Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:09:24 GMT

کلاس بازی و تجربه‌ یادگیری پایدار در مدارس

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۳۴۹۵۵

کلاس بازی و تجربه‌ یادگیری پایدار در مدارس

تهران - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با اجرایی شدن طرح ایجاد کلاس و ساعت بازی در مدارس می ‌توان از ظرفیت بازی و اسباب ‌بازی در راستای فراهم کردن فرصتی برای یادگیری پایدار و لذت‌بخش در مدارس استفاده کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رضوان حکیم‌زاده، در بازدید از چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری با اشاره به اهمیت بازی در زندگی کودکان افزود: از اسباب بازی می توان به عنوان یک بستر بسیار مناسب در جهت تقویت خلاقیت و پرورش فکری کودکان به ‌کار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: خوشبختانه در این جشنواره محصولات متعدد و متنوع ایرانی ناظر به رشد فکری کودکان و افزایش خلاقیت آنها را شاهد بودیم.
معاون آموزش ابتدایی از علاقه و انگیزه‌ موجود در تولیدکنندگان اسباب‌ بازی برای استفاده از عناصر فرهنگ ایرانی در تولیدات‌ خود یاد کرد و گفت: اسباب‌بازی دیگر فقط یک سرگرمی نیست، این رویکرد را در محصولاتی که در نمایشگاه ارائه شده بود، مشاهده می‌ کنیم. امیدوارم با توجه به جمعیت کودکان کشور که بسیار هم قابل توجه است و سرمایه آینده هستند این موضوع مهم بیش از پیش مورد توجه تولیدکنندگان اسباب‌بازی قرار گیرد و بستری فراهم شود برای این‌که خانواده‌ها بتوانند به صورت دقیق و ناظر به اصول تربیتی تشخیص دهند چه اسباب‌بازی برای چه سنی مناسب است.
وی به بخش دیگر این جشنواره اشاره کرد و گفت: در کنار نمایشگاه قسمت دیگری هم مربوط به اسباب ‌بازی‌هایی بود که به دلایل مختلفی مناسب کودکان نیست و شاید لازم باشد خانواده‌ ها در این زمینه آگاهی بیشتری داشته باشند.
حکیم‌زاده ادامه داد: اسباب ‌بازی‌ هایی که فرهنگ غربی و خشونت را ترویج می‌ کنند و با فرهنگ ایرانی - اسلامی سازگار نیستند در این بخش به نمایش گذاشته شده بود، ممکن است خانواده‌ها خیلی آگاه نباشند، اما این جشنواره کمک می‌ کند این آگاهی به دست آید و بدانیم اگر از دنیای اسباب ‌بازی غافل شویم شاید با اسباب ‌بازی ‌هایی که برای کودکان تجویز می ‌کنیم ناخواسته آنها را در معرض آسیب ‌های تربیتی قرار دهیم.
وی درباره نقش کانون پرورش فکری در حوزه‌ اسباب‌ بازی اظهار داشت: کانون کار خیلی مهمی را در این زمینه انجام داده است، موقعیت و فضایی را ایجاد کرد تا افرادی که دغدغه کودکان را دارند و به مقوله‌ مهم تولید اسباب ‌بازی برای آنها می ‌پردازند یک جا جمع شوند و محصولات خود را عرضه کنند؛ هر چند معتقدم جای کار در این زمینه خیلی زیاد است.
معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر سابقه‌ کانون پرورش فکری گفت: انتظار می‌رود با توجه به نیازهایی که کودکان ما دارند، جمعیت کودکان و نوجوانان‌ کانون بیش‌تر به سمت تولید اسباب‌بازی‌های فکری حرکت کند.
به گفته وی کانون یک برند بسیار معتبر و شناخته شده‌ است، بنابراین اگر در این عرصه فعالیت‌های بیشتری انجام دهد خانواده‌ها با خیال راحت‌تر سراغ اسباب‌ بازی‌های مناسب برای کودکان خود می‌روند.
حکیم‌زاده یادآور شد: همچنین نظام آموزشی و مدارس ما نیز می‌ توانند اختیارات بیشتری برای استفاده از اسباب‌بازی‌های مناسب کودکان در دوره‌ پیش‌ دبستانی و دبستانی داشته باشند.
در آیین گشایش جشنواره، وزیر آموزش و پرورش از ورود اسباب‌بازی به جریان آموزش رسمی کشور و اجرایی شدن طرح کلاس بازی و اسباب‌بازی در آینده‌ نزدیک در 10 استان کشور و در 10هزار مدرسه خبر داده بود.
در همین راستا کارگروهی با حضور فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ حسین ربانی معاون تولید کانون و رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی آموزش و پرورش تشکیل شد.
حکیم‌زاده درباره روند این کارگروه گفت: خیلی مهم است فضای مدارس به‌ ویژه در مقطع ابتدایی را تغییر دهیم و تربیت و آموزش در دوران کودکی را متناسب با مقتضیات این دوران کنیم. مدرسه و کلاس لزوما جایی نیست که بچه‌ها دست بسته بنشینند و فقط درس گوش بدهند.
وی ادامه داد: بازی یکی از بسترهای بسیار مناسب یادگیری و تربیتی در دوران کودکی است. در همین راستا این کارگروه تشکیل شده و خوشبختانه کارها خوب پیش رفته است.
معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مسوولیت پیگیری این کار را برعهده دارد و قرار است در استان‌های منتخب کشور مدارسی که شرایط‌ لازم را دارند برای اجرایی شدن این طرح انتخاب شوند.
به گفته‌ی حکیم‌زاده در دستورالعملی که برای این طرح تهیه شده بر استفاده از اسباب‌بازی‌ و بازی‌های ایرانی تاکید شده است.
وی توضیح داد: هدف از چنین طرحی این است که بتوانیم یک محیط شاداب و با نشاط را در مدارس ایجاد و در نهایت از ظرفیت بازی و اسباب‌بازی برای یادگیری در کودکان به عنوان یک وسیله مناسب تربیتی استفاده کنیم.
معاون آموزش ابتدایی معتقد است اسباب‌بازی و بازی می‌تواند کودکان را به انجام کار گروهی تشویق کند و مشارکت‌ آن‌ها را افزایش دهد. در عین حال انگیزه و علاقه‌ آن‌ها برای حضور در مدرسه و کلاس درس را زیاد کند.
وی تاکید کرد: اگر از این ظرفیت ‌های بازی و اسباب‌بازی استفاده کنیم می‌توانیم امیدواریم باشیم، مجالی برای یادگیری‌های لذت‌بخش و پایدار در مدارس ایجاد شود.
حکیم‌زاده در پاسخ به این پرسش که در طرح ایجاد کلاس بازی چه اندازه کودکان با نیازهای ویژه و اسباب‌بازی‌های مورد نیاز آن‌ها در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در طرح تلفیقی آموزش یکپارچه خوشبختانه بسیاری از کودکان استثنایی ما در مدارس عادی حضور دارند و این موضوع رویکرد بسیار خوبی است که از آن استقبال می‌کنیم.
وی توضیح داد: بنابراین در مدارسی که طرح کلاس و ساعت بازی اجرا شود، فرقی نمی‌کند و کودکان با نیازهای ویژه نیز می‌توانند از این شرایط و امکانات استفاده کنند.
حکیم‌زاده تاکید کرد: در عین حال با توجه به شرایط خاصی که کودکان با نیازهای ویژه دارند قطعا استفاده از بازی و اسباب‌بازی و فعالیت‌هایی در راستای تقویت دست‌ورزی و دیگر مهارت‌ها شاید خیلی بیش‌تر مورد نیازشان باشد و امیدواریم به این موضوع توجه کافی شود.

*** اسباب‌بازی، یک کالای اساسی است
طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است از آنجا که اسباب ‌بازی نقش تربیتی دارد و در رابطه مستقیم با روح و فکر کودکان است، باید این کالا را کالای فرهنگی قلمداد کنیم.
سیاوشی با حضور در چهارمین جشنواره ملی اسباب‌ بازی کانون پرورش فکری گفت: متاسفانه در مباحث تولیدی معمولا بیشتر به کالاهای صنعتی توجه شده و آن‌ها را کالای اساسی می‌نامیم؛ در حالی‌که کالایی مانند اسباب‌بازی یا نوشت‌افزار کالاهای اساسی هستند که نقش تربیتی دارند و در ارتباط مستقیم با روح و فکر کودکان هستند، این تاثیرهای مهم را نباید نادیده گرفت و فراموش کرد. از همین رو است که چنین کالاهایی، کاربردی فرهنگی دارند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس تاکید کرد: اگر به اسباب‌بازی با این نگاه بپردازیم عرصه‌ مناسبی برای تولید خواهد بود. با نظارت دولت و مسوولان، تولیدکنندگان سودآوری خواهند داشت و این اقدام برای مردم آورده‌ فرهنگی خواهد داشت.
وی در این راستا افزایش کیفی این تولیدات را مهم خواند و گفت: با دیدن آثار این جشنواره و مقایسه با محصولات گذشته رشد کیفی آثار قابل توجه است. اما به خاطر داشتم پیش‌تر به دلیل کیفیت پایین، اجناس خارجی خریداری می‌شد. چیزی مانند لگو نسل به نسل باقی می‌ماند و کودکان زیادی با آن بازی می‌کردند. قطعا مانا بودن یک اسباب‌بازی مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد»
سیاوشی اشاره کرد: اکنون در هر خانواده متوسط رو به پایین یا کم درآمد هم یک قلم اسباب‌بازی را می‌بینیم. بنابراین مصرف کنندگانی وجود دارند اما اگر کیفیت بخشی نیز صورت گیرد میزان این خریداران افزایش می‌یابد.
وی از حمایت کمیسیون فرهنگی مجلس از تولید کنندگان اسباب‌بازی خبر داد و گفت: در کمیسیون فرهنگی حاضریم با انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و شورای نظارت بر اسباب‌بازی تعاملی داشته باشیم تا عرصه را برای این صنعت تسهیل کنیم.
چهارمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی تا جمعه دوم آذر 1397 از ساعت 9 تا 19 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری برپا است.
علمی 9014**1584

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي آموزش و پرورش اسباب بازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۳۴۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان

آیا اسباب بازی ها در رشد کودکان موثر هستند؟

در یک نگاه ساده اسباب بازی تنها یک وسیله ساده برای سرگرم کردن کودکان است اما حقیقت آن است که والدین می توانند با انتخاب هوشمندانه اسباب بازی، تاثیر زیادی در رشد نبوغ فرزند خود داشته باشند.

روانشناسان کودک تاکید می کنند که بخش مهمی از رشد و پرورش مهارت های کودک و نوزاد در هنگام بازی اتفاق می افتد. در حقیقت رشد بهینه کودکان بستگی به نحوه و میزان تعامل او با محیط اطراف دارد و اینکه تا چه حد توانسته باشد فرصت هایی را برای کشف و یادگیری محیط اطراف خود به دست آورد.

کودکان و نوزادان از طریق تعامل با اسباب بازی های خود یاد می گیرند تا پیوند عاطفی برقرار کنند و احساسات خود را کنترل کنند، مهارت های کلامی خود را ارتقا دهند، مهارت های ریاضی و انتزاعی کسب کنند و در نهایت بسازند و خراب کنند و ناامید نشوند. روانشناسان در تحقیقات مختلفی به اثبات رسانده اند که حتی نوع اسباب بازی های کودکان و استفاده از اسباب بازی های خاص برای دختران و یا پسران می تواند تا حد زیادی در انتخاب مسیر شغلی که آنها در آینده انتخاب می کنند نیز موثر باشد.

 

 

چگونه اسباب بازی هایی برای تقویت هوش کودکان خود انتخاب کنید

برای انتخاب اسباب بازی های مختلف برای تکمیل مراحل رشد کودکان، عوامل مختلفی مانند سن، نوع استعدادها و مهارت های کودک، نقاط ضعف رفتاری و مهارتی کودک باید مد نظر قرار گیرد. در ادامه به بررسی دقیق تر هر یک از این عوامل پرداخته شده است.

توجه به سن کودک و هماهنگی آن با اسباب بازی انتخاب شده

اسباب بازی های مختلف در مراحل مختلف رشد کودک کمک خواهند کرد تا کودکان مهارت های مربوط به آن سن مخصوص را کسب کرده و وارد مراحل بعدی رشد شوند.

در مرحله اول، اسباب بازی های دوران نوزادی بیشتر کودکان را به سمت توجه کردن به محیط اطراف و قوی تر کردن حواس پنج گانه مانند بینایی و شنوایی و لامسه سوق می دهد. این اسباب بازی ها می تواند شامل جغجغه های ساده تا اسباب بازی هایی با سطوح دارای برجستگی به منظور تقویت حس لامسه، سطوح آینه ای برای یادگیری ارتباط و عکس العمل و یا عروسک های پارچه ای رنگارنگ و یا کتاب های پارچه ای بدون قطعات ریز و یا آلرژی زا باشد.

سپس با افزایش مهارت های حرکتی نوزادان، اسباب بازی ها معمولا به حرکت کردن، راه رفتن و حفظ تعادل کودک کمک خواهند کرد.

در مرحله بعد یعنی در دوران کودکی، اسباب بازی ها به رشد توانایی های کلامی، تجسم فضایی و هماهنگی بین حواس کمک خواهند کرد. این بازی ها می تواند شامل انواع بازی های ساختنی، انواع توپ ها و بازی های حرکتی باشند.

به مرور و با ورود به مراحل بعدی رشد، اسباب بازی ها به برنامه ریزی، ارتباط موثر با اطرافیان، یادگیری مشاغل، تفکر هدفمند و حل مساله در کودک کمک خواهند کرد. در حقیقت اسباب بازی ها بیشتر نقش کمک به آموزش های موثر و مفید در کودکان را خواهند داشت.

