Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-05@23:59:03 GMT

کابوس مشق شبانه

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۵۶۸۰۳

محمد جلالی؛ عصر ایران - "بنویس... اگه مشقت رو ننویسی به خانم معلمت می‌گم... خُب ننویس وقتی هیچی نشدی اون وقت بهت می‌گم...".

گریه و زاری شبانه کودک و فردای آن روز و باز مدرسه و باز هم مشق شبانه!
این مسئله به عنوان یک عذاب روحی و روانی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان بوده و هست!

نظام آموزشی ما مبتنی بر مشق نویسی و تمرین‌های طاقت فرسا بوده و هست اما شهریورماه امسال بود که «رضوان حکیم‌زاده»، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش ‎و پرورش، از طرح حذف مشق شب برای دانش‎آموزان اول تا سوم ابتدایی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئله‌ای که هنوز هم در بسیاری از مدارس رعایت نمی‌شود.

اولین سؤالی که خانواده‌ها مطرح می‌کنند این است که چگونه کودک ما تنها و تنها با آموزش‌های مدرسه می‌تواند نوشتن و خواندن را یاد بگیرد؟

شکستن قالب ذهنی خانواده‌ها برای حذف مشق شبانه و باور اینکه مدارس به تنهایی توان آموزش تمام و کمال را ندارند و از طرفی شکایت معلمان از اینکه فرصت انجام مشق خانه در مدرسه وجود ندارد به جدالی دو طرفه تبدیل شده است.

اما سؤالی که مطرح می شود این است که در دیگر نقاط جهان در برابر مشق شب چه عکس‌العملی انجام می‌دهند؟

حدود 120 سال از زمانی که «روبرت نویلیس» معلم سخت‌گیر ایتالیایی «مشق شب» را به عنوان تنبیه معرفی و استفاده کرد، می‌گذرد و از آن پس مشق نویسی مثل قارچ در جهان گسترش یافت.

دانش‌آموزان دبستانی سنگاپوری روزی سه ساعت بعد از مدرسه مشغول نوشتن مشق شب هستند. والدین سنگاپوری معتقدند که میزان زیاد مشق شب، زندگی‌های خانوادگی را تحت تأثیر قرار داده و موجب ایجاد اختلالات فراوانی در خانواده‌ها شده‎است. مسئله‌ای که دقیقاً سایه آن بر زندگی خانواده‌های ایرانی اثر گذاشته و باعث اختلال در امور روزانه شده است.

اما وزارت آموزش‌ آمریکا باور دارد تنها 10 دقیقه مشق شب برای دانش‌آموزان پایه‌های ابتدایی کافی است. آمریکایی‌ها می‌گویند:‌ مشق شب می‌تواند سلامت دانش‌آموزان را به خطر بیندازد.

اما کارشناسان آموزشی «ژاپن» معتقدند که دانش‌آموزان دبستانی هیچ نیازی به نوشتن مشق شب ندارند؛ آموزش‌های سر کلاس باید در همان کلاس و محیط مدرسه برای کودکان بازگو شود و آن‎ها تکلیف خانه را به شکل دیگری در همان ساعات مدرسه به همراه دوستانشان انجام دهند.

به نظر می‌رسد حذف مشق تنها و تنها با بیان حذف زبانی آن ممکن نباشد و باید ساز و کارهای آن مشخص شود. بی‌تردید پاسخ به سؤالات زیر می‌تواند حذف مشق را عملیاتی کند:

1- حذف مشق با چه تعداد دانش‌آموز در یک کلاس امکان‌پذیر است؟ آیا معلمی با 25 دانش‌آموز و بیشتر فرصت نظارت بر مشق دانش‌آموزان دارد؟

2- آیا زمان مشق نویسی مازاد بر آموزش روزانه مدارس است؟ آیا به عنوان مثال یک زنگ به مشق نویسی اختصاص داده می‌شود؟

3- به فرض اینکه یکی از 5 زنگ مدرسه به تمرین و مشق نویسی بگذرد آیا با توجه به اینکه دانش‌آموزان در خانه بیش از 3 ساعت مشق می‌نویسند تبدیل آن به کمتر از یک ساعت باعث اُفت آموزش نمی‌شود؟

امید است تصمیمات آموزش و پرورش در این رابطه به گونه‌ای نباشد که سؤالات بی‌شماری باقی بماند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مشق مدرسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۶۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لباس فرم برای دانش آموزان اجباری نیست

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، جمالی آرند سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به شرایط اقتصادی خانوارهای استان هرگونه اجبار توسط مدیران مدارس ممنوع و در صورت مشاهده و یا دریافت گزارش و شکایات مردمی با مدیر مدرسه متخلف برخورد قانونی می‌شود.

وی گفت: در نخستین کارگروه تولید، ساماندهی، نظارت و توزیع لباس فرم دانش‌آموزان استان در سال تحصیلی جدید، چگونگی پوشش، نظارت و توزیع لباس‌های فرم دانش‌آموزان بررسی شد. داشتن روپوش یکسان و متحدالشکل برای هر دوره تحصیلی در مدرسه علاوه بر تقویت حس و روحیه همدلی و دوستی بیشتر در بین دانش‌آموزان، باعث رشد تحصیلی آنها، کاهش استرس ناشی از نحوه مد و لباس، ایجاد آرامش، تمرکز فکری بیشتر آنها بر روی درس و تحصیل و از همه مهم‌تر کاهش هزینه‌های مالی برای خانواده‌ها می‌شود. مدیران و متولیان مدرسه حق اجبار دانش آموز یا اولیا به خرید لباس فرم جدید را ندارند.

خبرنگار: سعیده صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1229436 برچسب‌ها مدارس

دیگر خبرها

  • بهره برداری از ۱۵۷ کلاس درس در خواف
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت در چابهار برگزار شد
  • برگزاری جشنواره خواندن و خوش نویسی در جهرم
  • لباس فرم برای دانش آموزان اجباری نیست
  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان در مدرسه‌ای در یزد
  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند
  • تعیین تکلیف اردوگاه«سی پی» سوادکوه بعد از ۳۰ سال در دولت سیزدهم انجام شد
  • بهره برداری از ۵۰۰ مدرسه نیمه تمام استان کرمان طی ۲ سال
  • آغاز به کار طرح مدرسه هنر در کاشان