Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شاهد رویداد‌هایی بود که در ادامه به مهمترین آن‌ها می‌پردازیم.

علیزاده و همایون پس از ماه‌ها دوری به موسیقی برگشتند

محمد علیزاده و حامد همایون با دو تک آهنگ «خیالت تخت» و «پرسه» به موسیقی پاپ بازگشتند. این دو خواننده پاپ کشورمان ماه‌ها مشغول استراحت بودند و هیچ کنسرتی برگزار نکرده و تک آهنگی هم منتشر نمی‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد علیزاده تور کنسرت هایش را هم آغاز کرده و از جمعه شب این هفته در دو سانس به روی استیج می‌رود.

نشست خبری کنسرت ارکستر «میرآترا» به خوانندگی داود آزاد

نشست خبری کنسرت ارکستر «میرآترا» به خوانندگی داود آزاد و سرپرستی میرامیر میری دوشنبه ۲۸ آبان ماه در تالار اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار شد.

داود آزاد خواننده کنسرت ارکستر «میراترا» در ابتدای این نشست گفت: کنسرتی که ۶ آذر ماه در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد، فضای جدیدی از آثار من است. در این کنسرت سه قطعه بی کلام اجرا می‌شود. این کار‌ها از لحاظ سازبندی و هارمونی نسبت به کار‌های قبلی من تفاوت‌های زیادی دارند. این کار بر خلاف اجرا‌های قبلی من ارکستر هفتاد نفره دارد.

این موزیسین و خواننده در ادامه بیان کرد: اخیراً به شدت درگیر ضبط اثر در داخل و خارج از ایران بودم. هم اکنون ۱۰ آلبوم برای انتشار دارم که یکی از آن‌ها مربوط به حزین لاهیجی است و به زودی از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر می‌شود. ژانر آلبوم‌ها عرفانی سنتی تلفیقی و یک آلبوم هم موسیقی سرخ پوستی است. به همین دلیل ممکن است اجرا‌های کمی در تهران و شهرستان داشته باشم. من در این چند ماه کنسرت‌هایی را برگزار کردم و به زودی نیز برنامه‌هایی برای برپایی کنسرت در ایران و خارج از کشور دارم. در سال جدید هم کنسرت تئاتر با نام خسرو و شیرین به نمایش در می‌آید.

میر امیر میری رهبر ارکستر ایرانی «میرآترا» هم در این نشست گفت: ما جزو ارکستر‌هایی هستیم که تلاش کردیم شکل جدیدی از ترکیب ساز‌های ایرانی را داشته باشیم. ما به غیر از خانه موسیقی هیچ حامی دولتی و غیر دولتی نداریم؛ اما برای «میرآترا» یک اتفاق خوب را می‌بینم. به طور حتم همکاری با داود آزاد می‌تواند مقدمه خوبی برای اجرا‌های ارزشمندی در حوزه موسیقی ایرانی باشد. گفتنی است ۳۰ درصد از نوازنده‌های این ارکستر بانوان هستند.

آیینه دار در تکاپو برای آرشیو صوتی تصویری موسیقی نواحی

نشست خبری پنجمین دوره فستیوال موسیقی آینه دار ظهر دوشنبه این هفته برگزار شد. این دوره از فستیوال به موسیقی شمال کشور شامل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان اختصاص دارد.

علی مغازه‌ای دبیر جشنواره در ابتدا با بیان اینکه ما هر سال به یک محدوده فکری توجه داریم، بیان کرد: ما تمرکزمان استان‌ها نیستند و اقلیم‌ها را در نظر می‌گیریم. ما در این دوره از حوزه آستارا تا مازندران و گلستان را مد نظر داریم. از جنوب گلستان تا علی آباد کتول دامنه البرز را داریم که هم ریشه در فرهنگ هستند. از بندر گز تا آزاد شهر حوزه فرهنگی ترکمن و قزاقی است. ما آن بخش از شمال کشور را برای دوره بعد در نظر گرفتیم بنابراین این دوره محدود به حاشیه رشته کوه‌های البرز با فرهنگ شمال کشور است.

وی در ادامه داد: دانشجویان موسیقی این فرصت را دارند که با تماشای این کنسرت‌ها و ملاقات با موزیسین‌های نواحی شمال کشور از آن‌ها تجربه کسب کنند. ما شاهدیم در دهه‌های اخیر جشنواره‌های مختلف برگزار شد که چیزی از آن‌ها در دسترس نیست و ما می‌خواهیم آرشیو دقیقی از این موسیقی‌ها داشته باشیم. خوانندگان و موزیسین‌هایی در این جشنواره داریم که تا به حال اسمی از آن‌ها نبوده و در گذشته بسیاری از موزیسین‌ها از دنیا رفته اند از این رو چیزی از آن‌ها در دست نیست و تلاش می‌کنیم قبل از فوت آن‌ها آرشیوی از آن‌ها داشته باشیم.

مغازه‌ای در پایان اضافه کرد: سه اجرا داریم که به ساکنان شمال کشور اختصاص دارد و ویژه عروسی است و در این جشنواره، با مجموعه‌ای از آیین‌های ساده و پیچیده آیینی مواجه هستیم.

رونمایی از اثر مشترک ایرج و عقیلی

قطعه «آوای ایران» اثر مشترک حسین خواجه امیری مشهور به «ایرج» و سالار عقیلی عصر دوشنبه ۲۸ آبان، در نگارستان شهر بوستان گفتگو رونمایی شد.

حسین خواجه امیری روی صحنه آمد و گفت: من خودم را لایق این همه محبت نمی‌دانم. من دنبال روی مرحوم تاج اصفهانی بودم و او به درستی قواعد موسیقی را بیان می‌کرد و من نیز سعی کردم از او الگوبرداری کنم.

سپس سالار عقیلی اظهار کرد: نخستین هدفم از خواندن اثر «آوای ایران»، ادای دین به استاد خواجه امیری است. من از کودکی عاشق ایشان هستم و خیلی چیز‌ها را از او یاد گرفتم. استاد خواجه امیری در سن ۸۶ سالگی دو هفته پیش مجددا در استودیو این کار را خواندند. امیدوارم این اثر مورد پذیرش مردم باشد و بتواند آن مفهومی را که مد نظر ما بود، منتقل کنیم.

در ادامه برنامه از تمبر ویژه اثر «آوای ایران» رونمایی شد و حسین خواجه امیری، سالار عقیلی و ایرج حسابی روی پوستر تمبر را به یادگار امضا کردند و موزیک ویدیو «آوای ایران» که به کارگردانی علی اصغر صفر نژاد، آهنگسازی و تنظیم بابک زرین و ترانه سرایی مرحوم افشین یداللهی است، پخش شد.

عقیلی پس از پخش این موزیک ویدئو گفت: این قطعه، ترکیب دو قطعه «همه چشم‌ها به ایران» در قالب بیات اصفهان است و قطعه ایران از آن ساخته شده است.

چهارمین فستیوال شب‌های موسیقی برگزار می‌شود

چهار گروه شناخته شده موسیقی ایرانی از روز چهارم تا پایان روز نهم آذر ماه ساعت ۱۹ در قالب چهارمین فستیوال «شب‌های موسیقی» در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران به اجرای برنامه می‌پردازند.

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته روز‌های یکشنبه چهارم و دوشنبه پنجم آذر ماه گروه «حافظ» به سرپرستی میرفرساد ملک نیا، روز‌های سه شنبه ششم و چهارشنبه هفتم آذر گروه «چریکه» به سرپرستی سید سلمان حسینی، روز پنجشنبه هشتم آذر گروه «حوسیان» به سرپرستی بهنام جاوید و روز جمعه نهم آذر گروه «کوچه باغ» به سرپرستی احمد سرلک به اجرای برنامه می‌پردازند.

در گروه «حافظ» به سرپرستی و آهنگسازی میرفرساد ملک نیا، عبدالکریم پرویزی، نسیم رستمی، حدیثه شیرازی، ایلیا شهسواری نوازندگان تنبور، کیارش بیان نوازنده عود، محمد حسین افشارزاده نوازنده دف، آرمینا جمشیدی نوازنده دف، ضیا علی عرب نوازنده انبر و سید کیارش هاشمی نوازنده قانون گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

سید وصال حسینی، سیدمهراب اسرافیلی، سیدآرمان دکه‌ای، شکیب تیموری، ادریس بیامه، تهمینه طاهرنژاد، صبا افشار نوازندگان تنبور، امیر ارزانی نوازنده رباب و امین دارابی نوانزده دف نوازندگان گروه «چریکه» به سرپرستی سید سلمانی هستند. این در حالی است حمد اسد شیر و بهنام جاوید اعضای گروه «حوسیان» به سرپرستی بهنام جاوید را شامل می‌شوند. ضمن اینکه در گروه «کوچه باغ» به سرپرستی احمد سرلک، محمود بخرد و احمد سرلک به عنوان نوازنده حضور دارند.

معتمدی سلطان کنسرت را به چالش کشید

محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی چهارشنبه ۳۰ آبان ماه با ارسال متنی از طریق پست الکترونیکی خود به خبرنگاران، متولیان فرهنگی، مقامات قضایی و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را به چالش «سلطان کنسرت» دعوت کرد.

در متن منتشر شده از سوی معتمدی آمده است:

در حوزه اقتصاد یک فردی بود که معروف شد به سلطان سکه. او دقیقاً چه کار می‌کرد و جرمش چه بود؟ در بازار سکه نوعی انحصار بوجود آورده بود به نحوی که جدا از سیاست گذاری‌های دولت می‌توانست با ارتباط با برخی افراد در بدنه اجرایی، قیمت سکه را به تنهایی تعیین کند. ترن اور مالی او هم ظاهراً حدود هزار میلیارد عنوان شده است. در حوزه امور فرهنگی و هنری چه؟ به هر حال بنده و سایر هنرمندان مستقل که بازرگان و فعال اقتصادی نیستیم. ما هنرمند موسیقی هستیم و حوزه کاری و شغلی ما کنسرت است. آیا هنرمندان موسیقی مستقل هم سلطان حوزه کاری خود را دارند؟!

 

انتهای پیام/

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موسیقی سنتی موسیقی پاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۴۳۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

لرستان به گواه مستندات و دیواره‌نگاره‌ها اولین سرزمینی‌ در تاریخ بشره که موسیقی و رقص گروهی در اون وجود داشته و ریشه بخش مهمی از موسیقی جهان رو باید در خاک لرستان جستجو کرد. سرزمین رقص و آواز و دلاوریهای مردان و زنان لر که در طول تاریخ افتخارهای بسیاری رو برای ایران زمین آفریده است. ویدیویی دیدنی با اجرای موسیقی بی‌نظیر و زیبای لری را ببینید. منبع: viral vids

 

دیگر خبرها

  • نماهنگ «نحن المنتقمون» منتشر شد/ یک موسیقی برای نمایش اقتدار
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • برگزاری یادبود نوازنده فقید در فرهنگسرای ارسباران
  • چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
  • عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • تعیین‌کننده بودن رسانه در دنیای امروز انکارناپذیر است
  • فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی