Web Analytics Made Easy - Statcounter

«وارش»در گویش مازندرانی به بارش ،باریدن و باران گفته می شود ،19 سال است جشنواره فیلمی به همین نام در استان مازندران برگزار می شود . این جشنواره از قدیمی ترین جشنواره های مازندران و کشور است که با هدف نمایش فیلم های کوتاه مستند و داستانی و با موضوع فرهنگ عامه در مازندران برگزار می شد. سعیده احسانی راد خبرنگار

این جشنواره که از سال ۱۳۷۸ آغاز به‌ کار کرده‌ است مهمترین جشنواره فرهنگی شمال ایران به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان دوره های مختلف جشنوراه وارش ، نام بزرگانی همچون حسین ترابی ، جهانگیر الماسی ، داریوش مهرجویی ، دکتر زرین کلک ، احمد ضابطی جهرمی ، امیر شهاب رضویان ، نیکی کریمی ، محمد رضا شریفی ، جعفر پناهی و فاطمه معتمد آریا به عنوان داوران و یا هیات انتخاب جشنوراه به چشم می خورد.
نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم وارش پس از چند سال وقفه در گستره بین المللی با حضور فیلمسازان ایرانی  و هنرمندان کشورهای حاشیه دریای خزر ،  بهار 98 در استان مازندران برگزار می شود.
مهدی قربانپور دبیر نهمین جشنواره فیلم «وارش» در گفت و گو با «ایران عصر » به بیان جزئیات بیشتر درباره این جشنواره که در محور موضوع فرهنگ عامه است پرداخت.
جشنواره «وارش» به عنوان یک جشنواره بومی و محلی در استان مازندارن از چه سالی و با چه هدفی آغاز به کار کرد
جشنواره فیلم وارش در سال 78 ابتدای دولت اصلاحات  توسط جمعی از جوانان شمال با انگیزه به صورت خودجوش در زمان ریاست آقای بزرگ نیا در اداره ارشاد مازندران راه اندازی شد.
دوره اول جشنواره دی ماه 78 با استقبال بسیار خوب به صورت استانی برگزار شد ،برنامه ریزی مناسب برای نمایش فیلم ها و فضای خوب و صمیمی  که در جشنواره بود باعث شد این جشنواره مسیرش را پیدا کند و دوره های دیگر آن نیز برگزار شود.
  سال 81 در سال دوم جشنواره به صورت منطقه ای با حضور 5 استان همزمان با روز ملی سینما برگزار شد که در همان سال این جشنواره در تقویم سالانه سازمان سینمایی قرار گرفت ، بعد از آن در سال 83 جشنواره به صورت بین المللی با حضور کشور های حاشیه دریای خزر ،کریدور شمال و جنوب ،قفقاز و کشور های آسیای میانه برگزار شد.
این دوره شاید دوره طلایی جشنواره وارش بود چهره های مشهور سینمایی از کشورهای حاشیه خزر آمدند از جمله مدیر مدرسه فیلم  مسکو و فضای جشنواره از این دوره به سمت استانداردی حرکت کرد که  سعی کردیم استانداردهای نمایش از آن دوره به بعد ادامه داشته باشد.
هدف جشنواره در آئین نامه جشنواره آمده که شامل کشف استعدادهای مختلف در ایران که به موضوع فرهنگ عامه پرداختند ،تعامل و ارتباط با فیلمسازان و صاحبان آثار کشورهای حاشیه دریای کاسپین که در این سال ها تعاملات فرهنگی ما با این کشورها کم بوده است ،این جشنواره در واقع زیر بنای ارتباط و تعامل بیشتربا این کشورها  را فراهم کرد .
بعد از دوره سوم جشنواره چرا به صورت منظم برگزار نشد ؟
متاسفانه بعد از دوره سوم با تغییر دولت مواجه شدیم که شاکله کل جشنواره از بین رفت دوره چهارم ،پنجم وششم در ساختار اداری برگزار شد و آسیب هایی را با خودش به همراه داشت و به بدنه جشنواره صدمه زد.
دوره هشتم در دولت آقای روحانی برگزار شد تقریبا جشنواره توانست به جایگاه قبلی اش بازگردد الان هم دوره نهم را با قدرت بیشتر،نظم فکری درست با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه درحال برنامه ریزی و اجرایش هستیم.
دلیل نامگذاری این جشنواره به نام «وارش »چه بود ؟
وارش به معنای باران است و چون مازندارن سرزمین باران است و به این فکر کردیم که که باران در حوزه اتفاقات فرهنگی کلمه جذاب و مناسبی باشد.
فیلمسازانی که در جشنواره وارش شرکت می کنند آثارشان باید دارای چه شرایطی باشد ؟
جشنواره وارش به صورت بین المللی برگزار می شود ،بخش ملی آن با موضوع  فرهنگ عامه و آداب و رسوم در سه محور سنت های رفتاری ،گفتاری و زیستی بوده که در برگیرنده آئین های مناطق مختلف ایران ،لالایی ها ،قصه ها  ،زیست و معماری در مناطق مختلف ایران است .
هر چند این جشنواره در استان مازندران برگزار می شود ولی متعلق به استان مازندران نیست و کاملا ماهیت ملی و بین المللی دارد.
جشنواره آئین نامه دارد ولی شرایط سنی خاصی ندارد و فیلم هایی که از سال 94 ساخته شده بعد از اعلام آئین نامه می توانند در جشنواره حضور داشته باشند.
این جشنواره تا به حال در حوزه تعاملات فراهنگی با کشورهای حاشیه خزر چه نتایجی داشته است ؟
ما اولین جشنواره موضوعی را در ایران برگزار کردیم که مهم ترین بانک فیلم کوتاه با محوریت موضوع فرهنگ عامه در جشنواره وارش ایجاد شده است ،استعدادهای زیادی برای اولین بار جایزه شان را از جشنواره وارش گرفتند که الان در سینمای ملی ایران فعالیت می کنند که همه اینها باعث شد جشنواره بهتر دیده شود .
در بستر این جشنواره موفق شدیم با چندین مدرسه فیلم ملی در کشورهای حاشیه دریای خزر تعامل برقرار کنیم ،در این سال ها ارتباط منطقه ای مان با کشورهای حاشیه دریای خزر کم بوده آن هم به دلیل بعد مسافت .استان های مازندران ،گیلان و گلستان استان های مرزی با کشورهای حاشیه دریای خزر هستند که ارتباط فرهنگی مان با این کشورها بسیار کم رنگ بود الان با برگزاری جشنواره وارش در تلاشیم این تعامل بین منطقه ای با کشورهای حاشیه دریای خزر بیشتر شود.
سازمان سینمایی چه حمایت هایی از جشنواره وارش می کند ؟
این جشنواره با همکاری سازمان سینمایی ،استانداری مازندران و وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار می شود که بخشی از حمایت ها به صورت حمایت مالی و فرهنگی است که همه این سازمان ها در کنار ما هستند و از همفکری ها و مشورت هایشان هم بهره مند می شویم .
فراخوان جشنواره کی منتشر می شود و چه کسانی فیلم ها را داوری می کنند؟
فراخوان جشنواره از اول آذر ماه منتشر می شود فیلمسازان می توانند تا پایان دی ماه آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند .
داوران از چهرهای ملی سینما هستند که در سومین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره داوران این دوره معرفی می شوند .
دبیرخانه جشنواره وارش در کدام شهر مازندارن است ؟
امسال جشنواره در سه شهر مازندارن برگزار می شود ولی پایگاه جشنواره در شهر بابل است که فعلا در حال بررسی هستیم که اگر شرایط اجازه دهد جشنواره در دو شهر دیگر برگزار شود .
جشنواره وارش خارج از پایتخت با ساختارهای هدفمند و استاندارد که با هویت شهر پیوند می خورد برگزار می شود ، وارش از زمان شکل گیری اش در شهر بابل برگزار شد شهری فرهنگی که چهره ای مختلف فرهنگی ،هنری و ادبی را به ایران معرفی کرده است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۴۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان یزد در گردکوه

مراسم رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان با حضور امام جمعه بهادران، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان - مسئولان شهرستان مهریز و مسئولان محلی و تعدادی از دانش آموزان در محل نمازخانه شهید محسنی روستای گردکوه برگزار شد. 

این جشنواره تا کنون در سطح شهرستان‌های استان برگزار می‌شد و برای اولین بار در قالب استانی برگزار می‌شود. 

انتظار می‌رود با برگزاری این جشنواره‌های فرهنگی و استقبال کودکان و نوجوانان، دانش آموزان روستایی با انگیزه بهتر بتوانند با کتابخانی - مطالعه عمومی و داستان نویسی انس بگیرند. 

مراسم اختتامیه این جشنواره داستان نویسی استانی چهاردهم تیرماه سال جاری در روستای عزآباد برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • جشنواره گیلاس اشنویه به ایستگاه هفتم رسید
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان یزد در گردکوه
  • هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس در اشنویه برگزار می‌شود
  • جشنواره بهار نارنج کومله برگزار می‌شود
  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • طنز رسمی از طنز غیر رسمی عقب افتاده است
  • طنز رسمی در حال عقب افتادن از طنز غیررسمی است/هزار و ۱۲۹ اثر به طنز پهلو رسید
  • ۸۴ بهار با رادیو
  • هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی برگزار می‌شود