پژوهشگران درباره سفره آب زيرزميني سيستان چه مي گويند
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۴۴۱۲۷
خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- انتشار مطالبي درباره کشف يک سفره جديد آب زيرزميني در سيستان و بلوچستان بازتابها و واکنشهايي را به دنبال داشته که در اين ميان پژوهشگران حوزه آب معتقدند وجود چنين منبعي نمي تواند صحت داشته باشد و دفتر برنامه ريزي کلان آب وزارت نيرو نسبت به اين موضوع روشنگري بيشتري کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، نماينده مردم زابل در مجلس شوراي اسلامي چندي پيش درباره کشف يک سفره آب زيرزميني جزئياتي ارايه و اظهار کرده بود: کار اين چاه بزرگ با عمق هزار و 200 متر آغاز شده و آب آن هم به صورت آرتزين و قابل شرب است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته حبيب الله دهمرده، اين نخستين چاهي است که به اين شکل و عمق مورد بهرهبرداري قرار گرفته است و اگر لازم باشد تا عمق 5 هزار متر هم ادامه پيدا خواهد کرد.
دهمرده اين را هم گفته بود که بر اساس نظريه کارشناسان، آب زنده و جاري است و آب مردهاي نيست.
** با يارانه هاي سنگين نمي شود به صورت پايدار از اين منابع استفاده کرد
در اين پيوند، رييس انديشکده تدبير آب ايران گفت: شناسايي آب هاي ژرف(زيرزميني) ابهام هاي خيلي زيادي دارد اما موضوعي که اصلا` از آن صحبت نمي شود مساله اقتصاد اين حوزه است که هزينه هاي بسيار زيادي دارد.
انوش نوري اسفندياري روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا در واکنش به طرح اکتشاف يک سفره آب زيرزميني در سيستان و بلوچستان اظهار داشت: اين که چنين منابعي براي چه نوع مصرفي مورد بهره برداري قرار مي گيرد خيلي مطرح است و با يارانه هاي سنگين نمي شود به صورت پايدار از اين منابع استفاده کرد.
وي افزود: هيچ نوع صحبتي از نوع برنامه ريزي براي استفاده از اين منابع نمي شود و بهتر است مسايل را روشن کنند که توهم استفاده از اين آب بيش از اينها نشود.
نوري اسفندياري گفت: در مطالعات مهندسي دو مرحله براي شناسايي وجود دارد؛ يک مرحله براي اکتشاف است که تداوم با توقف مطالعات را مشخص مي کند و مرحله ديگر براي امکان سنجي است که آيا براي منابع به لحاظ فني، مهندسي، اقتصادي و اجتماعي امکان پذير است يا نه و تا زماني که پاسخ اين مرحله استخراج نشود برنامه ريزي براي آن مانند سم مهلک است.
وي با بيان اين که اقدام ها براي وجود سفره ۀآب زيرزميني در سيستان و بلوچستان اکنون در مرحله شناسايي و اکتشاف است و از نگاه کارشناسي تجربيات محدودي در دنيا از اين حيث وجود دارد، در واکنش به اظهارات نماينده زابل در مجلس شوراي اسلامي و ارائه جزئياتي از سوي وي در ارتباط با سفره آب زيرزميني تاکيد کرد: دفتر برنامه ريزي کلان آب وزارت نيرو نسبت به اين موضوع روشنگري بيشتري کند.
**اطلاعات قطره چکاني در حوزه آب
اين صاحب نظر در حوزه آب، اطلاع رساني به مردم در اين رابطه را قطره چکاني خواند و گفت: اکنون که تکيه روي شفافيت سياست ها است، ضرورت دارد اين موضوع شفاف تر شود.
**اميد است اين خبر باعث توهم نشود
وي خاطرنشان کرد: از آنجايي که استخراج چنين منبعي بسيار پر هزينه بوده و معلوم نيست از نظر کيفيت در چه شرايطي باشد و دست زدن به آن چه تغييرات کيفي به دنبال خواهد داشت، ريسک بسيار زيادي در اطلاعات ارايه شده وجود دارد.
در فضاي مجازي برخي مطالب حاکي از اين است که اين سفره آب زيرزميني، از کوههاي هندوکش و از طريق منطقه سيستان وارد ايران مي شود و پس از سپري کردن منطقه کويري ايران، به خليج فارس و درياي عمان مي ريزد. عظمت اين سفره آبي که به شکل رود در عمق 1000 متري زمين در جريان است.
برپايه نوشته هاي فضاي مجازي، اکنون مجموع مصرف آب شرب کشور طبق آمار سال96 حدود7 ميليارد متر مکعب است و اين سفره زير زميني به تنهايي بيشتر از 1000 ميليارد متر مکعب آب سالم و شيرين (معادل حدود173 سال مصرف آب شرب کل ايران) در خود جاي داده است.
رييس انديشکده تدبير آب ايران تاکيد کرد: مسايل بايد شفاف سازي و چارچوب هاي تصميم گيري روشن تر شود.
به گفته وي، به دليل ابهام هاي زيادي که وجود دارد وزارت نيرو به لحاظ مهندسي وارد بهره برداري نمي شود چرا که اول بايد مطالعه و ابعاد موضوع براي اکتشاف مشخص شود.
نوري اسفندياري گفت: بايد ديد که آيا لازم است چاه اکتشافي ديگري حفر شود يا نه؟ هنوز اين مرحله تمام نشده است و بعد از آن خواهند ديد که آيا بهره برداري از اين منبع توجيه اقتصادي دارد يا خبر.
اين کارشناس حوزه آب بر ضرورت شناسايي پيامدهاي محيط زيستي، اقتصادي، مالي و اجتماعي اين مساله تاکيد کرد و افزود: در صورتي که چنين منبعي وجود داشته باشد، آب آن نه براي کشاورزي که براي مصرف آشاميدني مي تواند اقتصادي باشد و اين هم بايد تحت يک شرايطي باشد تا با ديگر امکانات تامين آب شرب مقايسه شود.
**کشف سفره آب زيرزميني در سيستان يک دروغ بزرگ است
در اين ارتباط، همچنين محمد ارشدي پژوهشگر حوزه آب ، کشف سفره آب زيرزميني در سيستان و بلوچستان را يک دروغ بزرگ خواند و افزود: اولا بايد ديد که چنين راه حل هايي از طرف چه نوع تفکري در جامعه دنبال و طرح مي شود و براي آن تلاش مي شود.
اين گزارش در دست تکميل است
اقتصام**6984** 1418
انتهاي پيام /*
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۴۴۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/