Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن قالیباف اصل مدیر عامل پیشین بورس اوراق بهادار تهران که هم‌زمان با برگزاری نخستین همایش ارزش آفرینی هلدینگ‌ها در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام شده علاوه بر تبیین نقش موثر این نهادهای مالی بزرگ بر توزیع عادلانه سهام عدالت از طریق نهاد مالی تاکید کرده است.

قالیباف اصل دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران است و پس از یک دهه سکانداری بورس تهران هم اکنون ریاست دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا(س) را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها هلدینگ ها در تامین مالی و یا تجهیز منابع با مشکلات مختلفی مواجه هستند.آیا هلدینگ‌ها می‌توانند همچنان در اقتصاد سنتی ایران ارزش آفرین باشند؟

قالیباف اصل :در دنیا شرکت‌های بزرگ و نهادهای مالی معظم که اغلب با هلدینگ ها شناخته می‌شوند، همچون سامسونگ یا میتسوبیشی و غیره در شفاف شدن اقتصاد کشورها به ویژه در رقابتی شدن آن‌ها از جایگاه موثری برخوردار هستند.

بالاخره شرکت‌ها با بزرگ شدن اقتصادها بزرگ می‌شوند. بر اساس اصل 44 قانون اساسی دولت نمی‌تواند به طور مستقیم در شرکت‌ها سرمایه گذاری کند، قدر مسلم سرمایه‌گذاری‌ها توسط بنگاه‌های بزرگ مثل هلدینگ‌ها باید انجام شود.

در شرایط جدید به ویژه بعد از اجرای اصل 44 قانون اساسی و همچنین ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، هلدینگ‌ها با کارکردی که در اقتصاد دارند، از جمله در توسعه پایه سهامداری ، توسعه تامین مالی ، سرمایه گذاری‌های بدون کمک دولت می‌توانند کمک‌های موثری داشته باشند و در عین حال برای توسعه و اجرای پروژه‌های جدید می‌توان وظایف بیشتری را به آن‌ها محول کرد.

آیا هلدینگ‌ها می‌توانند در باز کردن گره‌های کلاف سردرگمی به نام سهام عدالت نقش موثری بازی کنند؟

قالیباف اصل :هلدینگ های موجود در کشور اغلب وابسته به تامین اجتماعی یا صندوق‌های بازنشستگی هستند که سهامدار آن‌ها به نوعی بیمه گزاران آن‌ها و یا وابسته به بانک‌های هستند که آن‌ها نیز در بورس حضور دارند که در نهایت سهام آن‌ها در دست مردم است.بنابراین اگر هلدینگی در جایی سرمایه گذاری می‌کند، بطور غیر مستقیم باید گفت عموم مردم در آنجا مایل به سرمایه گذاری هستند.

در مورد سهام عدالت نیز در زمان توزیع آن، یکسری شرکت‌های سرمایه گذاری استانی دیده شده بود که مردم به عنوان سهامدارآن شرکت‌ها تلقی می‌شدند و به تبع آن درراستای سیاست‌های اصل 44 سهام شرکت‌های سودآور و ممتاز بورس به این شرکت‌های سرمایه‌گذاری تخصیص داده می‌شد.

اینکه یک نهاد مالی بزرگ در مورد سهام عدالت داشته باشیم، نیز پذیرفته شده و در مورد آن بحث شده است.هم اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله سهام عدالت باید فرایند تکمیلی خود را طی کنند، اما قدر مسلم یک نهاد مالی واسط ما بین این شرکت‌ها و صندوق‌های قابل معامله سهام عدالت باید قرار بگیرد.

 امروز با هلدینگ‌هایی مواجه هستیم که عنوان می‌شود ناتوان شده‌اند یا با بحران مواجه هستند. از طرفی انحلال و یا ادغام برخی از آن‌ها از جمله گروه مدیریت سرمایه گذاری امید یا سرمایه گذاری غدیر شنیده می‌شود.چگونه می‌توان به کارکرد هلدینگ ها همچنان امیدوار بود؟

قالیباف اصل :قدر مسلم سرمایه گذاری امید در حوزه‌های مختلفی از صنعت و به طور اخص در سنگ آهن و معدن فعال است و در دنیا مشابه آن وجود دارد و یا سرمایه گذاری غدیر به طورویژه در صنعت پتروشیمی فعال است.

چنین هلدینگ هایی در دنیا وجود دارند و به سادگی نمی‌توان گفت که چنین شرکت‌هایی هلدینگ نیستند و یا نیازی به وجود آن‌ها نیست. در دنیا سرمایه گذاری به شکل غیر مستقیم از سوی هلدینگ ها راهبری می‌شود و چنین نهادهایی را تقویت و سرمایه‌های خرد مردم تجمیع می‌شود تا در نهایت به فعالیت‌های مولد اقتصادی تخصیص یابد، ضمن اینکه در آن‌ها دانشی اندوخته شده به راحتی نمی‌توان گفت منحل خواهند شد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۳۸۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام استقلال تغییرناپذیر است

آفتاب‌‌نیوز :

۸۵ درصد سهام استقلال به بخش خصوصی واگذار و پس از شایعات ریز و درشت فراوانی که در چند روز گذشته نقل محافل بود، بعد از اولین جلسه هیات مدیره باشگاه با اعضای هلدینگ پتروشیمی تنها خبری که به بیرون درز کرد این بود، به احتمال زیاد نام استقلال به استقلال خلیج فارس تغییر خواهد کرد...

نام این باشگاه از ابتدای انقلاب یعنی ۴۵ سال است که از تاج به استقلال تغییر کرده است و اینکه پس از چهار دهه و به بهانه واگذاری اکثریت سهام این باشگاه نام بزرگ این باشگاه هم باب میل خریداران آن تغییر پیدا کند، هرگز مورد تایید هواداران میلیونی این باشگاه نیست.

هواداران استقلال ابتدا از خریداران باشگاه محبوبشان انتظار و توقع رفع مشکلات عدیده و بزرگ باشگاه شان را دارند. از کم شدن بدهی ها، از تزریق پول و برنامه ریزی درست و حسابی برای پایان فصل و برای شروع فصل آینده و بحث‌های جانبی از جمله تغییر نام باشگاه و یا الصاق پسوند یا پیشوند بنام بزرگ استقلال هرگز شدنی نیست. البته این خبر چند ساعت بعد توسط روابط عمومی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس رد شد، اما هواداران فوتبال حق دارند از بروز چنین شایعاتی ترسیده و چندان به تکذیب‌های رسمی اعتماد نداشته باشند! در ماه‌ها یا سال‌های آینده حقیقت مشخص خواهد شد.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • نگرانی از کاهش سطح دینداری و افزایش بی اعتمادی در جامعه در یادداشت عباس عبدی
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد + جزئیات
  • پتروشیمی‌ها پول خوراک را به‌موقع پرداخت کنند
  • توزیع عادلانه امکانات در مدارس کرمانشاه با رویکرد محرومیت‌زدایی
  • رشد ۴۱ درصدی صدور مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته
  • نام استقلال تغییرناپذیر است
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران