Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:53:10 GMT

وحدت تاکتیک نیست

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۷۴۷۴۱

وحدت تاکتیک نیست

تهران- ایرنا- همان طور که احکام اسلام مبانی دارد، چنان‌که می‌گویند اصل دین برای حفظ عقل، حفظ مال، جان و برای حفظ ناموس است، می‌توان گفت دین اسلام هم برای وحدت هست. در یک چنین معنی است که می‌توان گفت یکی از ملاکات اسلام وحدت است.

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه جامع ادیان و مذاهب، آورده است: وحدت مسلمین، نه یک مسأله فرعی و حکمی جانبی، بلکه اساساً از ملاکات احکام اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر، همان طور که احکام اسلام مبانی دارد، چنان‌که می‌گویند اصل دین برای حفظ عقل، حفظ مال، جان و برای حفظ ناموس است، می‌توان گفت دین اسلام هم برای وحدت هست. در یک چنین معنی است که می‌توان گفت یکی از ملاکات اسلام وحدت است. ازاین جهت، وحدت مسلمانان هم از اصولی است که باید بقیه احکام را با آن سنجید. همچنان‌که برخی معتقدند اگر حکمی در اسلام با حفظ دین منافات دارد، باید در آن تجدیدنظر کرد، یا اگر حکمی با آبرو و عقل مسلمان مشکل دارد باید آن را بازبینی کرد، من هم معتقدم هر آنچه وحدت را به خطر می‌اندازد، باید کنار گذاشته شود. زیرا وحدت از اصول و ملاکات خدشه‌ناپذیر است و بقیه چیزهایی که با آن منافات دارد، فرع بر وحدت محسوب می‌شود. از چنین زاویه نگاهی است که می‌توان این گزاره حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در کنفرانس شنبه گذشته را درک کرد که وحدت امری زماندار، مقطعی یا تاکتیکی نیست.

این نکته از این رو مطرح شده است که اساساً وحدت از اصول شریعت و دین است. بر این اساس ما باید به دنبال تحقق وحدت باشیم، نه فقط به خاطر آرمان فلسطین یا برای جلوگیری از خونریزی میان مسلمانان، بلکه به این دلیل که اساساً در اسلام اصل بر وحدت است. زیرا اصل بر «لا تنازعو» است. «بُنِیَ الإِسْلَامُ عَلیٰ کَلِمَتَیْنِ : کَلِمَةِ التَّوْحِیدِ، وَ تَوْحِیدِ الکَلِمَةِ» ؟! و این جز این معنی نمی‌دهد که ما نه فقط باید هم موحد باشیم، بلکه باید یک حرف هم داشته باشیم و اختلاف به پا نکنیم. اینکه در قرآن کریم اختلاف با تفرقه، عذاب و فتنه مقایسه شده است، معنای دیگری بر این حقیقت است که وحدت از اصول خدشه ناپذیر اسلام است و تاکتیکی مقطعی نیست.

بر این اساس می‌توان اظهارات رئیس جمهوری در کنفرانس وحدت اسلامی را مانیفست جمهوری اسلامی ایران دانست که صدالبته با تکیه بر منابع قرآنی و روایی مطرح شده است. چنانکه رئیس جمهوری نیز در خلال صحبت‌های خود بارها از آیات قرآن و روایات شاهد و مثال ذکر کرد.

اما باوجود این مانیفست، نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که در زمینه وحدت و تقریب مذاهب، هم اکنون در حوزه علمیه دو کشش وجود دارد؛ یکی کشش ضد تقریبی و دیگری کشش تقریبی. کشش تقریبی و وحدت اسلامی، ادامه راه مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی است.
معتقدان به این رویکرد، روی فقه مذاهب اسلامی تحقیق و مطالعه می‌کنند و زمینه‌های هماهنگی این مذاهب را برجسته می‌کنند. اما در مقابل، کشش ضد تقریبی موجود در حوزه، رویکرد دیگری دارد و سعی می‌کند به تفرقه دامن بزند. امروز به جرأت می‌توان گفت که آرام آرام کشش تقریب در حال حاکم شدن بر حوزه است.

بویژه اینکه از افتخارات نظام اسلامی و از افتخارات این عصر است که مقام معظم رهبری ادامه دهنده بی‌بدیل راه مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی هستند. ایشان در راه وحدت جهان اسلام با همه وجود تلاش می‌کنند، تا جایی که می‌توان گفت اگر گرفتاری‌های اجرایی ایشان نبود و فرصت بیشتری داشتند در این زمینه وقت بگذارند، قطعاً خدمات ایشان 10 برابر آیت‌الله بروجردی به جهان اسلام در زمینه وحدت می‌بود.

*منبع: روزنامه ایران،1397،9،5
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران وحدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۷۴۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، گروه موسیقی نجوای عشق که اسفند سال گذشته نیز با اجرای قطعاتی از آثار ماندگار موسیقی ایران، در تالار وحدت روی صحنه رفته بود، این‌بار با قطعاتی جدید میزبان علاقه‌مندان می‌شود.

دراین کنسرت علاوه بر حریر شریعت زاده به عنوان سرپرست و نوازنده پیانو و وحید تاج به عنوان خواننده، بهزاد رواقی (تار)، احسان کلهر (ویولن)، سعید چاووشی (ایرفون) و امیر خیری (تنبک) نیز دیگر اعضای گروه را تشکیل می‌دهند.

کنسرت گروه موسیقی نجوای عشق ۲۵ اردیبهشت ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه بلیت به سایت ایران کنسرت به نشانی www.iranconcert.com مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد
  • کار سختی در جام کافا داریم/ملی پوشان تاکتیک پذیر هستند
  • تاکتیک جالب امیر تتلو برای فرار از مجازات
  • سرمربی تیم هندبال جوانان: برای کسب سهمیه جهانی می‌جنگیم
  • مسئله فلسطین، چالش مشترک جهان اسلام است
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • رسول الله (ص) محور وحدت هستند
  • باید وحدت آرمانی و عقیدتی مد نظر نامزدها باشد
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است
  • وحدت حنانوف مثل اسماعیلی‌فر نبود