Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@15:03:38 GMT

سرمایه اجتماعی، اساسِ اعتماد است

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۷۱۹۶۰

سرمایه اجتماعی، اساسِ اعتماد است

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مهرداد بذرپاش نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در کمیسیون اجتماعی سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی که در تهران برگزار شد با بیان اینکه اساس سرمایه اجتماعی بر «اعتماد» است، گفت: اعتماد بین افراد و امت اسلامی حاصل تقریب است.

وی افزود: امروز اعتماد قلبی میان افراد و اجزای امت اسلامی، متاسفانه، آسیب دیده و کاهش یافته است و تا این اعتماد ترمیم نشود، امت اسلامی دچار فتنه ها و مصائب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بذرپاش تصریح کرد: مساله تقریب باید در وهله نخست به شکل گیری «شبکه ای مستحکم از اعتماد» انجامد و در مرحله بعد، «شعاع» این اعتماد را با جدیت و همت افزایش دهد. در آن صورت است که ما می توانیم از شکل‏‌گیری و ساختن سرمایه اجتماعی میان مسلمانان سخن بگوییم.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز مساله تکفیر یه یکی از بارزترین نمادهای مشکلات جهان اسلام درآمده اما نباید از یاد ببریم که بستر تکوین تکفیر، بی اعتمادی به خود و بی اعتمادی به برادران و خواهران مسلمان است.

بذرپاش خاطرنشان کرد: بی اعتمادی به خود یعنی، نشناختن و باور نداشتن به اصول بی بدیل اسلامی، یعنی نفهمیدن قرآن، یعنی چشم‌ ‏داشتن به بیگانه و احساس بی هویتی کردن در برابر مظاهر تمدن غربی. بی اعتمادی به برادران و خواهران مسلمان، یعنی، احساس داشتن رقابت مخرب با آنها، بدبینی و بداخلاقی با پیروان مذاهب اسلامی و داشتن سوء ظن بهم.

وی گفت: حاصل این بی اعتمادی، امروز در قامت تکفیر خود را نشان می دهد و شاید فردا در لباس هیبتی دیگر. پس مبارزه فکری و عملی با نمادها به تنهایی کافی نیست بلکه باید این بستر مبارک را دوباره از نو گستراند.

بذرپاش افزود: وقتی از حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی در میان امت اسلامی صحبت می کنیم، از یک سرمایه فراملی سخن می‏گوییم که منحصرا ناظر به دولتها و حاکمیتها نیست بلکه مختص به اسلام است. در حقیقت سرمایه اجتماعی مسلمانان است. این سرمایه اجتماعی در همه ابعاد خود باید شکل بگیرد، تقویت شده و حفظ گردد.

وی تصریح کرد: در بعد ساختاری، باید به الگوی شکل دهنده پیوند میان امت برپایه اعتماد برآمده از فطرت یک مسلمان برسیم. باید شبکه ای از نقش افرینان شکل بگیرد تا به منافع مشترک برسند. در فرهنگ اسلامی، سرمایه اجتماعی یک ابزار و وسیله نیست. بلکه یک هویت است. حفظ سرمایه اجتماعی در حقیقت حفظ هویت مسلمانان است. لذا تفکر ساختاری و شبکه ای، باید هویت ساز شود. از سوی دیگر، بعد ارتباطی و تعاملی میان افراد امت اسلامی در شگل‏گیری سرمایه اجتماعی مهم و موثر است.

بذرپاش خاطرنشان کرد: امروزه در غیاب گفتگوهای مبتنی بر منطق قرآن، بددلی ها و ظن میان نخبگان و تاثیرگذاران مذاهب اسلامی زیاد شده است. باید باب گفتگو و مفاهمه منتج به مراوده بازتر و بازتر شود. کیفیت ارتباط اعضای شبکه هویت آفرین اسلامی، نتیجه مستقیم تفاهم و مراوده و برادری اخلاقی و عقلی است. نشانه این کیفیت رسیدن به اعتماد اجتماعی اسلامی است. اعتماد فراملی، فرامنطقه‏ای و فراقاره‏‌ای. اعتمادی بر پایه 2 مفهوم قرآنی «بر» و «تقوا».

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز امروز امت اسلامی، فقط در شکل‏گیری سازمانهای سیاسی خلاصه نمی شود بلکه سازمانی با نام «سازمان تعاون اسلامی» برای حفظ و سرمایه اجتماعی امتهای مسلمان لازم است. از همه مهمتر و موثرتر، تقویت نگرش‏ها، باورها و ارزشهای مشترک است. یعنی رسیدن به یک منظومه معنایی مشترک. یعنی احیای زبان مشترک امت که زبان قرآن است. یعنی دستیابی به اصلی ترین نوع از سرمایه اجتماعی که «همدلی» است.

بذرپاش افزود: تشکلهای مردمی تقریب محور، به ویژه تشکل های برآمده از جوانان، در ساخت و تقویت هر سه بعد مذکور نقشهای مهمی دارند. هم می توانند در شبکه سازی و شکل گیری ارتباطات ساختاری میان مسلمانان موثر باشد و هم در بهبود کیفیت این ارتباط. امروزه بستر فضای مجازی بستر مناسبی برای شکل دادن گفتگوهای منطقی مذاهب اسلامی است. توسعه گردشگری تقریب‏‌محور هم می تواند در مفاهمه و مراوده میان ملتهای اسلامی به ویژه جوانان موثر باشد.

وی تصریح کرد: مهمترین نقش و سهم این تشکلها در افزایش همدلی و ایجاد میدانی مشترک میان نگرشها و باورها و ارزشهاست. همدلی فراتر از همزبانی است چه زبان اعتقادی چه زبان های ملی. امروز یکی از محورهای ایجاد همدلی، تمرکز بر فعالیتهای علمی و دانش بنیان است. همانگونه که به تدبیر و تاکید رهبر حکیم و عزیز انقلاب اسلامی، پیشرفت علمی، محور حرکت جمهوری اسلامی قرار گرفته، در جهان اسلام هم می توان ای الگو را پیاده کرد.

بذرپاش اظهار کرد: ساخت سرمایه اجتماعی اسلامی بر پایه علم علاوه بر تقویت همدلی، نوید بخش احیای سریعتر تمدن عظیم اسلامی است. نیز یادآور دوران اوج مسلمانان در تاریخ بشری است که همدلانه و بدور از مرزهای قراردادی و وطن‏گرایی و فرقه گرایی بی منطق، حیات بشری را مدیریت می کردند. شکل دادن تجمعات علمی، به اشتراک گذاری تحقیقات و تدوین الگوی اتحاد علمی جهان اسلام، نمونه هایی است که بوسیله تشکلهای تقریب‌‏محور قابل پیگیری است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: احزاب و تشکل ها اخبار سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۷۱۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد

علی نیکزاد ثمرین در گفت‌وگو با روابط عمومی بانک ملی ایران، درخصوص عملکرد بانک ملی ایران گفت: به‌لحاظ اینکه اقتصاد ایران بانک محور است، افرادی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، در ابعاد کوچک و بزرگ تسهیلاتی را از بانک‌ها مطالبه می‌کنند. 

وی با تأکید بر اینکه بهتر است بانک‌ها با بنگاهداری، رقیب بخش خصوصی نباشند، افزود: در رأس همه رهبر معظم انقلاب فرمودند بانک‌ها از بنگاهداری خارج شوند که بانک ملی ایران در سال 1402 با 36 همت خروج از بنگاهداری پیشگام شد و کارها را واگذار کرد که جای تقدیر و تشکر دارد. 

 نماینده مردم اردبیل، سرعین و نمین در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که بانک ملی در سال 1403 هم در خروج از بنگاهداری پیشگام باشد و گفت: تمام بانک‌ها باید در این مسیر قدم بگذارند و از مسیر خرید و فروش ملک، ساخت و ساز، تشکیل هلدینگ و ... خارج شوند.

نیکزاد ثمرین در ادامه از اقدام رئیس بانک ملی ایران و هیأت مدیره این بانک برای آغاز پر ثمر خروج از بنگاهداری تقدیر و تشکر کرد. 

وی در خصوص اقدامات بانک ملی ایران در پرداخت تسهیلات تکلیفی در سال 1402 افزود: این بانک بیش از تعهدات خود تسهیلات تکلیفی پرداخت کرده است که این اقدام بسیار ارزشمند است؛ چرا که پرداخت این تسهیلات موضوعات جزیی مردم در زمینه درمان، مسکن، ازدواج و ... را کاهش می‌دهد. 

نماینده مجلس شورای اسلامی تسهیلات خرد را در جذب سرمایه اجتماعی و دلبستگی مردم به نظام بانکی مؤثر دانست و گفت: مردم از عملکرد بانک ملی ایران در زمینه تسهیلات تکلیفی بسیار رضایت دارند و بسیار پسندیده است که در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور درخصوص تسهیلات خرد در استان‌ها تصمیم‌گیری‌های مفیدی انجام شود. 

نیکزاد ثمرین پرداخت تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب و رؤسای ادوار و فعلی دولت تأکید داشتند که بانک ملی ایران به سمت خروج از بنگاهداری حرکت کند. همچنین پیشنهاد دارم بانک ملی در مباحث سرمایه‌گذاری طبق برنامه مدنظر پیش برود و از همه مهمتر در پرداخت تسهیلات خرد برای رفع مشکل مردم طبق آیه « انَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَیکُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکُم» اقدام کنند تا خدا به رزق و کارشان برکت دهد.

دیگر خبرها

  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • معامله بلوک «شازند» قانونی است
  • ۵ اصفهانی در بین پراستنادترین استادان دانشگاه آزاد اسلامی
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • شبکه‌های اجتماعی یا ماشین‌های معتادساز
  • نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری باید تک رقمی شود
  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی