Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- برخی از رسانه های عربی با اشاره به کارنامه سیاه بن سلمان ولیعهد عربستان، هدف از سفرش به برخی از کشورهای منطقه و شمال آفریقا را تلاشی برای خروج از انزوای بین المللی و رسوایی های ناشی از جنگ یمن و ماجرای قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی عنوان کردند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان روز پنجشنبه گذشته( اول آذرماه ) ریاض را به مقصد چند کشور عربی شامل امارات، بحرین، تونس، مصر، الجزایر و موریتانی ترک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی قرار است روز سه شنبه (6 آذرماه) پس از دیداری از تونس، برای شرکت در نشست جی - 20 عازم آرژانتین شود.
بن سلمان پنجشنبه گذشته در نخستین سفر خارجی خود پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی، در ابوظبی با همتای اماراتی خود دیدار و گفت وگو کرد.
وی یکشنبه گذشته وارد منامه ‌شد تا با مقامات بحرینی درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت وگو کند.
سفرهای خارجی بن سلمان در شرایطی صورت می‌گیرد که عربستان به دلیل ماجرای قتل خاشقجی با بحران های گسترده بین‌المللی روبرو است و کاربران فضای مجازی در کشورهای تونس، الجزایر و موریتانی با به راه انداختن هشتگ «لا اهلا و لاسهلا» (نه سلام و نه خوشامد) به سفر بن سلمان به این کشور ها واکنش نشان دادند.
در این زمینه تارنمای شبکه خبری «المیادین» لبنان نوشت: کاربران فضای مجازی در کشورهای تونس، الجزایر و موریتانی در واکنش به سفر بن سلمان به این کشورها هشتگ هایی را در انتقاد از ورود وی به این کشورها به راه انداختند.
'آنها با انتقاد از اقدامات ولیعهد عربستان از جمله ادامه جنگ یمن و قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی و تلاش برای عادی سازی روابط ریاض با رژیم اسرائیل، به سفر وی به این کشورها واکنش منفی نشان دادند. معترضین در فضای مجازی از بن سلمان به عنوان «صاحب اره» یاد می کنند و هشتگ هایی همانند «لا اهلا و لا سهلا » و «زیارة المنشار عار» (دیدار اره ننگ است) را دنبال می کنند.'
تارنمای شبکه خبری «الجزیره» قطر نیز عنوان کرد: به گفته «الفاهم بوکدوس» فعال رسانه های و حقوق بشری، در شرایطی که جهان محمد بن سلمان را به عنوان بدترین قاتل قرن بیستم به شمار می آورد تونس یکی از برجسته ترین کانون انقلاب های عربی برای استقبال از این وحشی صفت آماده می شود. وی خطاب به بن سلمان گفت ای قاتل خاشقچی، ای جلاد مردم یمن، ای پرورش دهنده داعش و ای زندانبان مردم عربستان هزاران بار به تو می گوییم که به تونس خوش نیامدی.
روزنامه «الشرق» قطر نیز نوشت: نظام سعودی که در شرایط بغرنجی گرفتار شده است به جای مقابله با رسوایی ها و طرح های مصیبت بار خود تلاش می کند فرار رو به جلو داشته باشد. تصویری از سرکوب گری وحشیانه عربستان نزد افکار عمومی نقش بسته است. در شرایطی که هر روز درخواست ها برای محاکمه ولیعهد عربستان به دلیل جنایت هایش افزایش یافته است او برای سفر به تونس و مصر برنامه ریزی می کند این در حالی که فعالان شبکه های اجتماعی به دلیل نقش داشتن ولیعهد در قتل خاشقچی و دیگر بحران های منطقه خواستار لغو این سفر شده اند.
صفحه عربی تارنمای «دویچه وله آلمان» هم در گزارشی نوشت: ولیعهد عربستان سفر خود را به شماری از کشورهای عربی آغاز کرد. او پس از این سفرها در نشست گروه 20 در آرژانتین شرکت خواهد کرد. این نخستین سفر بن سلمان پس از ماجرای قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در سفارت عربستان در استانبول است. به نظر می رسد هدف از این سفر تلاشی برای از بین بردن انزوای بین المللی است که این شاهزاده سعودیِ شیفته کرسی قدرت به آن گرفتار شده است.
' قتل خاشقجی به تنش در روابط عربستان به کشورهای غربی منجر شده و چهره بن سلمان را در خارج از کشور تخریب کرده است. این موضوع به شدت عربستان را زیر فشار قرار داده است. کار به جایی رسید که بسیاری از کشورهای غربی خواستار پایان دادن به فروش سلاح به عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شده اند. در این زمینه «عادل جوتیار» استاد علوم سیاسی دانشگاه صلاح الدین معتقد است که ماجرای قتل خاشقجی بر روی برنامه های بن سلمان برای ترسیم چهره ای مناسب از عربستان در خارج تاثیر گذاشته است. این موضوع زیان های بسیاری برای ریاض به دنبال داشت. از این رو، عربستان اکنون ادعا می کند که با این سفر فرصت برای تغییر دیدگاه ها درباره این کشور پس از قتل خاشقچی فراهم شده است.'
تارنمای روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نیز نوشت: «یوسف خفابه» یکی از رهبران جنبش النهضه الجزایر دور از ذهن دانست که سفر ولیعهد عربستان به الجزایز تنها یک سفر دیپلماتیک تشریفاتی باشد. او گفت این سفر در شرایط حساسی صورت می گیرد که تردیدهای بسیاری درباره دست داشتن به سلمان در قتل خاشقچی وجود دارد. با وجود اینکه روابط الجزایر و عربستان خوب است به نظر می رسد با توجه به اتهام هایی که بن سلمان در جامعه بین الملل با آن روبرو است این سفر به سود ولیعهد عربستان است و هیچ سودی برای الجزایر نخواهد داشت.
رای الیوم اضافه کرد: ولیعهد عربستان با این سفر می خواهد چهره خود را بهبود بخشید و خود را از قفس اتهام ها رهایی بخشد تا بتواند در نشست گروه 20 که در پایان ماه جاری در آرژانتین برگزار می شود شرکت کند. زیرا حضور در این نشست برای سرنوشت ولیعهد عربستان که در عرصه بین المللی با محکومیت های بسیاری روبرو است سرنوشت ساز به شمار می رود.
روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، به نقل از «محمد ولد محمد سید احمد» تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: سفر ولیعهد عربستان در چارچوب تلاش های وی برای بهبود چهره اش و به دست آوردن حمایت دولت های فقیر قاره آفریقا پس از افشای نقش وی در قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی است. بن سلمان تلاش می کند به موریتانی فشار بیشتری وارد کند تا این کشور را با سیاست های عربستان در منطقه همراه کند و از تلاش های ریاض برای تقویت حضور خود در آفریقا حمایت کند. همچنین او با این سفر می خواهد خود را از تنگنایی که در نتیجه قتل خاشقچی به آن گرفتار شده است، رهایی یابد.
' این در شرایطی است که در شبکه های اجتماعی موضع گیری های مخالف با سفر ولیعهد عربستان افزایش یافته و در این شبکه ها بن سلمان مسوول قتل خاشقچی معرفی شده است. همچنین از موضع گیری های او درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و محاصره قطر انتقاد شده است. همه این مسائل سبب شده است که در سطح کشورهای عربی و جهان انتقادها از این شاهزاده سعودی افزایش یابد.'
روزنامه العربی الجدید در گزارشی دیگر به نقل از «بلومبرگ» نوشت: بن سلمان به طور قابل ملاحظه ای پس از محکومیت گسترده قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، بخش زیادی از اوقات خود را همراه با پدرش به طور آشکار در میان جمع سپری می کند. او در آغاز ماه جاری به شهرهای عربستان سفر کرد. اکنون نیز به امارات سفر کرده و قرار است پیش از نشست گروه 20 در آرژانتین به شماری دیگر از کشورهای عربی سفر کند این در شرایطی که این روزها اظهارات بسیاری درباره سرنوشت او در عربستان مطرح است. دیپلمات های عربستان و دیگر کشورها در گفت و گوهای خود این سوالات را مطرح می کنند که آیا بن سلمان به عنوان جانشین سلمان برگزیده خواهد شد؟ اگر او در راس قدرت باقی نماند سرنوشت اصلاحات سیاسی و اجتماعی که او بر عهده گرفته چه خواهد شد؟
بلومبرگ نوشت: سخت می توان مشخص کرد که افراد خاندان حاکم، رهبران قبایل و دستگاه های امنیتی پس از شکست های بن سلمان در خارج و سرکوب منتقدان در خارج چه نگاهی به او دارند.
در این زمینه «کامران بخاری» کارشناس مسائل امنیت ملی و سیاست خارجی در واشنگتن به بلومبرگ گفت با چشم پوشی از اینکه محمد بن سلمان دستور قتل خاشقچی را داده باشد یا نه، این جنایت به سهم خود می تواند نقطه عطفی در عربستان باشد. بن سلمان باید درباره آینده خود نگران باشد و با وجود اینکه او دشمنان احتمالی خود را زندانی کرد و به دیگران رشوه داده است باز هم وی چگونه می تواند مطمئن باشد که می تواند مسیر خود را ادامه دهد و دیگر پشت پرده علیه او برنامه ریزی نکنند.
'این جنایت زندگی بن سلمان را تهدید می کند و وعده ماموریت بلند او را به آینده مبهمی برای وی تبدیل کرده است. این جنایت لکه ننگی است که او را دنبال خواهد کرد و مانع از این خواهد شد که بسیاری از اقدامات را انجام دهد. ولیعهد عربستان که خود را در غرب به عنوان پادشاهی جوان که برای مدرن سازی عربستان و رویارویی با تندروی و ساخت عربستانی جدید معرفی می کرد و طرح فروش سهام شرکت نفتی را آرامکو را مطرح کرده تا نزد بانک های بین المللی محبوبیتی به دست آورد، اکنون سرنوشتش در مسیر مبهمی قرار گرفته است.'
پژوهش**9278**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي محمد بن سلمان عربستان كشورهاي عربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۵۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل پنجم «نون‌خ» برای سلمان همراه با چاشنی ماه عسل بود

سریال «نون‌خ» پخش خود را از فصل‌یک آغاز کرد؛ سریالی که به مرور به اوج رسید و شخصیت‌های آن میان مخاطبان جا افتاد که یکی از آنها نقش سلمان بود. کاظم نوربخش با سریال نون‌خ و نقش سلمان یک‌شبه ره صدساله را در بازیگری رفت.

پررنگ‌شدن این کاراکتر از فصل‌دوم شروع و در فصل‌های بعدی سریال به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌ها و چهره‌ها تبدیل شد و برای نوربخش شهرت زیادی را به ارمغان آورد و او ازجمله بازیگران شناخته‌شده کردستان و شهرستان بیجار است که عمده فعالیت‌هایش به حضور روی صحنه متمرکز بوده است.

او توسط سعید آقاخانی که همشهری اوست و سابقه آشنایی و دوستی با هم دارند، برای بازی در این سریال دعوت شد. 

کاظم نوربخش درباره فصل پنجم نون خ و بازخوردهایش گفت: در فصل پنجم نون خ با شیرین ازدواج کردم و این فصل سریال سختی‌های خاص خودش را داشت.

وی ادامه داد: البته ما قرار بود ماه عسل برویم، اما درگیر داستان‌های فصل پنجم شدیم و تا روز آخر با سختی این قصه همراه بودیم و نتوانستیم ماه عسل خود را ادامه بدهیم.

نوربخش عنوان کرد: از فصل اول که این سریال پخش شد مردم خیلی به ما لطف داشتند و تا همین الان شرمنده محبت مردم هستیم.همیشه دوست دارم دل مردم شاد و لب آنها خندان باشد و هر کاری که انجام می‌دهیم برای مردم است.

وی درباره سختی‌های این فصل تصریح کرد: هر سریالی حتی سریال‌هایی که در خانه تصویربرداری می‌شوند سختی‌های خاص خود را دارند، اما سریالی که لوکیشن ثابت نداشته باشد و همیشه در جاده و مینی‌بوس باشد سختی‌های بیشتری دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • تلاش نفوذی ها برای خروج راه آهن از ریل توسعه و مشارکت مردمی
  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • ممانعت از حضور عضو شورای‌شهر در منطقه ۱۷/ شربیانی: این اتفاق رسوایی تاریخی است
  • ببینید | فوری؛ ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!
  • بیداری دانشگاهیان آمریکا حاصل رسوایی رژیم صهیونیستی است
  • رسوایی کایل واکر را به عربستان می‌کشاند! محرز همبازی سابق را به لیگ ثروتمندان دعوت کرد
  • بعد از رسوایی بزرگ: فرار ستاره سیتی به عربستان!
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • تلاش رونالدو برای رسیدن به رکورد بازیکن مراکشی
  • فصل پنجم «نون‌خ» برای سلمان همراه با چاشنی ماه عسل بود