Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیروت-ایرنا-«خلیل کوثرانی» روزنامه نگار لبنانی در گفت و گو با ایرنا سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به چند کشور منطقه را با هدف غلبه بر فشارها و بازگرداندن اعتماد به نفس به او پس از فشارهای اخیر در پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی دانست.

نویسنده روزنامه الاخبار معتقد است که سفرهای منطقه ای بن سلمان نشان می دهد که وی پس از متهم شدن به نقش آفرینی در قتل خاشقچی از سوی محافل سیاسی و رسانه ای جهان، از حالت شوک و انفعال خارج شده و تلاش می کند تا بر اوضاع مسلط شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متن کامل گفت و گو با این تحلیلگر لبنانی در ادامه می آید:

*ایرنا: آیا می توان سفر بن سلمان به چند کشور را نخستین گام او برای پشت سر گذاشتن ماجرای قتل خاشقچی دانست؟
**کوثرانی: بدون شک این سفر برای گذر از این مرحله و غلبه بر فشارهایی است که به بن سلمان وارد می شود. ولیعهد سعودی قصد دارد مرحله جدیدی را با اطمینان آغاز کند و این مساله بعد آن است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دفاعی سرسختانه از او کرد. البته موضع رئیس‌جمهوری آمریکا ممکن است با فشارهای کنگره تغییر کند. همه می دادند که ترامپ بارها نظر خود را در موضوعات مختلف با همین فشارها تغییر داده است. بن سلمان پس از کنفرانس داووس صحرا و روزهای نخست ماجرای جنجالی خاشقچی، عقب نشینی کرده بود و غیر از پشت سر پدرش در انظار ظاهر نمی شد، اما اکنون موضع خود را به وضوح تغییر داده است که نشان می دهد او از حال شوک و انفعال خارج شده و وضع بهتری دارد.

*ایرنا: آیا به نظرشما نشست گروه بیست که با حضور بن سلمان برگزار خواهد شد، بی هیچ فشاری از سوی افکار عمومی جهان به پایان می‌رسد؟
**کوثرانی: این نشست با مشارکت کشورهای زیادی نیست و مثلا در سازمان ملل برگزار نمی شود. از این رو به نظرم مواضع منفی درباره بن سلمان را شاهد نخواهیم بود. ممکن است که روسای کشورها از دست دادن با بن سلمان خودداری کنند اما همین هم مورد تاکید نیست. در کنار این هم مجموعه ای از تظاهرات و اعتراض های مردمی را به بن سلمان و سفرش شاهد خواهیم بود. اما این امور مانعی بر سر راه ایجاد نخواهد کرد و عربستان سعودی از طریق استفاده از پول خود و امکانات اقتصادی، این بحران را پشت سر می‌گذارد.

*ایرنا: این یعنی وضعیت عربستان سعودی به حالت عادی خود بازگشته و گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است؟
**کوثرانی: زود است اگر بخواهیم بگوییم که پرونده بسته شده، چرا که بحث ها هنوز در خیلی جاها از جمله در آمریکا ادامه دارد. مساله سیاست سعودی ها به صورت کل و سرنوشت بن سلمان به صورت جزئی است.
باوجود اینکه مواضع فرانسه و انگلیس روشن شده، اما هنوز به صورت نهایی موضع اتحادیه اروپا اعلان نشده است. اکنون کسانی هستند که خواستار متوقف شدن قراردادهای فروش سلاح به عربستان هستند ولی کار اعلام موضع رسمی به پایان نرسیده است.

*ایرنا: آیا دیدار احتمالی اردوغان با بن سلمان نشان می دهد که ترکیه به مرحله ای جدید وارد شده است؟
**کوثرانی: این دیدار پیش بینی می شود و احتمال آن زیاد است، ولی به باور من اینگونه نیست که نشانه ای برای عقب نشینی ترکیه باشد. ترک ها به صورت رسمی نگفته اند که بن سلمان متهم است. آنها از ضرورت انجام تحقیقات نهایی سخن گفته و این را مطالبه می کنند.
اشاره هایی وجود دارد اما اردوغان سقف موضع خود را مشخص کرده است و تاکید کرده که با عربستان سعودی مشکل سیاسی ندارد و اینگونه نیست که نخواهد با آنها دیدار کند. اردوغان درگیری بر سر پرونده خاشقچی را زیر این سقف کنترل کرده است.
البته اگر اردوغان به عربستان سفر کند، آن موقع است که می توانیم از تغییر کلی و ریشه ای موضع ترکیه در این باره سخن بگوییم. باید توجه داشت که همچنان افشاگری های ترکیه ادامه دارد و این یعنی ترک ها می خواهند فشار بر سعودی ها به قوت خود باقی بماند.

