Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ یداله رحمانی سرپرست استانداری فارس در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس گفت: نمایشگاه کتاب می تواند همانند یک پل ارتباطی کارآمد میان شخصیت های گوناگون علمی و مدیران مختلف فرهنگی که در این مکان فرهنگی حضور می یابند عمل کند.

وی، یکی از خطرناک ترین اتفاقاتی که برای هر ملتی یک تهدید جدی محسوب می شود را پایین بودن میزان علاقمندی آنها به کتاب و کتابخوان دانست و ادامه داد: ترویج کتاب و کتابخوانی را نمی توان با شعار و گفتار بدون عمل، در جامعه محقق کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحمانی اضافه کرد: اگر ما درک و فهم درستی نسبت به خواسته ها و نیازهای نسل امروز که با نسل های قبل تفاوت بسیار دارد نداشته باشیم نمی توانیم آنها را به کتاب و کتابخوابی ترغیب و علاقمند کنیم.

سرپرست استانداری فارس اظهار داشت: برای تحقق این مهم به یک شناخت دقیق از مخاطب و جهان ذهنی و شرایط زیستی نسل جدید نیازمندیم و جز با شناخت دقیق و منطقی نمی توان برای این نسل برنامه ریزی کرد.

وی گفت: باید با مطالعات دقیق کارشناسانه به راه حلی دست یابیم که بر اساس آن بتوان کتاب را بیش از امروز، به سبد خرید روزانه مردم اضافه کرد.

سرپرست استانداری فارس بیان کرد: اگر محتوای کتاب و کیفیت تولید و عرضه آن به نیازمندی های مخاطب خود پاسخ نگوید، کتاب در دل او نیز راه نخواهد یافت و کارایی خود را از دست خواهد داد.

رحمانی افزود: باید دید چگونه می توان کتاب را آسان تر در دسترس عموم مردم قرار داد و چگونه می توان فرهنگ هدیه دادن کتاب را در جامعه ترویج کرد.

وی اظهار داشت: همچنین می توان بررسی کرد که رسانه های ما برای پرهیز از روش های تکراری و ناکارآمد و برای دستیابی به روش های موثر در این زمینه، چه اقداماتی می توانند انجام دهند و نظام تعلیم و تربیت ما نیز از مدرسه تا دانشگاه برای این امر مهم چه برنامه ریزی هایی کرده اند؟

رحمانی اضافه کرد: باید دید که آیا محدود کردن دانش آموزان و دانشجویان به کتاب های درسی و پافشاری بر آزمون های گوناگون، فرصتی برای اندیشه ورزی، خلاقیت و مطالعه کتب غیر درسی باقی خواهد گذاشت؟

سرپرست استانداری فارس گفت: اینها همه پرسش ها و چالش هایی است که باید به طور جدی به دنبال یافتن پاسخ ها و راه حل های مناسب برای آنها بود و قطعا نمایشگاه کتاب می تواند زمینه مناسبی را برای طرح این مسایل و گفت و گو در خصوص آنها فراهم کند.

وی اضافه کرد: مدیران تصمیم گیر هم باید به درستی مطالبات واقعی مردم، ناشران و غرفه داران را در زمان برپایی نمایشگاه دنبال کنند و نسبت به پاسخگویی مناسب به آن مطالبات اقدام کنند.

رحمانی با بیان این که متاسفانه آمارهای رسمی و غیر رسمی که در خصوص سرانه مطالعه کتاب در کشورمان بیان می شود خوشایند نیست و باید برای آن چاره ای اندیشید، افزود: آمار پایین شمارگان کتاب ها نیز می تواند گواه دیگری بر این وضعیت نامطلوب باشد.

وی گفت: نمایشگاه کتاب فرصتی مناسبی است که پژوهشگران با دقت و ریزبینی شرایط موجود را به درستی ارزیابی و آسیب شناسی کنند.

سرپرست استانداری فارس پیشرفت بشریت را مرهون دانایی و آگاهی دانست و گفت: یکی از اساسی ترین و موثرترین ابزارهای این دانایی و آگاهی کتاب است؛ کتابی که همانند دری به روشنایی، پنجره ای رو به دانایی و دروازه ای رو به آگاهی، سرافرازی و سربلندی یک ملت است.

