Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-19@04:13:22 GMT

ایده‌های سفره آرایی شب یلدا برای عروس

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۳۶۱۱۳

ایده‌های سفره آرایی شب یلدا برای عروس

شیخ سخن، سعدی شیرین بیان می‌گوید: "صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود. " شب یلدا پیشینه‌ای بس دراز دارد که در آن شب مردم ایران باستان به احترام اهورامزدا یا مهر (خورشید) بلندترین شب سال را برای غلبه روشنایی به تاریکی و ظلمت با برپایی جشن و دورهمی بزرگ می‌داشتند. سفره آرایی شب یلدا نیز مانند سفره هفت سین نمادین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پیشینه سفره آرایی شب یلدا
در گذشته برای برگزاری شب یلدا سفره‌ای مشتمل بر ۷ قلم با نماد‌های مختلف پهن می‌شد:

آتش یا چراغ نماد روشنی و اردیبهشت است.
آب پاک که نمادی از روشنی، نابودگر دیو مرگ و خرداد است.
گل یا گیاه نماد بی مرگی، جاودانگی و مرداد است.
گاتا‌ها یا اوستا که امروزه جای خود را به کتاب مقدس قرآن داده است و نمادی از استواری در دین و پیروی از اندیشه و گفتار و کردار نیک است.
سینی فلزی از جنس مس یا روی که از میوه‌های فصل و آجیل و خکشبار پر می‌شد نماد سپندارمذ است.
خوراکِ شیریِ سفید رنگ و فرآورده‌های دامی به خشنودی وهمن (نگهبان جانوران) اشاره دارد.

امروزه این نماد‌ها با همان قوت، ولی به شکلی امروزی و مدرن پا برجاست. در ادامه ابتدا ایده‌هایی مدرن و نوین برای سفره آرایی شب یلدا عروس را مشاهده خواهیم کرد و در آخر نمونه‌هایی از سفره آرایی شب یلدا به شما ارائه خواهیم داد.


شما می‌توانید میز سرو غذا و یا سفره شب یلدا خود را با استفاده از برگ و میوه‌های فصل همچون انار به شکلی ساده و شکیل بیارایید.



یکی از نماد‌های سفره شب یلدا آتش یا چراغ است. شما می‌توانید شمع‌ها را با استفاده از عناصر پاییزی همچون میوه درخت کاج، میوه‌های خشک و... تزیین و به عنوان نمادی از آتش در سفره آرایی شب یلدا از آن بهره ببرید.



شما همچنین می‌توانید، از این پکیج زیبا به عنوان ظرف میوه خشک و یا آجیل برای پذیرایی نیز استفاده کنید.



ایده دیگری که می‌تواند در عین سادگی، زیبایی چشم نوازی به سفره آرایی شب یلدا شما بدهد، استفاده از ریسه‌های کوچک است.



از کدو تنبل برای سفره آرایی شب یلدا عروس غافل نشوید! کدو تنبل یکی از زیباترین و با دوام‌ترین عناصری است که می‌توانید به روش‌های مختلف با رنگ کردن، حکاکی و یا با کمی خلاقیت و تبدیل آن به گلدان از آن استفاده کنید.                                       منبع:ستاره

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مد و دکوراسیون تزیینات چیدمان سفره آرایی شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۳۶۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

​​​​​​​گلباران قدوم زائران نوروزی حرم مطهر رضوی با ۲۰۰ هزار شاخه گل

به گزارش قدس آنلاین، گل‌آرایی از زیباترین رسم های عیدانه در حرم مطهر ثامن الحجج(ع) است که با دقت و ظرافت خاص توسط خادمان گل در حرم مطهر امام رضا (ع) در استقبال بهار ۱۴۰۳ انجام می‌شود.

صدای پای بهار با آمدن زائران نوروزی به گوش می‌رسد؛ در فضای زیارت بارگاه سراسر نور رضوی، حال و هوای خاصی جاریست و همراهی نوروز در ماه مبارک رمضان بر شور و نشاط معنوی حرم افزوده است.

این روزها، صحن و سرای رضوی، رنگارنگ از چیدمان گلدان هاست و خادمان مشغول گستراندن فرش گلها برای قدوم زوار علی ابن موسی الرضا(ع) هستند. گوشه گوشه‌ی حرم، المان‌های زیبا جانمایی شده و مادران و پدران از گلهای زندگیشان در کنار آنها عکس یادگاری می‌گیرند.

لحظات پرشور نوروز نزدیک است و صدها هزار دسته گل، گلدان و شاخه گل برای زینت صحن‌ها، رواق‌ها، جایگاه‌های اجرای مراسم، اطراف حوض‌ها و باغچه‌های حرم مطهر رضوی از سراسر کشور رسیده‌اند.

گل‌فروشان عاشق اهل بیت (ع) امسال هم، مانند سالهای گذشته به آذین‌بندی حرم امام رضا (ع) آمده اند تا در آستانه نوروز، شادی بخش قلوب دوستداران ثامن الحجج(ع) باشند. این گل‌ها نذرهای اهدایی از سوی تولیدکنندگان گل و گیاه از سراسر ایران است و گلهای گلایل‌، مریم‌، میخک‌، رز ، مارگریت‌ و زنبق‌های زیبا به دست خادمان گل و گیاه چشم نواز نگاه میهمانان علی ابن موسی الرضا(ع) می‌شوند.

ضریح مطهر امام رضا (ع) نیز با هنرنمایی ویژه خادمان گل‌آرایی و همه روزه با گل‌های تازه آراسته و تابلوی زیبایی در زیر سقف بارگاه حضرت رضا آفریده می‌شود.

این روزها در آستانه بهار طبیعت، دلدادگی مردم کشورمان به «حضرت مهربانی» با اهدای هزاران شاخه گل‌ از تهران، اصفهان، محلات به بارگاه مطهر، با شکوه تمام به نمایش درآمده است.

۲۰۰ هزار شاخه گل پیشکش نگاه زائران بهاری

سلیمی، مسئول گل آرایی حرم مطهر رضوی در گفتگو با آستان نیوز می‌گوید: ۲۰۰ هزار شاخه گل و گیاه در گل آرایی های ویژه نوروز ۱۴۰۳ بکار گرفته شد که با همکاری ۲۲۰ خادم گل آرایی درجای جای حرم نصب و یا در حال تکمیل چیدمان است.

وی بزرگترین و زیباترین المان گل حرم را فرش گل صحن پیامبراعظم(ص) دانست و توضیح می‌دهد: فرش گل با وسعت ۴۰۰ متر مربع به شکل چهاروجهی که در بخش بالای آن رحل قرآن جانمایی شده است.

مسئول گل آرایی حرم مطهر رضوی می‌افزاید: فرش گلهای کوچکتری در ورودی های طبرسی، طوسی، باب الهادی و باب الکاظم گسترده شده است.

سلیمی از رونمایی از فرش گل صحن پیامبر اعظم در ۲۹ اسفندماه و آستانه سال جدید خبر داد.

وی یادآور می شود: گلهای اهدایی نوروز امسال از نذرکنندگان گل از شهرهای اصفهان، تهران، محلات و مشهدالرضاست.

تاریخ حرم به یاد دارد که مسافران نوروزی ایران سالهاست که مقصدشان مشهدالرضاست و همه ساله قدومشان توسط خادمان حضرت گلباران می‌شود و عید نوروز صدای نقاره‌ها که می پیچد، دعای زائران نیز همراه با عطر دل انگیز گل های بهاری در فضا می‌پیچد، باشد که نوروز امسال هم دعاهایشان به استجابت درگاه حق تعالی برسد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • کارت دعوت عروس زاگرس برای میهمانان نوروزی
  • ۵ سرگرمی و ایده جذاب برای استقبال خانوادگی از نوروز
  • گل‌آرایی نوروزی حرم رضوی با ۲۰۰ هزار شاخه گل انجام شد
  • هفت سین ایرانی؛ نوید نو شدن و زایش طبیعت
  • باغ گلی به وسعت حرم منور رضوی
  • اتلتیکو مادرید - بارسلونا؛ ترکیب رسمی
  • ​​​​​​​گلباران قدوم زائران نوروزی حرم مطهر رضوی با ۲۰۰ هزار شاخه گل
  • سفر به سرزمین چای و ابریشم و بازدید از عروس شهرهای گیلان
  • تقویم ایران باستان؛ هر یک از سین‌های هفت‌سین نماد چیست؟
  • آیین‌های کهن زنجانی‌ها در رمضان