Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، چهاردهمین نشست در سطح وزیران اتحادیه اروپا- آسیای میانه 23 نوامبر 2018 با حضور وزیران امور خارجه کشورهای قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، ازبکستان و نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی و نایب رئیس کمیسیون اروپا در بروکسل برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرکت کنندگان در این نشست درباره فرصت ها و چالش های مهم پیش روی این دو منطقه و به طور اخص تحولات قابل توجه در عرصه جهانی و در منطقه آسیای میانه بحث و تبادل نظر کردند.
آنها در این نشست توافق کردند که اصلاحات و حرکت های مثبت منطقه ای در آسیای میانه ؛ فرصت های جدیدی را برای پیشبرد مشارکت اتحادیه اروپا - آسیای میانه ایجاد کرده است.
شرکت کنندگان این نشست همچنین بر اهمیت تصویب راهکار جدید اتحادیه اروپا در خصوص آسیای میانه در اوایل سال 2019 به منظور هدایت توسعه روابط منطقه به منطقه به شیوه ای که منافع بلند مدت ، ملموس و دوجانبه را به ارمغان آورد ، تاکید کردند.
آنها همچنین از افزایش نشست ها در سطح وزیران و سران اتحادیه اروپا و کشورهای مستقل آسیای میانه و نیز بین خود کشورهای آسیای میانه استقبال کردند.
آنها بر اهمیت برگزاری مذاکرات سالانه امنیتی و سیاسی در سطح عالی رتبه اتحادیه اروپا- آسیای میانه به عنوان نشست های مهمی برای تقویت روابط منطقه به منطقه و پرداختن به چالش های مشترک تاکید کردند.
وزیران امور خارجه کشورهای منطقه آسیای میانه همچنین مقامات اتحادیه اروپا را از پیگیری های مربوط به نخستین نشست کاری سران آسیای میانه که ماه مارس 2018 در آستانه برگزار شد ، مطلع کردند.
شرکت کنندگان در این نشست همچنین بر تعهد خود برای همکاری در زمینه صلح ، امنیت ، دموکراسی ، شکوفایی و توسعه پایدار بر اساس احترام به قوانین بین المللی از جمله ارتقاء و حمایت از آزادی های اساسی و حقوق بشر مطابق با منشور سازمان ملل متحد ، اعلامیه جهانی حقوق بشر و پیمان های بین المللی در زمینه حقوق بشر تاکید کردند.
در این خصوص مقامات شرکت کننده در این نشست همچنین به نقش مهم سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) اشاره کردند. آنها همچنین از همایش آسیایی حقوق بشر که 22 و 23 نوامبر 2018 در سمرقند برگزار شد، استقبال کردند.
شرکت کنندگان در این نشست همچنین بر تعهد خود برای اجرای دستور کار 2030 برای توسعه پایدار (SDGs) و دستور کار اقدام آدیس آبابا با هدف فقرزدایی و ایجاد آینده ای فراگیر برای همگان تاکید کردند.
آنها بر برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران و مشارکت کامل زنان در امور سیاسی ، اقتصادی و دیگر فرایند تصمیم گیری که برای توسعه پایدار حائز اهمیت هستند ؛ تاکید کردند.
مقامات همچنین بر اهمیت قابل توجه توسعه پایدار برای جوانان و نقش آنها در دستیابی به دستور کار 2030 و نیز اهمیت حمایت از ابتکارات که فرصت هایی را برای جوانان در منطقه آسیای میانه فراهم می کند، تاکید کردند.
شرکت کنندگان در این نشست همچنین از پیشرفت های حاصل شده در توسعه کوریدورهای حمل و نقلی ترنس کاسپین مرتبط کننده اروپا و آسیا از طریق آسیای میانه تاکید کردند.
در این خصوص شرکت کنندگان همچنین بر اهمیت کنفرانس بین المللی " آسیای مرکزی در کریدورهای حمل و نقل بین المللی: چشم انداز استراتژیک و بالقوه تحقق نیافته" که سپتامبر 2018 در تاشکند برگزار شد؛ تاکید کردند.
مقامات شرکت کننده همچنین بر تعهد خود برای اطمینان از این که کنفرانس در سطح وزیران ژنو درباره افغانستان که 27 و 28 نوامبر 2018 برگزار شد به ایجاد دستور کاری برای توسعه ، اصلاحات ، صلح و ثبات در افغانستان کمک کند، تاکید کردند.
آنها همچنین توافق کردند که برای افزایش حمایت بین المللی برای حمایت از روند صلح افغانستان همکاری کنند و از نتایج کنفرانس بین المللی تاشکند درباره " روندصلح ، همکاری امنیتی و ارتباط منطقه ای در افغانستان " که مارس 2018 برگزار شد و نیز توافق های حاصل شده در کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه ای درباره افغانستان (RECCA-VII) که نوامبر 2017 در عشق آباد برگزار شد، استقبال کردند.
این مقامات همچنین از کنفرانس منطقه ای که درباره " توانمندی زنان در افغانستان " که پنجم سپتامبر 2018 در آستانه برگزار و در آن تاکید شد که بهبود وضعیت زندگی و آموزش زنان و دختران به رونق اقتصادی ، ایجاد فرصت های شغلی و مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز و افراط گرایی در این منطقه کمک می کند ، استقبال کردند.
مقامات شرکت کننده در این نشست همچنین از ابتکار عمل اتحادیه اروپا ، جمهوریهای قزاقستان و ازبکستان در آغاز نخستین مرحله از طرح آموزش و برنامه های آموزشی فنی و حرفه ای برای زنان افغان در موسسات آموزشی عالی تر در قزاقستان و ازبکستان حمایت کردند.
آنها همچنین درباره تشدید گفتگوها و همکاری ها برای حفظ ثبات بلند مدت در افغانستان توافق و بر اهمیت پیشبرد روابط بیشتر بین آسیای میانه و افغانستان تاکید کردند. اتحادیه اروپا همچنین وزیران آسیای میانه را برای شرکت در نشست زیرساخت ها و روابط منطقه ای که قرار است در حاشیه کنفرانس در سطح وزیران در ژنو درباره افغانستان برگزار شود؛ دعوت کردند.
وزیران امور خارجه کشورهای آسیای میانه همچنین بر تعهد کشورهای خود برای توسعه تجارت درون منطقه ای ، همکاری های اقتصادی نزدیک تر و دورتر در منطقه و نیز تداوم اصلاحات اقتصادی تاکید کردند. اتحادیه اروپا مصمم به ادامه حمایت ها از اجرای برنامه ها با هدف در حصول اطمینان از مدیریت مرزی کارآمد، بهبود فضای تجاری و سرمایه گذاری و نیز حمایت از توسعه بخش خصوصی، ترویج حاکمیت قانون ، توسعه سرمایه انسانی از طریق آموزش است.
اتحادیه اروپا همچنین بر تمایل خود برای ادامه پیشبرد چارچوب روابط دوجانبه با کشورهای آسیای میانه و حمایت از عضویت همه کشورهای آسیای میانه در سازمان تجارت جهانی تاکید کرد.
آنها همچنین بر اهمیت مشارک جدی در بخش خصوصی در مشارکت های منطقه آسیای میانه - اتحادیه اروپا تاکید کردند.
مقامات شرکت کننده همچنین بر عزم خود برای تقویت همکاری ها به منظور مقابله با تهدیدات فزاینده زیست محیطی و چالش های جدی ایجاد شده به دلیل تغییرات آب و هوایی تاکید کردند.
آنها همچنین درباره شواهد جدید از آثار منفی تغییرات آب و هوایی ارائه شده از سوی هیئت بین المللی تغییرات آب و هوایی (IPCC) ابراز نگرانی و بر ضرورت اتخاذ اقدام فوری و موثر در راستای توافق پاریس تاکید کردند.
آنها همچنین بر تعهد کامل خود برای اجرای سریع و موثر توافق پاریس تاکید کردند. اتحادیه اروپا همچنین بر تعهد خود برای تقویت همکاری ها با آسیای میانه در زمینه انرژی های تجدید شدنی ، بهره وری انرژی و دیگر فن آوری های منتشر کننده گازهای گلخانه ای اندک ، صنایع ، حمل و نقل ، نوآوری، کشاورزی و جنگلداری ، پیشگیری از بیابان زایی شامل مدیریت کمبود آب ، مدیریت بحران و کاهش خطرات تاکید کردند.
وزیر امور خارجه قرقیزستان نیز اطلاعاتی را درباره نتایج کنفرانس لندن درباره اصلاحات زیست محیطی در آسیای میانه با سازماندهی مشترک جمهوری قرقیزستان ، بانک اروپایی توسعه و بازسازی (EBRD) و اتحادیه اروپا که هشتم نوامبر 2018 برگزار شد ؛ ارائه کرد.
شرکت کنندگان در این نشست همچنین بر اهمیت همکاری های خود در گسترده وسیعی از چالش های امنیتی از جمله مقابله با مواد مخدر ، امنیت مرزی ، پیشگیری از درگیری ها و مدیریت بحران و ضرورت اجرای راهکاری جهانی مقابله با تروریسم سازمان ملل متحد تاکید کردند.
مقامات شرکت کننده در این نشست همچنین از تداوم اجرای موثر و کامل تعهدات هسته ای ایران بر اساس برنامه جامع مشترک " برجام" همان طور که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در آخرین گزارش آن در 31 اوت 2018 تایید شد، استقبال کردند.
آنها همچنین بر اهمیت حفظ تمامی جنبه های برنامه جامع اقدام مشترک " برجام" شامل لغو تحریم ها و آثار ناشی از آن تاکید کردند. برجام یکی از عناصر اصلی معماری جهانی منع گسترش و دستاورد دیپلماتیک قابل توجه است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه 2231 سال 2015 آن را به اتفاق آراء تصویب کرده است.
شرکت کنندگان این نشست همچنین از اتحادیه اروپا برای میزبانی این نشست قدردانی و برای برگزاری نشست بعدی در سال 2019 در جمهوری قرقیزستان توافق کردند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: برجام اتحادیه اروپا هسته ای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۶۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است

به گزارش قدس آنلاین پیشتر در طول جنگ [کنونی علیه غزه]سران نظامی و سیاسی اسرائیل ادعا کردند که سران اعراب میانه‌رو از اسرائیل خواستند، حماس را برای همیشه نابود کند». این، ادعایی است که روزنامه اسرائیلی معاریو امروز شنبه مطرح کرده است. 

مقصود از اصطلاح میانه‌رو، آن دسته از دولت‌های عربی است که یا با رژیم اسرائیل توافق صلح دارند یا اخیرا با این رژیم روابطشان را عادی‌سازی کردند یا تمایل دارند، بزودی عادی‌سازی کنند.

در ادامه ادعای معاریو آمده «درست است، آنها [سران اعراب میانه‌رو]، از اینکه حماس نابود شود، خیلی خوشحال خواهند بود، اگر چنین چیزی طی چند هفته اندک و با کمترین تلفات در میان غیرنظامی‌ها ممکن شود. اما روشن است که اکنون چنین چیزی محال است و طولانی شدن مدت جنگ به سود کشورهای عربی میانه‌رو بخصوص عربستان سعودی نیست».

این روزنامه اسرائیلی در ادامه ایده نابود شدن کامل حماس از دید عربستان سعودی را در برهه کنونی محال می‌داند و می‌نویسد «ایده نابود شدن حماس برای همیشه، از نظر سعودی‌ها، اکنون توهم به نظر می‌رسد... تمرکز عربستان اکنون بر توافق عادی‌سازی [با اسرائیل]از طریق شراکت با آمریکاست».

نوامبر گذشته (یک ماه و اندی بعد از شروع جنگ) نیز نشریه اکونومیست در گزارشی نوشته بود، بسیاری از کشورهای عربی خلیج فارس، تمایل دارند که اسرائیل کار حماس را تمام کند، چون می‌ترسند که این رویداد به شعله‌ور شدن وضعیت در کشورهایشان منجر شود. در این گزارش اشاره شده بود که این کشورها، آرزوی تمام شدن چیزی را دارند که به محور مقاومت ایران معروف است، اما در عین حال میترسند که زبانه‌های آتش، دامن آنان را بگیرد.

علاوه بر این، موسی ابومرزوق از سران حماس، ۲۹ ماه اکتبر گذشته (کمتر از یک ماه از آغاز جنگ) در گفتگو با شبکه الجزیره فاش کرد، خیلی از «خارجی ها» به او گفته‌اند، برخی عناصر در تشکیلات خودگردان فلسطین و برخی کشورهای عربی از به شکل محرمانه از غرب خواسته‌اند، حماس را نابود کند. او اشاره کرد که خیلی از گلوله‌هایی که اکنون [آن زمان اوایل جنگ]، غزه با آن بمباران می‌شود، از کشورهای عربی آمده و منبع خیلی از کمک‌ها به تشکیلات خودگردان برای مقابل با مقاومت فلسطین، کشورهای عربی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • پشت پرده حملات تروریستی در ایران و روسیه
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • دیدار وزرای دفاع ایران و روسیه در آستانه
  • حملات تروریست نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی