Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی نجمی رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت اظهار کرد: متأسفانه شیوع بیماری‌های تنفسی‌ مانند آسم در ایران همچون سایر کشورهای دنیا رو به افزایش است و دلیل اصلی آن به روند رو به رشد عوامل ایجاد‌کننده خطر در کشور مانند مصرف دخانیات، قلیان، آلودگی‌های صنعتی و آلودگی هوا باز می‌گردد.

وی ادامه داد: امروزه شیوع بیماری آسم و عارضه مزمن انسدادی ریه در کشور به دلیل عوامل مختلف افزایش داشته و وزارت بهداشت در این خصوص برنامه‌هایی پیشگیرانه را مطرح و به سازمان‌های مربوطه پیشنهاد داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت اضافه کرد: طی بررسی‌های انجام گرفته توسط وزارت بهداشت شیوع بیماری آسم در کودکان و نوجوانان حدود 11 درصد و در بین گروه بالغین‌ 9 درصد است.

40 درصدبالغین شهر تهران به بیماری انسدادی ریه مبتلا هستند

نجمی تأکید کرد: بر‌اساس تحقیقی که در سطح شهر تهران انجام گرفته است در حدود 40 درصد از جمعیت بالغین‌ به بیماری انسدادی ریه مبتلا هستند‌ و این موضوع نشان دهنده افزایش قابل توجه مبتلایان به دو بیماری آسم و انسدادی ریه است.

تدوین سند کنترل بیماری‌های غیرواگیر

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت در راستای کاهش شیوع دو بیماری آسم و انسدادی ریه اقداماتی نظیر کنترل عوامل خطر ایجاد کننده این بیماری انجام داده و در این خصوص طی دو ماه گذشته سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی تدوین و به تصویب رسیده است.

رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت تصریح کرد: در تهیه سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی از نظر صاحب نظران و ذی‌نفعان استفاده شده است.

وی ادامه داد: عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر مانند کم تحرکی و مصرف دخانیات به طور کامل در حیطه اختیارات وزارت بهداشت نیست و سازمان‌های دیگر نیز در این زمینه دخیل هستند، از ابن رو همه سازمان‌های ذی‌ربط باید تعامل و همکاری بهتری با ما در این خصوص داشته باشند‌.

رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت افزود: بعد از تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر چندین تفاهم‌نامه‌ها در زمینه کنترل عامل خطر بین وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه به امضاء خواهد رسید و سازمان‌های مربوطه نیز در جهت رفع عوامل خطر بازخورد خود را ارائه خواهند داد.

تدوین دو راهنمای بالینی ملی در زمینه بیماری‌های غیر‌واگیر

نجمی‌ تشریح کرد: در خصوص تشخیص و درمان بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت دو راهنمای ملی را نوشته و تنظیم کرده‌ایم تا پزشکان‌ قادر باشند برای تشخیص و درمان بیماری‌ها از امکانات عمومی استفاده‌ای بهینه کنند.

وی افزود: وزارت بهداشت برنامه‌ای در راستای شناسایی بیماران مبتلا به آسم دارد تا در زمینه‌های تشخیص، درمان و مراقبت‌ از بیماران برنامه‌ریزی خوبی را داشته باشد و این برنامه به صورت پایلوت در چند دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال اجرا است.

رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت اظهار کرد: همچنین برای بیماری مزمن انسدادی ریه برنامه‌ای در حال تهیه است که بعد از نهایی شدن آن در مرحله اول به صورت پایلوت در چند دانشگاه و سپس در سراسر کشور اجرا می‌شود

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: وزارت بهداشت ایران رشد آلودگی هوا کودکان و نوجوانان شهر تهران کم تحرکی درمان دانشگاه علوم پزشکی ابتلا به بیماری درمان کودکان و نوجوانان وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۵۹۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان

سازمان «افغانستان بدون پولیو» در افغانستان اعلام کرد از امروز 10 اردیبهشت در تمام ولایت‌ها، واکسیناسیون فلج اطفال آغاز شده است، همچنین هم‌زمان برای تقویت ایمنی کودکان در برابر بیماری به آنان ‌ویتامین E نیز داده می‌شود.

پیش‌تر وزارت بهداشت طالبان تأکید کرده بود: از آغاز سال 2024 تاکنون هیچ مورد مثبت ابتلا به فلج اطفال در افغانستان مشاهده نشده است.

گفتنی است افغانستان و پاکستان دو کشوری هستند که بیماری فلج اطفال هنوز کودکان آنها را تهدید می‌کند، این بیماری ویروسی درمان ندارد، دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند و فقط با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

رسانه‌های افغانستان نیز پیش‌تر به نقل از گزارش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بودند دلیل اصلی گسترش این ویروس رفت‌ و آمدهای نامنظم مردم و بیماران از پاکستان به افغانستان در گسترش این ویروس تاثیرگذار بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است