Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق گفته مسئولان آذربایجان غربی بیشتر از ۵۰ درصد ذخایر معدنی را در خود داشته و بیش از ۳۰ درصد طلای کشور را دارد اما با این وجود اشتغال و رفاه در شرایط اسفناکی قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  با وجود اینکه طبق گفته مسئولان، آذربایجان غربی ۳ معدن طلای مطرح داشته و بیش از  ۳۱ درصد طلای کشور را در بستر خود دارد، اما این معادن بهره وری کافی نداشته و علاوه بر اینکه شهرستان های دارای معادن در بالاترین میزان فقر به سر می برند، واحدهای فرآوری نیز نداشته و تنها چیزی که عاید این استان می شود مواد خام و سودبری دلالان از این مسئله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته طبق گفته مسئولان، مسئله صادرات نیز مشکلات اساسی داشته و در صورتی که بتوانیم از این معادن بهره وری مطلوبی داشته باشیم، می توان زمنیه اشتغال ۵ هزار نفر از جوانان جویای کار را در استان فراهم کرد.

*اقتصاد آذربایجان‌غربی قربانی خام‌فروشی معادن

نادر قاضی پور در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، در خصوص معادن آذربایجان غربی و شرایط حاکم بر آنان، می گوید: امروز معادن استان را باید معادن غریب نامید چرا که هیچ کدام از معادن استان دارای شناسنامه بهره برداری نیستند.

وی، با بیان اینکه آذربایجان غربی کلکسیونی از جدول مندلیف است، عنوان می کند: هنوز بسیاری ازمعادن استان کشف و یا به مرحله بهره برداری نرسیده اند و ذخایر معدنی بسیار زیادی در این استان واقع شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بیان می کند: با بیان اینکه معدن تیتان قره آغاج ارومیه ظرفیت بسیاربالایی در راستای بهره برداری و اشتغال زایی دارد اما متاسفانه سرمایه گذاری های لازم در این خصوص صورت نمیگیرد.

*ظرفیت بی بدیل معادن در زمینه اشتغال

وی، با اشاره به پتانسیل اشتغال‌زایی معادن، ادامه می دهد: بدون شک با توجه به حضور قشرجوان و مسئله بیکاری می توان با استفاده از بخش معادن گام های موثری برداشت چراکه در صورت رساندن معدن تیتان قره آغاج به مرحله برداشت می‌توان شاهد اشتغال ۵ هزار نفر بود.

قاضی پور، ابراز می کند: اکثریت معدن‌کاران قادر به بهره برداری و فرآوری از معادن خود نبوده و مواد خود را به صورت خام به استان های دیگری جهت فرآوری می فروشند که در صورت ایجاد امکان جهت تسهیل این امر در استان شاهد شکوفایی بیشتر در بخش اقتصادی و صادرات می شویم.

وی، تاکید می کند: تکاب با وجود بهره‌مندی از ۲ معدن آق دره و زره شوران متاسفانه در اوج محرومیت و مظلومیت واقع شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، می افزاید: البته معدن آق دره به بخش خصوصی واگذار شده اما مشکلات متعددی دارد و زره شوران نیز با وجود حضور در بخش دولتی قادر به بهره برداری نمی باشد.

وی، در خصوص وضعیت معدن زره شوران تکاب نیز می گوید: این معدن قرار بود در سال ۳ تن طلاتولید کند ولی متاسفانه به دلایل نامشخص و نیز با دخالت افراد معلوم این میزان به یک و نیم تن کاهش پیدا کرده است.

قاضی پور، با اشاره به اینکه معدن سردشت نیازمند سرمایه گذاری کلان جهت بهره برداری است، ادامه می دهد: دریاچه ارومیه نیز معدن بسیار بزرگ و قابل توجهی است که آذربایجان غربی حتی یک دهم درصد نیز از آن برداشت ندارد و تنها برداشت از سوی آذربایجان شرقی جهت ارسال به شیشه گری مراغه است.

وی، خاطرنشان می کند: نمی‌توان چگونگی فعالیت معادن و درصد رکود یا فعال بودن آن ها را مشخص کرد چراکه حجم بهره وری، ارزش ریالی و نوع مواد قابل تطبیق نیستند اما می توان گفت حال معادن استان مساعد نیست.

*وجود ۵۰ درصد ذخیره طلای کشور در آذربایجان غربی

همچنین در این راستا پریسا عابدپور در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار می کند: آذربایجان غربی قطب نخست طلا با داشتن بیش از ۵۰ درصد کل ذخیره طلای شناسایی شده در کشور است.

وی، می افزاید: در حال حاضر آذربایجان غربی با دار بودن ۲ معدن طلا با ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذخیره قطعی در رتبه نخست ذخایر طلایی کشور می باشد.

*۵۱ماده معدنی شناسایی شد

قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، بیان می کند: از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور ۵۱ نوع آن در استان آذربایجان غربی شناسایی شده است که ۲۰ نوع آن در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع آن در مرحله بهره برداری می باشد.

وی، تصریح می کند: مواد معدنی غیر فلزی از جمله سیلیس با عیار ۹۹ درصد و بیشتر، باریت با وزن مخصوص ۴٫۲۶ گرم بر سانتیمتر مکعب، میکا با درجه خلوص بالا و ورقه های بزرگ، دولومیت با عیار بالای ۲۲ درصد در منطق مختلف استان که جزو ذخایر معدنی با ارزش می باشند وجود دارد.

عابدپور اظهارمی کند: در ۷ ماهه سال جاری تعداد پروانه اکتشافات صادره در استان ۲۲۲ فقره، گواهی کشف ۲۵ فقره با ذخیره قطعی ۷ میلیون و ۱۳۵ هزار تن می باشد.

وی، ادامه می دهد: در بازه زمانی فوق تعداد ۴۶۵ فقره پروانه بهره برداری با ذخیره قطعی یک میلیارد ۲۱۲ میلیون و ۴۶۸ هزار تن و با اشتغالزایی برای ۵ هزارو ۱۸۳ نفر صادر گردیده است.

قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، در پایان خاطرنشان می کند: تعداد ۶۸ فقره با میزان استخراج یک میلیون و ۶۹ هزار و ۵۰۷ متر مکعب مجوز برداشت موقت از ذخایر شن و ماسه استان جهت استفاده در واحدهای تولیدی شن و ماسه و پروژه های عمرانی صادر گردیده است.

*معادن استان، گرفتار ضعف مدیریتی

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، هم با اشاره به اهمیت معادن آذربایجان غربی می گوید: معادن استان به‌ویژه معادن طلا، علاوه بر این‌که در داخل کشور دارای اهمیت بسزایی بوده و در سطح خاورمیانه نیز شناخته‌شده و ارزشمند هستند.

رضا جمشیدی فر در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با اعلام نارضایتی از وضعیت مدیریت معادن طلای آذربایجان غربی، ادامه می دهد: درصورتی که معادن استان به خوبی مدیریت شود بدون شک مزایای بسیار مطلوبی را برای استان در پی خواهند داشت.

وی، با گلایه از شرایط مدیریتی در استان، می افزاید: در پی نبود مدیران بومی در استان و استفاده از مدیران غیربومی باعث به حاشیه کشیده شدن ظرفیت معادن شده و در کنار ایجاد اشتغال برای چند ۱۰ نفر مزایای دیگری ندارد.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، تاکید می کند: معادن استان فاقد مسئول فنی جهت نظارت بر خاک ورودی و خروجی از معدن، استخراح طلا از معادن به خوبی انجام نشده و باعث ایجاد زمینه های فرصت طلبی و سودجویی شده است.

وی، تصریح می کند: تخلف در فروش خاک طلا با درصد طلای ۴ درصد تا ۵ ppm در معادن از سوی فرصت طلبان بارها از سوی مسئولان گزارش شده است که این قبیل مسائل بیشتر درراستای ضعف مدیریت و نبود کنترل کیفی صورت می گیرد.

جمشیدی، با بیان این‌که در بخش طلا ذخیره استانی خوبی داریم، اظهارمی کند: معادن  آذربایجان غربی با این حجم تولید برای ادامه فعالیت خود تضمین دارد که البته ادامه و تداوم فعالیت نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.
وی، با اشاره به تحریم‌های موجود، تاکیدمی کند: تحریم‌های صورت‌گرفته به هیچ عنوان بر روند عملکرد معادن استان تاثیر منفی نداشته است حتی در این برهه، اقتصادی‌ترین مورد استحصال طلاست، چراکه در این معادن از ماشین‌آلات داخلی استفاده می‌شود سوخت با قیمت قبلی خریداری می‌شود و مواد مصرفی مانند اسید و سیانور هزینه پایینی دارند.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، درباره مشکلات کارگران معادن استان نیز، می گوید: مشکلات کارگران و وجود مسائلی پیرامون این مسئله بر کسی پوشیده نیست که در این دراستا حقوق و مزایای کارگران تا حد امکان به موقع پرداخت می شود.

اعتراضات پیاپی امام جمعه تکاب

البته امام جمعه تکاب بارها خواستار توجه مسئولان به عقب ماندگی این استان از میانگین پیشرفت است به طوری که وی در نماز جمعه این هفته گفت: علی‌رغم اینکه تکاب ۳۰ درصد طلای کشور را تامین می کند از ذخایر و ظرفیت بالایی برخوردار بوده اما مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است.

*اوج محرومیت در تکاب

آذربایجان غربی قطب نخست طلا با داشتن نیمی از کل ذخیره طلای شناسایی‌شده در کشور است.

به گفته مسئولان این استان با دارا بودن ۲ معدن طلا با ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذخیره قطعی رتبه نخست ذخایر طلایی کشور را دارا بوده و بخش عمده‌ای از این ذخایر طلا در تکاب قرار دارد، شهرستانی که در زمره محروم‌ترین نقاط کشور است و شاخص‌‌های پایین بهره‌مندی از گاز، آب، راه، سواد و پول گرفته تا بهداشت در آن دیده نمی‌شود.

قابل تامل است که سهم آذربایجان غربی از ذخایر ارزشمند طلا تنها همین اخبار باشد، آن هم در شهرستانی که می‌توان فقر و بیکاری را با بهره‌مندی از همین ظرفیت ریشه‌کن کرد.

بهره مندی از چنین ظرفیتی بی‌شک نیازمند توجه مسئولان است تا توسعه تکاب و سایر شهرهای محروم استان را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۰۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان‌غربی رتبه نخست نرخ ازدواج را در کشور به خود اختصاص داد

سعید احمدی مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌غربی گفت: در حالی نرخ ازدواج در استان ۷.۵ به یک‌هزار نفر است که این نرخ در کشور به حدود ۶ در هر هزار نفر می‌رسد.

وی اضافه کرد: پارسال  آذربایجان‌غربی با نرخی حدود امسال در رده سوم کشوری قرار داشت که امسال این رتبه، ۲ رده بهبود یافته است.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌غربی ادامه داد: در ۱۰ ماهه امسال، ۲۱ هزارو ۴۶۲ رویداد ازدواج در استان به وقوع پیوسته که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵۶ مورد معادل ۱.۲ درصد افزایش دارد که این آمار، خبر بسیار خوبی برای استان به شمار می‌رود.

احمدی گفت: در ۸۱.۳ درصد ازدواج‌های به وقوع پیوسته در این بازه زمانی زوجین محل سکونت خود را شهری و ۱۸.۷ درصد آنان محل سکونت خود را روستایی اعلام کرده اند.

وی افزود: ۵.۱ درصد از کل ازدواج‌های انجام گرفته در این بازه زمانی در کشور مربوط به آذربایجان‌غربی است.

وی اظهار کرد: البته این رشد در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی از جمله ارومیه بیشتر بوده و ۴.۵ درصد در مرکز استان رشد ثبت ازدواج را طی ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد بودیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • آمار طلاق در آذربایجان‌غربی ۲.۴ درصد کاهش یافت
  • بازدید استاندار آذربایجان‌غربی از تصفیه‌خانه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه
  • بازدید استاندار آذربایجان‌غربی از تصفیه‌خانه و خط انتقال پساب این تصفیه‌خانه به دریاچه ارومیه
  • اصلاح الگوی کشت و بهره مندی از سیستم‌های نوین آبیاری
  • کاهش آمار طلاق درآذربایجان‌غربی
  • اصلاح الگوی کشت و بهره مندی از سیستم‌های نوین آبیاری دو راهبرد اساسی در نجات دریاچه ارومیه
  • افزون بر ۱۵ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در کردستان وصول شد
  • افزایش ۴۰ درصدی اشتغال در معادن آذربایجان‌غربی
  • آذربایجان‌غربی رتبه نخست نرخ ازدواج را در کشور به خود اختصاص داد
  • تاکید رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی برتسهیل اشتغال زندانیان