Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@14:55:14 GMT

سیره پیامبر(ص) در لباس و پوشش

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۷۷۷۵۱

سیره پیامبر(ص) در لباس و پوشش

به گزارش ایکنا از لرستان، لباس و پوشش یکی‌از نیازهای مادی انسان است.آدمی ناچار است که با جامه‌ای خود را بپوشاند و از سرما و گرما در امان باشد و در اجتماع با ظاهری مناسب حضور یابد.الگوهای فراوانی در این باره وجود دارد که سیره پیامبراکرم(ص) در این زمینه برجسته است.
آن حضرت هیچ‌گاه به لباس و نوع و جنس آن، فخر نمی‎کرد و اساساً توجهی به این‌گونه مسائل نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌چه که برای آن بزگوار مهم بود نظافت و پاکی و آراستگی لباس بود و این‌که باعث غرور و تکبر و خودستایی نشود، اما درباره جنس لباس باید گفت: لباس پنبه‌ای و نیز لباس پشمی مورد علاقه آن حضرت بود.
امام علی(ع) می‌فرماید: «لباس‎های پنبه‌ای بپوشید، چراکه آن، لباس پیامبر خداست»(وسائل الشیعه، ج 5، ص 35)
آن حضرت، هم لباس بُرد یمانی می‎پوشید، هم جُبه‌ای پشمین و خشن از پنبه و کتان.(بحارالانوار، ج 16، ص 227) می‎فرمود: «پنج چیز را تا زنده‌ام ترک نمی‎کنم، یکی‌از آن‌ها پوشیدن لباس پشمی است».
در روان‌شناسی رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها بر روحیه انسان، بر رنگ سفید و سبز تاکید زیادی شده است که در آرامش و نشاط آفرینی، نقش مؤثری دارند.از همین‌رو، جامه‌های پیامبر اکرم(ص)، بیشتر سفید بود و می‎فرمود: «لباس سفید را بر زندگان‌تان بپوشانید و مردگان‌تان را هم با پارچه سفید کفن کنید».(سنن‌النبی، ص 120 و المحجة البیضاء، ج 4، ص 140)

علاقه پیامبر به رنگ سبز و ناپسند دانستن رنگ سرخ

ایشان ملحفه‌ای داشت که با زعفران رنگ‌آمیزی شده بود و گاهی تنها با پوشیدن همان، با مردم نماز می‎خواند.(المحجة البیضاء، ج 4، ص 141) رسول خدا(ص) رنگ سبز را هم می‎پسندید و برخی لباس‌های ایشان سبز بود.رنگ سرخ، رنگی بود که پیامبر خدا(ص) برای لباس، آن‌را نمی‎پسندید.تمیزی و آراستگی در عین سادگی، مشخصه بارز رسول خدا(ص) بود.در لباس و پوشش نیز همین‌ ویژگی را داشت و در مورد نظافت جامه می‎فرمود: «هر کسی لباسی گرفت، پس آن‌را تمیز و نظیف کند».(مکارم‌الاخلاق، ص 103)
رسول خدا(ص) هرگاه لباس تاره می‎پوشید، خدا را شکر می‎کرد.غیر از شکر و سپاس، هنگام پوشیدن لباس نو، دعا هم می‌کرد و می‎فرمود: «خدایی را سپاس که بر تن من چیزی پوشاند تا پوشش من باشد و میان مردم آراسته باشم».(بحارالانوار، ج 16، ص 251 و الحجة البیضاء، ج 4، ص 141)
پیامبر گرامی اسلام مردم را از پوشیدن لباس بلند که بر زمین کشیده شود، نهی می‌کرد، زیرا در جاهلیت، نشانه تکبر بود و خود آن بزرگوار، جامه‌ای می‎پوشید که از نظر بلندی به قوزک‌ پاهایش نمی‎رسید.(سنن‌النبی، ص 120) این در مورد جامه‌ای بود که همچون لنگ به کمر می‎بست و جامه‌ای که از رو می‎پوشید، تا نصف ساق پا می‎رسید.لباس ایشان گاهی جامه‌ای کوچک‌تر از قطیفه(شَمله) بود، یا جامه‌ای پشمین و راه‌راه با خطوط سیاه و سفید که وقتی آن‌را به بر می‎کرد، هیئت زیبایی می‎یافت.
ساده‌زیستی رسول خدا(ص) و وابسته نبودن به جلوه‌های فریبنده دنیا و به ناز و نعمت آن دل نبستن و به جلوه‌های مادی دل خوش نداشتن، در همه شئون زندگی وی متجلی بود.ازجمله در کیفیت و نوع لباس و فرش و زیرانداز و ... نقل شده که گاهی آن حضرت، روی حصیر می‎خوابید، بی‎آن‌که جز آن چیزی زیرش باشد.هرچه فراهم بود می‎پوشید، چه قطیفه‌ای باشد که به بر کند، یا بُرد عالی که بپوشد، چه جُبه پشمین، هرچه که از حلال می‎بافت می‎پوشید.مهم مباح بودن جامه بود که برای رسول خدا(ص) اهمیت داشت، نه قیمت و جنس و دوخت و جذاب بودنش.آن حضرت به صحابی پارسای خود ابوذر غفاری فرمود: «ای ابوذر! من لباس خشن و سخت می‎پوشم، روی زمین می‎نشینم، انگشت‌هایم را پس از غذا می‌لیسم، بر چهارپای بی‌زین سوار می‎شوم و کسی را در ردیف خود سوار می‌کنم.این‌ها از سنت‌های من است، هر کس از سنن من روی‌گردان شود، از من نیست».(سنن‌النبی، ص 131)
کلاه، عمامه، دستار و عرق‎چین، گرچه پوشاننده بدن نیست، ولی در ردیف جامه به‌شمار می‎آید از سنت‌های اسلامی، پوشاندن سر است، چه هنگام عبادت و نماز، چه در مواقع دیگر.پوشش پیامبراکرم(ص) برای سر خود، اغلب «عمامه» بود، هنگام نماز و خطبه و جهاد، به تناسب شرایط، با چیزی سر را می‎پوشاند.گاهی هم سر برهنه بود.به روایت امام صادق(ع) پیامبر اسلام(ص)، عرق‌چین و کلاه سفید راه‌راه می‎پوشید و در هنگام جنگ، عرق‌چین بر سر می‌گذاشت که دو گوش داشت و روی گوش‌ها را می‎پوشاند.
در مواقع دیگر، از زیر عمامه، عرق‌چین هم بر سر می‎پوشید، البته گاهی بدون کلاه بر سر می‎نهاد، یا کلاه بدون عمامه می‎پوشید.عمامه سیاهی داشت که بر سر می‎پیچید و با آن نماز می‎خواند.

ناکید بر نظافت و آراستگی

آراستگی آن حضرت، به‌ویژه هنگام حضور در جمع مسلمانان در مسجد و برای خطبه و نماز، گوشه دیگری از سیره او را نشان می‎دهد. لباس نمازجمعه وی مخصوص بود.در بعضی روایات نیز آمده که غیر از لباسی که در روزهای غیر جمعه می‎پوشید، دو جامه مخصوص برای جمعه داشت.(بحارالانوار، ص 251)
پیامبر اکرم(ص) هرگاه لباس و پیراهن می‎پوشید ابتدا سمت راست را بر تن می‎کرد و هرگاه جامه از تن درمی‎آورد، از سمت چپ شروع می‎کرد.گاهی بی‎‌آن‌که جامه دیگری بر تن کند، روپوشی را بر اندام خود می‎افکند و دو طرف آن‌را بین دو شانه خود گره می‎زد و چه در خانه یا بیرون یا هنگام نماز بر جنازه‌ها، با همان حالت نماز می‎گزارد.گاهی نیز در یک لباس گشاد نماز می‎خواند دو عدد جامه بُرد بافته شده داشت که آن‌ها را تنها در حال نماز می‌پوشید، امت خویش را به «نظافت» دستور می‎داد و تشویق می‎کرد.(سنن‌النبی، ص 126)
آن حضرت، انجام کار را با دست راست و شروع از سمت راست را در همه کارهایش دوست داشت، در پوشیدن جامه و کفش، در شانه کردن موی.لباسی که می‎خرید، اگر آستین آن بیش از اندازه بود، مقدار اضافی را می‎برید و نمی‎گذاشت لبه آن‌را هم بدوزند و به همان حال می‎پوشید.
نبی مکرم اسلام در رابطه با آداب لباس‌پوشی فرموده است: «هر کس در دنیا لباس شهرت بپوشد(لباسی غیرمعمول که به‌خاطر آن انگشت‌نما شود)خداوند در روز قیامت جامه ذلت و خواری بر او می‎پوشاند» همچنین امام صادق(ع) از پدران خویش روایت کرده است که رسول خدا(ص) نهی می‎کرد که مردان، در لباس پوشیدن خود را شبیه زنان سازند و نهی می‎کرد که زنان، در لباس شبیه مردان شوند.(مکارم الاخلاق صفحات 101، 116 و 118)

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان اجتماعی سیره پیامبر لباس پوشیدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۷۷۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اولویت قرار دادن حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در همایش عمره دانشجویی در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در جمع دانشجویان عمره گزار با اشاره به کلیدهای اصلی موفقیت در سفر به سرزمین وحی اظهار داشت: برای اینکه سفر خوب و پرباری داشته باشید برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه نزدیک به ۶ میلیون عمره گزار برای این سفر معنوی در صف انتظارهستند، اظهار داشت: لطف خدا شامل حال شما دانشجویان شده است، با نیت خالص به این سفر بروید و در انجام اعمال خود دقت کنید و از فیوضات آن بهره مند شوید.

وی با بیان اینکه اخلاص در سفر عمره از جانب خداوند به طور جداگانه توصیه شده است، کلید موفقیت دیگر سفر به سرزمین وحی را معرفت دانست و خطاب به حاضران گفت: آداب و مناسک عمره را فرا بگیرید و با آگاهی اعمال و مناسک را انجام بدهید. پیامبر بزرگ الهی هم از خداوند طلب راهنمائی در مناسک کرد: أَرِنَا مَنَاسِکَنَا.

وی بر لزوم بازشناسی تاریخ و جغرافیای حج و اماکن مقدس سرزمین وحی تاکید و به دانشجویان توصیه کرد که درباره جنگ‌های پیامبر (ص) در این سرزمین مطالعه کنند و به بازشناسی درس های وقایعی که در عصرحضرت رسول (ص) اتفاق افتاده است، پرداخته و از خود سوال کنیم چقدر در کارهایی که انجام می دهیم به اعمال رسول اکرم (ص) و یاران آن حضرت شبیه است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به واقعه جنگ اُحد ادامه داد: مردم در این جنگ شش گروه شدند، برخی ازآنها در مسیر از پیامبر جدا شدند و پیامبر را همراهی نکردند. گروه دوم تیراندازان مستقر در جبل عینین بودند که به آنان فرمودند در ارتفاعات چه پیروز شدیم چه شکست خوردیم بمانید، اما گروهی از ارتفاعات پایین آمدند و دنبال جمع کردن غنائم بودند. گروه سوم شهدای سرفراز بودند که در نزد خداوند روزی دارند و خشنود شدند. گروه چهارم فراریان از جنگ بودند که حتی پشت سر خود را نگاه نکردند. علاوه براین یک گروه هم منافقین و ششمین گروه جانبازانی بودند که همراه پیامبر در روز بعد در تعقیب دشمن به حمراء الاسد رفتند و به دعوت پیامبرجواب مثبت دادند. با توجه به این شرح حال جایگاه ما در مسائل سیاسی و اجتماعی کجا قرار دارد؟ توجه و تفکر به این موضوعات کلیدهای استفاده کردن از سفر به سرزمین وحی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنان خود از دانشجویان خواست که در این سفر از روحانیون کاروان بهره ببرند و افزود: زائر جایگاه ویژه‌ای نزد خدا دارد. درجمع شما برخی افراد هستند که پدرند یا در آینده پدرخواهند شد، در کنار کعبه برای پدران و فرزندانتان دعا کنید و دعای ۲۴ و ۲۵ صحیفه سجادیه را در مسجدالحرام به طور ویژه بخوانید.

سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان دیگر سخنران این همایش بود که در باره نقش مهم سفر به اماکن زیارتی در جهان اسلام در یکپارچگی و افزایش ایمان مومنان سخن گفت.

وی افزود: اسلام دینی است که پاسخ نیازهای بشریت برای سعادت را در خود دارد، آنچه که دین اسلام به آن دعوت کرده عبور از ظواهر و رسیدن باطن امور است که در نهایت به تدبیر در امور و رسیدن به راه‌حل درست منتهی خواهد شد.

در این همایش که حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و چند تن از مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان حضور داشتند اعلام شد که یک کاروان ۱۶۴ نفره از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای سفر ده روزه در قالب کاروان های عمره گزار فردا چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

کد خبر 6093532

دیگر خبرها

  • آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین
  • ‌معلم چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ + فیلم
  • شهید مطهری جوابگوی مسائل و نیاز‌های جامعه بود/ سیره شهید مطهری در برنامه‌های هفته معلم بازگو شود
  •  برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • ضرورت اولویت قرار دادن حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار
  • عکس/ ترور با لباس زنانه!
  • ممنوعیت فروش لباس‌های نامتعارف در واحد‌های تجاری
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است