Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پنج آذر، روز ملی گرگان نامیده شده، روزی که یادآور حادثه‌ای خونین در سال ۵۷ است. در این روز، تنی چند از شهروندان گرگانی که در اعتراض به جنایت‌های رژیم طاغوت به خیابان‌ها آمده بودند، توسط مأموران جنایتکار رژیم طاغوت به خاک و خون کشیده شدند.

منشأ اصلی حادثه پنج آذر گرگان مربوط به واقعه ۲۹ آبان در مشهد مقدس است، در این روز رژیم با حمله مسلحانه به زائران و تظاهرات کنندگان در حرم مطهر امام رضا (ع) موجب بی‌حرمتی به این مکان مقدس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام خمینی (ره) هفتمین روز این واقعه را عزای عمومی اعلام کردند و با اعلام این فرمان توسط مراجع تقلید، مردم شهر گرگان، شهرها و روستاهای اطراف صبح روز پنجم آذرماه سال ۵۷ در میدان امامزاده عبدالله گرگان جمع شدند تا در یک راهپیمایی شرکت کرده و خشم و ناراحتی خود را از اتفاق رخ داده به رژیم نشان دهند.

قیام در تحصن ۶۰ روزه مطبوعات اتفاق افتاد

غلامرضا خار کوهی، تاریخ‌نگار گرگانی در خصوص اتفاقات این روز به خبرنگار مهر گفت: تجمع روز پنج آذر مردم گرگان برای یک راهپیمایی آرام بود اما مأموران رژیم از همان ابتدا به دنبال کشتار مردم بودند.

وی افزود: آن‌ها می‌توانستند با شلیک چند تیر هوایی مردم را متفرق کنند اما این کار را نکردند و با قصد کشتار به طرف مردم تیراندازی و موجب شهادت تعدادی از مردم در همان لحظات ابتدایی شدند.

خارکوهی گفت: این قیام در مقطعی اتفاق افتاد که مطبوعات در تحصن ۶۰ روزه و اطلاع‌رسانی بسیار ناچیز بود.

وی تأکید کرد: مرد و زن، کوچک و بزرگ و حتی برخی با کودکان شیرخوار در این قیام شرکت کردند تا ولایت مداری و عشق خود به اهل‌بیت را نشان دهند.

حضور ۳۰ هزار نفری مردم در قیام ۵ آذر

نگارنده کتاب «حماسه پنج آذر سال ۵۷ گرگان» تصریح کرد: براساس گزارش شهربانی گرگان نزدیک به ۳۰ هزار نفر در قیام گرگان حضور داشتند و این برای شهر گرگان در آن تاریخ جمعیت زیادی بوده است.

مرد و زن، کوچک و بزرگ و حتی برخی با کودکان شیرخوار در این قیام شرکت کردند تا ولایت مداری و عشق خود به اهل‌بیت را نشان دهندوی توضیح داد: برای شرکت در راهپیمایی مردم از گوشه گوشه گرگان و اطراف آن حضور یافتند و حدود هشت هزار انواع گلوله برای سرکوب مردم شلیک شد.

خارکوهی بیان کرد: مأموران در این روز مانع عبور و مرور آمبولانس‌ها می‌شدند و دو بار هم به بیمارستان گرگان حمله شد.

وی درباره نامگذاری پنجم آذر به نام «روز ملی گرگان» گفت: در سال ۱۳۸۹ اعضای شورای اسلامی شهر گرگان روز ۲۰ شهریور ماه را که مصادف با تغییر نام این شهر از استرآباد به گرگان بود، به نام «روز گرگان» نام‌گذاری کردند.

خارکوهی تصریح کرد: اما نامگذاری این روز به نام روز گرگان مورد انتقاد برخی فعالان اجتماعی و فرهنگی قرار گرفت، بنابراین زمینه تغییر آن هم وجود داشت تا این که در صحن نوزدهمین جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر گرگان که در سال اول شورا دوره پنجم برگزار شد، تصویب نامگذاری پنجم آذر به نام روز ملی گرگان اتفاق افتاد.

وی متذکر شد: همچنین می توان جزوه ای را تهیه و در اختیار معلمان برای تبیین این واقعه تاریخی در بین دانش آموزان قرار داد.

ساخت سردیس شهدا، برگزاری برنامه‌هایی در این راستا از قبیل مسابقات فرهنگی و هنری، دیدار با رهبری و حضور افراد با رده بالای نظامی در این روز از خواسته‌های مردم بوده است.

برنامه های این روز

برای آگاهی از برنامه‌های که قرار است در این روز برگزار شود با رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر گرگان گفتگو کردیم، ناصر گرزین، به خبرنگار گفت: ثبت پنج آذر به عنوان روز ملی گرگان در راستای اهمیت و تأثیر پنجم آذر در تاریخ ملی کشور و ضرورت شناساندن و معرفی آن به نسل جوان انجام شد تا در زمینه انتقال ارزش‌های انقلابی به نسل جوان مؤثر باشد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت چهار هزار شهید استان گلستان سال که در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۵ اتفاق افتاد بر اهمیت واقعه پنج آذر تأکید و خواستار معرفی این روز به جوانان شدند.

صبح روز پنجم آذر در ۴۰ مدرسه شهر گرگان به صورت همزمان زنگ افتخار «پنجم آذر» نواخته خواهد شدگرزین ادامه داد: در این راستا شهرداری گرگان برنامه‌های متنوع و المان‌های خوبی را تهیه کرده و اتفاقات خوبی را در این روز رقم خواهد زد، این برنامه‌ها به صورت ستادی با محوریت شهرداری، شورای شهر و بنیاد شهید شکل گرفته است.

وی بیان کرد: صبح روز پنجم آذر در ۴۰ مدرسه شهر گرگان به صورت همزمان زنگ افتخار «پنجم آذر» نواخته خواهد شد.

گرزین تصریح کرد: نصب المان شهدای پنج آذر به منظور زنده نگهداشتن یاد و خاطره ۱۴ شهید قیام مردم گرگان در جنب بیمارستان پنج آذر، نقاشی دیواری با مضمون قیام در ابتدای کوی ویلا و نمایشگاه عکس از «واقعه پنجم آذر» در تالار فخرالدین اسعد گرگانی از جمله برنامه‌های این روز خواهد بود.

وی گفت: مراسم متمرکز واقعه پنجم آذر گرگان از ساعت ۱۵ لغایت ۱۷ بعدازظهر روز پنج آذر در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می‌شود و در آن از خانواده‌های شهدای این روز تجلیل و همچنین مراسم خاطره‌گویی و بازخوانی اتفاقات انجام می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان اظهار کرد: از برکات این روز مردم گرگان می‎توانند مانند قیام مردم قم و یا قیام مردم تبریز دیداری با رهبر معظم انقلاب داشته باشند و این امر توسط مسئولان در حال پیگیری است.

همچنین در این روز همایش «شکوه مقاومت و پایداری بسیجیان» با حضور همه اقشار و بسیجیان با سخنرانی سردار حسین معروفی فرمانده سپاه نینوا گلستان در مصلی گرگان برگزار می‌شود.

کد خبر 4466065

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری گرگان شورای شهر گرگان گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۴۰۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

دیگر خبرها

  • اندر احوالات وضعیت نامشخص بیرانوند
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر
  • غایبان سپاهان برابر پرسپولیس
  • شناسنامه مهمترین سند کشور است
  • عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب از فساد جلوگیری می‌کند
  • عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب باعث جلوگیری از فساد می‌شود
  • تاکید امام جمعه موقت گرگان بر عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای ریشه‌کنی فساد در کشور
  • بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارگران
  • تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی
  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد