Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر خارجه ایران رویکرد دولت آمریکا علیه قراردادها و معاهدات بین المللی را تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین المللی خواند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «غلامحسین دهقانی» معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان که برای شرکت در کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون سلاحهای شیمیایی در لاهه به سر می برد،با «هوگو سیبلس» دبیرکل دیوان دائمی داوری (PCA) در مقر این دیوان واقع در کاخ صلح لاهه دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامحسین دهقانی در این دیدار بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات تاکید و به بیان تاریخچه ای از نگرش انسانی کشورمان در طول هشت سال جنگ تحمیلی علیرغم تحمیل جنگی خانمانسوز و حملات شیمیایی ضد انسانی علیه شهرهای ایران پرداخت.

وی همچنین با انتقاد از رویکرد خصمانه و خلاف حقوق بین الملل هیات حاکمه کنونی آمریکا علیه ایران از جمله در خروج از برجام و نقض قرار صادره از سوی دیوان بین المللی دادگستری، این نگرش را تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین المللی قلمداد کرد.

طرفین در این دیدار در خصوص موافقتنامه همکاری امضا شده فیمابین و موضوع موافقتنامه میزبان گفتگو کردند و مقرر شد موارد مطرح شده از سوی طرفین مورد پیگیری قرار گیرد.

*ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی

به گزارش فارس، غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه همچنین پیش از این در سخنرانی خود در نخستین روز چهارمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح های شیمیایی در شهر لاهه، ضمن انتقاد از رفتار فریبکارانه برخی از اعضای معاهده گفت: اینگونه رفتارها راه را برای دستیابی گروههای تروریستی به سلاح شیمیایی باز کرده و برای آنها این فرصت را فراهم کرد که از این سلاحها علیه انسانهای بی دفاع استفاده کنند.

وی افزود: ایران کشوری است که همواره موضعی روشن در مخالفت با سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های شیمیایی داشته  و به تعهدات خویش پایبند بوده است. 
دهقانی ضمن اشاره به اینکه ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی  است، اظهار داشت: حضور تعدادی از  مجر‌‌وحان سلاح های شیمیایی از ایران در این کنفرانس و نمایشگاهی که بر پا کرده اند به خوبی نشان می دهد که طی سه دهه گذشته چه بر جانبازان شیمیایی گذشته است.

وی سپس به عدم اقدام جامعه بین المللی در جلوگیری از استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم سابق عراق علیه کشورمان و همچنین مردم عراق اشاره  کرد و اظهار داشت: هر چند قدرتها مانع صدام برای استفاده از سلاح های شیمیایی نشدند ولی مشاهده آثار دهشتناک کاربرد این سلاحها بر قربانیان سلاحهای شیمیایی باعث شد که دنیا متوجه اهمیت و فوریت انعقاد کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی شود و به این امر اقدام کند.
معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خا جه تاکید کرد: آمریکا به عنوان تنها دارنده ذخایر سلاح های شیمیایی تاکنون به بهانه واهی مشکلات فنی از انهدام ذخایر سلاح های شیمیایی خود ،که مهم ترین وظیفه و اولویت کشورهای عضو کنوانسیون می باشد، خودداری ورزیده است.
 غلامحسین دهقانی اظهار  داشت: اعتیاد  آمریکا به اعمال تحریم های یکجانبه به ایجاد مانع در استفاده صلح آمیز از مواد و تکنولوژی شیمیایی ،بر خلاف ماده ۱۱ کنوانسیون ، نیز تسری یافته و با اعمال محدودیت های بانکی، در عمل خدمات دارویی مناسب به جانبازان شیمیایی را هم می تواند تحت تاثیر قرار دهد. که بر خلاف تعهدات این کشور تحت کنوانسیون و مغایر با حقوق بین الملل است. 
معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امورخارجه اضافه کرد:جهانشمولی کنوانسیون سلاح های شیمیایی به دلیل عدم تصویب معاهده توسط رژیم صهیونیستی که دارای انواع سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های شیمیایی است، تاکنون به محقق نشده  است. امتناع این رژیم از الحاق به پیمان عدم اشاعه سلاحهای هسته ای با استفاده از چتر حمایتی آمریکا صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه را پیچیده تر کرده است.
دهقانی همچنین در پایان با انتقاد از سیاسی کردن سازمان توسط برخی اعضا ، تنها راه حفظ اعتبار سازمان را اتخاذ تصمیم بر اساس اجماع  و وفاداری به متن کنوانسیون توسط همه دول عضو دانست.

انتهای پیام/

انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۴۰۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات در فضای مجازی

سردار وحید مجید دراین‌باره گفت: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۳ و در راستای پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در این راستا  ۳۴ کارگروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص  رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کردند. بر اساس تجزیه، تحلیل و رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفا یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری برای کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌شود و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچگونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... را به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتای فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش در فضای مجازی؛ از کاربران خواست تا ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را به پلیس فتا گزارش کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات در فضای مجازی