توجه به استعدادهای ذاتی و مهارت های کودک

کشف استعداد و رشد آن در دوران کودکی یکی از مهمترین خدماتی است که والدین می توانند به کودکان هدیه کنند. اگر کودک در یکی از هوش ها و یا مهارت ها استعداد خاصی دارد، انتخاب هدفمند اسباب بازی ها برای او می تواند او را به صورت هدفمند در مسیر رشد و موفقیت سوق دهد. به عنوان نمونه اگر کودک در مهارت های تفکر الگوریتمی و حل مساله توانمند است انتخاب بازی های مبتنی بر تفکر منطقی می تواند تا حد زیادی به او کمک کند تا ذهنی منظم و منطقی داشته باشد.

اسباب بازی های دارای پایان باز، یکی از مهمترین ابزار های افزایش نبوغ و خلاقیت کودکان

بسیاری از اسباب بازی مانند جورچین ها و پازل ها و یا حتی بازی های فکری و بردگیم ها، مهارت های حل مساله را تا حد زیادی در کودکان تقویت می کنند اما باید توجه داشت که این نوع اسباب بازی ها، تفکر کودکان را در چهارچوب های مشخصی محدود می کنند و به او یاد می دهند که باید ساختارهای مشخصی برای حل مساله داشته باشد.

این در حالی است که اسباب بازی هایی مانند لگو، شن بازی، فیگورها و یا حتی ها جعبه ها و ابزار کاردستی و نقاشی بدون توجه به محدودیت ها به کودکان آموزش می دهند تا مسائل را خارج از روش های معمول تحلیل کنند.

 

 

اسباب بازی های ایفای نقش، یادگیری مهارت های آینده

یکی از رده اسباب بازی هایی که در مراحل رشد کودک بسیار تاثیر گذار است، اسباب بازی هایی است که در آن کودک دنیای بیرون از خود را می سازد و تمرین می کند. کودک در این نوع بازی ها یاد می گیرد تا با هم سن و سالان خود ارتباط بگیرد، به آنها محبت کند و نقش خود را به درستی در گروه ایفا کند. در واقع نابغه ترین افراد نیز اگر نتوانند در محیط کار خود، با سایر نقش ها تعامل سازنده ای داشته باشند نمی توانند آینده شغلی موفقی را متصور باشند.

بنابراین اسباب بازی هایی مانند لوازم منزل و خانه های بازی، زمین های پارچه ای و ماشین های متعدد که کودکان به صورت گروهی با آن بازی و تعامل می کند می تواند در رشد این مهارت ها موثر باشد.

توجه به مشکلات کودک و بازی درمانی

اسباب بازی ها علاوه اینکه به کودک کمک می کند تا مهارت های خود را تقویت کند، می تواند نقش درمان گری نیز داشته باشد. در حقیقت کودکان در پروسه بازی درمانی می توانند بسیاری از اختلالات شخصیتی خود را در کنار هم سن و سالان خود و با انتخاب هدفمند بازی ها رفع و درمان کنند. به عنوان نمونه اگر کودک در مهارت های کلامی ضعیف است انتخاب بازی های ایفای نقش و یا لباس های ایفای نقش که معمولا به صورت گروهی و نمایشی انجام می شوند می توانند در رفع این مشکل او کارساز باشند.

انتخاب برخی بازی های سرعتی و تمرکزی می تواند در درمان عدم تمرکز در کودکان تا حد زیادی موثر باشد.

یا اگر کودک تحمل پذیرش باخت را ندارد، انتخاب بازی مهره و صفحه و یا بردگیم ها به او یاد خواهد داد که می تواند در یک بازی بارها برنده و یا بازنده باشد. بنابراین انتخاب هدفمند و هوشمند بازی ها می توانند حتی در رفع مشکلات رفتاری کودکان نیز موثر باشند.

انتخاب بهترین اسباب بازی ها برای کودکان

یکی از روش های انتخاب بهترین اسباب بازی ها برای سنین و مشخصات مختلف کودکان استفاده از دیتابیس هایی است که اسباب بازی ها را به شیوه موثر فیلتر و دسته بندی می کنند. از نمونه این منابع به عنوان نمونه سایت دیجی کالا، و مای لیست است که تنوع مختلفی از اسباب بازی ها را با شرایط و ویژگی های مختلف دسته بندی کرده اند.

شما می توانید از سایت مای لیست به خرید عمده اسباب بازی های مناسب کودکان خود به قیمت خرد بپردازید.این نوع از بانک های اطلاعاتی کمک می کنند تا اولا با دسته بندی های مختلف اسباب بازی در رده های مختلف سنی آشنا شوید و علاوه براین، به راحتی کالاهای مورد نظر خود را انتخاب و مقایسه کنید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

دیگر خبرها

  • شست و شوی مغزی کودکان روسیه و مهیا کردن آنها برای جنگ/آموزش و پرورش در خدمت اهداف حکومت
  • ۷۱۰ آموزگار جدید از ماه مهر تدریس را در مدارس آذربایجان‌غربی آغاز می‌کنند
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر
  • تداوم طرح«بازی یادگیری»در استان تهران/‏تأمین مسکن معلمان بررسی شد
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد