Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،تور خبری بازدید از موقوفات اطراف ارومیه به همت روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه آذربایجانغربی برگزار شد.

موقوفات فتح اله خان سرتیپ، موقوفه بهاالملک طسمالو از قدیمی‌ترین موقوفات کشور و بقعه محمد بن خلیلان از جمله موقوفاتی بودند که خبرنگاران از آن بازدید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 رییس اداره اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی گفت: بقعه محمد بن خلیلان از نزدیکترین یاران حضرت مهدی (عج) می‌باشد که اطلاع نداشتن  مردم باعث شده این بقعه بعد از گذشت هزار سال همچنان گمنام باقی بماند.

حجت الاسلام والمسلین ناصر جوانبخت رییس اداره اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی در خصوص بقعه محمد بن خلیلان گفت: با توجه به اینکه محمد بن خلیلان خاندان و اجدادی مروج و مبلغ مهدویت امام زمان داشت محمد خلیلان نیز پس از بلوغ و درک احادیث به بغداد وارد شد که مرکز علم زمان و دارالسلام بود و در نقل روایات اهتمام بسیار نمود و احادیث را به واسطه پدر و اجدادش نقل نمود. رییس اداره اوقاف در خصوص ترویج شیعه و مهدویت وی گفت: محمد بن خلیلان از مبلغین و مروجین مهدویت بود و در گیر و دار کوشش جستان بن شرمزد جهت تاسیس حکومت شیعه دوازده امامی در ارومیه به دیار باقی شتافت.

جوانبخت افزود: مرقد وی پس از گذشت هزار سال در ارومیه واقع بوده و بنای تاریخی این بقعه همزمان با دوره صفوی می‌باشد.

موقوفه بهاالملک طسمالو یکی دیگر از موقوفات بازدید شده توسط خبرنگاران، از قدیمی‌ترین موقوفات کشور و ثبت شده به تاریخ ۱۲۷۷ ه. ق. می‌باشد.

رییس اداره اوقاف در خصوص این موقوفه گفت: این موقوفه با مساحت بیش از ۷۰۰ طناب محلی و با کاربری زراعی صنعتی تفریحی و تاسیساتی از سال ۱۲۷۷ ه. ق. در اختیار اوقاف قرار گرفته و دارای ۳۲۰ رقبه می‌باشد که ۳۲۰ نفر از طریق این رقبات امرار معاش می‌کنند.

نیت واقف موقوفه طسمالو کمک به فقرا و ایتام و همچنین خدمت در راه سیدالشهدا و برپایی سفره افطاری در ماه مبارک رمضان و توزیع غذای گرم در ماه محرم است. جوانبخت در ادامه گفت: درآمد مازاد حاصله از این موقوفات در راه کمک به طلاب نیازمند هزینه می‌شود.

حجت الاسلام ناصر جوانبخت در خصوص رقبات فتح اله خان سرتیپ ضمن بیان اینکه در رقبات این موقوفه نیز دقیقا مثل موقوفه بها الملک طسمالو، صاحب نسق و صاحب اعیان مستاجر بوده و اعیانی آن‌ها با رعایت مقررات اداره اوقاف توسط مستاجران خرید و فروش می‌شود، افزود: زمین‌های متعلق به این موقوفات به لحاظ خرید و فروش هیچ مشکلی نداشته و افرادی که تمایل به خرید زمین‌های موقوفی دارند بدون نگرانی می‌توانند با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار نسبت به خرید این زمین‌ها اقدام نمایند.

 

انتهای پیام/ی

 

وقف در  ارومیه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سخن بزرگان مطبوعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۰۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سید محسن حمزه‌لو اظهار کرد: طبق توافق انجام شده صدور پروانه ساختمانی برای قطعات تفکیکی اراضی موسوم به شهرک والدین شاهد بلامانع است.

وی ادامه داد: با واگذاری سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه مشکل ۳۲ ساله این تعاونی و تعداد هفت هزار خانوار از اعضای آن حل شد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: اراضی مورد نیاز خدماتی، بهداشتی، درمانی، ورزشی و درمانی تامین شده است.

حمزه‌لو اضافه کرد: رسیدن به استانداردهای شهرسازی و توسعه زیرساخت های لازم در اولویت راه و شهرسازی بوده و این امر با جدیت دنبال می‌شود.

دیگر خبرها

  • لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه
  • علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است
  • واگذاری سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • حل مشکل ۳۲ ساله مسکن شهرک شاهد ارومیه
  • بهره‌مندی ۷۰۰۰ موقوفه مازندران در اجرای اعمال معافیت‌های ویژه پذیره
  • بهره‌مندی ۷ هزار موقوفه مازندران در اجرای اعمال معافیت‌های ویژه پذیره
  • اعمال معافیت‌های ویژه در پرداخت پذیره اماکن وقفی در مازندران
  • کلنگ احداث سالن ورزشی سردار شهید زاهدی ارومیه به زمین‌زده شد
  • آیت‌الله اعرافی: موقوفات در اختیار ادارات تعیین تکلیف شود