Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر این که تجربه ایران با نگاه تمدنی، فراملی و مذهبی به تولید علم و اندیشه می‌تواند برای تمام کشورهای اسلامی محور و الگو باشد، گفت: ایران اسلامی در عرصه علم و دانش مرزها را در نوردیده است و دروازه‌های علمی ما به روی تمام مذاهب باز است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله اعرافی عصر امروز دوشنبه (۵ آذرماه) در حاشیه سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در نشست عمومی ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی که با حضور شخصیت‌ها و عالمان دینی در هتل آزادی تهران برگزار شد با گرامیداشت هفته وحدت و با بیان اینکه حوزه‌های علمیه کشور از انتخاب شعار کنفرانس وحدت اسلامی امسال استقبال و حمایت می‌کنند، گفت: با نگاهی به تحولات علمی در ایران به این موضوع پی می‌بریم که انقلاب اسلامی ایران در طول چهار دهه در برابر سنگین‌ترین هجوم‌های غرب و جریان‌های استکبار ایستاده است و ذره‌ای دفاع نکرده و همواره در کنار محرومان و مستضعفان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما به اینکه از آرمان‌های بزرگ و مقاومت حمایت کرده و در دفاع از مظلومان همواره پایبند بوده‌ایم افتخار می‌کنیم و این جزء دستاوردهای نظام است که ما را به سمت تعالی کشانده است. ما در عرصه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... همواره پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و در اینجا به بخشی از پیشرفت‌ها در حوزه علم و دانش در قلمرو دانشگاه و حوزه علمیه اشاره می‌کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: ما در کشور دو نظام آموزشی داریم: یکی نظام آموزشی آکادمیک که شامل دانشگاه‌ها می‌شود و در قلمرو علوم پایه به جذب دانشجو می‌پردازد و نظام دوم ما نظام آموزش عالی حوزه‌های علمیه است که به عرضه علوم در عرصه دین می‌پردازد. در حدود ۲۰ شاخه در توسعه علوم پایه و دینی داشته‌ایم و حرکت‌های علمی یکی از شاخص‌های مهم ما در نظام آموزشی است.

آیت‌الله اعرافی تاکید کرد: یکی از افتخارات ما در عرصه نظام آموزشی، داشتن نقشه علمی جامعه در مسیر علمی کشور است. همچنین ما مسیر و حرکت خود را در بلندمدت مشخص کرده‌ایم و ساختار دانش منسجمی در حوزه علمیه و دانشگاه‌ها داشته‌ایم. طبق آخرین آمار، ما حدود ۱.۵ درصد از تولید ناخالص مالی کشور در عرصه علوم و تولید علم و پژوهش هزینه می‌شود. حدود ۲۰۰۰ موسسه و مرکز علمی دانشگاهی داریم و ۲۰۰۰ نظام آموزشی در عرصه فعالیت‌های حوزوی داریم که از این تعداد حدود ۵۰۰ حوزه آن مربوط به بانوان، ۵۰۰ حوزه برای آقایان، ۵۰۰ حوزه برای اهل سنت و ۵۰۰ حوزه برای جامعه المصطفی العالمیه است. بیش از ۸۰ هزار استاد و عضو هیات علمی داریم و تعداد اساتید و اعضای هیات علمی و نهادهای حوزوی بیش از ۱۰ هزار نفر است. در مجموع ۱۰۰ هزار استاد و محقق و عضو هیات علمی در نظام آموزشی دانشگاه و حوزه داریم.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۴.۵ میلیون دانشجو داریم. همچنین برقراری عدالت جنسیتی، دینی، منطقه‌ای، قومی و مذهبی یکی دیگر از دستاوردهای ما در عرصه نظام آموزشی و علمی است. بیش از ۵۰۰ مجله علمی و تحقیقی در عرصه‌های مختلف نیز منتشر می‌شود. تولید علوم و مراکز علمی در ایران فقط دولتی نیست بلکه بخش خصوصی نیز در این عرصه فعالیت دارد. ما در عرصه حوزه، مرزهای داخلی و بین‌المللی را گسترش دادیم و بیش از ۲۰۰ رشته و گرایش در حوزه علوم انسانی را توسعه داده‌ایم. این تجربه ایران با نگاه تمدنی و فراملی و مذهبی به تولید علم و اندیشه می‌تواند برای سایر کشورهای اسلامی نیز محور باشد. باید در تربیت عالمان دینی نیز فعالیت داشته باشیم. دروازه‌های علمی ما به روز تمام مذاهب باز است. کشورهای اسلامی غلبه بر افراطی‌گری مذهبی و رسیدن به تقریب را باید از حوزه‌های علمیه خودشان شروع کنیم. ما نیازمند بازار مشترک علم در جهان اسلام هستیم و با این رویکرد می‌توانیم دشمن را نابود کرده، فلسطین را آزاد و دولت‌های اسلامی را گرد یک پرچم جمع کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۵۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود

آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، اظهار کرد: در انقلاب اسلامی دو عنصر علم و فناوری و روحیه معنوی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه پیروزی وعده صادق و توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های اصیل امام راحل است، مطرح کرد: در طول این مسیر نقش حوزه علمی و دانشی بسیار مهم بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد، عنوان کرد: برای تحقق این هدف نیازمند پیگیری و مطالبه‌گری هستیم.

وی اضافه کرد: با یک فکر و بررسی اساسی باید به یک برنامه دقیق برسیم که چگونه می‌توان روح تمدنی انقلاب اسلامی را در مباحث علمی مختلف جاری کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه اگرچه این یک موضوع پیچیده است، ولی باید گام به گام به سمت آن برویم، خاطرنشان کرد: با این منطق باید در عرصه بین المللی کردن دانشگاه‌های کشور نیز اقداماتی انجام می‌شد.

علم قدرت آفرین است

در ابتدای این جدیدار، دکتر روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به جایگاه علم و فناوری در معادلات امروز دنیا اظهار کرد: عملیات «وعده صادق» دو ویژگی داشت. یکی دارا بودن فناوری واقعی و دوم شجاعت در استفاده فناوری.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور علم و فناوری را یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت، توسعه و رشد کشور عنوان کرد و افزود: علم در گذشته بیشتر جنبه زینتی داشت. بعد از انقلاب صنعتی، علم یک محصول داد که عبارت از فناوری بود. غرب از این محصول علم برای بهره کشی از طبیعت و ثروت آفرینی استفاده کرد، اما در دهه‌های اخیر علم از عوامل ایجاد اقتدار و قدرت آفرین است.

دهقان با اشاره به اهمیت علوم اجتماعی اظهار کرد: از سال گذشته سعی کردیم به فضای تولید علوم اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

دیگر خبرها

  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • انتخابات دور دوم در کرمانشاه به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • دستاوردهای عملیات‌ وعده صادق ‌در عرصه علم و فناوری چه بود؟
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • شهید مطهری معلمی برای تمام دوران ها است
  • اعلام آمادگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای همکاری با مجمع تقریب
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است