Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@12:28:08 GMT

خیابان‌های فرانسه در تصرف «جلیقه زردها»

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۶۳۹۳۷

خیابان‌های فرانسه در تصرف «جلیقه زردها»

با وجود گذشت ساعت‌ها از آغاز تظاهرات جنبش موسوم به "جلیقه زردها" در سراسر فرانسه، معترضان تا بامداد امروز (یکشنبه) در خیابان شانزه لیزه پاریس ماندند و این منطقه از پایتخت فرانسه به صحنه تنش و درگیری‌های شدید پلیس با معترضان تبدیل شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از رادیو فرانسه، "جلیقه زردها"، در سراسر فرانسه که روز شنبه تظاهرات خود را آغاز کردند تا بامداد امروز (یکشنبه) همچنان در خیابان‌ها ماندند تا خشم خود را از سیاست‌های دولت اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجمعات اعتراضی خودجوش در فرانسه، موسوم به جلیقه زردها، از روز شنبه گذشته (۱۷ نوامبر) آغاز شد اما این جنبش به مرور در طول یک هفته گذشته در سراسر کشور ادامه یافت.

جنبش اعتراضی جلیقه زردها، در ابتدا بطور خودجوش شکل گرفت، اما همزمان شبکه‌های اجتماعی نقش وسیعی در گسترش آن ایفا کردند. این حرکت اجتماعی، بر خلاف پیش‌بینی‌ها، از هفته گذشته تاکنون ادامه یافته و یک فراخوان دیگر، بار دیگر فرانسوی‌های معترض را برای برگزاری تجمعی وسیع در روز شنبه ۲۴ نوامبر دعوت کرد.

در پاریس، پایتخت فرانسه، محل این تجمع در پای برج ایفل اعلام شد اما تصاویر منتشر شده از حضور شمار وسیعی از جلیقه زردها در خیابان معروف شانزه‌لیزه در پاریس خبر می‌دهد. همچنین در برخی دیگر از شهرهای بزرگ و کوچک فرانسه تجمعاتی در همین روز شکل گرفت.

معترضان خشمگین از سیاست‌های امانوئل مکرون و تشکر او از رفتار پلیس با معترضان، با آتش زدن چوب و لاستیک خیابان شانزه لیزه را بستند. ماشین های ضد شورش پلیس به خیابان شانزه لیزه رفت و درگیری هایی روی داد.

در حالی که قرار بود در شهر پاریس، تجمع "جلیقه زردها"، بعداز ظهر روز شنبه، برگزار شود، گزارش‌ها حاکی از آن است که از نخستین ساعات صبح شنبه، شمار زیادی از مردم فرانسه در این محل گرد آمدند.

بنا بر اعلام پلیس فرانسه، تا پیش از ظهر روز شنبه، دست‌کم ۸ هزار تن در تجمع پاریس حضور یافتند و تا ساعات بعدازظهر روز شنبه این تعداد افزایش یافت و خیابان‌ها تقریبا به کنترل آنها درآمد. در دیگر نقاط فرانسه هم تجمعات مردمی شکل گرفته است.

این تجمعات از همان ساعات نخست روز شنبه به درگیری میان تعدادی از تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس انجامید و پلیس فرانسه با پرتاب گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش سعی در پراکنده کردن تظاهرکنندگان نمود.

بنا بر اعلام وزارت کشور فرانسه، حدود ۸۱ هزار نفر در مجموع در سراسر فرانسه در تظاهرات اعتراضی روز شنبه شرکت کردند. شمار تظاهرکنندگان در شهر پاریس هم هشت هزار تن اعلام شده است.

در جریان تظاهرات روز شنبه دست‌کم هشت تن از جمله دو نیروی پلیس زخمی شدند. این درحالیست که شمار زخمی‌شدگان در تظاهرات شنبه گذشته دست‌کم ۱۰۶ تن اعلام شد.

جنبش موسوم به جلیقه زردها در ابتدا در اعتراض به سیاست‌های دولت، علیه افزایش مالیات سوخت، شکل گرفت و شهروندان معترض با بر تن کردن جلیقه‌های شبرنگی که طبق قوانین راهنمایی و رانندگی در فرانسه هر خودرو باید به آن مجهز باشد، اعتراض سراسری خود را اعلام کردند اما با ادامه این حرکت اعتراضی و در غیاب رسمی اتحادیه‌های فرانسه این حرکت اعتراضی که در آغاز به شیوه مسالمت آمیز شکل گرفته و گسترش یافت، به خشونت انجامد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: فرانسه تظاهرات جلیقه زردها اعتراض کارگران پلیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۶۳۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه انتقاد از جنایات جنگی در کشور مدعی مهد دموکراسی!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های فلسطینی، منابع خبری امروز گزارش دادند که یکی از نمایندگان ارشد پارلمان فرانسه به دلیل انتقاد از جنایات رژیم صهیونیستی از سوی پلیس فرانسه احضار شد.

«ماتیلد پانوت» نماینده ارشد و رئیس یکی از فراکسیون‌های پارلمان فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس این کشور او را به علت اعتراضش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه احضار کرده است.

ماتیلد پانوت افزود: این احضاریه ارعاب و تهدید است؛ هیچ احضاریه و هیچ گونه ارعابی ما را از اعتراض به نسل کشی مداوم علیه مردم فلسطین باز نمی دارد و ما سکوت نخواهیم کرد.

این احضار در شرایطی انجام شده که مقامات فرانسه چند سال پیش انتشار کاریکاتورهای موهن به ساحت پیامبر گرامی اسلام (ص) را تحت عنوان آزادی بیان و رسانه ها توجیه می کردند اما همین مدعیان دموکراسی فریبکارانه جهانی، در برابر کوچک ترین انتقادی از رژیم کودک کش صهیونیستی، تاب و تحمل خود را از دست داده و با منتقدین بدترین نوع از مجازات ها از جمله حبس های طولانی مدت روا می دارند.

کد خبر 6087375 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • برخورد پلیس فرانسه با شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضدصهیونیستی
  • پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه
  • آزادسازی اراضی دولتی به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد در کرمان
  • جریمه انتقاد از جنایات جنگی در کشور مدعی مهد دموکراسی!
  • پلیس فرانسه نماینده پارلمان را بابت انتقاد از اسراییل احضار کرد
  • پلیس فرانسه نماینده ارشد پارلمان را احضار کرد
  • آخرین وضعیت پلمب شیرینی فروشی قدیمی در خیابان انقلاب/ عکس
  • اعزام پلیس‌ مراکش به المپیک ۲۰۲۴
  • راهکار فرانسه برای کمبود پلیس در المپیک پاریس
  • ببینید | هشدار جدی به مردم؛ این ۲ کار را کنار خیابان انجام دهید، توسط پلیس حسابی جریمه می‌شوید!