Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@03:55:28 GMT

تبدیل اشعار مولانا به آثار هنری

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۶۷۵۲۷

تبدیل اشعار مولانا به آثار هنری

رییس پژوهشکده هنرهای سنتی از فراخوان نمایشگاهی از آثار هنرمندان با الهام از اشعار مولانا با عنوان «دیدِ جان» به مناسبت بزرگداشت این شاعر خبر داد.

عبدالمجید شریف‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این فراخوان توضیح داد: جایگاه مولوی در فرهنگ و ادبیات ما بسیار کهن و تاثیرگذار است و به عنوان یکی از مهمترین شاعران ما در جهان شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فضای کاری که مجموعه‌ هنرمندان، عرفا، شاعران و ادیبان انجام داده‌اند، تاثیر بسزایی در فرهنگ و هنر ما داشته است به همین دلیل ارتباط بین ادبیات و سایر رشته‌های هنری یکی از مهمترین مباحث هنرهای سنتی ماست.

او ادامه داد: هنرمندان هنرهای سنتی همیشه از عرفا، ادبا، شعرا و علما تاثیر گرفته‌اند و  آن را به شکل‌های مختلف در آثار خودشان متجلی کرده‌اند؛ بنابراین یکی از مهمترین پایه‌های هنرهای سنتی ما بر اساس ارتباط بین هنر سنتی و ادبیات شکل گرفته است. شاید بتوان گفت بعد از شاهنامه فردوسی که بیشترین تاثیر را در هنرهای ما داشته، کتاب‌های مثنوی و خمسه که سبقه تاریخی دارند، نیز تاثیرگذار بوده‌اند.

رییس پژوهشکده هنرهای سنتی با بیان اینکه جهانیان به اهمیت مقام مولانا پی برده‌اند، افزود: ما نیز برای آنکه به جایگاه این شاعر و عارف ایرانی بپردازیم و در عین حال تشویقی برای رجوع دوباره هنرمندان هنرهای سنتی به ادبیات باشد، فراخوانی در این باره منتشر کردیم.

شریف‌زاده یکی از مهمترین هدف‌های این نمایشگاه را نگاه و بررسی دوباره به هنرهای سنتی و رجوع به اشعار مولانا دانست و گفت: به همین دلیل فراخوانی دادیم تا هنرمندانی که آثاری با موضوع اشعار مولانا خلق کرده‌اند، به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کنند تا در یک مجموعه به نمایش گذاشته شود.

او درباره اینکه در فراخوان این نمایشگاه تا چه اندازه تلاش شده تا آثار مرتبط با مولانا از کارهای حجمی به محصولات کاربردی سوق داده شود، اظهار کرد: اینکه ما به هنرمندان بگوییم چه کاری انجام دهند، وظیفه‌ی ما نیست. وظیفه‌ی ما بیشتر معرفی هنرمندان و برقراری ارتباط بین مباحث معنوی و هنری است اما می‌توانیم چنین نگاهی در انتخاب آثاری که برای نمایشگاه ارسال می‌شود، داشته باشیم. قطعا با نگاه به آثاری که جنبه کاربردی دارند، می‌توانیم هنرمندان را تشویق کنیم تا در این حوزه فعالیت کنند.  

رییس پژوهشکده هنرهای سنتی اعلام کرد: همه‌ هنرمندان سنتی در هر رشته‌ای که هستند مشروط بر اینکه موضوع کارهایشان اشعار مولانا باشد، می‌توانند در این نمایشگاه شرکت کنند تا آثار آنها همزمان با بزرگداشت مولانا در جهان به نمایش دربیاید و برگزیدگانی از هنرمندان انتخاب شوند.

به گزارش ایسنا، علاقمندان می‌توانند آثار خود را از ۱۵ تا ۱۹ دی‌ماه به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کنند. آثار ارسالی ۲۵ دی‌ماه داوری و نمایشگاه آن اول بهمن ماه در پژوهشکده هنرهای سنتی  واقع در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود.

علاقمندان برای شرکت در این نمایشگاه می‌توانند برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۰۹۸۳۸۶-۰۲۱ داخلی ۱۰۰۸ دبیر خانه این نمایشگاه تماس بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اشعار مولانا حضرت مولانا صنایع دستی و هنرهای سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۶۷۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: پارسال به ارزش ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صنایع دستی از آذربایجان‌غربی به کشورهای خارجی صادر شد که در مقایسه با سال قبل از آن که  ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بود، ۲۲ درصد رشد داشت.

محمدرضا طنابی، با بیان اینکه این افزایش نشان دهنده ظرفیت مناسب درآمدزایی این بخش است،افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و ترکیه مهمترین مقصد صادرات صنایع دستی آذربایجان غربی در سال گذشته بودند.

طنابی، صنایع چوبی، بافته های داری و گلیم و چرم دست دوز را از جمله اقلام صادراتی آذربایجان‌غربی برشمرد و اظهار کرد: صنایع چوبی بیش از ۵۰ درصد صنایع دستی صادراتی استان را تشکیل می دهد.

وی، در خصوص تسهیلات اعطایی به هنرمندان صنایع دستی در استان گفت: در سال گذشته ۸۲۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۷۰۰ نفر از هنرمندان این بخش پرداخت شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: ۴۰ رشته صنایع ‌دستی از جمله نساجی سنتی، رودوزی‌های سنتی، بافته‌های داری، پوشاک سنتی، سفال و سرامیک، صنایع‌دستی چرمی، هنرهای روی چوب، صنایع دستی روی شیشه، رنگرزی گیاهی و رفوگری، قالیبافی، گلیم بافی و جاجیم بافی در آذربایجان‌غربی فعال است.

دیگر خبرها

  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست
  • سومین نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی برای حمایت از کودکان غزه
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد
  • برپایی نمایشگاه آثار هنری و دست سازه های هنرجویان بردسکنی
  • سنندج ،پایتخت دف جهان
  • «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب» بررسی می‌شود
  • استفاده از هنرمندان برای معرفی تاریخ در مناطق کم‌برخوردار
  • نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از انقلاب» برگزار می‌شود