Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد باقری، امام جمعه اسالم در گفت وگو با ایکنا از گیلان، ضمن عرض تبریک ولادت با سعادت پیامبر اکرم(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع)، اظهار کرد: کلمه اسلام به معنای تسلیم در برابر خداوند بوده و نتیجه تسلیم، سلامت، آسایش و راحتی است که در سایه دین الهی شکل می گیرد.

وی یکی از مصادیق آسایش و راحتی جامعه را وحدت و انسجام انسان ها دانست و افزود: خداوند در آیه «213 بقره» مردم را امت واحده معرفی می کند که براساس قومیت، زبان، رنگ و مذهب متفاوت و مختلف شده اند تا از هم شناخته شوند، اما ملاک برتری نزد خدا تقواست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس دینی، با بیان اینکه اتحاد و وحدت انسان ها مورد توجه خدا بوده و هست، تصریح کرد: «حبل الله» و «عروه الوثقی» از مصادیق وحدت است. در تفاسیر مختلف آیه «103 آل عمران» مقصود از «حبل الله» قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) معرفی شده است. در واقع خداوند وحدت را نعمتی از جانب خود معرفی می کند که مسلمانان به واسطه آن کدورت ها و کینه ها را کنار گذاشته و با آرامش و آسایش در کنار هم زندگی می کنند.

امام جمعه اسالم، با تاکید بر لزوم حفظ وحدت اسلامی بین فرق و مذاهب مختلف اعم از شیعه و سنی، عنوان کرد: باید به این نکته توجه داشت که همه ما زیر پرچمی به نام اسلام هستیم و همه این تقسیمات از مقسمی به نام اسلام ایجاد شده است لذا کلیات و احکام یکی است؛ هر چند در کیفیت اعمال تفاوت هایی وجود دارد.

وی، تفاوت در مذاهب اسلامی را به معنی اختلاف ندانست و ادامه داد: همه ما یک خدا را عبادت می کنیم و به وسیله یک پیامبر نور هدایت را دریافتیم و یک کتاب را می خوانیم و احکام دین را از قرآن استخراج می کنیم، اما در برداشت ها و کیفیت انجام اعمال با هم تفاوت داریم. در صورت وجود مشترکات فراوان، نباید بر تفاوت های جزئی دامن بزنیم و بخواهیم بذر کینه و نفاق بکاریم.

حجت الاسلام باقری، با اشاره به آیه «64 عمران»، یادآور شد: خداوند یهودیان و مسیحیان را به توحید و شرک نورزیدن به خدا دعوت می کند لذا به طریق اولی این اتحاد باید در بین پیروان مذاهب و فرقه های یک دین حفظ و رعایت شود.

وی اضافه کرد: افرادی در هر گروه شیعه و سنی وجود دارند که سعی می کنند با واکاوی حوادث تاریخی صدر اسلام و تظلم و حق خواهی احساسات پیروان خود را تحریک و آتش تفرقه را شعله ور سازند. چنین افرادی همیشه در طول تاریخ وجود داشته اند که از نگاه ژرف و آینده نگر نسبت به مسائل جامعه برخوردار نیستند و همیشه از سر احساسات مواضع تندی اتخاذ می کنند.

امام جمعه اسالم، با اشاره به سیره ائمه اطهار(ع) درخصو حفظ وحدت اسلامی، خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمومنین علی(ع) 25 سال با خلفا همکاری و مدارا کرد و امام صادق(ع) توصیه می کرد که در نمازهای اهل سنت شرکت کنید، به دیدارو عیادتشان بروید و در تشییع جنازه هایشان حاضر شوید، زیرا ما را خوشحال می کنید.

حجت الاسلام باقری، با بیان اینکه علمای اهل سنت محبت و دوست داشتن اهل بیت را سرمایه می دانند، گفت: بزرگان اهل تشیع و اهل تسنن سال ها در حوزه های علمیه هر دو مذهب تدریس کرده اند و کتب آنها اکنون مورد استفاده همه قرار می گیرد. ما نیز امروز باید ادامه دهنده همین راه باشیم.

وی وحدت مورد نظر در بحث مذاهب اسلامی را وحدت به معنای یکی شدن و اتحاد وجود در مقابل کثرت ندانست و یادآور شد: منظور از وحدت تقریب و نزدیک شدن مذاهب اسلامی براساس مشترکات دینی و انسجام و قوی بودن در برابر دشمنان مشترک دین اسلام است.

این کارشناس دینی، با بیان اینکه هیچ کس انتظار ندارد شیعه و سنی دست از مذهب خود بردارند و به مذهب دیگر درآیند، تصریح کرد: ما دشمنان بزرگ و مشترکی داریم که شیعه و سنی برایشان فرقی نمی کند و می خواهند تیشه به ریشه اسلام بزنند و بهترین راه برای این دشمنی را ایجاد اختلاف و ایجاد درگیری های مذهبی بین مسلمانان می دانند تا با کمترین هزینه و تلفات اتحاد مسلمین را به بهانه های واهی به وسیله خودشان از بین ببرند.

امام جمعه اسالم اظهار کرد: در چنین شرایطی همه ما باید ضمن حفظ عقاید خود و احترام گذاشتن به عقاید یکدیگر و با تمسک جستن به قرآن و اهل بیت(ع) پیروان خوبی برای پیامبر مهربانی ها باشیم و بدانیم که طبق فرمایش خداوند در قرآن دشمنان دین ما که در راس آنها صهیونیسم و استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار قرار دارند، هیچ گاه از ما راضی نخواهند شد تا اینکه نامی از اسلام باقی نماند و همه به ملت و آیین آنها در بیایند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۷۲۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، محمدعلی اسکندری سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاشکند در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران تردیدی در صیانت از ارزش های اسلامی نداشته و ایثارگرانه در خط مقدم دفاع از اسلام و مسلمانان بوده است.

وی افزود: فتنه انگیزی، اختلاف افکنی و انشقاق در جهان اسلام، از برنامه های راهبردی آمریکا و اسرائیل بوده و آنها هیچ وقت خیرخواه ملت های مسلمان نبوده و نخواهند بود. حال آنکه تقریب مذاهب، همواره با جدیت توسط جمهوری اسلامی ایران، پیگیری و اجرایی شده است.

نورالدین خالق نظراف مفتی اعظم ازبکستان نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن روند مناسبات دوجانبه میانه در تمامی زمینه ها گفت: دین، فرهنگ و اشتراکات ازبکستان و ایران، عاملی مهم برای تعمیق مناسبات دو طرف است.

وی افزود: با توجه به توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در حوزه نسخ خطی زبان فارسی، از همکاری در زمینه تحقیقات قرآنی و نسخ خطی قرآنی استقبال می کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی