Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رييس پارلمان ترکيه به شرکت هاي فعال در بخش انرژي که در شرق درياي مديترانه با بخش يوناني‌نشين قبرس همکاري مي‌کنند؛ هشدار داد.
«بن علي ييلديريم» گفت: شرکت هاي بزرگ نفتي بايد عاقلانه رفتار کنند و دولت ترکيه به هرگونه بي توجهي به منافع اين کشور و بخش ترک نشين قبرس در شرق درياي مديترانه واکنش نشان خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هشدار جديد ترکيه به شرکت هاي چندمليتي نفتي بيانگر حساسيت هاي دولت آنکارا به اين موضوع است و در حقيقت در صورت استقرار شرکت هاي چندمليتي نفتي در شرق درياي مديترانه، به نظر مي رسد دولت ترکيه بار ديگر از فاز نظامي وارد عمل شود.
پيش از اين نيز دولت ترکيه به فعاليت هاي اکتشافي يونان و قبرس در شرق درياي مديترانه، از طريق نظامي واکنش نشان داد.
شناورهاي نظامي ترکيه به منظور مقابله با فعاليت هاي نفتي و گازي يونان و قبرس درشرق درياي مديترانه، در حال آماده باش قرار دارند.
با توجه به اين واقعيت بايد گفت: هشدار رييس پارلمان ترکيه به شرکت هاي فعال در بخش انرژي شرق درياي مديترانه درحالي است که هفته گذشته نيز دولت ترکيه به شرکت نفتي «اکسان موبيل(Exxon Mobil)» آمريکا درباره اکتشاف گاز در سواحل بخش يوناني نشين قبرس، هشدار داده است.
وزارت خارجه ترکيه روز 19 نوامبر با انتشار بيانيه اي از شرکت اکسان موبيل- که دومين شرکت نفتي بزرگ جهان محسوب مي شود خواست؛ از همکاري با بخش يوناني نشين قبرس براي اکتشاف گاز در سواحل اين کشور خودداري کند.
اين درحالي است که دولت هاي يونان و قبرس، در واکنش به تهديدهاي ترکيه، به مجامع بين المللي مراجعه کرده اند.
دولت ترکيه، مدعي مالکيت آب‌هاي شرق درياي مديترانه است. درعين حال، آنکارا تلاش مي کند بخش شمالي جزيره قبرس را که ترک نشين هستند، در سازمان ملل به رسميت شناخته شود.
در اين زمينه، «لارکوس لارکو» (Larcus Larco) کارشناس سياسي و مدير آژانس خبري قبرس گفته است:
«مشکل اساسي اين است که دولت ترکيه به ديکته کردن سياست‌ها و نقشه هاي استراتژيک خود به ترک‌هاي قبرس، ادامه خواهد داد. فارغ از اين که چه کسي به رياست بخش ترک نشين قبرس دست يابد».
نکته قابل تامل در اين ارتباط ، برخي مداخلات تنش زاي خارجي است.
پيش تر و در سال 2014 ميلادي، طرفين متخاصم تلاش مي کردند موضوع بهره برداري از منابع نفت وگاز شرق درياي مديترانه را از طرق گفتگو ومذاکره به پيش ببرند اما اسرائيل مانع اين گفتگوها شد.
«آويگدور ليبرمن» وزير امور خارجه مستعفي اسرائيل در ديدارماه نوامبر سال 2014 ميلادي با مقام هاي دولت قبرس در نيکوزيا با انتقاد از دخالت ترکيه در امور داخلي قبرس، حضور شناورهاي اين کشور در آب‌هاي منطقه انحصاري اقتصادي قبرس را محکوم کرد و رژيم نژادپرست اسرائيل با انتقاد از دولت ترکيه در حقيقت حمايت خود را از يونان و قبرس اعلام کرد.
با وجود آن که از رژيم نژادپرست اسرائيل اين گونه اقدامات بعيد نيست و همواره در مناطق مختلف جهان تکرار مي‌شود اما شکي نيست که، سردمداران اين رژيم توطئه اي عليه ترکيه در دستور کار قرار داده اند.
نويسنده: محمد علي طالبي
141/110
کليدواژه ترکيه نفت يونان قبرس

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۸۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است

رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه گفت که مواضع ترکیه در حمایت از این مخالفان ثابت است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «بدر جاموس»، رئیس هیئت موسوم به هیئت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه بعد از دیدار با «احسان مصطفی یوداگول»، مدیرکل میز سوریه در  وزارت خارجه ترکیه مدعی شد که آنکارا بر ثبات موضع خود در حمایت از خواسته‌های مردم سوریه تأکید دارد.

بنا به ادعای  رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان سوریه، مسئول میز سوریه در وزارت خارجه ترکیه بار دیگر بر حمایت آنکارا از راه‌ حل سیاسی بر اساس قطعنامه های شورای امنیت تأکید کرده است و طرفین درباره مقابله با «اقدامات تروریستی» شبه نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا موسوم به «قسد» رایزنی کردند.

اخیرا بدر جاموس که به همراه سران مخالفان دولت سوریه در ترکیه به سر می‌برد، با «گیر پدرسون»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در شهر آنکارا دیدار و گفت‌وگو کرده است.

در این دیدار، طرفین پرونده سوریه را بررسی کرده و جاموس به پدرسون پیشنهاد داده است که توصیه‌هایی به شورای امنیت به منظور تحت فشار قرار دادن دولت سوریه و بشار اسد برای پذیرش راه حل سیاسی و عدم اجازه به دمشق برای به تعطیلی کشاندن  فرایند سیاسی در این کشور ارائه کند.

ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریهایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • با آتش بازی نکنید؛ هشدار مقام انصارالله به متجاوزان | بسیار بسیار بیشتر از آن‌چه فکر می‌کنید...
  • ۱۷۰ هزار طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید کشور فعال است
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای استان چهارمحال و بختیاری
  • مذاکرات نظامی مغرب و ناتو
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • خبر جدید معاون رئیسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور
  • هدف قرار گرفتن کشتی مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ
  • گام عملی برای جهش تولید
  • پشت پرده ساخت اسکله روی هزاران تن آوار خانه‌های فلسطینیان
  • 7 دلیل که باید به قبرس شمالی سفر کنید