Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@09:36:19 GMT

«کوری» ژوزه ساراماگو را بخوانید

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۸۴۴۸۳

«کوری» ژوزه ساراماگو را بخوانید

«کوری»رمانی اخلاقی اثر«ژوزه ساراماگو» که در سال ۱۹۹۸ برنده جایزه نوبل شدو توانست چشم های بسیاری رادرجهان بینا کند و آنها را به تفکر وادارد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، «اتومبیل های پشت سر یکریز بوق می‌زنند. چند راننده از اتومبیل ها بیرون آمده‌اند تا وسلیه وامانده را به جایی هل بدهند که راه را بند نیاورد، با عصبانیت به شیشه‌های بسته اتومبیل مشت می‌کوبند، مردی که تویش نشسته سر به سویشان برمی‌گرداند، اول به یک طرف و بعد به طرف دیگر، پیداست که با داد و فریاد چیزی می‌گوید، حرکت لبهایش نشان می‌دهد که چند کلمه را تکرار می‌کند، نه یک کلمه بلکه سه کلمه، چون بعد که یکی به هر ترتیب در را باز می‌کند، معلوم می‌شود که می‌گوید من کور شده‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..»

رمان« کوری» از سر چهار راهی با کوری یک راننده تاکسی آغاز می شود. راننده ای که چند لحظه پیش قدرت بینایی داشته و در یک چشم برهم زدنی جهان را نه سیاه بلکه سفید می بیندو بلافاصله بعد از او عده ای دیگر نیز به بیماری کوری مبتلا می شود و این این بیماری به زودی همه شهر را در بر می گیرد و تنها یک نفر در این بین وجود دارد که شاهد همه ماجراها است و او زن چشم پزشک است .

 او می بیند که انسانها چگونه دچار سقوط اخلاقی می شود و حقوق یکدیگر را رعایت نمی کنند ، تجاوز، دروغ تنها نمونه های از سقوط اخلاقی انسان های در رمان کوری که به شکلی دردناک نمایان می شود .

 انسان ها نیاز به منجی از درون خود دراند منجی که چشم درونشان را برای دیدن واقعیات و ارزش ها بگشاید و آنها را از این بیماری هولناک نجات دهد. و آن منجی تنها وجدان ادمی است است که اگر به آن بی تفاوت باشیم بیماری کوری در انتظار خواهد بود.

 البته در نهایت انسان می تواند به حمایت و راهنمایی یک زن خود را از این بیملری مهلک و کشنده نجات دهد و جایگاهی دوباره در عرصه انسانی بیابد. انسان سخت نیازمند است که گاه چشمان سر خود را ببندد و به اعمال و رفتار های خود بیندیشد و شاید مطالعه رمان کوری ساراماگوتلنگری براشد بر انسان امروز که همه چیز را برای رسیدن به اهداف شخصی خود زیر پا می گذارد .

«... نمی‌توانید بدانید در جایی که همه کورند چشم داشتن یعنی چه، من که اینجا ملکه نیستم، نه، فقط کسی هستم که برای دیدن این کابوس به دنیا آمده‌ام. شما حسش می‌کنید ولی من هم حس می‌کنم و هم می‌بینم...»

 رمان کوری به تازگی با ترجمه اسدالله امرایی را انتشارات مروارید در 359 صفحه راهی بازار نشر کرده است.

پایان پیام/37

منبع: شبستان

کلیدواژه: مشهد زلزله زلزله کرمانشاه مقام معظم رهبری هفته وحدت ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ارومیه وحدت هفته بسیج شهدای امنیت برنده جایزه نوبل کوری ژوزه ساراماگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۴۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژوزه مورایس اسلام آورد و شیعه شد

ژوزه مورایس سرمربی پرتغالی باشگاه سپاهان به دین اسلام گروید. 

به گزارش تابناک ورزشی؛ ژوزه مورایس سرمربی معروف زردهای اصفهان، در کنفرانس خبری پس از دیدار سپاهان مقابل استقلال ملاثانی اعلام کرد، از آیین مسیحیت به دین اسلام و مذهب شیعه گرویده است.

مورایس که دو سال است در ایران کار می‌کند، پیش از این با یک دختر ایرانی بازیکن تئاتر اهل تهران ازدواج کرده بود. با این اقدام، احتمال ماندن سرمربی پرتغالی که سابقه دستیاری مورینیو را هم دارد، روی نیمکت سپاهان افزایش یافت.

دیگر خبرها

  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • جزئیات مسلمان شدن ژوزه مورایس سرمربی سپاهان اعلام شد
  • ماجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • معرفی 5 مدل پالت پرفروش و محبوب حتما بخوانید!
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • ژوزه مورایس اسلام آورد و شیعه شد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!
  • طرز تهیه لوبیا پلوی اصیل شیرازی را اینجا بخوانید