Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@11:57:59 GMT

بحرین و پارلمان انتصابیِ آل‌خلیفه

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۶۷۱۶۳

«رضا میرابیان» تحلیلگر مسائل کشورهای حاشیه خلیج فارس طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح فضای انتخابات پارلمانی و شهرداری‌های بحرین پرداخت که به شرح ذیل از نظر می گذرد:  

به صورت طبیعی دلیل اصلی اعتراض شهروندان و شیعیان بحرین به خروجی رویدادهای سیاسی در داخل این کشور، به فرمایشی و نمایشی بودن این رخدادهای داخلی برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت گویاتر تمامی اختلافات سیاسی در بحرین به  این دلیل است که مردم  این کشور معتقدند پارلمان، انتخابی نیست بلکه باید این  مجلس را انتصابی بدانیم. به گونه‌ای که هیچ جریان و طیف سیاسی نمی‌تواند اکثریت را در پارلمان به دست بیاورد و این بدان معناست که خروجی این انتخابات از سوی کادر رهبری بحرین، مهندسی می‌شود و بر اساس منافع آنها، اکثریت به طیفی که از نظر آل‌خلیفه صلاحیت دارد، واگذار می‌شود.

علت و ریشه اصلی اعتراض‌های شیعیان بحرین هم همین موضوع است؛ آنها معتقدند مجلس فعلی و هر مجلسی که پس از رای‌گیری به شهروندان معرفی می‌شود وجاهت قانونی ندارد و از دل آراء مردم بیرون نیامده است. آنها می‌گویند که مجلس نماینده «هر شهروند یک رای نیست» و در عمل هیچ‌گونه دموکراسی و آزادی سیاسی وجود ندارد. این اعتراض‌ها تا جایی بالا گرفته که طیف‌های مختلف شهروندان بحرین معتقدند پارلمان این کشور به صورت دستوری از سوی پادشاه این کشور مهره‌چینی می‌شود. این در حالی است که احزاب سیاسی مخالف آل‌خلیفه از هرگونه فعالیت منع شده‌اند و حتی رهبران آنها در زندان به سر می‌برند. این بدان معناست که استخوان لای زخم‌های شیعیان و مردم بحرین باقی خواهد ماند و بدون تردید اعتراض‌هایی (هرچند خفیف) در فضای عمومی به وقوع خواهد پیوست.

طبیعی است اگر اکثر مردم بحرین پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی دست به اعتراض بزنند، اما متاسفانه خروجی این تحرکات مردمی و خودجوش منفی خواهد بود. دراین راستا به یاد داریم که چندی قبل شیخ علی سلمان «رهبر جریان الوفاق بحرین» را به دلیل بهانه‌های واهی به حبس ابد محکوم کردند که آن موضوع دقیقاً به این دلیل انجام شد که جو عمومی را بر اساس راهبرد خود مدیریت کنند و نگذارند تا توده‌های معترض‌ و شیعیان این کشور بر افکار عمومی غالب شوند و منافع آل‌خلیفه را به خطر بیاندازند.

موضوع مهم این است که بسیاری معتقدند احتمال دارد شیخ علی سلمان پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی از حبس آزاد شود اما باید توجه داشت که اگر اعتراض‌ها ادامه باشد، بدون تردید تقلیل حکم صادر شده برای شیخ علی سلمان وجود نخواهد داشت؛ چراکه اگر چنین اتفاقی بیافتد، آل‌خلیفه وجهه و جایگاه خود را تضعیف کرده است؛ اما اگر شیعیان بحرین خویشتن‌داری کنند، امکان دارد که حکم صادر شده برای شیخ علی سلمان تقلیل بیابد. لذا باید دید که آیا رهبر جریان الوفاق بحرین به خروجی انتخابات پارلمانی این کشور واکنش نشان خواهد داد یا خیر.  

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۶۷۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیفه ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی اسقف اعظم گریگور چیفتچیان، خلیفه کل ارامنه آذربایجان و شورای خلیفه‌گری کل ارامنه آذربایجان با صدور بیانیه‌ای اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد را محکوم کرد.

در متن این بیانیه آمده است: تکرار اقدام وقیحانه و توهین‌آمیز به ساحت مقدس قرآن کریم و هر کتاب مقدس دیگر، بی‌احترامی و اقدامی آشکارا و تحریک‌آمیز بوده و این اقدام غیرانسانی در سوئد با وجود حمایت برخی جنایتکاران جهانی مورد تایید هیچ انسان آزاده و هیچ کدام از جوامع و کشور‌های حامی صلح و امنیت جهانی نیست.

این بیانیه می‌افزاید: به یقین تکرار این اقدام و رفتار اسلام ستیزانه با سلطه رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و در سایه حمایت‌های صهیونیزم جهانی صورت می‌گیرد که نه تنها هیچ خللی به اعتقاد به این کتاب آسمانی ایجاد نخواهد کرد، بلکه موجب همبستگی و وحدت پیروان ادیان آسمانی خواهد شد و همه ادیان آسمانی این عمل زشت را محکوم می‌کنند.

در بیانیه تاکید شده است: امید است ملل آزاده جهان با اطلاع و اشراف به نیات دشمنان که هدف همان انحراف اذهان عمومی از جنایت‌های رخ داده در غزه و جنبش دانشجویی و در راستای جریحه‌دار کردن احساسات پیروان ادیان الهی در کشور‌های غربی و به ویژه آمریکا می‌باشد، این حرکت وقیحانه را به شدت محکوم کنند تا جسارت توهین به ادیان و کتب الهی برای همیشه دفن شود.

خلیفه کل ارامنه آذربایجان و شورای خلیفه‌گری مراتب نفرت و انزجار خود را از این عمل شوم و شیطانی اعلام و آن را شدیدا محکوم می‌کند و از تمام نهاد‌های بین‌المللی می‌خواهد که با این گونه اقدامات به طور قاطع برخورد و از تکرار آن جلوگیری به عمل آید".

دیگر خبرها

  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • خلیفه ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • اخطار محسن رضایی به تک‌روی و سهم‌خواهی برخی جریانات / سعید محمد به گله‌مندی پرداخت
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان