Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان - ايرنا - ايران با راه اندازي نخستين ايستگاه تحقيقاتي اکوسيستم هاي بيابان در دانشگاه صنعتي اصفهان، به شبکه مطالعات اقليمي اکولوژي خاورميانه، آسياي مرکزي، چين و قاره آفريقا پيوست.

معاون آموزشي دانشکده منابع طبيعي دانشگاه صنعتي اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: ايستگاه تحقيقاتي اکوسيستم هاي بيابان با نام `دفسي`(DEFSI) با همکاري موسسه اکولوژي و جغرافياي `شينجيانگ` آکادمي علوم کشور چين راه اندازي شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رضا جعفري افزود: حدود 30 ايستگاه تحقيقاتي در شبکه مطالعات اقليمي اکولوژي(بوم شناسي) تاکنون در آسيا راه اندازي شده است که با راه اندازي نخستين ايستگاه آن در کشورمان، ايران نيز به اين شبکه پيوست.
بوم‌شناسي يا اکولوژي، دانش بررسي بر همکنش‌هاي ميان جانداران و زيست‌بوم (محيط زندگي) آنهاست.
وي، مشارکت در طرح هاي بين المللي بويژه در باره احياي جاده ابريشم با کشورهاي منطقه آسيا و آفريقا و سازمان هاي بين المللي مرتبط را از مزاياي پيوستن به اين شبکه عنوان کرد.
وي گفت: ايجاد فرصت فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي براي محققان و فراهم شدن امکان تبادل استاد و دانشجو بين کشورهاي آسيا، از دستاوردهاي احداث نخستين ايستگاه تحقيقات اقليمي اکولوژيکي در دانشگاه صنعتي اصفهان است.
جعفري اضافه کرد: اين ايستگاه که از به روزترين تجهيزات در آن استفاده شده است، مؤلفه هاي اقليمي از جمله تابش فعال فتوسنتزي، تبادلات گازي مانند دي اکسيد کربن، اشعه ماوراي بنفش، تشعشع ورودي و خروجي خورشيد، جريان گرماي خاک و رطوبت هوا و خاک را در فلات مرکزي کشورمان اندازه گيري مي کند.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان خاطرنشان کرد: بهره برداري از داده هاي اين ايستگاه در فعاليت هاي آموزشي، پژوهشي و مرجع قرار گرفتن دانشگاه صنعتي اصفهان در مطالعه هاي مختلف تغييرات اقليمي اکولوژيکي، از مزاياي آن است.
مسئول راه اندازي اين ايستگاه تحقيقاتي با بيان اينکه همکاري با مؤسسه اکولوژي و جغرافياي شينجيانگ آکادمي علوم چين از سال 2016 ميلادي آغاز شده است، گفت: پس از برگزاري همايش بين الملي سامانه هاي اطلاعات جغرافيايي جاده ابريشم در سال 2017 در دانشگاه صنعتي اصفهان، ارتباطات علمي دوجانبه تقويت و به عقد قرارداد احداث اين ايستگاه در کشور منجر شد.
جعفري با اشاره به اينکه احداث 2 ايستگاه ديگر تحقيقات اقليمي اکولوژيکي در دانشگاه هاي گيلان و شيراز نيز در دست اجراست، تصريح کرد: اين سه ايستگاه با توجه به سه اقليم متفاوت کشورمان ايجاد شده و وظيفه هماهنگي روابط بين المللي آنها بر عهده دانشگاه صنعتي اصفهان است.
وي ادامه داد: مؤسسه اکولوژي و جغرافياي شينجيانگ آکادمي علوم چين با تأسيس اين ايستگاه ها در قاره هاي مختلف، ضمن جمع آوري اطلاعات اقليمي و اکولوژيکي به منظور مطالعات مختلف از اين داده ها در طرح هاي کلان بين المللي بهره برداري مي کند.
جعفري در باره امکان ارائه اطلاعات اين ايستگاه به سازمان هايي مانند هواشناسي گفت: براي اين کار بايد تفاهمنامه هايي منعقد شود که اميد است در آينده اين اتفاق بيفتد.
دانشگاه صنعتي اصفهان حدود 10 هزار دانشجو و 500 عضو هيات علمي دارد و به عنوان يکي از دانشگاه هاي برتر کشور مطرح است.
6027/3011
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۴۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ایستگاه‌های پمپاژ برای دفع آب‌های سطحی در خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، صابر علیدادی گفت: باتوجه به پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی خوزستان مبنی بر فعالیت سامانه بارشی در استان، همه تیم‌های عملیاتی و تجهیزات آبفا از دیروز در حال آماده باش هستند تا درصورت آب گرفتگی، کار تخلیه را با شدت بیشتری انجام دهند.

وی با بیان اینکه همه پمپ‌های مکنده در مدار فعالیت قرار دارند، افزود: همچنین پمپ‌های اس دی، ماشین آلات رفع انسداد، مکنده‌ها و دیزل ژنراتور‌ها نیز فعال هستند.

خسارت ۸ هزار میلیاردی دفع آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب اهواز

علیدادی ادامه داد: ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب برای کمک به دفع آب‌های سطحی در آماده باش کامل هستند، هر چند ورود روان آب‌ها به شبکه فاضلاب موجب خسارت به شبکه می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان می‌گوید: در بارندگی‌های قبلی، ۸ هزار میلیارد ریال به شبکه فاضلاب، پمپ‌ها و ماشین آلات ما خسارت وارد شد که تاکنون ردیف بودجه‌ای برای این موضوع تعریف نشده است.

علیدادی گفت: همه تلاش خود را برای دفع فاضلاب در اهواز انجام می‌دهیم تا به شهروندان آسیبی وارد نشود.

بر اساس گزارش هواشناسی بیشترین شدت بارش‌ها در روز‌های پنجشنبه و جمعه و بیشترین حجم بارش‌ها در مناطق مرکزی، جنوبی و مناطق مرتفع شرقی، شمال ِشرقی و شرقی و شمالی خواهد بود، همچنین ریزش تگرگ نیز در برخی مناطق دور از انتظار نیست.

دیگر خبرها

  • مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید
  • لزوم استفاده مسئولان از ظرفیت دانشگاهیان/ نمایشگاه حمل‌ونقل حاصل اجرای فرامین رهبری است
  • رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟
  • خنثی‌سازی امنیتی‌ترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در ایران روی آنتن شبکه یک سیما
  • حضور ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین های آسیا در رتبه‌بندی تایمز
  • ترکیه به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه خواهد پیوست
  • ۷۳ دانشگاه ایرانی جز برترین‌های دانشگاه‌های آسیا
  • فیدان: ترکیه به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه خواهد پیوست
  • ۶۵ استاد نمونه کشوری تجلیل شدند
  • آمادگی ایستگاه‌های پمپاژ برای دفع آب‌های سطحی در خوزستان