Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@03:25:41 GMT

رونمایی از ناوشکن سهند و دو زیردریایی کلاس غدیر

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۸۳۵۹۸

رونمایی از ناوشکن سهند و دو زیردریایی کلاس غدیر

فرمانده منطقه یکم امامت نداجا گفت: از هفتم تا دهم آذر الحاق شناورهای جدید شامل ناوشکن جمهوری اسلامی سهند، خواهر جماران با سیستمی به‌روزتر از جماران و دو زیردریایی کلاس غدیر به پیکره نیروی دریایی در بندرعباس سه رونمایی می‌شوند.

 به گزار ایسنا، امیر دریادار دوم مجتبی محمدی صبح امروز در نشستی خبری با بیان این‌که «روز هفتم آذر مردم را به یاد رشادت‌های سربازان نیروی دریایی می‌اندازد» ادامه داد: در 8 سال دفاع مقدس عراق که یک کشور نظامی بود با برنامه‌ریزی چندین ساله که هدف داشت بخش قابل‌ملاحظه‌ای از ایران را تصرف کند و برای این نبرد مسلح شده بود در شصت و هفتمین روز جنگ دریا را از دست داد؛ واردات مواد اولیه و صادرات نفت در طول 8 سال دفاع مقدس از طریق دریا به‌واسطه رشادت‌های پرسنل نیروی دریایی ارتش در عملیات مروارید حاصل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: نیروی دریایی راهبردی ارتش به‌پاس زحمات پرسنل این نیرو در عملیات مروارید اسما و رسماً به نام هفتم آذر شناخته می‌شود و به همین دلیل در بین مردم و نسل‌های گذشته و فعلی نقش و اثر آن در دفاع مقدس مغفول مانده است. عملیات مروارید یکی از نقش‌های کلیدی نیروی دریایی ارتش بوده و یکی از مهم‌ترین نقش‌ها و اثرات فعالیتش این بود که چرخه اقتصادی مملکت در جریان بماند؛ در طول دوران جنگ، اقتصاد ما وابسته به صادرات نفت و واردات دریایی به کشور بود و این امر در بندر امام خمینی (ره) در چند کیلومتری خط مرزی، صورت می‌گرفت.

وی افزود: نیروی دریایی در 8 سال دفاع مقدس با حضور در عرصه دریا، خطوط مواصلاتی خودی را برای ماهی گیران، کشتی‌های تجاری و نفت‌کش فراهم کرد، جزایر خارک و ... تولید نفت خود را به روال قبل انجام می‌دادند، تمام شناورهایی که از تنگ هرمز به خلیج‌فارس وارد می‌شدند توسط نیروی دریایی اسکورت می‌شدند، امنیت را در دریای عمان، خلیج‌فارس و تنگه هرمز برقرار کرده و کشورهای ایرانی و خارجی به‌گونه‌ای کار خود را انجام می‌دادند که گویی جنگی در کار نیست.

فرمانده منطقه یکم امامت نداجا با بیان این‌که «نیروی دریایی با توان خود توانست در شصت و هفتمین روز جنگ به عراق نشان دهد که دیگر نیروی دریایی برای شاخ‌وشانه کشیدن ندارد»، تصریح کرد: آمریکا در 29 فروردین سال 67 وارد جنگ شد و ناوشکن‌های سهند و سبلان و جوشن رودررو با آمریکا وارد نبرد شده و اجازه ندادند کنترل دریایی از نیروی دریایی گرفته شود؛جنگ تا تیرماه سال 67 ادامه داشت و کنترل تردد و قطع خطوط مواصلاتی عراق تا آخرین روز برقرار بودو این‌ها با رشادت‌ها و جان‌نثاری‌های پرسنل نیروی دریایی رقم خورد.

امیر دریادار دوم محمدی با اشاره به این‌که « 30 سال از جنگ گذشته و نیروی دریایی بعد از جنگ با نقشه راهی برای شکوفایی خود که به قیمت کلمه ارزشمندی چون خودکفایی مزین است شروع به بازسازی خود کرد»، افزود: در تحریمی که از واقعه لانه جاسوسی شروع شد و تا امروز نیز ادامه دارد نیروی دریایی با اتکا به توان داخلی، مغزها و جوانان ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان وارد عمل شده و امروز یک ناوتیپ زیرسطحی داریم، یگان‌های زیادی را با استفاده از توان داخلی تجهیز کرده، تعداد شناورها را افزایش داده، ناوشکن‌ها، ناوچه‌ها، زیردریایی‌ها را اضافه کرده، ساخت و توان تسلیحاتی را افزایش داده و با افتخار مقام معظم رهبری به ما لقب نیروی دریایی راهبردی را اعطا کردند.

