علمالهدی:پولشویی وجود دارد اما این را باید بگویند؟
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۴۲۰۷۷
ائمه جمعه امروز در خطبههای نماز سیاسی - عبادی جمعه دوم آذرماه به بیان موضوعات مهمی از جمله تحریمها، فشارهای اقتصادی، امر به معروف و نهی از منکر و میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) پرداختند که چکیده این خطبهها را در ادامه میخوانید.
علمالهدی:پولشویی وجود دارد اما این را باید بگویند؟
امام جمعه مشهد گفت: اکنون قریب چند ماه است که آمریکا از برجام خارج شده و اروپا شما را بازی میدهد و تا امروز یک قدم هم برنداشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، آیتالله سید احمد علمالهدی امروز 2 آذرماه در خطبههای عبادی-سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی ضمن تبریک میلاد پیغمبر(ص) و امام صادق(ع)، با بیان اینکه ما در عظیمترین و عزیزترین خاطرات انقلاب 40 ساله خود یعنی هفته بسیج به سر میبریم، عنوان کرد: بسیج عامل مقاومت 40 ساله این نظام و انقلاب در برابر تمام توطئهها، فتنهها و تهاجمات استکبار جهانی بوده که تا امروز ایستاده و مردم ما را نیرومندتر و قویتر از روز اول زنده در عرصه اقتدار منطقه و جهان در برابر توطئههای استکبار جهانی بسیج قرار داده است. بسیج ابتکار امام(ره) و انقلاب نبود، بلکه ابتکار پیغمبر بود. پیغمبر بسیج را تشکیل دادند و با یک دنیا دشمن مبارزه کردند تا هم از پیغمبر دفاع شود و هم اسلام توسعه پیدا کند.
امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: روزی که جلادان آمریکایی با هواپیما به صحرای طبس آمدند و با معجزه الهی طوفان شن به خاکستر مبدل شدند، امام(ره) احساس کرد که مسئله تنها مسئله یک انقلاب که شاه را بیرون کنند و بعد تشکیل حکومت دهند، نیست، بلکه مسئله این است که تمام دنیا با یک حکومت دینی و نظام ولایی دشمن و مخالف هستند و تنها ما و این مردم هستیم و با همین مردمی که با سینه خشک جلوی گلوله داغ رفتند و شاه را ساقط کردند، باید با دنیا مقابله کنیم.
وی اضافه کرد: امام(ره) کار پیغمبر را انجام دادند و در 5 آذر حکم بسیج را صادر کردند. ارتش 20 میلیونی به وجود آمد که این لشگر 40 سال مردم را در مقابل تمام تهاجمات، فتنهها و شیطنتهای استکبار جهانی نگه داشته و بسیج مقاومت را به مردم ما داده است. روزی که دفاع مقدس تمام شد و جنگ هشت ساله پایان پذیرفت، بسیاری از افراد سیاسی بیان کردند که جنگ تمام شد و بسیج را جمع کنیم به این دلیل که نمیخواهیم با کسی بجنگیم اما امام(ره) و مقام معظم رهبری فرمودند که تازه اول کار است.
علمالهدی بیان کرد: در سال چهلم انقلاب مقام معظم رهبری میفرمایند که انقلاب تمام نشده، ما هنوز وسط راه هستیم و باید ادامه دهیم. بسیج باید در همه جا وارد شود. هنوز جنگ تمام نشده بلکه عوض شده، بنابراین شما بسیجیان مردانگی، غیرت و شجاعت خود را نشان دادید. دشمن سرسخت ما آمریکا در اطراف کشور در ناوگانها، پایگاههای نظامی و پیمانهای محکم با عناصر مزدور نگه داشته شده و 30 سال است که مثل سگ پارس میکند و قدرت نزدیک شدن به شما را ندارد، زیرا شما دلاور هستید.
وی با اشاره به اینکه مسئولین نظام ما باید برنامههای خود را بسیجی اجرا کنند، تصریح کرد: بزرگترین شاخصه بسیجی دشمنشناسی است، هم دشمن را میشناسد و هم با راهبردهای مقام معظم رهبری ایستادگی کرده و با دشمن در جبهههای مختلف میجنگد. شما باید دشمن را بشناسید و در مقابل آن بایستید. باید بسیجیوار کشور را اداره کنید و سیاستهای پیچیده دشمن را جوابگو باشید و آنها را نقش بر آب کنید نه اینکه با اشتباه خود سند به دست دشمن دهید.
علمالهدی گفت: ما در این کشور مفاسدی داریم که یکی از آنها پولشویی است و هیچ کس منکر آن نیست. این 80 میلیون نفر، جامعه مومنین است اما پاکتر از جامعه امیرالمومنین(ع) که نیست و همه نوع آدم در آن حضور دارند اما آنچه در تصمیمگیریهای بینالمللی برای دشمن سند ایجاد میشود و علیه یک ملت و مردم تصمیمگیری میکند، صحبت تولیت سیاست خارجی در آن کشور یعنی وزیر خارجه و تولیت اجرایی نظام یعنی رئیس جمهور مملکت است. اگر این دو حرفی بزنند، حرف آنها در عرصه بینالمللی به عنوان یک سند اخذ میشود و در تصمیماتی که ضد ملت در عرصههای بینالمللی میگیرند، به آن استناد میکنند.
امام جمعه مشهد افزود: امروز که مردم ما و نخبگان فقهی و سیاسی CFT را جایز نمیدانند و در حد خیانت به کشور و نظام خطرناک میدانند، البته نمیگویند، افرادی که تصویب کردند، خائن هستند بلکه بیان میکنند در آن حد مضر و زیانبار است، شما بگویید در کشور ما پولشویی وجود دارد و بعد تصویب نشود و فردا دشمن بخواهد علیه ما تصمیمگیری کند، به همین حرف استناد میکند.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی ادامه داد: این حرف دروغ نیست، پولشویی وجود دارد اما این را باید بگویند؟ آن هم شخصی که متولی سیاست خارجی کشور است و بعد این حرف را بزند و سند به دست دشمن دهد. اشکال در این کار است نه اینکه چرا گفتید. نقد من به عنوان امام جمعه در عرصه بینالمللی شاهد و سند نیست اما اگر تولیت سیاست خارجی حرفی بزند، سندی برای دشمن میشود.
وی بیان کرد: بیان میکنند، افرادی که مخالف FATF هستند، میخواهند پولشویی کنند. مخالف آن مراجع تقلید هستند که این کنوانسیون و شرکت در آن را تحریم کردند. اول مخالف سرسخت آن نیز مقام معظم رهبری هستند که مخالفت جامع خود را با تمام کنوانسیونهای خارجی اعلام کردند اما تصمیمگیری را به عهده مجلس گذاشتند. فقها، علما، سیاستمداران و افراد متخصص در سیاست خارجی، حقوق بینالملل و اقتصاد مخالف هستند، آیا تمام این افراد پولشویی دارند؟
علمالهدی اضافه کرد: این تهمت زدن به بخش عظیمی از چهرههای برجسته رهبری، ولایت، روحانیت و بخش عظیمی از جریان نخبگان، خبرگان و افراد متخصص در این ممکلت است، به صرف اینکه افرادی که با این مصوبه مخالف هستند، گرفتار پولشویی هستند. این حرف آن هم از زبان یک مسئول اجرایی در این کشور و نظام ،درست است؟
امام جمعه شیراز:اقتصاد بیمار با جراحی درمان میشود
امام جمعه شیراز تاکید کرد که برای درمان بیماریهای سخت گاه مجبور به انجام عملهای جراحی دشوار هستیم که عوارضی هم دارد، اصلاح اقتصاد بیمار ایران اسلامی را هم نیازمند انجام یک جراحی بزرگ دانست.
به گزارش ایسنا، آیتالله لطفالله دژکام در خطبههای نماز جمعه دوم آذرماه شیراز گفت: مبارزه با فساد وظیفه تمام مسئولان است همه باید با فساد در هر بخش برخورد کنند.
او در عینحال اضافه کرد: اگر میخواهیم در این فضای اعمال فشارها بر جمهوری اسلامی، مردم نفسی بکشند، باید در مبارزه با فساد جدی و مداوم باشیم.
آیتالله دژکام با تاکید براینکه مبارزه با فساد گوشهای از اقدامات لازم برای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور است، گفت: مبارزه با فساد بخشی از ابعاد اجرای اقتصاد مقاومتی محسوب میشود.
او تصریح کرد: بسجی جز عشق به خداوند و اولیای خدا چیزی در ذاتش ندارد، شهدای عزیز خودمان را که به یاد میآوریم همین ویژگیها را داشتند؛ آنها آزاده بودهاند؛ آن موقع که دیگران دلار و سکه معامله میکردند بچه بسیجیها چه میکردند؟ همین الآن هم مرزهای ما توسط بسیجیان حفاظت میشود.
امام جمعه شیراز در ابتدای خطبههای نماز با تبریک ایام سراسر سعادت میلاد پیامبر مکرم اسلام(ص) و ششمین امام شیعیان حضرت امام صادق(ع)، مردم را به حضور در مراسم جشن و شادی این ایام دعوت کرد.
آیتالله دژکام به داشتن نظم در امور و اصلاح ذات البین توصیه و تاکید کرد که هرچه مردم با هم بهتر باشند و با صمیمت با هم رفتار کنند، عزت در مقابل دشمنان اسلام بیشتر خواهد بود.
تنها راهبرون رفت کشور از مشکلات از نظر امام جمعه موقت یزد امام جمعه موقت یزد با اشاره به ضرورت ترویج دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر گفت: تنها راه برون رفت کشور از مشکلات موجود نهادینه شدن روحیه و تفکر بسیجی است.به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین«سیدمحمد جواد آیت الهی» در خطبه های این هفته دوم آذرماه نماز جمعه یزد با بیان این که تمام افراد دولت و ملت در مقابل فسادهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسئول هستند، اظهار کرد: ما نباید در برابر دهن کجی ها خاموش بمانیم.
وی با اشاره به ضرورت ترویج دو فرهنگ الهی امر به معروف و نهی از منکر بین اقشار مختلف افزود: این دو فریضه الهی افراد جامعه اسلامی را به بهترین امت تبدیل کرده است.
امام جمعه موقت یزد در ادامه با بیان این که فرهنگ بسیجی از دیگر ویژگی های جامعه اسلامی گفت: تفکر و باور بسیج یک سری اصول و مبانی دارد که باید افراد جامعه نسبت به آنها آگاه شوند.
آیت الهی توکل به خدا و صبوری را مهمترین اصل مبانی تفکر بسیجی دانست و بیان کرد: استقلال امروز ایران اسلامی نتیجه نهادینه شدن تفکر بسیجی در کشور است.
این مقام مسئول اطاعت بی چون و چرا از ولایت فقیه را یکی از ویژگیهای بسیجی عنوان کرد و ادامه داد: بسیجی کسی است که همیشه در حال حرکت بوده و با روحیه جهادی همه موانع را از پیش روی بر می دارد.
امام جمعه موقت یزد در پایان خطاب به مسئولان و دستاندرکاران نظام، تأکید کرد: فقط روحیه و باور بسیجی است که میتواند مشکلات کشور در حوزه های مختلف را برطرف کند.
امام جمعه موقت اصفهان:
نباید بگذاریم دانشگاه میدان تاخت و تاز باشد
امام جمعه موقت اصفهان تاکید کرد: عقلا و بزرگان نباید بگذارند تا موضوعات دور از شان در دانشگاه ها اتفاق بیفتد. جوانان و بسیجی ها، اساتید و پسرها و دخترها در دانشگاه به آرامش نیاز دارند. نباید بگذاریم دانشگاه میدان تاخت و تاز باشد که این در شان نظام اسلامی ما نیست.
به گزارش خبرنگار ایسنا، حجت الاسلام محمدتقی رهبر ظهر امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه اصفهان با تبریک میلاد با سعادت خاتم النبیین و حضرت امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: متاسفانه با پیشرفت و حرکت به آینده، اخلاقیات و سنت های اسلامی و نبوی و سنتهایی که با خون شهدا به دست آمد، توجه کافی نشد؛ نباید از صفاتی همچون خداجویی، پاکدامنی، ساده زیستی، اتحاد و وحدت، همدلی برای خدا غفلت شود.
رهبر با اشاره به هفته وحدت اظهار کرد: مشترکاتی میان امت اسلامی وجود دارد و باید روی این موضوعات مشترک تاکید شود و نتیجه این وحدت حمایت از مردم یمن و فلسطین می شود.وی با بیان اینکه باید امت در برابر دشمنان یکدست باشد، گفت: چرا باید در میان خودمان تنش داشته باشیم؟ درد مردم امروز این نیست که گروههای سیاسی مختلف چه میگویند و چه میخواهند.
امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: امروز نباید طوری باشد که این جوان با آن جوان و این سخنران با آن سخنران نتوانند صحبت و گفتگو داشته باشند؛ البته گفتگوها باید در چهارچوب نظام باشد و در این موضوع شک نیست. بسیاری از اختلافات با گفتگو قابل حل است.
امام جمعه موقت اصفهان با تاکید بر اینکه مساله آب یک مساله خیلی مهم در اصفهان به حساب می آید، گفت: در حال حاضر بیشترین فریاد را در مساله آب داریم. در تقسیم آب باید عدالت وجود داشته باشد. دنیا آب تلخ و شور را شیرین میکند و از آن برای شرب و کشاورزی استفاده میکند. مسئولان باید مشکلات کشاورزان شرق اصفهان را از نزدیک مشاهده کنند. از استاندار جدید اصفهان و مسئولان آب و کشاورزی استان میخواهم که اهتمام نسبت به مساله آب داشته باشند. تغییر نام خیابانها مساله و مشکل امروز مردم نیست.وی با بیان اینکه موضوع حجاب در کشور لوث شده است، تاکید کرد: باید فکری نسبت به این موضوع شود؛ کمااینکه موضوع حجاب و بدحجابی به نوعی دهن کجی بدل شده است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: نماز جمعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۴۲۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادامه جنجال توسلجویی علمالهدی به شاهنامه | نمیدانستید منیژه، زن بادهنوش و دختر دشمن ایران بود | این ابیات را هم بخوانید!
در سخنان علمالهدی، نکتۀ فرعی نادرستی هم وجود دارد و آن اینکه وی منیژه را "یک زن فرهیخته و ایرانی" توصیف کرده؛ در حالی که منیژه تورانی بوده است. او دختر دشمن بزرگ ایران، یعنی دختر افراسیاب – پادشاه توران – بود!
در واکنش به اظهارات اخیر امام جمعه مشهد درباره حجاب، سایت عصرایران در یادداشتی نوشته است؛
در خبرها آمده بود که احمد علمالهدی، امام جمعۀ مشهد، گفته است: «حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بخصوص در تاریخ ایران باستان؛ و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامۀ حکیم ابوالقاسم فردوسی دید؛ آن زمان که از قول منیژه به عنوان نماد یک زن فرهیخته و ایرانی نقل میکند: منیژه منم، دخت افراسیاب / برهنه ندیده تنم آفتاب».
اینکه جناب علمالهدی برای دفاع از حجاب ترجیح داده به سراغ شاهنامه برود و از منیژه مدد بگیرد، خود تایید ناخواستهای است بر آنچه به عنوان دینگریزی در جامعۀ ایران مطرح و البته از تریبونهای رسمی انکار شده است.
محافظهکاران در ایران، به ویژه اگر اهل سیاست باشند، غالبا منکر داعیه دینگریزی در جامعۀ ایراناند؛ ولی چگونه هم آن ادعا را نادرست می دانند و هم آقای علمالهدی برای دفاع از حجاب دست به دامن منیژهای شده که اگرچه آفتاب تنِ برهنهاش را ندیده بود، ولی شرابخواری و عیش و عشرت هم از دیگر ویژگیهای او بوده است؟
در داستان بیژن و منیژه در شاهنامه، منیژه به بیژن دل میبندد و او را به خیمهاش دعوت میکند. چند شبانهروز با او مشغول خوردن و باده نوشیدن میشود، در حالی که نوازندگان با بربط و چنگ برایشان مینواختند.
ببینیم فردوسی چه توصیفی از خلوت بیژن با "منیژه" داشته:
نهادند خوان و خورش، گونهگون
همی ساختند از گمانی فزون
نشستنگه رود و می ساختند
ز بیگانه خیمه بپرداختند
پرستندگان ایستاده به پای
ابا بربط و چنگ و رامش سرای
میِ سالخورده به جام بلور
برآورده با بیژن گیو زور
سه روز و سه شب شاد بوده به هم
گرفته بر او خواب مستی ستم
در ابتدا هم که بیژن وارد خیمۀ منیژه میشود، فردوسی میگوید:
به پرده درآمد چو سرو بلند
میانش به زرین کمر کرده بند
منیژه بیامد گرفتش به بر
گشاد از میانش کیانی کمر
به هر حال پوشش منیژه هر چه بوده باشد، رفتار و کردار او قطعا باب طبع و مطابق عقاید جناب علمالهدی نبوده. پس چرا ایشان از منیژه مدد جسته برای دفاع از عقایدش؟ آیا این گونه تعبیر نخواهد شد که پدیدهای به نام دینگریزی را پذیرفتهاند که به باور منتقدان افرادی نظیر آقای علمالهدی در شکلگیری آن پدیده نقش موثری داشتهاند از منیژه و نه شخصیت های دینی نام برده است؟
مثلا در همین داستان بیژن و منیژه، نوازندگان برای دو دلداده مینواختند تا خلوت و معاشرتشان خوشایندتر شود و این اقبال به موسیقی هم دقیقا بخشی از همان "فرهنگ ایرانیان" بوده که آقای علمالهدی به آن تمسک جستهاند. ولی الآن که اختیار خراسان و شهر مشهد در ید باکفایت جناب علمالهدی قرار گرفته، برگزاری یک کنسرت در مشهد هم ممنوع است.
این نفی موسیقی هم آیا برآمده از "فرهنگ ایرانیان" است؟ و آیا همین سختگیریها موجب دینگریزی جوانان [یا دست کم لایههای قابل توجهی از آنان] نشده؟ قطعا اگر این سختگیریها نبود، امروز امام جمعۀ مشهد ناچار نبود برای دفاع از حجاب، به مشی منیژهای متوسل شود که پس از آن سه روز شادخواریاش با بیژن، در جام شراب بیژن داروی هوشبر ریخت و او را با کمک ملازمانش پنهانی به کاخ پدرش برد و باقی قصه را هم از زبان فردوسی بشنوید:
نهفته به کاخ اندر آمد به شب
به بیگانگان هیچ نگشاد لب
چو بیدار شد و بیژن و هوش یافت
نگار سمنبر در آغوش یافت
در سخنان آقای علمالهدی، نکتۀ فرعی نادرستی هم وجود دارد و آن اینکه وی منیژه را "یک زن فرهیخته و ایرانی" توصیف کرده؛ در حالی که منیژه تورانی بوده است. او دختر دشمن بزرگ ایران، یعنی دختر افراسیاب – پادشاه توران – بود!
البته این نکته اهمیت چندانی ندارد و حق با آقای علمالهدی است. یعنی رفتار و سلوک منیژه تفاوت چندانی با رفتار زنان ایرانی نداشته. چون ایرانیان و تورانیان در مجموع تا حد زیادی در اتمسفر فرهنگی مشابهی میزیستند. ولی همین که امام جمعۀ مشهد واقف نیست منیژه ایرانی نبوده، نشاندهندۀ آشنایی کم او با "تاریخ ایران باستان" است و گمان گرده یک بیت کافی است.
نکتۀ مهمتر اما این است که تفاخر منیژه به اینکه آفتاب هم تنش را ندیده، ریشۀ اشرافی هم دارد. در مکه و مدینه نیز اشراف دقیقا به علت وضع مالی بهتری که داشتند، لباس بیشتری بر تن داشتند.
اکثریت مردم حجاز فقیر بودند و لباس چندانی نداشتند. یعنی نه لباسهای گوناگون داشتند، نه همان تک لباسی که داشتند، همۀ جای بدنشان را میپوشاند و در نتیجه آفتاب تن آنها را میدید و میسوزاند.
اینکه نقل شده است پیامبر گرامی اسلام لباسهای با آستین بسیار بلند را نمیپسندید و اگر لباسی میخرید و آستیناش بیش از اندازه بود، مقدار اضافی را میبرید، دلیلش این بوده که چنین جامههایی را اشراف از سر تفاخر میپوشیدند و بسیاری از مردم پول کافی برای تهیۀ چنین لباسهایی نداشتند.
احتمالا در ایران هم اقشار فقیر تا حدی گرفتار چنین مشکلی بودند. به هر حال اینکه منیژه میگوید آفتاب هم تن مرا ندیده، احتمالا حاوی اشارهای است به خاستگاه طبقاتی برتر او؛ خاستگاهی که اکثر زنان فاقدش بودند.
به عنوان جمعبندی باید گفت در این یادداشت به سه نکته اشاره کردیم. یکم اینکه: وقتی برای دفاع از حجاب، پای زن بادهنوشی مثل منیژه به میان میآید، یعنی جناب علمالهدی هم واقفاند که برای دفاع از حجاب باید به سراغ شخصیتهایی تازه و غیراسلامی رفت و همین نشانۀ تحولی اساسی در جامعۀ ایران است که انکار میشود.
دوم اینکه: حتی اگر بپذیریم اسلام دقیقا همان چیزی است که آقای علمالهدی و همفکران محافظهکار ایشان میگویند، سختگیری برای اینکه سبک زندگی مردم و حتی مشی آنها در عرصۀ عمومی "کاملا اسلامی" شود، علت اساسی دینگریزی در جامعۀ ایران بوده است. با مردم نباید سخت گرفت وگرنه دینگریزی به دینستیزی هم منتهی خواهد شد.
سوم اینکه: اگر چیزهایی به نام "تاریخ ایران باستان" و "فرهنگ ایرانیان" وجود دارد، این امور قطعا تاثیر پایدار و ماندگار خودشان را بر زندگی و مشی و منش ایرانیان گذاشتهاند. جامعه، مومی در دستان صاحبان قدرت نیست تا آن را به هر شکل که خواستند، درآورند. قناعت را فقط به مردم نباید توصیه کرد. حاکمان هم در تلاش برای ایجاد "جامعۀ مطلوب" خودشان باید اهل قناعت باشند.