Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- جواد قنبری: هر ساله فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالگرد ولادت بیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول اکرم  (ص) بنا بر روایات موجود در شیعه است، به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است و مسلمانان در اقصی نقاط ایران و جهان این هفته را گرامی می دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در ۴ دهه اخیر با توجه به اینکه پیروزی انقلاب اسلامی هم در سایه وحدت امت و اقشار و طوایف آن به تحقق پیوسته، علاوه بر ایجاد وحدت در میان مسلمانان ایران اسلامی موجبات وحدت دیگر ملل مسلمان نیز در سایه برکات این انقلاب فراهم شده است.

البته نکته جالب توجه اینکه ایده شکل‌گیری جریان وحدت برای اولین بار پیش از انقلاب و به پیشنهاد حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) در زمانی که ایشان در ایرانشهر تبعید بودند در سیستان و بلوچستان مطرح و اجرا شد، ازهمین رو استان سیستان و بلوچستان را به عنوان پایتخت وحدت ایران اسلامی می نامند.

شکل‌ گیری اولین هفته وحدت در دوران تبعید رهبر معظم انقلاب در ایرانشهر

«یکی از ابزارهای همیشه مورد استفاده ‌ی دشمنان ملتهای مسلمان برای اختلاف، مسئله‌ ی اختلافات مذهبی، شیعه و سنی و از این قبیل بوده. دعوا درست کنند، اختلاف ایجاد کنند، برادران را به جان هم بیندازند، اختلافات را بزرگ کنند، برجسته کنند، موارد اشتراک و اتحاد را ضعیف کنند، کمرنگ کنند، یک چیز کوچک را بزرگ کنند، برجسته کنند؛ این همه نقاط اشتراک را که بین برادران سنی و شیعه هست، کوچک کنند، ضعیف کنند؛ این کاری است که دائم انجام گرفته است، الان هم دارد انجام می ‌گیرد.»

«جمهوری اسلامی از اولین روز در مقابل این توطئه ایستاده است؛ علت هم این است که ما ملاحظه‌ ی کسی را نمیکنیم؛ این عقیده‌ی ماست. قبل از اینکه نظام اسلامی تشکیل بشود، برادران ما، بزرگان نهضت، بزرگان مبارزه‌ی انقلابی در آن روز - که هنوز خبری از حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی نبود - در جهت وحدت شیعه و سنی تلاش می کردند. من خودم در بلوچستان تبعید بودم. از آن زمان تا حالا با علمای سنی حنفی شهرهای بلوچستان - ایرانشهر و چابهار و سراوان و زاهدان - با آنهائی که بحمدالله زنده هستند، رفیقیم، نزدیکیم، صمیمی هستیم. من آنجا تبعیدی بودم، دستگاه‌ ها نمیخواستند بگذارند تلاشی از سوی ما انجام بگیرد؛ اما در عین حال ما گفتیم بیائید کاری کنیم که یک نشانه‌ای از اتحاد شیعه و سنی را در این شهر نشان بدهیم؛ که این مسئله‌ی هفته‌ی وحدت - ولادت نبی اکرم در دوازدهم ربیع‌الاول به روایت اهل سنت، و در هفدهم ربیع‌الاول به روایت شیعه - آن روز به ذهن ما رسید و در ایرانشهر آن را عمل کردیم؛ یعنی از دوازدهم تا هفدهم جشن گرفتیم. این یک فکر عمیقی بوده است، مال امروز و دیروز نیست.»

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیه العظمی خامنه ای (مدظله العالی)

از همین رو گرامی داشت این هفته در استان سیستان و بلوچستان بسیار با اهمیت است.

وحدت مردم سیستان و بلوچستان الگویی برای تمام مسلمانان است

 نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرگار مهر، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان همواره مرکز وحدت و برادری شناخته شده است و این وحدت الگویی برای تمام مسلمانان کشور و جهان است.

آیت الله عباسعلی سلیمانی با تبریک فرارسیدن هفته وحدت افزود: این وحدت همواره باعث ناکامی و شکست دشمنان شده است زیرا ما صرفا هفته وحدت نداریم بلکه در طول تاریخ وحدت داشته ایم.

وی ادامه داد: همه مسلمانان برای ایجاد وحدت پایدار باید اشتراکات و اصول را برجسته کنند و از مسائل تفرقه‌انگیز دوری کنند.

امام جمعه زاهدان با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان همواره به عنوان مرکز وحدت شناخته شده است، گفت: مردم این استان از دیرباز با پیوندهای خانوادگی و با وحدتی مثال‌زدنی کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشته‌اند.

وی با اشاره به سالگرد ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ادامه داد: ملت ایران با اتحاد و همدلی و با لطف و عنایت پروردگار و تحت رهبری امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب روز به روز بر عزتش افزوده شده است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مردم این استان اعم از شیعه و سنی عاشق نظام، ولایت و کشور هستند و برای حفظ آنها تا پای جان ایستادگی می‌کنند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه امروز در پی هوشیاری و بصیرت علما، ریش سفیدان، معتمدان، روشنفکران و مردم وحدت بسیار خوبی در استان سیستان و بلوچستان حاکم است که می‌توان از آن به عنوان الگویی برای تمام مسلمانان یاد کرد.

آیت الله سلیمانی با تاکید بر اینکه وحدت شیعه و سنی مختص یک هفته نیست، افزود: این هفته فرصتی جهت تحکیم پایه های وحدت امت اسلامی است و نام هفته وحدت به تنهایی برای خنثی کردن توطئه ها و تفرقه های دشمنان اسلام کافی است.

وی با اشاره به اینکه تلاش علما برای حفظ وحدت میان مسلمانان بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: بر پایه فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی وحدت بر اساس سیاست و تاکتیک نیست بلکه بر اساس قرآن و دین است.

وحدت عامل خفت و خواری دشمنان اسلام است

مولوی عبدالستار حسین زهی، امام جمعه مسجد جامع «حنفاء» شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: همه باید در کنار یکدیگر استوار و محکم بایستند تا وحدت و انسجام ملی تحقق پیدا کند.

وی افزود: نداشتن اختلاف، عدم توهین به یکدیگر و احترام به  مقدسات و آرمان ها از سوی شیعه و سنی وحدت را محکم تر و پایبند تر می کند.

این روحانی اهل سنت تاکید کرد: کسانی که به هر دلیلی چشم دیدن وحدت مسلمین را ندارند اگر نمی توانند نقش مثبت و سازنده ای در حفظ وحدت داشته باشند سبب اختلاف و دوگانگی می شوند.

مولوی حسین زهی با اشاره به اینکه دشمن همیشه با تدوین برنامه ها به دنبال ایجاد دسیسه و خرابکاری است،گفت: توصیه می شود امت اسلامی وحدت و یکپارچی خود را حفظ کنند تا مخالفین در رنج و عذاب باشند چرا که وحدت عامل خفت و خواری دشمنان اسلام است

مردم سیستان و بلوچستان همواره پرچم دار وحدت هستند

حجت الاسلام عیسی بزمانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان همواره پرچم دار وحدت هستند.

وی افزود: مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان با پیروی از منویات امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب با چنگ زدن به ریسمان وحدت اسلامی الگوی شایسته ای برای مسلمانان جهان شده اند.

حجت الاسلام بزمانی ادامه داد: برای حفظ وحدت باید  مصالح جهان اسلام و مشترکات را در نظر بگیریم و از اختلافات دوری کنیم.

وی  گفت: ما باید مشترکات مسلمانان  را برجسته کنیم و همه در راستای گسترش وحدت در دنیای اسلام گام برداریم و امیدواریم آن وحدتی که مد نظر رهبر معظم انقلاب است در جامعه عملی شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: برنامه های ویژه هفته وحدت از شب دوشنبه در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان آغاز شده  و تا چهارم آذرماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ۱۰ برنامه محوری در زاهدان برگزار می شود، ادامه داد: برگزارای مراسم جشن، برگزاری نشست علما و اندیشمندان، برگزاری محافل انس با قرآن، شب شعر، کارگاه های آموزشی با محوریت موضوع وحدت، نشست دانشجویی و دیدار با طلاب حوزه های دینی و خانواده شهدا از جمله ویژه برنامه های هفته وحدت است.

سیستان و بلوچستان زیباترین جلوه وحدت مسلمانان

مولوی عبدالواحد بزرگ زاده، امام جمعه موقت اهل سنت چابهار در گفت و گو با خبرنگار مهر، با تبریک هفته وحدت اظهار داشت: مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان تا امروز با وحدت خود پاسخ محکمی به دشمنان اسلام داده اند.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان نماد وحدت مسلمانان جهان است، افزود: مردم این استان هیچ گاه فریب دسیسه های دشمنان اسلام را نخورده و نمی خورند و این نشان از اصالت و فهم عمیق این مردم مرزدار دارد.

امام جمعه موقت اهل سنت چابهار ادامه داد: طبق بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب، مسلمانان دنیا باید با وحدت و یکدلی توطئه های دشمنان را از دین مبین اسلام دور نگه دارند.

وی با اشاره به اینکه وحدت یک اصل اسلامی و دستور خداوند به مسلمانان است، گفت: بی توجهی به وحدت در بسیاری از کشورهای دنیا عامل ناامنی های اخیر است.

مولوی بزرگ زاده تصریح کرد: از همین رو با استفاده از تجربیات کشورهای متفاوت دنیا می توان به راحتی به این نتیجه رسید که دشمن با اختلاف افکنی بین مسلمانان سعی در ضربه زدن به دین اسلام دارد.

وی افزود: خوشبختانه امروز با بصیرت مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در سیستان و بلوچستان زیباترین جلوه وحدت میان شیعه و سنی برقرار است.

البته منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بین المللی است، به گونه ای که مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام هم سو و هم جهت حرکت کنند. به تعبیر دیگر اختلافات مانع از اخوت اسلامی و وحدت صفوف مسلمین در برابر دشمنان نشود.

کد خبر 4463538

منبع: مهر

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان وحدت اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۹۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید

روزنامه جمهوری اسلامی در ستون صرفا جهت اطلاع خود نوشته است؛

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دارالعلوم زاهدان مدعی مسیر اعتدالی در مدارس دینی اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان شد و گفت این مدارس با گروه‌های افراطی همراه نیستند.

این ادعای عبدالحمید با آنچه در عملیات مشترک دیروز قرارگاه قدس با اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان در مدرسه علوم دینی انوارالحرمین روستای پشامگ شهرستان راسک روشن شد عملاً تکذیب شد.

در این عملیات، عناصر پشتیبانی‌کننده دو عملیات تروریستی گروهک جیش‌العدل در ۲۴ آذر ۱۴۰۲ در ستاد انتظامی و ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ در سپاه شهرستان راسک صورت گرفت و منجر به شهادت تعدادی از نیروهای انتظامی و سپاه شد که در مدرسه یادشده مخفی شده بودند با همکاری مردم منطقه شناسائی و دستگیر شدند.

دیگر خبرها

  • حج امسال، حج برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش/حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند / یاد خدا و وحدت؛ دو عنصر اصلی حج
  • حج امسال حج برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش/حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند/یاد خدا و وحدت؛ دو عنصر اصلی حج
  • رفع تنش آب درجنوب سیستان وبلوچستان به مدت چهارسال
  • مسئله فلسطین، چالش مشترک جهان اسلام است
  • فلسطین؛ الگوی آزادی خواهی ملت های مسلمان
  • احداث ۲۶ پروژه روبنایی در سایت‌های مسکن ملی سیستان وبلوچستان
  • کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • بازار فروش صنایع‌ دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند