Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنعت گیاهان دارویی امروز به عنوان اقتصادی نوپا در دنیا مطرح شده است و کشورمان با توجه به تنوع اقلیمی دارای جایگاه خوبی در این حوزه اقتصادی است و در حال حاضر نیز برای توسعه این تجارت ۶ هزارهکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور افزوده شده است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، صنعت گیاهان دارویی در حال حاضر به عنوان یک اقتصاد نوظهور و پویا در عرصه جهانی مطرح شده است و کشورهای مهم و صنعتی به شدت در حال سرمایه گذاری در این حوزه هستند و سهم مهمی از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش سال 2016 یورومونیتور و ITC (مرکز تجارت بین­المللی)، نرخ رشد اقتصادی در این بخش 12 درصد است و در گزارش بانک جهانی نیز حداکثر نرخ رشد اقتصادی در این صنعت 15 درصد اعلام شده است. همچنین، بر اساس پیش­بینی رسمی بانک جهانی، حجم تبادل های تجاری کل دنیا در صنعت گیاهان دارویی تا سال 2050 به رقم 5000 میلیارد دلار می رسد.

 

ايران اسلامي از ديرباز مهد علم و تمدن بشري و مورد غبطه ممالك معاصر از نظر علوم پزشكي و طب بوده است. بطوريكه عليرغم ظهور تمدن غرب با اتكاء به دانش نوين بخصوص بعد از رنسانس هم، هنوز دست آوردهاي علمي علما و دانشمندن بنام و كم نظير اين مرز و بوم بويژه شيخ الرئيس ابوعلي سينا از منابع معتبر علمي و دروس دانشگاهي كشورهاي پيشرفته محسوب مي­گردد.

 

تنوع اقليمي، تنوع گونه اي و ذخاير ژنتيكي از ويژگي هاي بارز کشور ما محسوب می شود و بهره گيري از هشت هزار گونه گياهي همواره استفاده از گياهان دارويي و تأمين دارو از منشاً گياه از ويژگی های هاي بارز طب ايراني محسوب مي شود.

 

ايران در حدود 80 گونه زراعي گياهان دارويي با سطح زير کشت در حدود 180 هزار هکتار و توليد بيش از 200 هزار تن و ميزان صادرات در سال 1396 عددي بيش از 400 ميليون دلار است. این آمار در سال جاری با توسعه زمین های زیر کشت برای گیاهان دارویی افزایش یافته است تا جایی که بنا به گفته معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی 6 هزار هکتار در سال زراعی جاری به سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور افزوده شده است.

 

«جواد میر عرب» در این باره به ایرنا گفته است: «برنامه توسعه ای امسال برای کشت گیاهان دارویی 15 هزار و 800 هکتار بود که تاکنون بیش از 30 درصد آن محقق شده است. بر اساس برنامه ریزی وسعت سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور تا پایان برنامه ششم 105 هزار هکتار افزایش می یابد.»

 

معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: «سطح زیر کشت زعفران امسال 2 هزار و 400 هکتار افزایش یافته است. بر اساس برنامه پنج ساله 16 هزار هکتار باید بر وسعت مزارع زعفران افزوده شود اما با استقبال کشاورزان از کشت گیاهان کم آب بر امید می رود که بیش از این سطح زعفرانکاری شود.»

 

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی 190 هزار هکتار است که 108 هزار هکتار آن زعفران، 20 هزار هکتار گل محمدی و مابقی گونه های دیگر گیاهان دارویی است، گفت: «8 هزار و 425 گونه گیاهی با 11 نوع اقلیم در کشور شناسایی شده که 2 هزار و 300 گونه از این گیاهان دارای خواص دارویی است.»

 

معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: «200 هزار تن گیاهان دارویی هر سال در کشور تولید و 425 میلون دلار ارزاوری عاید کشور می شود.»

 

یادآور می شود: سرزمین ایران کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی و دارای 11 اقلیم از 13 اقلیم شناخته شده جهانی است. براساس نظر گیاه­ شناسان و پژوهشگران، تعداد گونه­ های گیاهی ایران در حدود 8 هزار گونه است که از نظر تنوع گونه ­ها حداقل دو برابر قاره اروپاست.

 

تحقیقات نشان داده است که بیش از 2300 گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ­ها و آرایشی- بهداشتی هستند. به علاوه، 1728 گونه از این گیاهان به عنوان گیاهان بومی ایران است و به عنوان یک ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می­ شوند. خاستگاه بسیاری از گونه های مهم از جمله گل محمدی، زعفران، باریجه، آنغوزه و شیرین بیان ایران است و بخش عمده ای از تولید جهانی این گونه ها در ایران انجام می گیرد.

 

همچنین تنوع گونه ­های گیاهی و برخی گونه­ های منحصر به فرد ایران باعث شده تا شرکتهای مهم داروسازی در کشورهای پیشرفته به مواد اولیه برخی از گیاهان دارویی کشور از جمله زعفران، زیره، آویشن و مرزه به شدت وابسته باشند.

 

در حدود 80 گونه زراعي گياهان دارويي در کشور وجود دارد با سطح زير کشت در حدود 180 هزار هکتار و توليد بيش از 200 هزار تن و ميزان صادرات در سال قبل عددي بيش از 400 ميليون دلار است که سهم 10 درصدي از صادرات محصولات کشاورزي را به خود اختصاص داده است که نشان از پتانسيل بالاي اين بخش دارد.

 

در اين بين استان هاي خراسان رضوي، خراسان جنوبي، فارس، کرمان، همدان و اصفهان به ترتيب بيشترين سطح زير کشت و تنوع گياهان دارويي را به خود اختصاص داده و در مجموع نزديک به 89 درصد از سطح زير کشت گياهان دارويي کشور در اين استان­ها قرار دارد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته وحدت شبستان یزد ارزانی بیرجند ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور سنندج حسن روحانی هفته بسیج دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد ارومیه گیاهان دارویی اقتصاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۴۹۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر هیراد گفت: با راه‌اندازی این سامانه اطلاعات دقیق کمبودهای دارویی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور در دسترس قرار می‌گیرد.

وی با بیان به اینکه در گذشته افراد مختلف و حتی غیرمتخصص در خصوص کمبودهای دارویی اظهار نظر کرده و ارقام مختلفی را در مورد آن اعلام می‌کردند، افزود: از سال گذشته مسیرهای مختلفی برای احصای کمبودهای دارویی تعریف شده است که آمار جامعی را در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌دهد.

هیراد ادامه داد: در منابع مختلف تعاریف متعددی برای کمبودهای دارویی ذکر شده که اعلام اعداد متناقض خود گواه موضوع است. بدیهی است سازمان غذا و دارو مرجع رسمی اعلام کمبودهای دارویی است.

وی افزود: بررسی عملکرد شرکت‌های پخش از لحاظ نحوه توزیع و اعمال اقدامات اصلاحی به صورت مستمر در حال انجام بوده و طرح سامانه‌ای شدن برنامه توزیع داروها و توسعه سامانه اعلام کمبودهای دانشگاه از طریق اضافه شدن موجودی شرکت‌های پخش دارو در دست اقدام است.

به گفته هیراد، پایش کمبودهای دارویی و زنجیره تأمین به صورت ویژه با دو روش شناسه گذاری و رصد کمبود معاونت‌ها بر اساس مبتنی بودن شواهد نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده ضمن پایش بهتر کمبودها، امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای جبران آن وجود دارد؛ همچنین معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور نیز با دسترسی به این سامانه می‌توانند از میزان موجودی دارو اطلاع یافته و نسبت به پیگیری رفع مشکل حوزه خود اقدام نمایند.

کد خبر 6090507 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • ۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند
  • آخرین خبرها از دوره جدید کالابرگ فجرانه
  • آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ
  • آخرین جزییات از دوره جدید کالابرگ
  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند
  • زیمبابوه به صنعت کشاورزی و دارویی ایران نیازمند است
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور