Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-16@04:02:19 GMT

تنها قنات دو طبقه جهان در اردستان + فیلم

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۷۱۳۲۰

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ این اثر شاهکار به عنوان عجیب ترین و تنها قنات دو طبقه جهان ۲۶ تیر ۱۳۹۵ در اجلاسیه استانبول ترکیه به عنوان بیستمین اثر ایران به ثبت جهانی رسید.
مهدی مشتاقی محقق و نویسنده با بیان اینکه قنات دوطبقه مون ۸۰۰ سال پیش در محله‌ی مون شهرستان اردستان احداث شده است، افزود: این قنات از نمونه کارهای جالب علم مهندسی قدیم است که برای کاوش و حفر، مقنیان ورزیده با در نظر گرفتن شرایطی اقلیمی آن را ایجاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه این قنات سه و نیم تا ۴ کیلومتر طول دارد و عمق مادر چاه آن ۳۱ متر است، گفت: این قنات ۳۰ میله چاه دارد که همه آنها در داخل شهر اردستان قرار دارد.
این موقق و نویسنده با اشاره به اینکه این قنات پیش از اسلام و به‌خصوص دوران کیانیان، اشکانیان و ساسانیان احداث شده ، گفت: مزه آب کانال رویی از آب قنات زیری بهتر، شیرین‌تر و خوش‌طعم‌تر و در تابستان خنک‌تر است و آب قنات زیر سنگین‌تر و در تابستان گرم‌تر است،
وی با بیان اینکه مظهر این قنات در محله مون قرار گرفته که با فاصله 200 متر از یکدیگر ابتدا آب قنات رویی و سپس آب قنات زیرین ظاهر می شود، افزود: آب هر دو رشته قنات به سه قسمت تبدیل می شود که یک قسمت به روستای تلک آباد می رود و دو رشته دیگر جهت آبیاری باغ ها و مزارع محله مون استفاده می شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: اصفهان خبرگزاری صدا و سیما اردستان قنات مقنی مون قنات مون قنات دو طبقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۷۱۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی و احیا ۴۶ کیلومتر از قنات‌های اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، بخش گسترده‌ای از پهنه استان را شامل مناطق بیابانی و نیمه بیابانی دانست وگفت: ۴۶ کیلومتر از قنات‌های این استان در یک سال گذشته لایروبی و احیا شده است.
غلامرضا عُشاقی، استان اصفهان را دارای بیش از چهار هزار و ۵۰۰ رشته قنات بیان کرد و افزود: بطور میانگین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب سالانه از این قنات‌ها برداشت می‌شود.
مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت:با تامین اعتبار مورد نیاز قادر خواهیم بود، طرح لایروبی و احیا را در حدود ۵۰۰ هکتار از قنات‌های این استان تا پایان برنامه هفتم توسعه اجرا کنیم.
وی ادامه داد: برنامه هفتم توسعه (از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶) با هدف رسیدن به پیشرفت اقتصادی توام با عدالت یکی از اسناد مهم برای ورود به گام دوم انقلاب اسلامی است.
مجموع اراضی زراعی قابل کشت استان اصفهان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در شرایط معمول از لحاظ بارش، حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

دیگر خبرها

  • لایروبی و احیای ۴۶ کیلومتر از قنات‌های اصفهان
  • تجمع مردم اردستان در حمایت از حمله موشکی به رژیم صهیونیستی
  • لایروبی و احیا ۴۶ کیلومتر از قنات‌های اصفهان
  • ۱۳ مرکز متخلف در اردستان به مراجع قضایی معرفی شد
  • ۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در اردستان کشف شد
  • ورود اسپانسرها به اسنوکر پس از حرفه‌ای شدن وفایی و سرخوش
  • نشست زمین در شهر گز در پی وجود قنات‌های متروکه
  • نماینده هنگ‌کنگ نخستین حریف وفایی
  • این پدر و پسر خیر بودند و مردمدار | یادگارهای میرزا موسی و میرزا عیسی در تهران
  • خروج ۵۶ قلم انواع داروی دامپزشکی از چرخه مصرف در اردستان