وی با بیان این‌که «یک نیروی راهبردی باید فلسفه وجودی و توانمندی خاصی داشته و مأموریتش به‌صورت بسیار چشمگیری تغییر کند»، عنوان کرد: طبق قانون اساسی مأموریت نیروی دریایی حفظ تمامیت ارضی در عرصه دریا در آب‌های سرزمینی فلات قاره و آزاد و حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در این محدوده است، این قانون در سال 58 تصویب و تکمیل شد، یعنی اگر سکوی نفتی در فلات قاره داریم که منافع ملی از این سکو تأمین می‌شود مسئولیت نیروی دریایی این است که امنیت آن را فراهم کند و یا اگر در آب‌های سرزمینی اسکله نفتی یا جزیره نفتی داریم نیروی دریایی وظیفه دارد از این تأسیسات محافظت کند.

وی ادامه داد: اگر لنج های در حال صیادی داریم نیروی دریایی وظیفه دارد از منافع شیلات و صیادان محافظت کند، همچنین وظیفه دارد امنیت خطوط مواصلاتی و هر کشتی که پرچم ایران دارد و منافع جمهوری اسلامی را تأمین می‌کند چه خصوصی، چه دولتی و چه سهامی عام و را فراهم کند.

محمدی با اشاره به این‌که «وقتی کلمه راهبردی همراه نام نیروی دریایی می‌شود، وظیفه دارد هر جا منافع نیروی دریایی تأمین می‌شود حضور داشته باشد»، خاطرنشان کرد: بنابراین باید به‌جای آب‌های مرزی یا فلات قاره از عبارت  آب‌های موردعلاقه استفاده کنیم، برای مثال موردعلاقه ما حفظ امنیت خطوط مواصلاتی در دریای سرخ و اقیانوس هند است و باید توانایی داشته باشیم در این مناطق حضور داشته باشیم و هر ناوی که در این آب موردعلاقه آمده و پرچم ایران را دارد تکه‌ای از خاک ایران است، ما آنجا هستیم تا امنیت کشتی‌ها و شناورهای ایرانی و غیر ایرانی که منافع ایران را تأمین می‌کنند را فراهم کنیم، آی ام او (سازمان بین‌المللی دریانوردی) به‌پاس همین حضور داوطلبانه و مقتدرانه نیروی دریایی ارتش برای مقابله با دزدی دریایی در 4 مرحله لوح تقدیر می‌فرستند.

وی با بیان این‌که «تاکنون از حدود 32 کشور و شناور دیگر که منافعی برای ما نداشتند در برابر دزدان دریایی حمایت کرده‌ایم»، ابراز کرد: نیروی دریایی از سال 86 پایش به اقیانوس باز شد و 58 ناوگروه فرستاد و هم‌اکنون نیز ناوگروه 58  در خلیج عدن گشت می‌زند تا به ملت ایران بگویند نگران چرخیدن چرخه اقتصاد نباشند.

وی بیان کرد: توانمندی‌هایی که نیروی دریایی کسب کرده در ابعاد مختلف تخصصی از تجهیزات کشف و شناسایی اهداف سطحی، زیر سطح، هوا و با ارتقای تسلیحات پیشرفت کرده و می‌توانیم با افتخار بگوییم اگر شهیدان نیروی دریایی جانشان را در دفاع از تمامیت ارضی و انقلاب اسلامی نثار کردند ما ادامه‌دهندگان راه آن‌ها هستیم و این افتخار را گرامی‌تر داشته و هرروز پررونق‌ترش کنیم.

امیر دریادار محمدی اظهار کرد: از هفتم تا دهم آذر سه رونمایی الحاق شناورهای جدید شامل ناوشکن جمهوری اسلامی سهند، خواهر جماران با سیستمی به‌روزتر از جماران و دو زیردریایی کلاس غدیر به پیکره نیروی دریایی در بندرعباس را خواهیم داشت.

وی افزود: در هفته نیروی دریایی برای خانواده‌های پرسنل نیروی دریایی ارتش مراسماتی در قالب جنگ شادی، مسابقات فرهنگی، جلسات انس با قرآن، حضور خانواده‌ها در نماز جمعه، گل‌باران گلزار شهدا، سخنرانی فرماندهان در مدارس برای معرفی نیروی دریایی به نسل جدید، مراسمی برای پیشکسوتان و بازنشستگان، عیادت از بیماران، صبحگاه، ویزیت رایگان در بیمارستان سیدالشهدا  را خواهیم داشت.

فرمانده منطقه یکم امامت نداجا با اشاره به این‌که «نیروی دریایی به تعبیر مقام معظم رهبری نیرویی نظامی، سیاسی، علمی و بین‌المللی است»، اضافه کرد: نیروی دریایی پرچم‌دار دیپلماسی نظامی است، دیپلماسی نظامی با نیروی دریایی وجاهت خود را پیدا می‌کند چون می‌تواند پرچم خود را از مرز خود کیلومترها از دریایی به دریایی دیگر ببرد، می‌تواند مرز و خط مقدم جنگ را به‌جای سواحل مکران به دو هزار کیلومتر جنوب‌تر ببرد تا ترکش‌های جنگ به سواحلمان سرایت نکند و مردم جنگ را احساس نکنند.

وی ادامه داد: چراکه نیروی دریایی نیرویی شناور بوده و تسلیحاتش را با خود همراه دارد، از خیابانی می‌رود که عبور آزاد است و در انحصار کسی نیست، می‌تواند بر اساس تعاملات سیاسی و سیاست‌های وزارت امور خارجه از هرجایی رد می‌شوند سری به نیروهای دریایی کشورهای دیگر بزنند؛ سیاست نیروی دریایی ارتش این است تا به همسایگان بگوییم سیاست‌های ما دفاعی است و می‌توانیم امنیت منطقه را تأمین کنیم و نیازی به حضور بیگانگان نداریم، کلام اصلی تمام تمرینات و رزمایش‌هایمان ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای منطقه است، ایران کشوری است که نیروی دریایی دارد که منافع نیروی دریایی منطقه را تأمین می‌کند و اگر ناامنی در منطقه ایجاد شود، مانند دزدی‌هایی دریایی، امنیتش را برقرار می‌کند.

وی با بیان این‌که «پدیده دزدی دریایی از سال 86 آغاز شده و آمار کشتی‌های ربوده شده، مناطق با ریسک بالا، آمار دزدی‌ها با نمودارهای مختلف، در سایت آی ام او و سازان ملل موجود است»، تصریح کرد: تلاش کردیم امنیت این مناطق خطر را حفظ کنیم، در طول این 11 سال نیروی دریایی از بیش از 4 هزار فروند کشتی ایرانی و 32 کشتی غیر ایرانی حمایت کرده و بیش از 250 عملیات مسلحانه دفع تعرض دزدان دریایی به شناورهای ایرانی انجام داده است.

فرمانده منطقه یکم امامت نداجا در خصوص هزینه‌های ناوهایی که به نیروی دریایی الحاق می‌شوند اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: همه توانمندی داخلی هستند ما مصرف‌کننده هستیم و هزینه‌ها را نمی‌دانیم ازنظر تکنولوژی و تجهیزات نیز ما نقشه راهی داریم که چراغ راهی دارد، این چراغ راه تدابیر ابلاغی مقام معظم رهبری به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح ماست، ایشان در الحاق جماران در پروژه موج فرمودند تلاش کنید موج‌های بعدی از موج یک کامل‌تر و بهتر باشند؛ بنابراین هم در سازه، طراحی و سیستم رانش و ظاهر روزبه‌روز به بلوغ و نبوغ بیشتری می‌رسیم، تجهیزات هم توسط سامانه موشکی صنایع وابسته به وزارت دفاع ساخته می‌شود و قطعاً سامانه پرتابی که جدیدتر ساخته شده تکمیل‌تر و به‌روزتر است، مهم این است که در تحریم‌ها آن چیزهایی که در کشور ساخته می‌شود به کار برده شود، برای ما افتخار است حتی قطعه‌ای از این زیردریایی‌ها ساخت ایران باشد، موج‌های بعدی هم کامل‌تر و بهتر در راه هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۳۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود

 ناخدا دوم علی خزائی، فرمانده پایگاه دریایی پسابندر نیروی دریایی ارتش، با اشاره به اقدامات این پایگاه در کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان، گفت: در پی بارندگی در جنوب شرق کشور و خسارات وارد شده به شهرستان دشتیاری و روستا‌های اطراف، نیروی دریایی ارتش، برابر اوامر سلسله مراتب فرماندهی و با هدف کمک به مردم سیل‌زده در این مناطق به امدادرسانی و تامین نیاز‌های اساسی مردم پرداخت.

فرمانده پایگاه دریایی پسابندر نیروی دریایی ارتش ادامه داد: پایگاه نیروی دریایی پسابندر با تمام توان و تجهیزات خود و با همکاری دیگر نهاد‌ها و سازمان ها، نسبت به تهیه کالا‌های اساسی مورد نیاز اقدام کرد و امروز در دومین مرحله، این کالا‌ها در بین مردم شهرستان دشتیاری و روستا‌های اطراف تقسیم شد.

ناخدا دوم خزائی، همچنین از استمرار آمادگی نیروی دریایی ارتش برای امداد به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان خبر داد و خاطرنشان کرد: تا زمانی که مشکل سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان رفع نشود کارکنان نیروی دریایی راهبردی ارتش آماده خدمت‌رسانی به این عزیزان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • دو ناوشکن آمریکایی را با تعدادی پهپاد هدف قرار دادیم
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • ببینید | خط و نشان فرمانده نیروی دریایی سپاه برای آمریکا در خلیج فارس
  • تنگسیری: آمریکایی‌ها دیگر جایی در خلیج فارس ندارند + فیلم
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • تداوم کمک‌رسانی نیروی دریایی ارتش به مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • اولین زیردریایی نظامی ساخت چین تحویل پاکستان شد
  • مسابقه‌ای برای کلاه‌سبزان نیروی دریایی