Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-30@08:19:26 GMT

احمد طهرانی گفت:

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۳۶۹۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیح ازخمین:جشنواره زعفران و گیاهان دارویی شهرستان خمین با حضور میر عرب معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ، احمد طهرانی فرماندار شهرستان خمین ، رضایی نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ، آنجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ، تعدادی از مسئولان دستگاه اجرایی و جمع کثیری از کشاورزان و زعفران کاران شهرستان در محل سالن اجتماعات بیت قدیمی حضرت امام (ره) در خمین برگزار شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آئین فرماندار شهرستان خمین اظهار داشت : در سالهای اخیر خمین با بحران کم آبی مواجه شده که این بحران لطمه های اقتصادی به کشاورزان وارد کرده است.

احمد طهرانی افزود: تغییر الگوی کشت با توجه به منابع محدود آب های زیر زمینی و افزایش در آمد کشاورزان ضروری است.

وی در ادامه با بیان اینکه روستائیان از سرمایه های کوچک برخوردارند و درآمد آنها بر اساس اقتصاد معیشتی است گفت : کشت محصولاتی مانند زعفران نیازمند هزینه اولیه بالایی است چرا که بعد از گذشت سه تا چهار سال به باردهی مطلوب و افزایش درامد می رسد .

فرماندار شهرستان خمین افزود :  دولت در این زمینه زعفران کاران را با تسهیلات ارزان قیمت در قالب تسهلیات اشتغال پایدار روستایی موردحمایت قرار می دهد.

وی ادامه داد: در شهرستان خمین تاکنون 100 میلیارد  ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی پرداخت شده که بخشی از آن در حوزه گیاهان  دارویی و  زعفران کاری  است.

در ادامه معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت:135 تن زعفران خشک در هفت ماه امسال از کشور به کشورهای دیگر صادر شد.

جواد میر عرب در ادامه افزود: این میزان صادرات محصول 178 میلیون دلار ارزآوری و تولید ثروت عاید کشور کرده است .

وی اظهارداشت: حجم  صادرات  محصول زعفران از نظر وزنی 48 درصد و از نظر دلاری 27 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال در هفت ماه امسال افزایش یافته است .

معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زری کشت زعفران در کشور 108 هزار هکتار است و پیش بینی می شود 400 تن زعفران خشک از این سطح امسال در کشور برداشت شود.

میر عرب ادامه داد: پارسال 367 تن زعفران در کشور تولید شد که  263 تن آن به کشورهای هدف صادر شد که پیش بینی می شود صادرات و تولید امسال افزایش یابد.

وی تصریح کرد: شرایط کشور با کاهش منابع آبی  ویژه است و  برای افزایش بهره وری  باید الگوی کشت تغییر کند وعفران گیاه ارزشمند و استراتژیکی است که به دلیل نیاز ابی کم ، اشتغالزایی و ارزآوری بالا برای مناطق کم آب توصیه می شود.

معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: رویکرد وزارت کشاورزی تولید است و رنجیره ارزش زعفران به وزارت بازرگانی منتقل شده است.

میر عرب افزود: بازاریابی در تولید زعفران باید دیده شود چرا که توسعه و افزایش تولید زعفران نیازمند بازاریابی مناسب است.

وی افزود: برای ورود به بازارهای جهانی تولید باید استاندارد و با بسته بندی مناسب و برند عرضه شود

وی با بیان اینکه دولت از بهره برداران زعفران و گیاهان دارویی با جدیدت حمایت می کند افزود: این حمایتها در قالب پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی ، تدارک بذر زعفران و ارائه خدمات مشاوره ای است .

در ادامه نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: پایه و اساس خود کفایی محصولات کشاورزی است و دشمنان در صدد این هستند که کشور به خود کفایی در تولید محصولات کشاورزی نرسد .

محمد ابراهیم رضایی افزود: وزیر جهاد کشاورزی دستاوردهای خوبی داشته است و در زمره یکی از وزارتخانه های موفق قرار دارد و بخش کشاورزی از رونق چشمگیری برخوردار شده است.

وی اظهارداشت: تولید بیشتر محصولات اساسی به رکورد بی ‌سابقه ای رسید و خودکفایی گندم در 2 سال اخیر در تاریخ کشور به‌عنوان افتخاری بزرگ برای مدیریت کلان کشور به ثبت رسید.

وی بیان کرد: وزارت کشاورزی وزیری جهادی دارد که با جدیدت از کشاورزان حمایت  می کند و نمایندگان مجلس نیز از این وزیرحماتی می کند.

وی تاکید کرد: کشت گیاهان کم آب بر در شرایط کنونی بسیار با اهمیت است و یکی از این گیاهان کم بر با ارزش افزوده بالا زعفران است.

نماینده مردم خمین  در خانه ملت افزود: کشور چین با استفاده از روشهای علمی رقیب محصول زعفران ایران شده که می طلبد  با تشکیل یک مجتمع تولیدی و استفاده از فناوری جایگاه ایران در تولید و بازاریابی محصول زعفران ارتقا ایبد.

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت : سطح زیر کشت زعفران در استان مرکزی 200 هکتار است که بیشترین سطح زیر کشت و تولید مربوط به شهرستان خمین است .

آنجفی افزود: میانگین تولید زعفران بین سه و نیم تا چهار کیلوگرم در هکتار است که پیش بینی می شود 800 کیلوگرم زعفران خشک در این استان امسال تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی افزود: کشت گیاهان دارویی ، زعفران و گل محمدی در این استان روبه افزایش است چرا که استان با کاهش بارندگی و کمبود منابع ابی مواجه است و تغییر الگوی کشت و تولید  محصولات کم آب بر با ارزش افزوده بالا در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: باید تفکر در کشاورزان تغییر یابد و کشتهای رایج جای خود را به  کشتهای جدید و تولید محصولات کم آب بر دهد و لازمه این امر تغییر در تفکر و نگرش کشاورزان است .

وی گفت: برای تحقق این امر طرحهای ترویجی کشت گیاهان دارویی ، زعفران و گل محمدی با جدیت اجرا می شود و اجرای این طرحها باعث افزایش سطح زیر کشت شده است .

در پایان این آئین از تعدادی از زعفران کاران نمونه شهرستان خمین نیز با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد .

   

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۳۶۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور

به گفته رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات مورد نیاز کشور توسط این استان تولید می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، ابوالفتح مرادی صبح امروز شنبه در یک نشست خبری اظهار داشت: سازمان تات مغز متفکر جهاد کشاورزی است و وظیفه پشتیبانی و حمایت علمی وفنی وزارتخانه برای افزایش تولید در کشور را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه این حمایت و تولید دانش فنی و پشتیبانی علمی به چند طریق انجام می‌شود، افزود: یکی از آنها انجام طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی کشاورزی است که مشکلات بخش کشاورزی را احصاء و راه حل ارائه می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس تعداد پروژه‌های تحقیقاتی در دست اجرا در سال گذشته را 258 مورد اعلام کرد که 114 مورد آن طی سال گذشته پایان یافت.

مرادی عنوان کرد: در اویل انقلاب و قبل از آن ارقام گندم 2 تا 3 تن در هکتار بود، اما به لطف مراکز تحقیقاتی که 34 مرکز تحقیقات استانی را شامل می‌شود و همگی زیرمجموعه تات هستند، با اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و معرفی ارقام گیاهی منتسب امروز تولید گندم در هکتار به بالای 10 تن رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات فارس بزرگترین مرکز استانی سازمان تات است که در بیش از 80 درصد معرفی ارقام گندم نقش و مشارکت فعال داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، تعداد مقالات علمی و پژوهشی چاپ شده در سال گذشته توسط این مرکز را 172 عنوان مقاله اعلام کرد که 85 مقاله یا تعداد نیمی از آن در مجلات کیو وان به چاپ رسیده‌اند.

مرادی با بیان این نکته که اصلاح و معرفی ارقام گیاهی فرآیند طولانی 12 تا 15 سال را طی می‌کند تا به جامعه هدف معرفی شود، گفت: از منظر طرح‌های تحقیقاتی برای حل مشکلات بخش کشاورزی، سال گذشته 19 رقم گیاهی معرفی شد که 6 رقم آن به گندم اختصاص یافت که 3 رقم گندم نان و 3 رقم گندم دوروم بود.

وی تصریح کرد: ارقام گیاهی موجود عمر مفید 5 تا 6 ساله دارند و بعد از طغیان نهادها، پتانسیل عملکرد را از دست می‌دهند و ارقام مقاوم‌تر باید جایگزین شود.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جمعیت دنیا دائم در حال افزایش است و نیاز به غذای بیشتری داریم، گفت: مجبوریم ارقام را به روز و همچنین ارقام مقاوم تری را معرفی کنیم.

مرادی ادامه داد: از نظر اقتصادی اگر فقط ارقام گندم آبی معرفی شده 500 کیلوگرم افزایش محصول نسبت به رقم قبلی داشته باشد، حدود یک میلیون تن گندم بیشتر تولید می‌شود و اگر قیمت گندم را هر کیلو 15 هزارتومان در نظر بگیریم (قیمت سال قبل) میزان 15 هزارمیلیارد تومان ارزش افزوده برای بخش کشاورزی کشور در هر سال ایجاد می‌شود.

به گفته وی؛ گندم آبی در استان فارس 143 هزارتن افزایش محصول دارد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس یکی دیگر از اقدامات این مرکز که اثر بخشی زیادی دارد را تولید هسته‌های اولیه بذری اعلام کرد و افزود: هسته‌های اولیه بذری غلات نسبت به سال 1401 تولید 2 برابری داشته‌اند. 

مرادی با بیان اینکه 30 درصد هسته‌های اولیه بذر غلات مورد نیاز کشور توسط استان فارس تولید می‌شود، عنوان کرد؛ در سال 1402 مرکز تحقیقات کشاورزی فارس 226 تن هسته اولیه بذری غلات تولید کرد که این تعداد تولید هسته اولیه بذری پتانسیل تولید 550 هزار تن بذر گواهی شده دارد و این تعداد بذر گواهی شده پتانسیل تولید 8 میلیون تن دانه گندم، جو و تریتیکاله را دارد. 

وی در خاتمه یادآور شد: از نظر اقتصادی تولید 226 تن هسته اولیه بذری علاوه بر نیاز 27 شرکت تولید کننده بذر فارس، نیاز شرکت‌های بذری 16 استان دیگر را هم تامین و از خروج سالانه 2 میلیارد دلار ارز جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/424.

دیگر خبرها

  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • خسارت سیل به مزارع زعفران آبیز 
  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور
  • پخش گفتگوی اختصاصی با همسر شهید طهرانی مقدم از شبکه خبر
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور