Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@12:47:24 GMT

برگزاری نشست اپوزوسیونی کورولتای در بیشکک

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۵۶۰۴۰

برگزاری نشست اپوزوسیونی کورولتای در بیشکک

با برگزاری نشست اپوزوسیونی کورولتای در بیشکک، تایید عملکرد جین‌بیک‌اف، انتقاد از آتامبایف و تشبیه وی با آقایف و باقی‌اف و انتقاد از ضعف و نفوذِ کم پارلمان توسط چهره‌های مختلف ارائه شد. ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از 24.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کی‌جی، نشست موسوم به «کورولتای» متشکل از برخی احزاب، گروه‌های سیاسی و شماری از فعالین سیاسی قرقیز صبح امروز در بیشکک آغاز شد. در این نشست که تحت عنوان «قرقیزستان: دیروز، امروز و فردا» برگزار می‌شود، علاوه بر نمایندگان 97 حزب سیاسی و 20 نهاد و سازمان عمومی، سه رئیس‌جمهور سابق، یعنی عسکر آقایف، کورمان‌بیک باقی‌اف و آلماس‌بیک آتامبایف، بعلاوه رئیس‌جمهور فعلی، یعنی سورانبای جین‌بیک‌اف، دعوت شده‌اند. با این حال پیش‌بینی عدم حضور هیچ یک از روسای جمهور سابق با توجه به موضع‌گیری‌های آن‌ها سخت نبود. بسیاری از چهره‌های سیاسی و تحلیل‌گران، ماهیت نشست کورولتای را «اپوزوسیون» می‌دانند.

التهاب سیاسی در قرقیزستان با افزایش تنش‌ها میان آتامبایف و جین‌بیک‌اف

تایید عملکرد سورانبای جین‌بیک‌اف

عظیم‌بیک بیک‌نظراف، دادستان سابق قرقیزستان و سخنگوی امور مربوط به رئیس‌جمهور قرقیزستان با حضور در این نشست اظهار داشت نتایج کار نخستین سال ریاست‌جمهوری سورانبای جین‌بیک‌اف راضی‌کننده بوده است.

وی با تاکید بر این که جین‌بیک‌اف کشور را با اتکاء به یک جامعه مدنی قوی اداره می‌کند، تصریح می‌کند که قدرت شخصی رئیس‌جمهور، جایی که جامعه درون‌مایه سیاسی قدرتمندی دارد، به رسمیت شناخته نمی‌شود.

بیک‌نظرف همچنین در ادامه با اشاره به اختلافات میان جین‌بیک‌اف و آتامبایف می‌افزاید: برای نخستین سال کاری (رئیس‌جمهور) ما می‌توانیم استقلالِ او و مخالفتش با نفوذِ تیم رئیس‌جمهورِ سابق، آلماس‌بیک آتامبایف را در نظر بگیریم. او توانسته  با مدیریت خود بخشی از تیم آتامبایف را نیز جذب کند.

تشبیه آتامبایف به باقی‌اف و آقایف

امیل‌بیک کاپتاگایف، عضو سابق دولت موقت نیز در این نشست با اشاره به اقدامات آتامبایف، اظهار داشت: رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان قدرت را غصب کرده و می‌خواهد رئیس دولت شده و بر کوی-تاش بنشیند. وی همچنین اظهار داشت که با روی کار آمدن آتامبایف ایده‌های انقلاب آوریل از میان رفته و کشور به دوران روسای جمهور سابق، یعنی عسکر آقایف و کورمان‌بیک باقی‌اف بازگشته است.

 کاپتاگایف همچنین می‌افزاید: دوره حاکمیت آتامبایف تفاوتی با دوران آقایف و باقی‌اف ندارد. ایده‌ها و افکار آن‌ها یکی است. هر سه به قدرت چنگ زده و خواهان رها کردن آن نیستند. آن‌ها اعتماد مردم به دولت را زیر پا گذاشتند. لذا باید بگوییم که انقلاب به اهداف خودش دست نیافت.

عضو سابق دولت موقت همچنین با اشاره به اظهارات آتامبایف برای خروج از سیاست و تلاش‌هایش برای حفظ قدرت، می‌گوید: تصاحب قدرت وی در یک روز و یک سال اتفاق نیفتاده است.  آتامبایف برای 5 سال در حال حرکت به سمت آن بود. بنابراین هنگام صحبت درباره انتقال مسالمت‌آمیز قدرت ما خوب می‌دانیم که درباره چه کسی صحبت می‌کنیم. او خواهان حکومت بر کشور در حالی که بر کوی-تاش نشسته است، می‌باشد؛ حتی پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش.

پارلمانِ ضعیف و غیرموثر

روشن جین‌بیک‌اف، معاون پنجمین دوره پارلمان قرقیزستان، با انتقاد از فعالیت‌های پارلمان، اظهار داشت که هیچ توازنی میان شاخه‌های مختلف دولت در قرقیزستان وجود ندارد.

وی در این باره می‌افزاید: چرا ما یک توازن قدرتمند میان شاخه‌های دولت، از جمله یک پارلمان قوی نداریم؟ این به دلیل آن است که رهبران سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری به عنوان نخست‌وزیر منصوب شده‌اند. باید اشاره کنیم که پارلمان در دوره ریاست جمهوری آلماس‌بیک آتامبایف یک اپوزوسیون قدرتمند در خود داشت. جناح آتا-ژورت به اندازه کافی این کارکرد را صورت می‌داد.

همچنین به گفته عظیم‌بیک بیک‌نظراف، دادستان سابق قرقیزستان، پارلمان نفوذ خود را از دست داده است. به گفته او «پارلمان به یک نمایندگی رئیس‌جمهور تبدیل شده است».

انتهای پیام/

R7650/P1396/S8,1414/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۶۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو یکی از بدترین قاتلان تاریخ است/ رسانه‌های غربی منافق‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رئیس پارلمان ونزوئلا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به دلیل نسل‌کشی مردم فلسطین در نوار غزه، یکی از بدترین قاتلان تاریخ توصیف کرد.

خورخه رودریگز طی اظهاراتی در نشست عادی مجلس ملی ونزوئلا همچنین تجمع بزرگ دانشجویان دانشگاه‌های این کشور را در همبستگی با فلسطین تبریک گفت.

رئیس پارلمان ونزوئلا تاکید کرد که نتانیاهو یکی از بدترین قاتلان تاریخ بشریت است و رژیم صهیونیستی حاکم بر اسرائیل رژیمی قاتل است که «مجرمان و بیماران اجتماعی» زمامدار آن هستند.

رودریگز از ریاکاری دولت‌های غربی که سلاح تهیه می کنند و ارتش اسرائیل را برای ارتکاب قتل‌عام در فلسطین آموزش می دهند، علی رغم درخواست های مداوم برای پایان دادن به خشونت، انتقاد کرد.

وی موضع اتخاذ شده از سوی رسانه‌های غربی را «ریاکارانه» توصیف کرد و متولیان این رسانه ها را متهم کرد که در کشتار هر کودک، زن باردار و روزنامه نگار در غزه شریک هستند.

کد خبر 6093868

دیگر خبرها

  • مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد
  • نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور برگزار شد
  • نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌ های ریلی کشور برگزار شد
  • برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور
  • تحلیلگر سابق سیا: غرب نفوذ پوتین را دست کم می‌گیرد
  • پخش زنده| نشست وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت
  • نتانیاهو یکی از بدترین قاتلان تاریخ است/ رسانه‌های غربی منافق‌اند
  • برگزاری هفتمین نشست ستاد اجرایی بازی‌های پارالمپیک پاریس
  • ◄ برگزاری نشست تخصصی الزامات ساماندهی تنظیم گری ریلی در کشور؛ 18 اردیبهشت
  • برگزاری نشست کارگروه ورزش حزب موتلفه و کمیته ملی المپیک