Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-30@12:21:50 GMT

چگونه مشتری جذب کنیم

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۵۲۰۳۰

 

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی از سیستان و بلوچستان؛ فروش محصول همیشه هم کار پیچیده‌ای نیست. در ابتدایی‌ترین سطح برنامه‌ی فروش با این پرسش‌ها روبه‌رو می‌شوید که چه می‌فروشید، به که می‌فروشید و چگونه می‌فروشید. طی فرآیند فروش باید تمرکزتان را بر جزئیات محصول و مشتریان حفظ و در ادامه‌ی مسیر نیز باید به روندهای در حالِ تغییر و نیازها یا خواسته‌های مشتریان توجه کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مشاهده‌ی این تغییرات می‌توانید برنامه‌ی فروش خود را با تغییرات و نیازهای ایجاد شده تطبیق دهید و فروش‌تان را بالا نگاه دارید. در این بین حفظ مشتری از اهمیت بیشتری برخوردار است لذا در این خصوص با مدرس کسب و کارهای نوین گفت و گویی داشتیم.

مهندس حسین شورستانی، مدرس و مربی کارآفرینی بیان داشت: ارزش پیشنهادی یعنی راضی کردن مشتری، مردم محصول را نمی خرند آنها پول می دهند تا کارشان انجام شود. بیشتر استارت آپ ها از نبود مشتری شکست می خورند نه از محصول یا سرویس بد.

مدرس کارآفرینی اظهار داشت: در دیدگاه نوین و شیوه های امروزی در بحث مشتری احساس مشتری بسیار مهم می باشد. به عبارت دیگر تنها نیاز نیست تنها درخواست نیست، تنها قدرت اقتصادی نیست، بلکه احساس مشتری مهمترین پارامتر است که امروز در دنیای مدرن و مدیریت مدرن به آن توجه می کنند و آن را بررسی می کنند و روی آن پژوهش های بسیاری می کنند. فراموش نکنیم، احساس مشتری امروزه مهمترین پارامتر در ارتباط میان سازمان و مشتریان است.

وی گفت: صدای مشتری مفهومی است که فرایند دریافت نظرات، خواسته ها و شکایات مشتریان در سازمان را توصیف می نماید. در واقع صدای مشتری، یک روش تحقیق در بازار است که مجموعه ای دقیق از نیازها، خواسته ها و انتظارات مشتریان را به صورت ساختاریافته و اولویت بندی شده در اختیار ما قرار می دهد. اکثر شرکت ها فکر می کنند که نیازها و انتظارات مشتریان خود را به خوبی می دانند اما معمولاً اطلاعات آنها ناقص و حتی نادرست است. بدیهی است که این اطلاعات ناقص، تاثیرات منفی زیادی بر طراحی محصول، ارتباطات بازاریابی، عملکرد فروش، ارائه خدمات و درنهایت تجربه مشتری خواهد داشت.

شورستانی تصریح کرد: نیاز اساسی، نیازی است که چنانچه در محصول وجود نداشته باشد، مورد قبول مشتری نبوده و باعث اعتراض و عدم خرید توسط مشتری می گردد. نیاز اساسی حتماً بایستی در محصول وجود داشته باشد و وجود آن در محصول باعث خشنودی مشتری نمی گردد، یعنی مشتری آن نیاز را حتماً خواهان است.

مدرس کارآفرینی ادامه داد: نیازهای اساسی به ماهیت محصول ارتباط دارد. برای مثال: اگرشما اتومبیلی را خریداری می کنید. طبیعی است که روشن شدن اتومبیل، حرکت کردن وایمنی داشتن آن از نیازهای بدیهی و اساسی است و هیچ مشتری از داشتن این پارامترها خوشحال نخواهد شد. بنابراین یکسری از موارد هستند که به ماهیت و وجود آن محصول و خدمت ارتباط دارد. برای مثال: شما بسته پستی را که به پست تحویل می دهید، انتظار دارید که به مقصد برسد، پس این یک نیاز اساسی و بدیهی است.

وی در مورد نیاز عملکردی مشتری گفت: این نیاز چنانچه برآورده نشود،ب اعث نارضایتی مشتری می گردد؛ اما چنانچه برآورده شود نیز موجب رضایت مشتری می گردد. بایستی دقت داشت که عدم برآورده شدن نیاز عملکردی در محصول موجب می شود که مشتری ناراضی بوده و ممکن است محصول مورد نظر را انتخاب ننماید در صورتیکه برآورده شدن این نیاز، موجب خشنودی مشتری می شود.

شورستانی خاطرنشان کرد: نیاز جذاب نیازی است که برآورده شدن آن باعث خشنودی مشتری و رضایت بیش ازحد او می شود. در ارتباط با این نیاز گفتنی است که چنانچه در محصول وجود نداشته باشد، باعث نارضایتی مشتری نمی شود.

مدرس کارآفرینی افزود: برخلاف شعارهای تبلیغاتی رایج، اغلب شرکت ها محصول محور هستند نه مشتری محور. اینکه یک شرکت خود را مشتر ی محور معرفی می کند، اهمیتی ندارد. برای موفقیت در برنامه صدای مشتری، باید واقعا مشتری محور بوده و یا حداقل در حال حرکت به سمت آن باشید. اگر فکر می کنید شرکت شما فاصله زیادی تا رسیدن به مشتری محوری دارد، برنامه صدای مشتری را به آینده موکول نموده و فعلاً از روش های ساده تری مانند ابزارهای نظرسنجی استفاده نمایید.

وی گفت: تمام مشتریان مشابه هم نیستند و قطعاً نیازها و انتظارات متفاوتی دارند. بنابراین در برنامه های صدای مشتری باید این نکته مهم را در نظر گرفت و مشتریان را براساس معیارهای مناسب بخش بندی نمود. این معیارها ممکن است براساس سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، سوابق خرید و.......باشد. به عنوان یک توصیه کاربردی، یک بخش ویژه هم برای مشتریان سابق شرکت در نظر بگیرید. این دسته از مشتریان که احتمالاً تعداد آنها کم نیست، به دلایلی شما را در گذشته ترک کرده اند و اکنون شاید باگوش دادن به نظرات این مشتریان و اعمال برخی تغییرات، بتوانید مجدداً آنها را جذب نمایید.

شورستانی تاکید کرد: اکنون که آماده شنیدن صدای مشتری هستید، بایدمشتریان را علاقمند به برقراری ارتباط نمایید. برای اینکار روش های جذابی را برای جلب توجه مشتریان پیدا کنید. همچنین تمام کانال های ارتباط با مشتری را در نظر داشته باشید تا مانند مرکز تماس، ایمیل، شبکه های اجتماعی، سوابق خرید و دید کاملی از مشتریان بدست آورید.

مدرس کارآفرینی افزود: معمولاً دو فضا وجود دارد، فضای تولیدمداری و فضای مشتری مداری. در فضای تولید مداری تقاضا زیاد و عرضه کم می باشد و طبیعی است که در این فضا، مشتری جایگاه خاصی ندارد و در اولویت قرار نمی گیرد. در این گونه اقتصادها و سازمان هایی که در این گونه اقتصادها فعالیت می کنند عموماً به طرح هایی مانند رضایت مشتری، سنجش آن و افزایش آن، بهای خاصی نمی دهند. در تجارت آزاد، فضای باز، فضای رقابتی و همینطور درشرایطی که تقاضا بسیار کمتر از عرضه می باشد، فضای مشتری مداری حاکم است بنابراین در این فضای مشتری رضایتش و افزایش رضایتش در جداول اهمیت را به خودش اختصاص می دهد. بی شک سازمان ها در این حالت باید سنجش رضایت مشتری و بهبود آن را اولویت اول استراتژی خودشان قرار دهند همانطوری که در دنیای مدرن امروز این را کاملاً ما ملاحظه می کنیم.

شورستانی بیان کرد: استنباط مشتری از کیفیت یک محصول یا خدمت از دوجنبه انطباق با نیازمندی های مشتری و میزان قابل اطمینان بودن محصول یا خدمت در جهت تامین نیازمندی های مشتری(قابلیت اطمینان) قابل بررسی است. هرچه استنباط مشتری از کیفیت بالاتر باشد، میزان رضایت مشتری نیز افزایش خواهدیافت. میزان انتظار مشتری از کیفیت محصول یاخدمت، پیش از استفاده از آن می باشد هرچه میزان انتظار مشتری از سازمان عرضه کننده بالاتر باشد به این معنا است که او پیش بینی می کند محصول یا خدمتی باکیفیت بالاتر دریافت نماید.

وی در انتها افزود: اهداف متداول اندازه گيري رضايت مشتري شامل: نزدیکتر شدن به مشتری، اندازه گیری بهبود مستمر ازدیدگاه  مشتری، استفاده از نظرات مشتری برای بهبود محصول و یا فرآیند، اندازه گیری نقاط قوت و ضعف رقابتی، اتصال داده های CSM به معیارهای عملکرد داخلی و سیستم پاداش است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۲۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان سقوط کرد

امتداد  -از حوالی ظهر امروز، نرخ دلار در بازر سبزه میدان و منوچهری تهران در ادامه روند نزولی روز‌های گذشته به دامنه ۵۰ هزار تومان برگشت.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد  ،   امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه بازار ارز غیررسمی تهران تحت تأثیر موج ریزشی که از اواخر هفته قبل شروع شده، کاهشی است. خبر‌های رسیده از سبزه‌میدان و خیابان منوچهری حاکی از ورود دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان است و مشاهدات میدانی از چهارراه استانبول هم این موضوع را تأیید می‌کند.

دلالانی که گفته می‌شود برخی از آن‌ها واسطه‌های برخی صرافان هستند، کانال‌های قیمتی را یکی پس از دیگری پایین آورده و نرخ‌های کمتر و کمتری روی میز قرار می‌دهند که شاید یک مشتری پیدا شود.

شروع لفظ در این بازار در ساعات ابتدایی معاملات حوالی ۶۰ هزار تومان بود، اما حالا برای آب کردن دلارهایشان، ۵۹ هزار و ۵۰۰ و حتی ۵۹ هزار را اعلام می‌کنند که همان هم خریداری ندارد.

این دلالان می‌گویند «هر کس توانست هفته گذشته دلارهایش را با نرخ ۶۲ و ۶۳ آب کند، که هیچ، وگرنه از این هفته باید با نرخ‌های دامنه ۵۰ کنار بیاییم.» آن‌ها با زبان شوخی و خنده می‌گویند «دیگر باید با “دلار شصتی” خداحافظی کنیم.»

سفته‌بازان خیابان استانبول که حالا تعدادشان از مشتری‌ها بیشتر شده، در یک دستشان موبایل است و از پشت گوشی خط می‌گیرند و همزمان نیم نگاهی به خبر‌های اقتصادی و سیاسی دارند. زمزمه آن‌ها درباره افزایش عرضه درهم در بازار دبی شنیده می‌شود و هر از گاهی از نتیجه مذاکرات ارزی در سفر فرزین به عربستان سراغ می‌گیرند.

به گفته برخی از این افراد، از زمانی که مرکز مبادله ارز‌های خدماتی را برای مصارف دانشجویی، درمانی، مسافرتی و … ارائه می‌کند، مشتریان ما هم به‌شدت کاهش یافته و تنها برخی افراد برای حفظ ارزش پول خود به سراغ بازار غیررسمی می‌آیند که آن هم با روند نزولی شکل گرفته فعلا متقاضی ندارد.

ایبنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • البرز به ۱۱ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد
  • سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت
  • مشتری ۲میلیون دلاری تیم ایرانی به جهانبخش
  • دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان سقوط کرد
  • تمدید سه روزه مهلت واریز وجه مشتریان فراخوان شده پارس
  • توسعه کانال های ارتباط با مشتریان بیمه تعاون
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود