Web Analytics Made Easy - Statcounter

«تالار علوم در ایران اسلامی» با طبقه‌بندی علوم در چهار بخش و نمایش ۴۹ نسخه خطی و دو اسطرلاب قدیمی، در موزه ملی ملک افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، در آیین افتتاح این تالار دائمی، غلامرضا خواجه سروی، مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک اظهار کرد: با آغاز فعالیت تولیت جدید آستان قدس، نقشه راه موسسه ملک این طور تعریف شد که این مکان به پایگاهی فرهنگی در تهران تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تاکید بر این‌که قرار است از امکانات این موزه برای گسترش فرهنگ و تمدن و سیره رضوی در پایتخت استفاده شود، بیان کرد: بر همین اساس بنا داریم تا در ٣٦٥ روز سال روزی نباشد که خالی از برنامه‌های فرهنگی باشیم.

وی با اشاره به وجود خانه‌ی تاریخی حاج حسین آقا ملک در بازار بین‌الحرمین تهران، ادامه داد: قرار است این خانه نیز به زودی به مرکزی برای ترویج ارزش‌های اصیل بازار تبدیل شود.

او فلسفه‌ افتتاح سالن علوم در ایران اسلامی را در این دانست که مرحوم ملک نسخ زیادی در بحث علوم اسلامی جمع‌آوری کرده بود که باید به نمایش گذاشته شده و به بهره‌برداری می‌رسیدند.

خواجه سروی ترقی معارف و حفظ صبغه‌ی تاریخی را دو انگیزه حاج حسین آقا ملک از جمع آوری مجموعه‌های خود عنوان کرد و افزود: دستاوردهایی که به نمایش گذاشته می‌شود مربوط به ١٢ رشته علمی مانند ریاضی، کیمیا، طب و نجوم تا دوره قاجار است.

رضا دبیری‌نژاد، معاون فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک نیز در این آیین درباره‌ی چگونگی راه‌اندازی این تالار که در طبقه دوم موزه و قرینه با سالن هنر و زندگی افتتاح شد، گفت: پس از یک امکان‌سنجی متوجه شدیم که یکی از حوزه‌های مورد علاقه حاج‌حسین آقا ملک جمع‌آوری کتب در حوزه علوم اسلامی بوده است، اما این سوال برای ما مطرح بود که در موزه ملک قرار است چه روایتی از علم داشته باشیم.

او با بیان این‌که این تالار جدید وارد مباحث علمی می‌شود، اضافه کرد: تاکنون معمولاً همه چیز در قالب میراث‌ فرهنگی دیده شده و بسیار کمتر به وجوه علمی توجه شده است.

در ادامه این مراسم مهدی محقق، پژوهشگر و کتاب‌شناس تاریخی و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در سخنانی اظهار کرد: خیلی خوشحال بودم شخصی که در گردآوری نسخ خطی تلاش می‌کند خودش هم عاشق نوشتن است. در دنیا افراد زیادی دنبال جمع‌آوری نسخ خطی هستند اما فرق حاج حسین آقا ملک با دیگران در این بود که وی خود اهل ذوق و شعر بود و آثاری به خط خود ایشان در مجموعه موجود است.

نگار ساغرچی، مسوول نمایشگاه‌های موزه ملک نیز در توضیحی در مورد داستانی که برای تالار «علوم در ایران اسلامی» تعریف شده، بیان کرد: برای اینکه تصویر درستی را از این سالن نشان دهیم در آغاز سالن با طبقه‌بندی علوم کار را شروع کرده‌ایم که شامل مشتقات، ریاضیات و علوم تجربی است. در دو طرف تالار نیز به سایر علوم مانند فیزیک یا علم حیل قدیم، علم کیمیا یا شیمی امروزی، اپتیک یا نورشناسی و جانورشناسی و داروشناسی پرداخته‌ شده است.

او ادامه داد: در چهار گوشه زون حساب شامل هندسه، جبر، موسیقی و ریاضیات، زون نجوم شامل علم نجوم، علم رصدخانه‌ها، ابزارآلات نجومی و احکام نجومی، زون علوم زمین شامل علم کشاورزی یا فلاحت، کانی‌شناسی، جغرافیا و تقویم کشاورزی و در نهایت زون پزشکی که شامل تشریح، داروشناسی و مشتقات علم طب همچون شناخت بیماری‌ها است، قرار داده شده‌اند.

او با اشاره به نمایش ۴۹ نسخه خطی و دو اسطرلاب در تالار جدید موزه ملی ملک از گنجینه‌ی این موزه، بیان کرد: یکی از اسطرلاب‌ها مربوط به دوره صفوی و اسطرلاب دیگر تاریخِ مشخصی ندارد و البته کاربری آن نیز تزئینی بوده است.

او با اشاره به این‌که ‌در قسمت مرکزی تالار هشت دانشمند اسلامی که در گنجینه موزه از آن‌ها آثار یا مجموعه‌هایی وجود داشته، قرار داده شده است، این دانشمندان را «جمشید غیاث‌الدین کاشانی»، «ابن‌سینا»، «فارابی»، «قطب‌الدین شیرازی»، «ابوریحان»، «عبدالرحمن صوفی‌رازی»، «خواجه‌نصیرالدین طوسی» و «زکریای رازی» معرفی کرد.

ساغرچی ادامه داد: در انتهای تالار نیز گاه‌شماری  از تاریخ نسخ خطی در ایران تا دوره جدید روایت شده است که با توجه به اینکه تعداد نسخ خطی زیاد بود، تلاش کردیم نسخ گزیده و شاخص را برای نمایش انتخاب شوند.

در آیین افتتاح تالار جدید موزه ملی ملک همچنین از کتاب «به خط خویشتن» که فهرست دست‌نوشته‌های آیت‌العظمی سیداحمد حسینی‌زنجانی است، رونمایی شد. این مجموعه که وقف موزه ملی ملک شده است، حدوداً‌ ۲۰۰ ساله است و مستندات و دستخط‌های آیت‌العظمی سیداحمد حسینی‌زنجانی را که تاکنون در جایی چاپ و معرفی نشده نشان می‌دهد.

در این مراسم، علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران، پرستو فخاری، عضو شورای شهر تهران، مولوی محمد اسحاق مدنی مشاور رئیس جمهور در اموراهل سنت عبدالله انوار محقق و تهران‌پژوه و اسدالله امرائی مترجم نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کتابخانه و موزه ملی ملک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۶۵۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند

به گزارش خبرنگار مهر، صمد ابراهیمی نژاد ظهر چهارشنبه در در اولین کنفرانس بین المللی موزه‌ها در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موزه ها مکانی برای تحقیق، ترویج و آموزش هویت پیشینیان ما به شمار می‌روند که باید در حراست از این گنجینه ها همه بکوشیم.

وی اهمیت برگزاری این کنفرانس بین المللی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کشور در برگزاری این کنفرانس ایفای نقش می‌کنند و این اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی را در برگزاری کنفرانس های علمی پیشرو اعلام کرد و گفت: توجه به هویت بومی و منطقه ای در هر استان مهم و حیاتی است و موزه ها یکی از مهمترین محمل ها برای معرفی و شناسایی این هویت هاست.

ابراهیمی نژاد با تاکید بر غیرقابل تغییر بودن تاریخ و جغرافیا گفت: وزارت علوم موظف است در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حفظ و انتقال میراث فرهنگی به آیندگان تلاش کند.

وی ادامه داد: موزه‌ها تنها محل بازدید اشیای تاریخی نیستند بلکه مکانی برای تحقیق، ترویج و آموزش هویت پیشینیان ما به شمار می‌روند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در دانشگاه‌ها نیز گنجینه‌هایی به شکل موزه داریم و باید حفظ و معرفی شوند، افزود: اگر به دنبال اشاعه تمدن ایرانی اسلامی هستیم باید ابتدا آگاهی کاملی نسبت به هویت و پیشینه خودمان داشته باشیم و آنها را به نسل‌های جدید منتقل کنیم.

ابراهیمی نژاد تصریح کرد: با روی کار آمدن انقلاب تکنولوژی باید نگران ناآگاهی فرزندان از گذشته خود باشیم و لازم است در راستای حفظ و اشاعه موزه‌ها از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

کد خبر 6087750

دیگر خبرها

  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • کتابخانه سیار، روشی خلاق برای ترویج کتابخوانی
  • بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود
  • تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • مجموع تامین ارز برای کالا‌های اساسی به ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار رسید
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است