کنیم می بینیم که ریشه در حرص و آز بزهکار و بزه دیده است.

 

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس تأکید کرد: نماز دو هدف بازدارندگی دارد اولی مانع رذایل اخلاقی و رشد فضائل اخلاقی می شود البته نماز مدنظر نماز با خشوع است، در جامعه کنونی نگاه جدی در بین برخی از نوجوانان و جوانان به نماز نیست و نماز در بین آنها نهادینه نشده و مهندسی نماز را درک نکردند بنابراین باید در اقامه نماز ارتباط نماز با مسائل اجتماعی تشریح شود.

 

وی با بیان اینکه برای تشویق به نماز  نیاز به گفتار اقناء کننده است، گفت: اگر به پرونده های دادگستری بنگریم بیشتر آنها نماز خوان نیستند، طی یه پژوهش 85 درصد زندانیان عادل آباد نسبت به نماز کاهل بودند و ۹۵ درصد از سارقان نماز نمی خواندند، به همین دلیل ترویج و گسترش نماز به طور ویژه در دستور کار قوه قضاییه و سازمان زندان ها در جهت کاهش جرم و اصلاح زندانیان و مجرمان قرار گرفت.

 

معاون قضایی دادگستری فارس با بیان اینکه نماز سبب کاهش مشکلات زندانیان و ایجاد اعتماد به نفس آنها شده، خبر داد: زندانیانی که به نماز مقید شدند نرخ بازگشتشان به زندان ۵ درصد است.

 

رحمانیان یادآور شد: 78 نماز خانه، ۲۰ ستاد اقامه نماز، حضور ۵۴ روحانی، ۵۶ درصد شرکت در برنامه های نماز و ۹۸ هسته با ۵۱۱ عضو از دیگر فعالیت های انجام گرفته در زندان های فارس است، همچنین در بیش از 40 حوزه قضایی نماز جماعت برگزار می شود و 154 نفر در هسته های دادگستری عضو هستند.

 

 

پایان پیام/588

منبع: شبستان

کلیدواژه: ارزانی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور هفته وحدت ارومیه حسن روحانی وحدت آذربایجان غربی هفته کتاب و کتابخوانی بیرجند خراسان جنوبي اجلاس نماز فارس پیشگیری از آسیب های اجتماعی معاون قضایی دادگستری اجلاس استانی نماز ستاد اقامه نماز فارس اجلاس نماز کاهش آسیب های اجتماعی ستاد اقامه نماز آسیب های اجتماعی شیراز نماز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۳۴۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور از رصد عملکرد دستگاه‌های مسئول در حوزه آسیب‌های اجتماعی خبر داد.

به گزارش ایسنا، عباسی با اشاره به طرح جامع آسیب‌های اجتماعی و تدوین برنامه جامع در باره آن گفت: وظایف و ظرفیت‌های دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی احصا و دفترچه‌ای در این باره تدوین شده است.

وی اضافه کرد که رئیس جمهور سازمان امور اجتماعی را مکلف کرده است عملکرد همه دستگاه‌های مربوط در حوزه آسیب‌های اجتماعی را روزانه به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند. در حقیقت نوعی شتاب بخشی دستگاه‌ها در اجرای وظایف خود در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

عباسی درباره آمارهای آسیب های اجتماعی در کشور، گفت: خوشبختانه مساله مربوط به حوزه طلاق در دو سال اخیر دولت سیزدهم کاهش داشته است. همچنین در حوزه اعتیاد در جامعه ایران نیز روند آن متوقف شده است.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در خاتمه با اشاره به کاهش سکونتگاه‌های غیررسمی به دلیل توجه دولت به نقاط  حاشیه ای در کشور، در عین حال تاکید کرد که علیرغم همه کاهش‌ها باید به این موضوعات همچنان توجه صورت گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ برنامه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مرکزی هدفگذاری شد
  • استان ۲ میلیون نفری هرمزگان فقط ۱۵۶ زندانی دارد
  • اشتغال زندانیان از مهم‌ترین کارهای امنیت‌ساز است
  • لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی برای رسیدن انسان به جایگاه خلیفة‌اللهی
  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • عفو موردی ۱۴۹ زندانی در کامیاران