«ره عشق» در تالار وحدت طی شد/ رونمایی از ۲ آلبوم
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۵۰۵۷۵
به گزارش خبرگزاری مهر، کنسرت «ره عشق» با هنرمندی بردیا صدرنوری و علیرضا چراغچی پنجشنبه شب اول آذر ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این کنسرت که به همت موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» میزبان علاقه مندان موسیقی ایرانی بود قطعاتی در دستگاه های ماهور، اصفهان، دشتی و چهارگاه با اجرای آثاری از آهنگسازان صاحب نام موسیقی کشورمان از جمله پرویز یاحقی، حبیب الله بدیعی، همایون خرم، اسدالله ملک، فریدون حافظی، علی تجویدی، عطاالله خرم و تعدادی دیگر به مخاطبان ارائه شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همزمان با برپایی این اجرای زنده از ۲ آلبوم «عاشقانه در باران» و «نیایش» در حضور تعدادی از هنرمندان از جمله فضل الله توکل، لوریس چکناواریان، میلاد کیایی، اسماعیل آذر، سعید نمکی، پری ملکی، رضا مهدوی، مزدا انصاری، فاضل جمشیدی، علیرضا میرعلی نقی، امید نیک بین، رضا شایسته، ادنا زینلیان و... رونمایی شد.
ناصر ایزدی مدیر موسیقی موسسه فرهنگی هنری «رادنواندیش» در توضیحاتی درباره این کنسرت توضیح داد: استفاده از شعر و کلام در موسیقی سهل ترین راه برای انتقال یا درک معنای موسیقی است و این امر نه تنها در موسیقی ایرانی که همواره از غنای شعر فارسی بهره برده است بلکه در موسیقی سایر ملل نیز صادق است.
وی افزود: زمانی که موسیقی بدون کلام ساخته می شود، شنونده بسته به میزان درک و دریافت خود از موسیقی، با آن اثر ارتباط برقرار می کند و از آن تاثیر می گیرد اما زمانی که موسیقی از ابتدا با کلام آن هم کلامی پرمعنی و زیبا همراه باشد، درک و تاثیرگذاری آن دوچندان می شود. باز اجرای آثار با کلام به صورت بی کلام، آن هم به صورت بداهه نوازی، کاری بس دشوار است چراکه شنوندگان ناخودآگاه هنگام شنیدن موسیقی به زمزمه آن می پردازند و حسی خوش و نوستالژیک آنان را فرامی گیرد. به عبارتی در پی شنیدن هر جمله موسیقی، در انتظار شنیدن جمله بعدی که از پیش به خاطر دارند، هستند در حالی که ممکن است نوازندگان در بداهه نوازی خود اثر را به صورت کامل اجرا نکرده و از گامی به گامی، دستگاهی به دستگاهی، گوشه ای به گوشه ای و از ملودی به ملودی دیگر سیر کنند.
رهبر ارکستر ملی «مهر» گفت: در همین احوال است که نقش و توان نوازندگان برای طراحی مسیر موسیقایی به گونه ای که هم زنجیره ملودی ها حفظ شود و هم به گوش مخاطبان خوش بیاید، مشخص تر می شود و این کار تنها از عهده هنرمندانی برمی آید که علاوه بر تسلط بر ساز خود و سبک موسیقی که اجرا می کنند، به خوبی با نغمات، روحیات و ادبیات سرزمین خود آشنا باشند که اجرای امشب نمونه ای از این هنرنمایی دشوار است که امیدوارم مورد پسند شما مخاطبان فهیم موسیقی ایرانی باشد.
رونمایی از آلبوم – کتاب «عاشقانه در باران» بخش اول برنامه را تشکیل می داد که در این بخش لوریس چکناواریان، فضل الله توکل، اسماعیل آذر، بردیا صدرنوری، ناصر ایزدی و بابک صدرنوری با حضور روی صحنه به شکلی نمادین از این اثر موسیقایی رونمایی کردند. در ادامه یک قطعه با کلام توسط بابک صدرنوری و نوازندگی پیانو بردیا صدرنوری برای مخاطبان اجرا شد.
مجموعه آلبوم - کتاب «عاشقانه در باران» اثر تازه ای از موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» است که مشتمل بر ۲۱ قطعه موسیقایی با شعر و دکلمه بابک صدرنوری و آهنگسازی و نوازندگی پیانو بردیا صدرنوری است.
«عاشقانه در باران»، «رنگین کمان عشق»، «تا بهاری دیگر»، «شاعر تراز همیشه»، «پنجره تنهایی»، «هفت سین»، «صدای فاصله ها»، «با این همه درد»، «سکوت و فریاد»، «باران که می بارد»، «آسمان شاعر شده است»، «وسعت خوشبختی»، «در آغوش باد»، «سفرهای بی انجام»، «خنده های تو»، «آرامش دریا»، «در انتظار مهتاب»، «حدیث دلتنگی»، «هوای تازه»، «بغض هزار ساله» و «انتظار بی پایان» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده است.
بخش دوم برنامه نیز به رونمایی نمادین از آلبوم «نیایش» اختصاص داشت که در این بخش میلاد کیایی، پری ملکی، ناصر ایزدی و سعید نمکی با حضور در صحنه از این اثر موسیقایی رونمایی کردند.
آلبوم بی کلام «نیایش» نیز متشکل از ۹ قطعه بی کلام با نام های «بی کران»، «خواستن»، «ابهام»، «سرگشتگی»، «عشق»، «رویا»، «نیایش»، «بهشت»، «سماع» است که بردیا صدرنوری به عنوان آهنگساز و نوازنده پیانو در این اثر حضور دارد.
بردیا صدرنوری نوازنده پیانو و مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش»، علیرضا چراغچی نوازنده ویولن، ناصر ایزدی مدیر موسیقی موسسه «راد نواندیش»، مریم فراهانی مدیر اجرایی، پرهام عرب مدیر طراحی و تبلیغات، مهرناز کرمی مشاور هنری، حسین حاج بابایی عکس، زهره آبگون، امیرحسین مقدم، یزدان صادقی، مریم صدرنوری و جواد شهبازی پشتیبانی گروه اجرایی کنسرت «ره عشق» را تشکیل می دادند.
کد خبر 4466542 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: بردیا صدرنوری تالار وحدت موسیقی ایرانی کنسرت موسیقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۰۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درباره کنسرتهای عصر گاهی بانوان و چند چالش
آفتابنیوز :
بهار ایلچی که از سال ۸۸ با گروه موسیقی بانوان «ستاره قطبی» فعالیت دارد و تا همین چند سال پیش گروه او جزو پرکارترین گروههای بانوان بود، درباره کمکار شدن گروهی که سرپرستی آن را برعهده دارد، به ایسنا میگوید: تا اواخر سال ۹۸ که در اسفندماه اجراهای موسیقی به خاطر شیوع ویروس کرونا متوقف شد، پرکارترین گروه بانوان در ایران بودیم که در سال بیش از ۱۰ الی ۱۲ اجرا در تهران داشتیم. با شیوع ویروس کرونا که حدود سه سال تا سه سال و نیم امکان برگزاری کنسرت نبود و تنها در سال ۱۴۰۰ با نصف ظرفیت برگزار کردیم.
کنسرتهای بانوان و چالش کار گروهی
در ادامه از او درباره اعضای گروهش سوال میکنیم، اینکه اعضای این گروه تا چه حد بدون تغییر باقی ماندهاند و اگر هم تغییر در کار بوده نحوه جایگزینی اعضا به چه صورت است؟
ایلچی پاسخ میدهد: در کار گروهی نمیتوان انتظار داشت که اعضا ثابت بمانند، به هر حال متأسفانه یا خوشبختانه بسیاری از نوازندگان و خوانندگان گروه تاکنون مهاجرت کردهاند یا ترجیح دادهاند به صورت مستقل کار کنند. به هر حال خیلی وقتها از صفر شروع کردهایم و گروه را دوباره از نو ساختهایم. به هر حال هر بار جایگزین کردن نوازندگانی که برای آموزش و آماده کردن آنها وقت گذاشتهایم، کار سختی است.
او ادامه میدهد: معتقدم یکی از رسالتهایم این است که بتوانم استعداد نوازندگان جوان را ببینم و به آنها امکان رشد و پیشرفت را بدهم که هم امکان استفاده از آنها در گروه میسر باشد و هم خودشان بعدا بتوانند از آنچه آموختهاند، استفاده کنند.
این هنرمند در همین راستا درباره نحوه همکاری گروه «پلاریس» با نوازندگان و خوانندگان مختلف میگوید: گاه اینگونه است که برخی از نوازندگان و خوانندگان بخاطر آشنایی که خودشان با گروه دارند درخواست همکاری میدهند و رزومهشان را ارسال میکنند که از بین آنها از افراد مستعد در گروه استفاده میکنیم. برخی از نوازندگان گروه نیز از سنین کودکی تحت آموزش اعضای خود گروه به حدی رسیدهاند که بتوانند روی صحنه کنسرت بروند؛ چراکه گروه «پلاریس» برای گروههای سنی کودک و نوجوان امکان فعالیت فراهم کرده تا بتوانند دیده شوند و رشد کنند.
او ادامه میدهد: البته امروزه شرایط با سال ۸۸ که من فعالیتم را با گروه آغاز کردم متفاوت است؛ زیرا در آن زمان نوازندههای خانم به خصوص در بخش سازهای پاپ مانند درام، پرکاشن یا گیتار الکتریک خیلی محدود بودند تا حدی که مجبور بودیم افرادی را که علاقه داشتند به کلاس بفرستیم تا به حدی استاندارد برای حضور روی صحنه کنسرت برسند. اما در سالهای اخیر تعداد نوازندههای خانمی که بتوانند با سازهای مختلف کار کنند خیلی بیشتر شده است؛ البته تعداد آنها و فضای برای کار کردنشان در حد مردان نیست، ولی شرایط مانند قبل هم کار را برای خانمها محدود نمیکند.
محدودیت سالنهای برگزاری کنسرت برای بانوان
ایلچی، اما زمانی که درباره بزرگترین مشکلی که گروههای بانوان با آن رو به رو هستند میپرسیم، به سالنهای برگزاری کنسرت میپردازد و میگوید: کنسرتهای بانوان تنها امکان اجرا در یک سالن تهران یعنی تالار وحدت را دارند. این سالن نیز چندان ظرفیت بالایی برای حضور تماشاگران ندارند که این امر موجب میشود، برگزاری کنسرت برای گروهی به بزرگی گروه ما در شرایط اقتصادی کنونی مقرون به صرفه نباشد. از طرف دیگر تالار وحدت اصلا نوبت برگزاری کنسرت نمیدهد و آن زمانی که نوبت برگزاری کنسرت میدهد، گروههای بانوان تنها امکان برگزاری کنسرت در سانس ساعت ۱۴ را آن هم در روز جمعه دارند. دو ظهر ساعتی است که برای کنسرت رفتن تعریف نشده است و اگر فردی بخواهد به کنسرت برود، پیش فرض ذهنی او روی ساعات عصر و شب است.
او ادامه میدهد: خوشبینانهترین حالتی که تالار وحدت طی سال به گروهی نوبت کنسرت بدهد، چهار سانس است؛ البته این اتفاق هم نمیافتد و اغلب شاید دو سانس به هر گروه نوبت اجرا بدهد. این در صورتی است که چند سال پیش حداقل چهار تا ۶ سانس در تالار وحدت کنسرت داشتیم، اما اکنون از آنجا که گروههای ویژه بانوان تعدادشان بیشتر شده است، نوبت اجرای بیشتری را به هر گروه اختصاص نمیدهند.
محدودیت برگزاری کنسرت بانوان در سایر شهرهای کشور
این هنرمند همچنین درباره ممنوعیت برگزاری کنسرت در سایر شهرهای کشور بیان میکند: یکی از معضلات گروههای بانوان این است که با وجود اینکه که کار ما مجوز دارد و قانونی است و بر اساس قوانین کشور در تهران روی صحنه میرویم، اما در شهرستانها اصلا اجازه برگزاری کنسرت نداریم. تنها شهری هم که توانستهایم بعد از هفت سال تلاش کنسرت داشته باشیم، بندر عباس بود.
او ادامه میدهد: در هیچ جایی از قانون ذکر نشده که بانوان نمیتوانند در شهرستانها کنسرت داشته باشند، اما افرادی هستند که به صورت فردی و سلیقهای عمل میکنند و این واقعا آزاردهنده است؛ زیرا این امر موجب محدود شدن کنسرتهایمان در تهران، پایین آمدن درآمدمان و شناخته نشدن ما در سطح کشور میشود.
از او سوال میکنیم که آیا تا به حال پیش آمده که در یک شهرستان مجوز برگزاری کنسرت داشته بوده باشند، اما کنسرت آنها لغو شده باشد؟ پاسخ میدهد: همانطور که گفتم تنها توانستهایم در بندرعباس آن هم بعد از هفت سال تلاش کنسرت داشته باشیم؛ البته قرار بود این کنسرت دو سانس باشد، اما یکی از سانسهای آن را با وجود استقبالی که صورت گرفت، لغو کردند.
اجاره بالای سالنهای کنسرت برای بانوان
ایلچی به اجارهای که برای سالنی مانند تالار وحدت پرداخت میکنند، میپردازد و میگوید که «با وجود اینکه گروههای بانوان ساعت ۱۴ باید کنسرت برگزار کنند، اما همپای گروههای غیربانوان برای برگزاری کنسرت اجارهبها پرداخت میکنند. با این وجود نه خدمات خوبی را دریافت میکنند و نه از قابلیت تالار اصلا میتوانند استفاده کنند؛ زیرا خیلی از کارها نیازمند قدرت بدنی و حضور مردان است.»
به گفته او آنها در کنسرتهایشان حتی نمیتوانند نورهای مختلفی مانند نور «فالو» را داشته باشند.
او در پایان میگوید که امیدوار است از این پس باتوجه مسئولین، مشکلات برگزاری کنسرت برای بانوان حل شود و بتوانند در سراسر ایران کنسرت برگزار کنند.
منبع: خبرگزاری ایسنا