Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آستانه‌ روز دانشجو با سه تن از نمایندگان جنبش دانشجویی در خراسان رضوی به صحبت نشستیم و به بررسی چالش‌های جنبش دانشجویی پرداختیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، آذرماه که می‌رسد تشکل‌های دانشجویی در فضای کاری خود رنگ و بوی دیگری را حس می‌کنند، چرا که می‌دانند که در آستانه‌ روز دانشجو قرار دارند و قرار است که در این روز به برنامه‌های مختلفی بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین مناسبت با دعوت از سه نماینده‌ تشکل‌های دانشجویی مشهد به بررسی چالش‌های جنبش دانشجویی در فضای استان خراسان رضوی پرداختیم.

در این نشست محمد صادق رسم زاده؛ مسئول بسیج دانشجویی حوزه بقیه الله مشهد؛ مصطفی سلیمانی نسب، قائم مقام جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی و امیر حسین نژاد، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد حاضر بودند و به بیان نظرات خود در خصوص جنبش دانشجویی پرداختند.

جنبش دانشجویی در مشهد به برکت وجود امام رضا (ع) شرایط خوبی دارد

 امیر حسین نژاد شروع کننده‌ی این نشست بود. او گفت: جنبش دانشجویی در مشهد به برکت وجود علی بن موسی الرضا شرایط خوبی دارد، عموم مردم مشهد را قشر مذهبی و دغدغه‌مند تشکیل می‌دهد و همین مسئله باعث می‌شود که دانشجویان عموما در یک خانواده با عقاید مذهبی رشد کنند و وارد دانشگاه شوند، همین مسئله باعث می‌شود که دانشجویان در فضای کار تشکیلاتی با روحیه‌ی بهتری پیگیر باشند و در مواقع حساس در فضای دانشگاه و استان نقش آفرین باشند، البته کار در مشهد سختی‌های خودش را هم دارد.

محمد صادق رسم زاده نیز به عنوان نفر دوم، در خصوص وضعیت جنبش دانشجویی در خراسان رضوی گفت: زمینه مذهبی، حضور آستان قدس و وجود امام هشتم در مشهد باعث شده که جنبش دانشجویی در فضای این شهرعموما موفقیت‌های خوبی را داشته باشد؛ اما بنده نظرم این است که حقیقتا امسال جنبش دانشجویی سال سرحالی را ندارد، به نظر می‌رسد جنبش دانشجویی به صورت کلی در حالت سردرگمی و همچنین سرگرمی روی برخی از مسائل غیرضروری است، البته در ایجاد این اتفاق عملکرد مسئولین هم در استان خراسان رضوی بی تاثیر نیست و ما بعضا به دلیل برخی از سو مدیریت‌ها وقت خودمان را برای مطالبه از مسئولین استان هدر می‌کنیم.


رستم زاده در ادامه‌ی صحبت هایش گفت: استان خراسان رضوی از لحاظ تعداد دانشجو و تعداد دانشگاه جزو سه استان اول کشور است، اما متاسفانه نتوانستیم با استفاده از این ظرفیت در عرصه‌های بین المللی نقش آفرین باشیم، روز دانشجو با شهادت سه تن از دانشجویان گره خورده است و این موضوع این پیام را برای ما دارد که جنبش دانشجویی برای قدرت تلاش نمی‌کند.

مسئول بسیج دانشجویی حوزه بقیه الله مشهد در خصوص عدم وحدت در بین تشکل‌های مشهد افزود: در مشهد فعالیت‌های مقدس دانشجویی را به خوبی می‌بینیم، اما مشکلی که در این شهر وجود دارد این است که گروه‌های مختلف در حال فعالیت هستند و وحدت بین تشکل‌ها وجود نداشته و این عدم وحدت باعث می‌شود که سرعت رشد و به نتیجه رسیدن مطالبات دانشجویی کم شود.

جنبش دانشجویی در مشهد کمتر دچار انحراف شده است
مصطفی سلیمانی نسب نیز با مقایسه‌ی جنبش دانشجویی در خراسان رضوی با سایر نقاط کشور گفت: جنبش دانشجویی در استان خراسان رضوی در مقایسه با سایر استان‌های کشور و همچنین مشهد در مقایسه با سایر شهر‌های کشور، در چند سال اخیر موفقیت بیشتری را کسب کرده، اما در مجموع قطعا انتظارات از جنبش دانشجویی بالاتر از شرایط موجود است. البته بخشی از دلایل کم شدن تاثیر جنبش دانشجویی به شرایط اقتصادی و نوع مواجه‌ی مسئولین در دانشگاه‌ها و بیرون دانشگاه‌ها با دانشجویان هم ربط دارد و این مسئله هم باعث می‌شود که دانشجویان نسبت به فعالیت در فضای دانشجویی دل سرد شوند.

 


قائم مقام جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی ادامه داد: تاکید می‌کنم که جنبش دانشجویی در مشهد شرایط بهتری را نسبت به سایر شهر‌ها دارد و ما در مشهد کمتر شاهد انحراف هستیم.

در بیان مطالبات سعی میکنیم موضع تخصصی و درستی بگیریم
امیر حسین نژاد در توضیح اینکه در بیان مطالبات خود چقدر به بحث تخصصی بودن مطالبه توجه می‌کنند، گفت: در بیان مطالباتمان عموما به کسب تجربه و شنیدن حرف‌های بزرگان در خصوص مسائل مختلف توجه می‌کنیم و سعی می‌کنیم با مطالعه در مسائل مختلف موضع تخصصی و درستی را در مسائل بگیریم.

 


صادق رستم زاده هم افزود: وقتی در یک مجموعه به عنوان مسئول حاضر می‌شویم به هر حال نیاز است که یک سری مطالعاتی را در بعد شخصی خود داشته باشیم، اما به شکل کلی در مطالباتی که در فضای تشکل دانشجویی خود انجام می‌دهیم، سعی می‌کنیم فضای تخصصی را پی بگیریم.

 


رستم زاده بیان کرد: در قضیه fatf در جلسات و حلقه‌هایی که داشتیم اسناد مربوط fatf و گزارش‌های خبری رسانه‌ها را با دیدگاه‌ها و تحلیل‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دادیم و تحلیل می‌کردیم، البته باید در جریانات مختلفی که نیاز است جنبش دانشجویی در آن مسئله ورود کند به زمان هم توجه داشته باشیم و نمی‌شود با مطالعات سنگین و دقیق از نقش آفرینی به هنگام در خصوص مسائل مختلف بگذریم، اما توصیه من به همه‌ی دوستان و ابتدا به خودم این است که جدا در مطالبات بحث فضای تخصصی را مد نظر داشته باشیم.

همیشه سعی کردیم قبل از بیان مطالبه، مطالعهی دقیقی داشته باشیم
مصطفی سلیمانی نسب هم افزود: ما همیشه سعی کردیم قبل از بیان مطالباتمان مطالعه کافی را در موضوعات مورد نظر داشته باشیم، یکی از وظیفه‌های جنبش دانشجویی بحث روشنگری است که در موضوع روشنگری مخاطب ما عموم مردم هستند. برای این موضوع هم نیاز است به صورت کامل مطالعات دقیقی را انجام دهیم تا بتوانیم مردم را اقناع کنیم و در خصوص مسائل مختلف به تبین و روشنگری بپردازیم.

برخی از مسئولین جریان دانشجویی را سرکوب میکنند
مصطفی سلیمانی نسب در ادامه به چالش‌های جنبش دانشجویی اشاره کرد و اظهار داشت:  از نظر بنده جنبش دانشجویی در فضای استان خراسان رضوی دو چالش اصلی را دارد، اولین چالش مربوط به سرکوب جریان دانشجویی توسط برخی از مسئولین است؛ متاسفانه ما بعضا شاهد این سرکوب از طرف برخی از مسئولینی هستیم که از این عزیزان توقع نمی‌رود که اینگونه با جنبش دانشجویی برخورد کنند.

 


سلیمانی نسب گفت: به عنوان مثال ما در سطح دانشگاه فردوسی در یکی از نهاد‌هایی که نقش فرهنگی و نطارتی داشت، شاهد این بودیم که فردی بعد از ۷ سال مسئولیت که در این مسئولیت سابقه‌ی روشنی هم نداشته است و هر نوع ضربه که می‌توانسته به جریان دانشجویان انقلابی وارد کرده ، نه تنها از کار برکنار نشده و سلب مسئولیت نشد؛ بلکه مسئولیت مهمتری در سطح کشوری به این فرد سپرده شد. قطعا این نوع برخورد‌ها دهن کجی به تشکل‌های دانشجویی است و این موضوع طبیعی است که باعث سرکوب و دل سرد کردن جریان دانشجویی در سطح دانشگاه می‌شود.

قائم مقام جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی ادامه داد: دومین چالش موجود در فضای جنبش دانشجویی در خراسان رضوی بحث بی انگیزه بودن بخش وسیعی از دانشجویان است که این عامل این مسئله عمدتا مربوط به مسائل اقتصادی است، دانشجویان به جایی اینکه دغدغه‌ی فرهنگ و دانشگاه را داشته باشد با توجه به شرایط موجود بیشتر درگیر دغدغه‌ی اقتصادی و معیشت خود و خانواده است.

برخی از مسئولین بیش از یک چهره واقعی دارند!
صادق رستم زاده هم در خصوص چالش‌های جنبش دانشجویی در خراسان رضوی گفت: اولین چالش موجود جریان دانشجویی از نظر بنده این است که ما به مانند دهه‌ی اول انقلاب، این روز‌ها از افرادی که نظریه پرداز باشند و بتوانند جریان دانشجویی را کمک کنند استفاده نمی‌کنیم و به نوعی بی بهره هستیم.

 


رستم زاده ادامه داد: دومین چالشی که وجود دارد این است که متاسفانه برخی از مسئولین ما در فضای استان و دانشگاه‌ها بیش از یک چهره‌ی واقعی دارند و قطعا این نوع برخورد نفاق گونه است؛ اگر مسئولین ادعای دغدغه‌ انقلابی دارند، چرا یک بار دارای فراز هستند و یک بار نشیب و اگر هم آمده اند که با تفکر غیر انقلابی فعالیت کنند باز هم چرا با فراز و نشیب کار می کنند، متاسفانه این نوع برخود‌ها جریان دانشجویی را به شدت اذیت می‌کند و باعث می‌شود که حرکت جنبش دانشجویی محدود شود.

مسئول بسیج دانشجویی حوزه بقیه الله مشهد در خصوص سومین چالش جنبش دانشجویی گفت: سومین چالش موجود در جریان دانشجویی بحث رخوت و بی انگیزه بودن خود دانشجویان است، متاسفانه افراد فعال در تشکل‌های دانشجویی به شدت محدود هستند و یک بی انگیزه‌ای در فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی دیده می‌شود. مثلا در ایام اربعین شاهد بودیم حجم زیادی از مسلمانان نیجریه به ناحق کشته شدند، اما هیچ تشکلی در مشهد در این خصوص فعالیتی انجام نداد.

یکی از چالشهای جنبش دانشجویی سردی و بی انگیزهای دانشجویان است
امیرحسین نژاد هم به عنوان نفر آخر به بیان نظر خود در خصوص چالش‌های جنبش دانشجویی پرداخت و گفت: از سال‌های گذشته به خصوص از سال پیش، جنبش دانشجویی با یک سردی عجیبی مواجه شد، امروز یکی از چالش‌های جنبش دانشجویی همین سردی و بی انگیزه‌ای دانشجویان است.

 


حسین نژاد بیان کرد: دومین چالش موجود جریان دانشجویی هم امروز نوع رفتار و عملکرد برخی از مسئولینی است.در فضای دانشگاه‌ها که ما به هیچ وجه انتظار چنین برخورد‌هایی را از این افراد نداریم و این رفتار‌ها واقعا تعجب برانگیز است، البته بعد از اربعین حسینی، شور خوبی بین تشکل‌های دانشجویی ایجاد شد و ما در فضای ۱۳ آبان ماه شاهد بودیم که جنبش دانشجویی در مشهد چقدر خوب توانست نقش آفرین باشد و ما امیدواریم که روز‌های خوبی در انتظار جنبش دانشجویی باشد.

فعالیت تشکلهای یکبار مصرف باعث بد نام کردن جنبش دانشجویی میشود
مصطفی سلیمانی نسب در خصوص ضربه‌ فعالیت تشکل‌های یکبار مصرف به جنبش دانشجویی گفت: فعالیت تشکل‌های یکبار مصرف در فضای دانشگاه‌ها عمدتا باعث دلسردی و بد نام کردن جنبش دانشجویی می‌شود و ممکن است عملکرد این تشکل‌های یکبار مصرف باعث شود که عده‌ای فکر کنند که تشکل‌های دانشجویی برای سهم خواهی آمده اند.

سلیمانی نسب افزود: البته این حرکت‌ها و فعالیت‌های اینگونه‌ی تشکل ها، چون مقطعی است و دوام ندارد، نمی‌تواند به صورت کلی به جنبش دانشجویی ضربه بزند و از این جهت جای نگرانی وجود ندارد.

 


حسین نژاد  بیان کرد: جنبش دانشجویی باید در برابر این تشکل‌های دانشجویی به اصلاح یکبار مصرف به صورت یکپارچه ایستادگی کند، این تشکل‌ها باعث بد نامی جریان دانشجویی می‌شود.

همچنین صادق رستم زاده با بیان مطالبه‌ی امامین انقلاب از تشکل‌های دانشجویی گفت: امامین انقلاب همواره به تشکل‌های دانشجویی تاکید می‌کردند که تخته موج احزاب نشوند و اجازه‌ی موج سواری جریانات سیاسی را از تشکل‌های دانشجویی ندهند.

رستم زاده افزود: در جریان انتخابات سال ۹۶ در بسیاری از دانشگاه‌های مشهد حلقه‌هایی تشکیل می‌شد که در آن احزابی که خیلی وقتی بود در خراسان رضوی فعالیتی نداشتند، در این جمع‌ها حاضر می‌شدند و از دانشجویان به نوعی استفاده‌ی ابزاری می‌کردند.

مسئول بسیج دانشجویی حوزه بقیه الله مشهد گفت: تشکل‌های یکبار مصرف باعث آبروریزی جریان دانشجویی اصیل انقلابی هستند، آنها با فعالیت برخی از تشکل‌ها در آستانه‌ی انتخابات، آبروی تشکل‌های دانشجویی ای که پر از دغدغه‌ی جهاد هستند و در همین حاشیه شهر مشهد فعالیت‌های موثری را انجام می‌دهند، را می‌برند و این مسئله اصلا مناسب نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۳۸۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| حمایت جانانه بازیگر زن برنده اسکار از جنبش دانشجویی آمریکا

سوزان ساراندون، بازیگر برنده اسکار، در گفت‌وگویی حمایت خود را از دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل اعلام کرد و گفت: نسل کشی در غزه درحال به چالش کشیدن در روایت‌هاست، ما به عنوان آمریکا تا خرخره در این فضاحت فرو رفتیم...

دیگر خبرها

  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • مروری بر نحوه شکل‌گیری جنبش دانشجویی همبستگی با فلسطین در آمریکا همزمان با اوج‌گیری تجمعات ضدصهیونیستی در غرب
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین نشان از عدم پایبندی مدعیان حقوق بشر به آزادی است
  • واکنش بایدن به خیزش دانشجویی
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است/ جنبش دانشجویی دست واشنگتن را رو کرد
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • دانشگاهی‌ها و نمایندگان درباره جنبش دانشجویی آمریکا چه گفتند؟
  • فیلم| حمایت جانانه بازیگر زن برنده اسکار از جنبش دانشجویی آمریکا
  • اعطای «گرنت» به تشکلهای دانشجویی تصویب شد