Web Analytics Made Easy - Statcounter

فتاوای آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)


ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی اینترنتی
سؤال: سلام علیکم
با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی مسائل جدیدی برای خانواده ها پیش آمده که لازم است آنها را مطرح کنیم.
۱- آیا جایز است زن ودختر با هر شخصی که می خواهد نامه نگاری کند آنهم بدون اطلاع شوهر و پدر ، وهمجنین ﭘسران با دختران نا محرم؟
۲- هنگامی که مرد از همسرش ویا از دخترش ویا پسرش ویا از خواهرش می پرسد که چه فعالیتی را بر روی اینترنت و با چه کسانی انجام می دهید ، ﮔاهی جواب می دهند که: ( ارتباط با شما ندارد، و نباید در امور شخصی ما دخالت کنی ) ، آیا این درست است؟
۳- آیا شوهر ویا پدر چنین حقی دارد که اگر همسر یا فرزندان ، ارتباط با دیگران را ادامه دهند مخصوصا اگر این صحبتها با دیگران در خفا بوده و باعث شک و شبهه به ارتباطهای حرام باشد ، ایشان را بازخواست کند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و به تعبیر دیگر وظیفه شوهر نسبت به همسر و پدر نسبت به فرزندان در این گونه موارد چیست؟
جمعی از مومنین

جواب: ارتباط زن و مرد نامحرم از راه ارسال ﭘیامهای نوشتاری ویا ﮔفتاری جایز نیست مگر به همان مقدار که به طور مستقیم جایز است. و شایسته نیست زن طوری رفتار کند که شک و شبهه شوهر را برانگیزد و همچنین است حکم فرزندان نسبت به پدر و مادر بلکه در بعضی از موارد این کار حرام است مانند این که رفتار زن به طوری شبهه انگیز باشد که از نظر عقلا با رعایت حقوق شوهر منافات داشته باشد یا رفتار فرزند موجب اذیت پدر ویا مادر از جهت شفقت ودلسوزی برای فرزند باشد.
و اگر رفع مشکل متوقف بر اطلاع شوهر یا پدر ویا مادر از محتوای ﭘیامهای ارسالی ودریافتی باشد در صورتی که محذوری در پی نداشته باشد متعین است. به طور کلی باید توجه داشت که شوهر و پدر در مقابل همسر و فرزند مسئولیت شرعی دارند، خداوند می فرماید (یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم واهلیکم نارا وقودها الناس والحجارة علیها ملائکة غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم ویفعلون ما یؤمرون) ((ای کسانی که ایمان آورده اید خود وخانواده خود را از آتشی که سوخت آن مردم وسنگها هستند حفظ کنید ، فرشتگانی در شتگفتار وسختگیر بر آن آتش موکلند هر چه خدا بگوید نافرمانی نمی کنند وهمان می کنند که به آن مأمور شده اند)) .
بنابر این زن و فرزند باید شوهر و پدر را در انجام این وظیفه کمک کنند و اگر نکنند بر آنها است که به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر طبق ضوابط آن عمل نمایند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: احکام ارتباط شبکه های اجتماعی اینترنت فتوا آیت الله سیستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۶۳۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معصومه حائری، عروس امام خمینی درگذشت

آفتاب‌‌نیوز :

معصومه حائری فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم است.

او با آیت الله شهید مصطفی خمینی ازدواج کرده و عروس ارشد حضرت امام خمینی (س) است.

به گزارش جماران، خانم معصومه حائری در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کرد، وی در ابتدا علاقه‌ای به ازدواج نداشتند، اما با توجه به شرایط آن دوران به توصیه پدرشان و بعد از ملاقات حاج آقا مصطفی به ازدواج با وی رضایت می‌دهند و بعد از گذشت یک سال به عقد او در می‌آیند. 

حاصل ازدواجشان ۴ فرزند بود، دو تن از فرزندانشان در کودکی از دنیا رفته اند و یک پسر به نام حسین و یک دختر به نام مریم دارند.

وی در دوران تبعید حضرت امام (س) و حاج آقا مصطفی در عراق حضور داشتند و همسرشان را همراهی می‌کردند.

منبع: سایت جماران

دیگر خبرها

  • معصومه حائری، عروس امام خمینی درگذشت
  • همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت
  • نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • انجام بیش از 36هزار و 500 استعلام بانک و دفتر خانه در سال 1402 توسط دفاتر پیشخوان دولت
  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد
  • آغاز‌گر اصلاحات بزرگ
  • امشب: مراسم سالگرد آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید
  • مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد