Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اجرای سیاست مهاجرتی خود علیه کاروانی از لاتین تبارها را که تلاش می کنند خود را از مرز مکزیک به آمریکا برسانند با استدلال های امنیتی توجیه کرده است اما برخی بر این باورند که وی در اصل نگران «تغییرات جمعیتی» به نفع لاتین تبارها و به اصطلاح نسل کشی سفیدپوستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، «الگا سانچز کوردرو» وزیرکشور دولت جدید مکزیک، به تازگی و به دنبال اختلافات بر سر تلاش کاروانی از مهاجران اهل آمریکای مرکزی وجنوبی برای ورود به آمریکا توافق رسمی با واشنگتن را در باره ماندن این گروه از مهاجران در این کشور پیش از ورود به آمریکا، رد کرد.
پیشتر روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از مقامات مکزیک و اعضای بلندپایه دولت «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهوری منتخب مکزیک، نوشته بود که سیاست مرزی دولت ترامپ مورد حمایت دولت جدید این کشور قرار گرفته است.
این روزنامه همچنین نقل قول هایی از سانچز کوردرو مبنی بر موافقت دولت جدید با این سیاست مطرح کرده بود.
این اتفاقات به دنبال تهدید روز شنبه ترامپ مطرح شد که گفته بود مرز مکزیک را خواهد بست. ترامپ از زمان کمپین انتخاباتی اش وعده ساخت دیواری در مرز مکزیک را داده که هنوز محقق نشده است. این وعده انتخاباتی ترامپ در پی وعده های دیگر او مبنی بر این که می خواهد آمریکایی را از شر خارجی ها نجات دهد، مطرح شد. تلاش ترامپ برای به اصطلاح نجات آمریکا از دست خارجی ها از نظریه ای نشات گرفت که مدعی است سفیدپوستان تحت محاصره هستند. از این موضوع همچنین به عنوان «نسل کشی سفیدپوستان» نیز یاد می شود.
ترامپ تقریبا یک ماه پیش نیز در اظهارنظری راجع به مهاجرانی که ازآمریکای مرکزی و مرز مکزیک قصد ورود به آمریکا را دارند، گفت: این اقدام آنها مانند یک تهاجم است. آنها با خشونت از مرز مکزیک گذشته اند. بسیاری از آنها جوان و قوی هستند و بسیاری از آنها کسانی هستند که شاید ما نخواهیم در کشورمان حضور داشته باشند.
ترامپ همچنین اوایل سال جاری میلادی در بحبوحه سیاست جداسازی خانواده ها در مرز مکزیک و آمریکا اشاره کرد که این سیاست را بکار بسته تا از فشار بر آمریکا نظیر آنچه که در اروپا و در نتیجه ورود مهاجران به این قاره رخ داد، جلوگیری کند. وی به غلط ادعا کرد که مهاجران با خود موجی از خشونت را می آورند که منجر به افزایش آمار جرم و جنایت می شود.
برخی چنین استدلال می کنند که سفیدپوستان در آمریکا توسط شهروندان به اصطلاح درجه دوم در حال «پاکسازی» نظام مند هستند و از این رو برای بقا به هجوم کودکان سفیدپوست و مهاجران جدید سفیدپوست نیاز هست.
در بین این عده برخی بر این باورند که سفیدپوستان و فرهنگ آنها با یک روند آرام «نسل کشی» از طریق جابجایی جمعیتی تهدید می شود (در حقیقت ترامپ یکبار توئیتی را به نقل از کاربری بازنشر کرد که به موضوع «نسل کشی سفیدپوستان» اشاره داشت.
این نظریه مورد حمایت راست افراطی در رسانه های محافظه کار و حتی کنگره قرار گرفته است.
در این دیدگاه عنوان می شود که اگر فکر کنیم نروژی ها نسبت به مهاجرانی از لاگوس و آدیس آبابا بهتر می توانند با فرهنگ آمریکایی کنار بیایند، این نژادپرستی نیست. این یک واقع گرایی نژادپرستانه است و تنها راه برای جلوگیری از شکست سفیدپوستان در جنگ بین نژادهاست.
چنین دیدگاهی قدیمی است و ریشه در نژاد پرستی علمی و ترس ترکیب نژادی سفید با غیرسفیدپوست دارد که در دوران ترقی خواهان از جمله «وودرو ویلسون» رئیس جمهوری پیشین آمریکا و گروه های نژادپرست برتری طلب رواج داشت اما اکنون به نظر می رسد که نزد نزدیکان رئیس جمهوری کنونی آمریکا خریدار دارد و نقش مهمی را در ایجاد سیاست های مهاجرتی ایفا می کند.
از جمله این افراد «استیوبنن» استراتژیست سابق ترامپ بود که از مدتها قبل در کمپین انتخاباتی اش و سپس با نقشی که در کاخ سفید برعهده گرفت بر این باور بود که مهاجران غیرسفیدپوست - چه قانونی چه غیرقانونی- خطری فیزیکی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی برای کشورهای سفیدپوست قلمداد می شوند.
بنن یکبار در مصاحبه ای گفت 20 درصد از جمعیت 61 میلیونی مهاجر هستند. این مشکل نیست؟
نژادپرستی ترامپ می توانند تحت تاثیر کسانی باشند که بر این باورند که «سفیدپوست بودن» رکن اساسی ویژگی آمریکا است؛ موضوعی که به طور مستقیم بر بحث ها درباره سیاست مهاجرتی تاثیر گذاشته است. این ایدئولوژی بر این باور است که تغییرات جمعیتی یاحتی وجود کودکانی با نژادهای مختلط به نوعی «نسل کشی» است.
لفاظی ها درباره «نسل کشی سفیدپوستان» در نشریات و وبسایت های نژادپرستی همچون «استورم فرانت»، عمدتا در دهه های 1990 و 2000 رواج یافت و تحت پوشش نژادپرستی علمی یا واقع گرایی در نژادپرستی به بنیادها و نهادهای سیاسی راه یافت. این دیدگاه بر این باور بود که نژادپرستی بر اساس حقایق نیست بلکه پیشینه علمی دارد.
هر چند بنن از کاخ سفید خارج شده است اما دیدگاه های او درباره مهاجران همچنان به قوت خود باقی است و از سوی کسانی همچون «استفان میلر» مشاور ارشد سیاسی کاخ سفید و «جف سشنز» دادستان کل مستعفی آمریکا که بر این باور بودند که مهاجران برای حیات و فرهنگ آمریکا خطرناک هستند تایید می شود. این افراد معتقدند مهاجران برای آمریکا تهدید هستند مگر این که از کشوری با اکثریت جمعیت سفیدپوست باشند.
ترامپ خود از چنین دیدگاه هایی حمایت می کنند. وقتی در درگیری های ناسیونالیست های سفیدپوست در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا شعارهایی با این مضمون سر داده شد که «شما جای ما را نخواهید گرفت» که به طور مستقیم به افسانه«نسل کشی سفیدپوستان» اشاره داشت، ترامپ گفت افرادی خوبی در بین کسانی بودند که شعار می دادند.
دمکرات ها و جمهوری خواهان تلاش می کنند از ورود به هر بحثی درباره نژادپرستی درسیاست های مهاجرتی پرهیز کنند. وقتی سخن از تهدید مرزی و جلوگیری از تهدیدهای امنیتی آمریکا است مصالحه آنها قابل تصورتر و حتی امکان پذیر است.
اما وقتی بحث های مهاجرتی در واقع بر سر این باور است که مهاجرت غیرسفیدپوست ها، تهدیدی موجودیتی برای آمریکا و هویت آمریکایی است و بر اساس مسائل «جمعیت شناسی» باید مهاجران هائیتی از کشور اخراج شوند و مهاجران احتمالی از نروژ مورد استقبال قرار می گیرند، امکان مصالحه وجود ندارد.
موضوع خدشه دار شدن هویت ملی آمریکا در نتیجه به اصطلاح هجوم مهاجران، از سوی نظریه پردازانی همچون «استیون هانتینگتون» نیز مطرح شده است.
هانتینگتون در بخشی از مباحث خود درباره چالش های هویت آمریکا چنین استدلال می کند که الگوی کنونی هجوم گسترده مهاجران از آمریکای لاتین به ویژه مکزیک، تاکنون به تغییراتی در فرهنگ، تجارت، زبان و آموزش در ایالت های جنوب شرق آمریکا منجر شده است.
وی معتقد است اگر این روند ادامه پیدا کند می تواند این بخش های کشور را به یک بلوک فرهنگی مجزا در درون آمریکا تبدیل کند که تهدید دوپارگی آمریکا را به دنبال دارد .
این نظریه پرداز در جایی نوشت: مهاجرت مکزیکی‌ها به بازپس‌گیری جمعیتیِ مناطقی منجر می‌شود که آمریکاییان در دهه‌های 1830 و 1840 به‌زور از مکزیک گرفتند و بیان می‌کند ایالات متحده هم‌اکنون دارد یک «تهاجم جمعیتی غیرقانونی» را تجربه می‌کند.
ترامپ به هر حال به آرای سفیدپوستان برای پیروزی در دور بعدی انتخابات نیازدارد و تلاش های او برای جلوگیری از ورود لاتین تبارها می تواند برای حفظ ساختار جمعیتی باشد که به وی در تحقق این هدف یاری می رساند.
اروپام**9158 ** 1546

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا سياست مهاجرتي ترامپ لاتين تبارها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۰۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکزیک: دیدید چه بلایی سر دانشجویان معترض در آمریکا آمد؟

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک در نشست خبری روزانه خود در کاخ ملی این کشور ضمن انتقاد از آمریکا در زمینه «حقوق بشر» اعلام کرد: پلیس آمریکا علیه دانشجویان که تظاهرات‌هایی در حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های این کشور را سازماندهی می کنند، «به شدت» اقدام کرده است.

رئیس جمهور مکزیک در این خصوص ادامه داد: ایالات متحده مدعی است که از حقوق بشر در جهان دفاع می‌کند، اما در برابر دانشجویان و خبرنگارانی که در دانشگاه‌ها تظاهرات می کنند، «با شدت» رفتار می‌کند.

این مقام مکزیک با اشاره به اعتراضات جاری در دانشگاه‌های آمریکا تأکید کرد: اگر شما قاضی حقوق بشر در جهان هستید، پس باید شجاع تر باشید. دیدید چه بلایی سر دانشجویان معترض در دانشگاه‌ها آمد؟ دیدید با آنها چه برخوردی شد؟

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، با تاکید بر اینکه واشنگتن به جای مبارزه با بحران فزاینده مهاجرت در منطقه، میلیاردها دلار به رژیم اسرائیل و اوکراین اختصاص می‌دهد، اضافه کرد که واشنگتن در زمینه مسائل زیادی ریاکارانه عمل می‌کند.

رئیس جمهور مکزیک تاکید کرد که آنها می‌خواهند سیاست خارجی فعلی مکزیک را تغییر دهند و از آمریکا خواست تا به حاکمیت کشورش احترام بگذارد.

این در حالیست که پیشتر اعلام شده بود که نزدیک به ۶۰۰ دانشجو ظرف یک هفته گذشته در تحصن‌های ضد جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه در سراسر آمریکا بازداشت شده اند.

اعتراضات حامیان فلسطین در دست کم ۱۵ دانشگاه در سراسر آمریکا برگزار شده است. در روزهای اخیر، شمار زیادی از دانشگاه در آمریکا شاهد تظاهرات ضدصهیونیستی بوده است.

دانشجویان آمریکایی از دانشگاه‌ها خواسته‌اند تا از سرمایه‌گذاری دارایی‌های دانشگاه‌های بزرگ در شرکت‌های اسلحه‌سازی و یا سایر صنایع حامی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه خودداری کنند و به این ترتیب مانع از «نسل کشی» شوند.

آنها همچنین خواستار برقراری آتش‌بس در جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه هستند.

کد خبر 6090227

دیگر خبرها

  • مکزیک: دیدید چه بلایی سر دانشجویان معترض در آمریکا آمد؟
  • انتقاد تند رئیس جمهور مکزیک از آمریکا
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • نجات ده‌ها پناهجو در سواحل مراکش
  • استعفای سخنگوی آمریکا در اعتراض به سیاست‌های کاخ سفید علیه غزه
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به اقدامات اسرائیل علیه غزه/ رییس مجلس نمایندگان آمریکا رییس دانشگاه کلمبیا را تهدید کرد
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام