Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@00:30:21 GMT

طرح استفاده از کارآگاهان خصوصی اجرایی می شود

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۵۷۲۴۷

طرح استفاده از کارآگاهان خصوصی اجرایی می شود

مدیرکل پیشگیری های امنیتی انتظامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از تدوین طرح استفاده از کارآگاهان خصوصی در کشور خبر داد و گفت: کارآگاه خصوصی در برخی کشورها قدمتی صدساله دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از واحد اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، نخستین جلسه هم اندیشی طرح کارآگاه خصوصی که با حضور تعدادی از مراجع قضایی و و انتظامی و کارآگاهان بازنشسته در محل این معاونت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رضا مسعودی فر در این نشست تدوین طرح کارآگاه خصوصی اظهارکرد: بحث کارآگاه خصوصی هرچند در کشور مسبوق به سابقه نیست اما در برخی کشورها قدمتی صدساله دارد.

 

وی با بیان تاریخچه ای از راه اندازی کارآگاه خصوصی در دنیا گفت: شخصی به نام فرانسیس ویدوک در فرانسه در سال 1833 نخستین آژانس کارآگاه خصوصی را راه اندازی کرد.

 

مسعودی فر درباره پیشینه این طرح در کشور تصریح کرد: کارآگاه خصوصی در کشور تا کنون به شکل قانونمند ایجاد نشده است و همین موجب سواستفاده برخی افراد سودجو در اینترنت و فضای مجازی شده است.

 

وی اضافه کرد: در فضای مجازی برخی تبلیغات مشاهده می شود که هم پول های کلانی گرفته اند و هم به حریم خصوصی وارد شده اند.

 

مدیرکل پیشگیری های امنیتی انتظامی معاونت اجتماعی قوه قضاییه گفت: امروزه به لحاظ گستردگی و تنوع روابط اجتماعی، نیاز شهروندان به این خدمات بیشتر و بیشتر شده است. از طرفی، مردم گاهی تمایل دارند برخی موضوعات که ماهیت قضایی انتظامی ندارد با کمک کارآگاه خصوصی مشکل را رفع کنند.

 

وی ادامه داد: از آنجا که ساز و کاری برای رفع این نیازها در کشور وجود ندارد، همین امر موجب برخی سواستفاده ها شده است.

 

مسعودی فر اظهارداشت: درخصوص این موضوع در مراحل ابتدایی کار هستیم و باید به این بررسی و جمع بندی برسیم که آیا قوانین موجود پرفیت ایجاد چنین نهادی را دارد یا نیازمند قانونگذاری جدید هستیم.

 

هدف از اجرای طرح کارآگاهان خصوصی توقف کردن جرم است

 

 سرهنگ کارآگاه هادی مصطفایی معاون سابق مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی در این نشست گفت: در بحث جرم اگر نتیجه مطلوب و نهایی بدست نیاید، همه زحمات انجام شده هدر رفت محسوب می شود.

 

وی با ذکر مثالی اضافه کرد: فرض کنیم کسی شکایت کلاهبرداری کرد و طرف شناسایی و حکم جلب او هم صادر شده است اما اگر پیدا نشود و اموال کلاهبرداری شده بازنگردد، عملا کاری انجام نشده است و مانند تیمی است که خوب کار می کند اما گلی به ثمر نمی رساند.

 

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی با بیان اینکه برخی افراد از استفاده عنوان کارآگاه های خصوصی اکراه دارند، اظهارکرد: عنوان برای ما مهم نیست منظور ساختاری است که بتواند برخی نیازها و درخواست های معقول و منطقی مردم را رفع کند لذا می توان به جای کارآگاه خصوصی از عناوین دیگری مانند دفتر کارآگاهان رسمی، کانون کارآگاهان رسمی، کانون پی جویان، بنیاد پی جویی و دبیرخانه کارآگاهان استفاده کرد.

 

به گفته وی، در حال حاضر در اغلب کشورهای توسعه یافته به ازای هر پنج هزار نفر جمعیت یک کارآگاه خصوصی فعالیت می کند که با احتساب جمعیت 80 میلیونی کشور، به دست کم 16 هزار کارآگاه برای فعالیت در این زمینه نیاز است.

 

این کارآگاه ادامه داد: البته سال 88 اقداماتی روی دو محور صورت گرفت و تعدادی بازنشستگان ناجا در برخی پرونده های معوق معرفی شده اند که همکاری بسیار خوبی هم انجام شد.

 

مصطفایی گفت: فعلا شرکت های بیمه از بازنشستگان برای کشف تقلب های بیمه ای مانند آتش سوزی ها و تصادفات ساختگی استفاده می کنند.

 

وی درباره ضرورت استفاده از کارآگاهان خصوصی تصریح کرد: توسعه در ابعاد مختلف، درخواست ها و نیازهای جدی، مشروع و قانونی مردم و مشکلات جدی مراجع رسمی در پاسخ دهی به برخی نیازها از جمله ضرورت های اجرای این طرح است که متاسفانه بسیاری سودجویان با استفاده از خلا موجود و قانونی در رفع نیازهای مردم، به صورت زیرزمینی و غیرقانونی فعالیت می کنند.

 

مصطفایی هدف از اجرای طرح کارآگاهان خصوصی را متوقف کردن چرخه جرم و مشاوره دهی در موارد ضروری برشمرد/.

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته وحدت حسن روحانی کنفرانس وحدت اسلامی ارومیه آذربایجان غربی سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی وحدت شیعه و سنی مقام معظم رهبری اردبیل بیرجند خصوصی قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۷۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف جسد زن ۳۶ ساله در باغ و دستگیری قاتل

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از شناسایی و دستگیری فردی که خانم ۳۶ ساله‌ای را در اصفهان به قتل رسانده بود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، حسین ترکیان اظهار کرد: در پی وصول شکایتی مبنی بر مفقودی یک زن ۳۶ ساله در شهر اصفهان، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا کارآگاهان با بررسی‌های تخصصی و اقدامات هوشمندانه پلیسی دریافتند فرد مفقود شده چند روز قبل از جانب شخصی تهدید به قتل شده است و همین سرنخ شک کارآگاهان را به سمت این برد که ممکن است فرد گم شده به قتل رسیده باشد و طی هماهنگی با مرجع قضائی نسبت به دستگیری مظنون پرونده اقدام کردند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: فرد دستگیر شده ابتدا از موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و منکر انجام هرگونه جرمی شد، اما در مواجهه با ادله و مستندات موجود و در تحقیقات تخصصی به ناچار لب به اعتراف گشود و پرده از این جنایت برداشت.

ترکیان ادامه داد: در بازجویی‌های که از متهم انجام شد مشخص شد وی به علت اختلافات مالی با فرد مفقود شده داخل پارک قرار گذاشته و پس از جر و بحث او را هل داده که با برخورد سرش با دیوار جان خود را از دست داده است.

وی خاطرنشان کرد: با اظهارات متهم و اعتراف وی به پنهان کردن جسد مقتول در باغ شخصی خود، در نهایت جسد خانم ۳۶ ساله که در باغ قاتل مدفون شده بود کشف و متهم به همراه پرونده برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شد.

کد خبر 749795

دیگر خبرها

  • ماجرای کشف جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد
  • دستگیری ۳ متهم به قتل در یک روز
  • قتل مرد کامیون‌دار با ضربه چاقو در خزانه
  • دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد | نمی‌خواستم او را بکشم
  • قتل خشن دو برادر تهرانی با وینچستر در نمایشگاه خودرو
  • کشف جسد زن ۳۶ ساله در باغ
  • کشف جسد زن ۳۶ ساله در باغ و دستگیری قاتل
  • کینه قدیمی
  • سوء قصد مرگبار با وینچستر به جان ۲ برادر در نمایشگاه ماشین
  • دستگیری قاتلان جوان ۲۷ ساله بیرجندی