*ایرنا: ترکیه چه چیزی از این سیاست عایدش می شود؟
**کوثرانی: هدف اصلی ترکیه، ضربه زدن به عربستان سعودی به عنوان هم‌پیمان آمریکاست. ترک ها می خواهند ثابت کنند که سعودی ها نماینده خوبی برای اجرای سیاست های آمریکایی در منطقه به صورت عقلانی و اثرگذار نیستند.
همانگونه که مشخص است همپیمانی ترکیه و آمریکا در طول سه سال گذشته افول کرده و رئیس جمهوری آمریکا روی به تقویت روابط با بن سلمان در عربستان و بن زاید در امارات آورده است.
بنابراین فرصت مناسبتی فراهم شده تا اکنون ترکیه حضور خود را به عنوان یک هم‌پیمان مورد اعتماد در پرونده های منطقه ای مانند شمال و شرق سوریه برای واشنگتن مورد تاکید قرار دهد. در شرایطی که آمریکایی ها از سعودی جانبداری می کنند، اگر ترک ها در این مساله موفق شود، پیروزی بزرگی برای آنکارا محسوب می شود.

*ایرنا: در مورد داخل آمریکا می توان متصور شد که روند جدیدی غیر از آنچه رئیس جمهوری آن تلاش می کند تا جایگاه سعودی را تثبیت کند، شکل بگیرد؟
**کوثرانی: کنگره آمریکا توانایی این را دارد که در مسائل وابسته به قراردادهای نظامی مداخله کند و تاثیرگذار باشد، اما رابطه ترامپ و عربستان، مشابه رابطه با روسیه است و دیدیم که کنگره نتوانست در آن پرونده تغییری جدی وارد کند.
ولی کنگره می‌تواند در خصوص پرونده جنگ یمن فشار وارد کند و این را می توان تلاش برای تغییر رفتار سعودی ها و سیاست های آنان و نه تغییر ریشه ای روابط دانست.
در هر صورت باید منتظر آن مهلت 120 روزه ای باشیم که کنگره برای ترامپ تعیین کرده تا موضع نهایی خود را اعلام کند.

*ایرنا: آیا عربستان سعودی به خاطر پرونده جنجالی خاشقچی در منطقه ضعیفتر از قبل شده است؟
**کوثرانی: بله، عربستان سعودی اکنون ضعیفتر شده و بازگشت ترکیه به عنوان بازیگر در پرونده های منطقه ای واضح شده است. دیدارهای آمریکایی_ترکی فعال‌تر شده و موضوعاتی چون گولن و شمال سوریه مورد بحث قرار گرفته است. به نظر واشنگتن می‌خواهد بی توجهی دوره گذشته را که نسبت به ترکیه داشته، جبران کند. در مقابل نیز تصویر عربستان سعودی مخدوش شده و نشان می دهد که ضعیف تر از گذشته است.
خاورم**388**2054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۲۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخت‌گیری لازم برای حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق صورت گیرد

عضو شورای اسلامی شهر قزوین گفت: نهادهای مربوطه از جمله اصناف به شدت سخت‌گیری‌های لازم در خصوص حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق و اجرای مقررات ملی ساختمان در این حوزه را انجام دهند.

مهری‌السادات تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین با اشاره به حادثه حریق منجر به شهادت محمدجواد چگینی آتش‌نشان فداکار قزوینی اظهار کرد: با توجه به قوانینی که در حوزه بنیاد شهید وجود دارد افرادی که در مسیر خدمت‌رسانی به مردم جان خود را از دست می‌دهند، شهید محسوب نمی‌شوند، اما قطعاً این‌گونه افراد در پیشگاه خداوند متعال شهید هستند.

وی خواستار توجه به مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق شد و گفت: باید نهادهای مربوطه از جمله اصناف به شدت سخت‌گیری‌های لازم در خصوص حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق و اجرای مقررات ملی ساختمان در این حوزه را انجام دهند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین همچنین با اشاره به اینکه متأسفانه ندادن اطلاعات درست صاحب ملکی که آتش‌سوزی در آن رخ داده بود، باعث ایجاد اتفاق تلخ و از دست رفتن آتش‌نشان فداکار شد، اضافه کرد: اگر اطلاعات درست از مالک درباره وضعیت اقلام و کالاهای موجود در انبار ارائه می‌شد، شاید شاهد از دست رفتن مرحوم چگینی و مصدوم شدن تعدادی از آتش نشانان عزیز نبودیم.

تقوی همچنین به لایحه طرح تملک و ساماندهی امامزاده حسین (ع) اشاره کرد و گفت: به عنوان یک شهروند سالیان طولانی است که شاهد رکود و توقف طرح ساماندهی آستان مقدس امامزاده‌حسین (ع) هستم و امیدوارم که بتوانیم با همکاری و همدلی مسئولان و تسریع در روند تملکات اراضی محدوده طرح شاهد خروج این منطقه از رخوت و رکود باشیم.

وی ادامه داد: هر گونه اقدام عمرانی در این منطقه که قطب گردشگری مذهبی شهر است به نوعی سرمایه‌گذاری معنوی بوده و شهر و شهروندان از آن انتفاع خواهند برد.

کد خبر 745945

دیگر خبرها

  • افزایش تولید نفت اوپک پلاس از ماه جولای
  • امارات، قطر، عربستان و ترکیه به مهاجران چقدر حقوق می‌دهند؟
  • (تصویر) استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!
  • بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در دفتر کارش (عکس)
  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • سخت‌گیری لازم برای حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق صورت گیرد
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای