Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-30@03:39:29 GMT

میلاد دو نور + گزارش

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۵۹۳۶۸

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در تاریخ و در متون مختلف نقل شده است، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله در عام الفیل مصادف با سال 570 میلادی در ماه ربیع الاول دیده به جهان گشود.

مورخان شیعه، ولادت پیامبر اکرم را در صبح جمعه‌ی هفدهم ربیع الاول و اکثر علمای اهل سنت، در روز دوازدهم همان ماه می‌دانند.

آمنه مادر آن حضرت، تنها چند روز فرزند عزیز خود را شیر داده بود وبنابر رسمی که در مکه رایج بود ، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را به زنی به نام حلیمه از قبیله بنی سعد سپردند تا در فضای ساده و پاک بادیه پرورش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدت 5 سال تمام پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در میان قبیله بنی سعد رشد و نمو كافی نمود ودر این بین دو یا سه بار به دیدار آمنه رفت تا اینکه در آخرین دیدار او را به مادرش تحویل داد.

 آمنه همواره در صدد زیارت آرامگاه شوهر جوانش در یثرب بود، با بازگشت فرزند گرامیش، به همراه او و امّ ایمن راهی یثرب شد و پس از دیدار با خویشان و زیارت قبر عبدالله به هنگام بازگشت به مکه در ابواء درگذشت. پس از درگذشت آمنه مادر گرامی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) در تحت تكفل و سرپرستی جدش عبدالمطلب قرار گرفت هشت سال از زندگی شریف پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)گذشته بود، ‌كه جد بزرگوارش، ‌رحلت كردوابوطالب، عموی محمد (که در آن هنگام نفوذ زیادی در مکه داشت) سرپرستی محمد را برعهده گرفت.

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)در بیست و هفتم رجب در سن چهل سالگى به پیامبری مبعوث شدند.امام علی علیه السلام درباره بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند در روزگاری او را برانگیخت كه مردم گمراه و سرگردان بودند و در فتنه و فساد دست و پا می زدند. هوسها آنان را دلباخته خود كرده و از راه به درشان برده بود.

 با این‌که رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) دارای عالی‌ترین مقام بود، از همه مردم بیشتر تواضع داشت.اخلاق نیکو و خوش خلقی یکی از بارزترین ویژگی های پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)به شمار می رفت.امام علی علیه السلام در وصف پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: و گواهی می دهم كه محمد بنده خدا و فرستاده اوست و سرور بندگانش می باشد. هر زمان خداوند آفریدگان را به دو شاخه تقسیم كرد، او را در بهترین شاخه قرار داد، نه آلوده دامنی در وجود او سهیم شد و نه گنه كاری در وجودش شریك گشت.

 

 

امام‌ صادق‌ ( ع‌ )

حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ علیه‌ السلام‌ رئیس‌ مذهب‌ جعفرى‌ ( شیعه‌ ) در روز 17ربیع‌ الاول‌ سال‌ 83 هجرى‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود .

پدرش‌ امام‌ محمد باقر ( ع‌ ) و مادرش‌ "ام‌ فروه‌" دختر قاسم‌ بن‌ محمد بن‌ ابى‌ بكر مى‌باشد.

كنیه‌ آن‌ حضرت‌ : "ابو عبدالله‌" و لقبش‌ "صادق‌" است‌ . حضرت‌ صادق‌ تا سن‌ 12 سالگى‌ معاصر جد گرامیش‌ حضرت‌ سجاد بود و مسلما تربیت اولیه‌ او تحت‌ نظر آن‌ بزرگوار صورت‌ گرفته‌ و امام‌ ( ع‌ ) از خرمن‌ دانش‌ جدش‌ خوشه‌چینى‌ كرده‌ است‌ .

پس‌ از رحلت‌ امام‌ چهارم‌ مدت‌ 19 سال‌ نیز در خدمت‌ پدر بزرگوارش‌ امام‌ محمد باقر ( ع‌ ) زندگى‌ كرد و با این‌ ترتیب‌ 31 سال‌ از دوران‌ عمر خود را در خدمت‌ جد و پدر بزرگوار خود كه‌ هر یك‌ از آنان‌ در زمان‌ خویش‌ حجت‌ خدا بودند ، و از مبدأ فیض‌ كسب‌ نور مى‌نمودند، گذرانید .

بنابراین‌ صرف‌ نظر از جنبه‌ الهى‌ و افاضات‌ رحمانى‌ كه‌ هر امامى‌ آن‌ را دار مى‌باشد ، بهره‌مندى‌ از محضر پدر و جد بزرگوارش‌ موجب‌ شد كه‌ آن‌ حضرت‌ با استعداد ذاتى‌ و شم‌ علمى‌ و ذكاوت‌ بسیار ، به‌ حد كمال‌ علم‌ و ادب‌ رسید و در عصر خود بزرگترین‌ قهرمان‌ علم‌ و دانش‌ گردید .

پس‌ از درگذشت‌ پدر بزرگوارش‌ 34 سال‌ نیز دوره‌ امامت‌ او بود كه‌ در این‌ مدت‌ "مكتب‌ جعفرى‌" را پایه‌ریزى‌ فرمود و موجب‌ بازسازى‌ و زنده‌ نگهداشتن‌ شریعت‌ محمدى‌ ( ص‌ ) گردید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: پیامبر اسلام میلاد ربیع الاول البرز کرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۹۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد

به گزارش خبرنگارمهر، پیش از ظهر شنبه مراسم تشییع خانم معصومه حائری عروس ارشد امام خمینی (ره) و همسر شهید آیت الله «سیدمصطفی خمینی» از مسجد نو واقع در میدان آستانه قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد.

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید بر پیکر مرحومه خانم حائری اقامه نماز کرد و پس از طواف گرد مضجع مطهر بانوی کرامت، آن مرحومهدر مقبره شیخ فضل‌الله نوری صحن امام رضا علیه السلام حرم مطهر به خاک سپرده شد.

حجت ااسلام سید یاسر و سید حسن خمینی و تعدادی از اعضای بیت امام راحل، سید محمدآقامیری استاندار قم، برخی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، برخی چهره های سیاسی و اقشار مختلف مردم در این مراسم حضور داشتند.

گفتنی است مراسم بزرگداشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی بعد از نماز مغرب و عشا امشب در حسینیه شهدا برگزار می شود.

معصومه حائری عروس ارشد امام خمینی (ره) و همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی صبح ششم اردیبهشت ماه پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

وی فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم بود که در ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کرد و حاصل ازدواجشان ۴ فرزند است.

این بانو در دوران تبعید حضرت امام (ره) و حاج آقا مصطفی در عراق حضور داشت و همسر گرامیشان را همراهی می‌کرد.

کد خبر 6089930

دیگر خبرها

  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • مطهری امام
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • آیت الله کوهستانی، ستاره آسمان فقاهت ایران
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست