اگر مدونا هم بخواهد در ایران کنسرت دهد کسی اسپانسر نمیشود
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۶۸۵۷۳۴
فرارو- چالش اخیرا فضای مجازی با چالشهای دیگر فرق میکند. مثل چالش مانکن و ... نیست. در روزهایی که یکی از اصلیترین دغدغههای جامعه شده، محمد معتمدی بپا خواست و با نوشتن چند جمله در صفحه اینستاگرامش هنردوستان را به چالش #سلطان_کنسرت دعوت کرد.
این هنرمند جوان و پرآوازه آواز بعد از اعدام وحید مظلومین که به سلطان سکه شهرت پیدا کرده بود در اینستاگرام خود نوشت: در حوزه اقتصاد فردی بود که معروف شد به سلطان سکه.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سوال این است که سلطان فروش بلیت کنسرتهای موسیقی ایران کیست؟! و آیا اصلاً دانستن این موضوع برای مسئولان مهم است یا نه؟ البته منظور از سلطان، هنرمندان عرصه موسیقی یا خوانندگان موسیقی نیستند بلکه کسانی هستند که بازار و ساز و کار فروش بلیت کنسرتها را در اختیار گرفتهاند. اگر کسی به تنهایی و با ارتباط با برخی از افراد در بدنه اجرایی کشور، خارج از سیاستگذاریهای فرهنگی کشور، برای بازار موسیقی و کنسرت ایران سیاستگذاری کند و بازار موسیقی و فروش کنسرتها را انحصاری کند و ترن اور مالی او نیز در سال چند صد میلیارد باشد و به هیچ نهاد نظارتی و مالیاتی هم پاسخگو نباشد، تکلیفش چیست و آیا اصلاً برای کسی مهم است؟
آنچه که مشخص است، این است که این انحصار به هر روی شکل گرفته است، ولی شکلگیری این انحصار با هماهنگی و تایید متولیان فرهنگی کشور بوده یا نوعی فساد خارج از سیستم اداری است؟ به گمان بنده اینها سوالاتی بسیار مهم، ولی بیپاسخ هستند، بنابراین اینجانب خبرنگاران محترم و همچنین مسئولان و متولیان محترم فرهنگی و قضایی کشور و اعضای محترم کمیسون فرهنگی مجلس را به چالش #سلطان_کنسرت دعوت میکنم.» بیشتر بخوانید: کدام خوانندههای ایرانی با موزیسینهای بینالمللی کار کردهاند؟
هنر "هر کی به هرکی" شده است
عبدالحسین مختاباد، آهنگساز و خواننده موسیقی سنتی به فرارو میگوید: هنر ما هم در این مملکت در یک وضعیت آنارشیستی به سر میبرد. فضا "هرکی به هرکی" است. ذائقه و طبع مردم عوض شده و طبیعتا کسانی که میخواهند سوءاستفاده کنند در این وضعیت راحت میتوانند وارد کار شوند و وضعیت وحشتناک برای هنر ایجاد کنند. فقط مختص موسیقی نیست. سینما و تئاتر هم ورشکسته اند. هنرمندان بیکارند، زندگی خوبی ندارند و در یک وضعیت بلاتکلیف به سر میبرند. هنرمند ایرانی هیچ دستاویزی ندارد که بتواند هنر خود را تبلیغ کند.
دخل و خرج کنسرت جور در نمیآید
این خواننده موسیقی سنتی در ارتباط با چالش سلطان کنسرت که محمد معتمدی آن را راه انداخته نیز میگوید: آقای معتمدی درست میگوید. هزینههای اجرای یک موسیقی بسیار بالاست. شما تحت هیچ شرایطی در این مملکت دیگر نمیتوانید در این مملکت با پول بلیت کنسرت برگزار کنید. هزینههای برگزاری کنسرت با درآمد آن از طریق بلیت جور در نمیآید. بروید پرس و جو کنید میبینید کف هزینههای یک کنسرت برای هنرمند ۶۰۰ میلیون تومان است. حالا محاسبه کنید این ۶۰۰ میلیون تومان هزینه چطور کاور میشود. هم هزینه سالن، هم هزینه هنرمند و هم تبلیغات همه باید از درآمد کنسرت در بیاید. در این وضعیت باید اسپانسرها وسط بیایند. بیشتر بخوانید: مدیرکل دفتر موسیقی: محمد معتمدی مطلقا ممنوع الکار نیست
اگر مدونا هم بخواهد در ایران کنسرت دهد کسی اسپانسر نمیشود
عضو سابق شورای شهر تهران ادامه میدهد: همه اسپانسرهای بزرگ به خاطر تحریم از کشور خارج شده اند. الجی و سامسونگی دیگر وجود ندارد. کارخانههای ایران هم جنس برای فروش ندارند؛ بنابراین تبلیغات را لازم نمیدانند. در مقابل کارخانههایی مثل بنز، بیامو، فورد و فولکس در طول سال باید برای فروش محصولشان میلیونها دلار خرج تبلیغ و رقابت کنند. خاطرم هست که وقتی در لندن بودم وضع اقتصادی یکی از این کمپانیها خراب شده بود. این کارخانه تبلیغ میکرد یک ماشین بخرید و یک ماشین دیگر مجانی بگیرید. حالا تصور کنید در ایران سایپا فروش ۱۰ هزار خودرو را اعلام میکند، اما یک میلیون ایرانی میخواهند ثبت نام کنند. در این وضعیت اگر خانم مدونا هم که بخواهد در ایران کنسرت بدهد کارخانه اسپانسر نمیشود. کارخانه زمانی میتواند اسپانسر شود که مشکل فروش داشته باشد.
کسانی که مثل قارچ بیرون میآیند
مختاباد میگوید: در این شرایط بانکها و برخی نهادهای دولتی که هزینه تبلیغات دارند حمایت میکنند. اینجاست که به قول آقای معتمدی سلطانها وارد میشوند و فروش کنسرتها را انحصاری میکنند. کنسرت یک هنرمند به این بستگی دارد که سلطان کنسرت از او خوشش میآید یا نه. شما شب میخوابید، صبح بیدار میشوید میبینید آقای فلانی کنسرت دارد. بعد از خودتان میپرسید اصلا این فلانی کی هست و از کجا آمده؟ کجا کار کرده؟ چه سابقهای دارد؟ در این شرایط جز درصدی از هنرمندان باسابقه که طرفداران سنتی دارند عدهای مثل قارچ رشد میکنند.
"هنر" در چارت وزارت ارشاد نیست
عضو سابق شورای شهر تهران میگوید: ما در این وضعیت بلبشو وزیر نداریم. من از حسن روحانی رئیس جمهور میخواهم که بیاید این لطف را در حق هنرمندان بکند و معاونت هنر ایجاد کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همانطور که از نامش پیداست هیچ مسئولیتی در قبال هنر ندارد. اصلا کلمه هنر در چارت این وزارتخانه نیست. اگر بروید سراغ وزیر و بگویید هنرمند هستید به شما میگوید اسم وزارتخانه من فرهنگ و ارشاد اسلامی است. مثل این میماند که شما بروید وزارت نیرو و بگویید چرا برای من خانه نمیسازید؟ برای همین است که وقتی نگاه میکنید وزیر ارشاد از پارسال که وزیر شده فقط در قم، خانه علما، مجلس ترحیم و ختم قرآن بوده است. به خاطر عنوان پستش هم شاید افتخار بدهد یک کنسرت برود.
مختاباد در پایان میگوید: آقای روحانی یک وزارتخانه را به فعالیتهای مذهبی اختصاص دهید و یک معاونت یا دفتر کوچکی هم به اسم هنر ایجاد کنید که هنرمندان بیچاره را مدیریت کند. در طول این ۴۰ سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هنر هیچ کاری انجام نداده و فقط مزاحمت ایجاد کرده است.
منبع: فرارو
کلیدواژه: محمد معتمدی عبدالحسین مختاباد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۶۸۵۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» دوندوبای را با تنظیم متفاوت منتشر کرده است.
به گزارش ایسنا، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» براساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی که شامل دو ویلن، یک ویولا و یک ویلنسل تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافت اثر لطمهای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخشهایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما میدانیم که آنها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا میکنند، رقصهایی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و رقصها را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.
مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران میدانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاهصنم و... که آنقدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیتهای کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویشها هستند، سبکهای مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حائز اهمیت بوده است.
او اضافه کرد: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده میکنید ریشه اکثر موسیقیهای آن دوره، بر اساس موسیقیهای فولک یا محلی آن بوده که نمونههای آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت و... بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمیگردد.
وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقیهای فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آنها با تنظیمهای جدید، میتواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودیها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا اینها در بن مایه ایرانیها بوده و با این قطعات ارتباط میگیرند.
رهبرارکستر MSA استانبول در پایان نیز گفت: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده میکردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا میکرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.
انتهای پیام