رحمانی، دانشمندان را مشعل داران پیشرفت ملت ها دانست و اظهار داشت: سرافرازی و سربلندی یک ملت وابستگی مستقیم به بالندگی نخبگان آن ملت و ارتقاء سطح فرهنگی و علمی آن جامعه دارد، نخبگان و مشاهیری که کتاب و کتابخوانی یکی از زمینه های رشد و بالندگی آنها بوده است.

وی افزود: تمدن های بشری و معرفت های انسانی همواره از راه کتاب پدید آمده و گسترش یافته و در جهان تکنولوژیک امروز هم با همه پیشرفت های فناورانه، هنوز کتاب جایگاه والای خود را نیافته است.

رحمانی افزود: دین اسلام دین تعالی و تکامل انسان و دین اخلاق، معرفت و تعادل انسانی است و این دین انسان ساز آنقدر به دانایی و آگاهی توجه دارد که خداوند کریم معجزه پیامبر عظیم الشان اسلام را کتاب قرار می دهد.

سرپرست استانداری فارس گفت: ملت ما وارث عظیم ترین کتاب های بشریت است و بزرگانی همچون فردوسی، نظامی، خیام، مولانا، سعدی، حافظ و صدها سخنور ایرانی که از سرچشمه های زلال دین و معنویت نوشیده و زلال شده بودند، با پدید آوردن گنجینه های گرانمایه ادبی و فرهنگی، سهم بسزایی در معارف بشری داشته اند و همچون سخنگویان توانای ملت متمدن و فرهنگساز ایران، پیام صلح و دوستی مردم ما را از طریق کتب گرانسنگ خویش به گوش جهانیان رسانده اند.

رحمانی افزود: امروز شیراز سرفراز، همچنان شهر فرهنگ و ادب و معرفت است و اگر برپایی نمایشگاه در هر شهری از شهرهای کشور سرافرازمان اقدامی ارزنده و پسندیده است، در شیراز بی تردید این کار به مراتب پسندیده تر، ارزنده تر و ضروری تر خواهد بود.

سرپرست استانداری فارس از متولیان و مسئولان امر برگزاری نمایشگاه کتاب استان خواست که در پایان کار این نمایشگاه یک گزارش مستدل، مستند و مکتوب ارایه دهند تا نقاط ضعف و قوت کار به خوبی شناسایی شود و بر اساس آن اطلاعات، برای نمایشگاه های سال های پیش رو برنامه ریزی دقیق تری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد که در چنین ارزیابی هایی به اقتصاد نشر هم توجه ویژه شود چرا که تا چرخه تالیف، تولید، نشر و عرضه کتاب به اندازه لازم اقتصادی نباشد این جریان پویایی لازم را نخواهد داشت و به شرایط مطلوب نخواهد رسید.

رحمانی، اصحاب قلم، فکر و اندیشه را اصحاب معرفت و تعالی دانست و گفت: از همین رو نمایشگاه کتاب می تواند از سالم ترین زمینه های فعالیت اقتصادی نیز باشد.

سرپرست استانداری فارس ابراز امیدواری کرد که با همکاری و تعامل مدیران و مسئولان امور فرهنگی و فعالان صنعت نشر، گام های موثری در جهت گسترش و شکوفایی فرهنگ کتابخوانی برداشته شود و هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس نیز برگ زرین دیگری بر کتاب افتخارات این استان بیافزاید.
انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معرفی کتاب استانداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۶۲۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب افتتاح شد

بخش بین‌الملل سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و غرفه مهمان ویژه یمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پیش از ظهر امروز _پنجشنبه بیستم اردیبهشت_ بخش بین‌الملل سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و غرفه مهمان ویژه یمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب افتتاح شد.

این خبر در حال تکمیل است…

کد خبر 751988

دیگر خبرها

  • بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب افتتاح شد + عکس و فیلم
  • بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب افتتاح شد
  • حضور مرکز اسناد انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان تازه در نمایشگاه کتاب
  • خدمت رسانی رایگان تاکسیرانی به بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب
  • کتاب اصلی‌ترین عامل تمدن‌سازی است
  • گزارش سازمان حقوق بشری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در رفح
  • تدریس رشته ایرانشناسی در بیش از ۱۵ دانشگاه کشور
  • رئیس جمهور مجامع جهانی و وجدان‌های بیدار بشری را به یاری به ملت مظلوم غزه فراخواند
  • رویداد «صدرا» بهترین فرصت برای تبادل اندیشه‌ دانشجویان و صاحبان صنایع است
  • موفقیت‌ها در دل تحریم به دست آمده است